آنژیوگرافی قلب از طریق دست چطور انجام می شود؟

فهرست مطالب

آنژیوگرافی قلب از طریق دست روشی پر کاربرد و بدون نیاز به بیهوشی برای درمان گرفتگی عروق قلب است. در این روش، پزشک یک لوله بلند و نازک (سوند) را از راه رگ وارد قلب می­کند. منظور از آنژیوگرافی از راه رگ دست که ترانس ­رادیال نیز نامیده می شود، این است که سوند وارد شاهرگ مچ دست (شریان رادیال) می­شود. این روش مزایا و معایب خود را دارد اما اغلب به روش های دیگر آنژیوگرافی ترجیح داده می شود.

در این مقاله به معرفی کامل این روش می پردازیم و به این سوال که چرا در بسیاری از موارد آنژیوگرافی از راه دست بهتر است، پاسخ می دهیم.

چه زمانی آنژیوگرافی قلب از طریق دست انجام می شود؟

به صورت کلی اگر بیمار علائمی حاکی از مشکل قلبی داشته باشد، باید آنژیوگرافی قلب انجام شود تا وجود انسداد در رگهای قلب بررسی گردد. از جمله علائم قلبی که منجر به تجویز آنژیوگرافی از دست توسط پزشک می شوند عبارتند از:

– علائمی مثل درد، گرفتگی یا فشار قفسه سینه (که آنژین نام دارد). این علائم ممکن است حاکی از گرفتگی عروق قلب باشند.

– نشانه ­های ضعف، سرگیجه، اختلال تنفسی یا ورم پاها. این علائم می­تواند نشان دهنده مشکل دریچه قلب یا عضله قلب باشد.

– در صورتی که نتایج آزمایش های قبلی مانند تست ورزش، اسکن قلب و اکوکاردیوگرافی حاکی از عارضه قلبی باشد نیز، آنژیو برای بررسی های بیشتر انجام می شود.

پزشک با آنژیوگرافی قلب از راه دست، وضعیت عروق و دریچه قلب و همچنین وضعیت پمپاژ و گردش خون در قلب را بررسی می کند. ممکن است فشارتان را بگیرد یا از شما نمونه خون بگیرد و درصورت نیاز، عروق مسدود شده را باز کند.

در روش آنژیوگرافی قلب از طریق دست، سوند را وارد رگ مچ دست می­کنند. درنتیجه، خونریزی کم­تر و نقاهت سریع­تر خواهد بود. بعضی از افراد علاوه بر گرفتگی عروق قلب دچار انسداد عروق کشاله ران هم هستند به همین دلیل، رسیدن به قلب از این ناحیه دشوار است. برای حل این مشکل می­توان از روش آنژیوگرافی از راه دست استفاده کرد.

چه زمانی آنژیوگرافی قلب از طریق دست انجام می شود؟

چرا آنژیوگرافی از دست گزینه بهتری است؟

۱- خطر خونریزی کمتر است

 اگر پزشک از طریق مچ دست شما وارد شود، خطر خونریزی بعد از عمل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در واقع، احتمال آن به نصف کاهش می یابد و جلوگیری از خونریزی که ممکن است رخ دهد، آسان تر است. رگ کشاله پا در عمق ران است و تشخیص خونریزی سخت است. اما روی دست، مشاهده خونریزی آسان تر است.

۲- مراقبت های بعد از آن راحت تر است

در روش آنژیوگرافی از طریق دست، شما می توانید بلافاصله پس از انجام عمل بنشینید و تنها نیاز است که چند ساعت یک دستبند فشاری روی نقطه ورود کاتتر ببندید. مراقبت های آنژیوگرافی از دست بسیار راحت تر است. در آنژیو از پا برای بستن محل ورود کاتتر، باید دو تا پنج ساعت صاف دراز بکشید.

۳. خطر حمله قلبی کمتر است

به نظر می آید اگر قبلا دچار حمله قلبی شده اید، آنژیوگرافی از رگ دست برای شما ایمن تر است. به این دلیل که در این روش نیازی به قطع داروهای رقیق کننده خون نیست. در آنژیوگرافی از راه پا چون احتمال خونریزی بیشتر است، پزشکان داروهای رقیق کننده خون را قطع می کنند و این مسئله ممکن است باعث ایجاد حمله قلبی شود.

دکتر حسین دباغیان، فوق تخصص آنژیو گرافی، آنژیوپلاستی و اینترونشن قلب و عروق، تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰ آنژیو قلب موفق انجام داده اند.

مراحل انجام آنژیوگرافی قلب از طریق دست

آنژیوگرافی قلب از طریق دست در بیمارستان یا کلینیک قلب انجام می­شود. اول، مایعات و دارو از راه سرم به بدن تزریق می­شود. احتمالا داروی خواب­آور یا آرامش­بخش به شما داده می­شود. بعد از شروع عمل:

آنژیوگرافی قلب از طریق دست

خطرات آنژیوگرافی قلب از طریق دست

خطرات آنژیوگرافی قلب از راه دست شامل موارد زیر است:

خطرات آنژیوگرافی قلب از طریق دست

اقدامات لازم بعد از ترخیص از بیمارستان

بعد از رسیدن به خانه، حواستان به مچ دست و جایی که سوند (لوله) وارد آن شده باشد. موارد زیر را بعد از انجام آنژیوگرافی از راه دست رعایت کنید:

آنژیو قلب از رگ مچ دست

مراقبت بعد از آنژیوگرافی از دست

بعد از آنژیوگرافی رگ دست باید به مدت چند روز از محل زخم مراقبت کنید. بهتر است در شب اول فردی در کنار شما باشد و از شما پرستاری کند.

در این مقاله، به صورت کامل توضیح داده ایم که بلافاصله بعد از آنژیوگرافی و برای گذراندن دوره نقاهت پس از آن چه اقداماتی باید انجام دهید: مراقبت های بعد از آنژیوگرافی قلب

کبودی بعد از آنژیوگرافی

ممکن است جای زخم آنژیوگرافی کمی باد کند یا دچار کبودی شود. این مسئله طبیعی است. برآمدگی ظرف ۲ تا ۴ هفته برطرف می­شود. کبودی بعد از ۱ هفته از بین می­رود. به ندرت ممکن است جای زخم دچار مشکل جدی شود. اگر سوال دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد دست بعد از آنژیوگرافی

درد دست بعد از آنژیوگرافی طبیعی است و ممکن است بین ۱ تا ۲ روز ادامه داشته باشد. می توانید فعالیت های سبک را در خانه انجام دهید اما برای چند روز نباید هیچ کار سنگینی انجام دهید. برای کاهش درد دست خود یک کیسه یخ را هر بار به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه قرار دهید. این کار را فقط در روزهای اول انجام دهید. اگر بهبودی در طی چند روز حاصل نشد و درد همچنان ادامه داشت، با پزشک خود صحبت کنید.

فرق آنژیوگرافی دست چپ و راست

هر دو مسیر چپ و راست برای انجام آنژیو از راه دست به یک اندازه بی­خطر و موثر است. پزشک باید برای تسلط به هر دو روش، فرق بین این دو را از نظر آمادگی بیمار، روش عمل، انتخاب سوند و آماده کردن آزمایشگاه بشناسد. پیشنهاد می­شود هر کلینیک قلب، برای آنژیوگرافی قلب از طریق دست چپ و راست پروتکل مخصوص داشته باشد تا میزان تاثیر و احتمال رسیدن به نتیجه موفق از این فرایند تقویت شود.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: