روش های درمان افتادگی دریچه میترال

فهرست مطالب

قلب، در سمت چپ خود دارای ۲ حفره به نام بطن چپ و دهلیز چپ است. دریچه ای به نام میترال در بین این دو حفره قرار دارد که علاوه بر فراهم کردن جریان یک طرفه خون از دهلیز به بطن، مانع بازگشت خون به عقب نیز می شود. افتادگی دریچه میترال یا سندرم بارلو به وضعیتی گفته می شود که برگچه های دریچه میترال به خوبی بسته نشده و به درون دهلیز برآمده شوند. این برآمدگی سبب نارسایی دریچه میترال شده و در هنگام تپش قلب، خون به درون دهلیز چپ باز می گردد. 

افتادگی دریچه میترال در بسیاری از مواقع نیازی به درمان ندارد اما در صورتی که پزشک تشخیص دهد که باید درمان انجام شود، با توجه به شرایط بیمار یکی از روش های درمانی انتخاب می شود. در این مقاله به انواع روش های درمان افتادگی دریچه میترال قلب می پردازیم.

افتادگی دریچه میترال چگونه تشخیص داده می شود؟

افتادگی دریچه میترال معمولا در حین معاینه فیزیکی شناسایی می شود. پزشک با شنیدن صدای مر مر یا سوفل قلبی (یک صدای غیر طبیعی در قلب) افتادگی دریچه میترال را تشخیص می دهد. دیگر روش های تشخیص افتادگی دریچه می توانند شامل موارد زیر شوند:

افتادگی دریچه میترال چگونه تشخیص داده می شود؟

آیا افتادگی دریچه میترال نیاز به درمان دارد؟

در بسیاری از موارد، ابتلا به افتادگی دریچه میترال بر سلامت قلب تاثیری نداشته و نیازمند درمان نیست. افراد می توانند درباره نحوه پیشگیری از بروز عوارض افتادگی دریچه میترال با تیم درمان خود مشورت کنند. در صورت دریافت دارو های تجویزی، باید آن ها را به گونه توصیه شده مصرف کرد. در صورت وجود موارد زیر امکان دارد به ترمیم یا تعویض دریچه میترال نیاز باشد:

افتادگی دریچه میترال به ندرت به یک مشکل جدی تبدیل می شود. با این حال، اغلب موارد جدی سبب بروز ضربان های غیر طبیعی می شوند که ممکن است در نهایت زندگی فرد را تهدید کنند. شدت یافتن افتادگی دریچه میترال و بازگشت خون به دهلیز (نارسایی دریچه) می تواند منجر به عوارضی جدی از جمله سکته مغزی و حمله قلبی شود.

نشت خون از دریچه میترال سبب بزرگی دهلیز، بروز مشکلاتی همچون فیبریلاسیون دهلیزی و در نهایت تشکیل لخته خونی شود. این لخته های خونی از قلب به شریان ها یا مغز منتقل شده و سکته مغزی یا حمله قلبی را رقم می زنند.

درمان افتادگی دریچه میترال

اغلب افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال مخصوصا انواع بدون علامت، نیازی به درمان ندارند. در صورت ابتلا به نارسایی دریچه میترال و عدم بروز علائم، پزشک بسته به شدت علائم مواردی از انجام آزمایش های دوره ای تا پایش بیماری را پیشنهاد می دهد. با این حال، در صورت ابتلا به علائم یا نشت مقدار زیاد خون از دریچه میترال، پزشک مصرف دارو یا انجام جراحی را پیشنهاد می دهد.

قرص برای درمان افتادگی دریچه میترال

مصرف دارو می تواند ناهنجاری های ضربانی قلب یا عوارض ناشی از افتادگی دریچه میترال را درمان کند. برخی از انواع دارو های تجویزی به شرح زیر هستند:

-بتا بلاکر ها: این دارو ها با آهسته کردن ضربان، کاهش فشار قلب و پایین آوردن فشار خون می توانند از ضربان های غیر طبیعی جلوگیری کنند. بتا بلاکر ها همچنین با استراحت دادن به عروق و گشاد کردن آن ها، جریان خون را نیز بهبود می بخشند.

-دارو های ادرار آور (مدر): گاهی اوقات، پزشک جهت تخلیه مایعات موجود در ریه ها مصرف دارو های ادرار آور را تجویز می کند.

-دارو های ریتم قلب: در صورت ابتلا به آریتمی، پزشک می تواند دارو هایی همچون پروپافنون (ریتمول)، سوتالول (بتاپیس)، فلاکاینید و آمیودارون (پاسرون) را تجویز کند. این دارو ها با تنظیم پیام های الکتریکی در بافت قلب به کنترل ضربان قلب کمک می کنند.

-آسپرین: در صورت ابتلا به افتادگی دریچه میترال و داشتن سابقه سکته مغزی، پزشک می تواند جهت کاهش خطر لخته های خونی آسپرین را تجویز کند.

-رقیق کننده خون: در صورت ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و سابقه نارسایی قلبی یا سکته مغزی، پزشک جهت پیشگیری از تشکیل لخته مصرف دارو های رقیق کننده خون را تجویز می کند. وارفارین (کومادین)، هپارین، دابی گاتران، ریواروکسابان، آپیکسابان و ادوکسابان از جمله دارو های رقیق کننده خون هستند. دارو های رقیق کننده خون می توانند عوارض جانبی خطرناکی را به همراه داشته و باید به گونه توصیه شده مصرف گردند.

درمان افتادگی دریچه میترال

جراحی دریچه میترال

اغلب افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال نیازی به جراحی ندارند. با این حال، در صورت ابتلا به نارسایی شدید صرف نظر از وجود یا عدم وجود علائم، پزشک انجام جراحی را پیشنهاد خواهد داد. نارسایی شدید دریچه میترال در نهایت می تواند سبب نارسایی قلبی و کاهش عملکرد قلب در پمپاژ خون شود. تداوم طولانی مدت نارسایی قلبی می تواند قلب را به شدت ضعیف و جراحی را غیر ممکن کند.

ترمیم یا تعویض دریچه میترال به روش جراحی کم تهاجم یا جراحی قلب باز انجام می شود. در جراحی کم تهاجم، برش های کوچک تری ایجاد شده، خون کمتری از دست رفته و طول دوره بهبودی کمتر است. در اغلب افراد، ترمیم دریچه میترال درمان جراحی انتخابی است. در حین این جراحی، جراح با اتصال دوباره بافت برگچه ها یا برداشتن بافت اضافی از بازگشت خون جلوگیری می کند. همچنین، امکان دارد جهت پیشگیری از نشت خون به عقب حلقه دور دریچه تقویت شود.

تعویض دریچه میترال

در صورتی که ترمیم دریچه میترال ممکن نباشد، جراح آن را با یک دریچه مصنوعی یا طبیعی جایگزین می کند. دریچه های مصنوعی از بافت انسانی یا مواد صنعتی تولید می شوند. دریچه های طبیعی نیز از قلب حیواناتی همچون گاو یا خوک گرفته می شوند. دریچه های مصنوعی دوامی مادام العمر داشته اما جهت پیشگیری از تشکیل لخته خونی بر روی آن ها باید به طور مداوم داروی رقیق کننده خون مصرف کرد. دریچه های طبیعی نیازی به مصرف دارو های رقیق کننده نداشته اما دوامی ۱۰ ساله دارند.

درمان افتادگی دریچه میترال به روش کاتتر گذاری

در صورتی که نارسایی دریچه میترال شدید بوده و امکان جراحی وجود نداشته باشد، پزشک روشی کم تهاجم تر به نام ((درمان دریچه به روش کاتتر گذاری)) را پیشنهاد می دهد. در این تکنیک جدید، پزشک یک لوله مخصوص (کاتتر) را به شریان ناحیه کشاله ران وارد کرده و پس از هدایت آن تا قلب، دریچه آسیب دیده را ترمیم یا تعویض می کند.

غذاهای مفید برای افتادگی دریچه میترال

شاید شما هم شنیده باشید که بعضی غذاها برای افتادگی دریچه میترال مفید هستند. این موضوع نیز مانند بسیاری از موضوعات دیگر، شایعه ای است که در میان عموم مردم و یا متونی که پایه علمی ندارند، دیده می شود. واقعیت این است که تغذیه ارتباطی با بیماری افتادگی دریچه میترال ندارد و این بیماری با روش هایی که در بالا توضیح دادیم درمان می شود.

غذاهای مفید برای افتادگی دریچه میترال

افتادگی دریچه میترال و دندانپزشکی

پزشکان در گذشته به افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال توصیه می کردند که قبل از انجام فرایند های پزشکی یا دندانپزشکی از دارو های آنتی بیوتیک استفاده کنند. انجمن قلب آمریکا هم اکنون بیان دارد که در اغلب موارد، افراد مبتلا به افتادگی یا نارسایی دریچه میترال نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند. در صورتی که فرد این توصیه را در گذشته از پزشک خود دریافت کرده است، باید درباره نیاز مجدد به آن با پزشک خود مشورت کند.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ورزش حرفه ای میکنم
    و افتادگی دریچه میترال دارم در زمان ورزش خیلی ضربانم می‌ره بالا و بهم قرص پرانول تجویز کردن
    سوالم اینه که من این قرص مصرف میکنم خوبم ولی قطع میکنم دوباره بر میگرده حالت اول خب الان چه سودی داره قرص برام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.دارو برای کنترل ضربان هست و درمان قطعی محسوب نمیشه.

  • تصویر کاربر بهار شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من افتادگی دریچه میترال دارم بعضی وقتهادرد قلب دارم از همه مهمتر تنگی نفس دارم مشکلم خیلی حاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام خیر معمولا علایم به علت استرس همراه است.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: