آیا آنژیو قلب خطرناک است؟

فهرست مطالب

آنژیوگرافی، روشی برای مانیتور کردن رگ ها با اشعه ایکس است.  با این روش می‌توان از رگ‌های خونی اندام‌های مختلف تصویر برداری کرد. آنژیوگرافی قلب یکی از بهترین روش های تشخیص بیماری قلبی است و به پزشکان در تشخیص درست بیماری های کمک زیادی می کند. به علاوه، این روش می‌تواند به پزشکان کمک کند تا ناهنجاری‌های عروق خونی‌، از جمله ضعیف شدن رگ‌های خونی، رسوب پلاک و لخته شدن خون را تشخیص دهند.

بسیاری از کسانی که قصد انجام آنژیو قلب را دارند، این سوال برایشان پیش می آید که آیا آنژیو قلب خطرناک است؟ و یا درصد احتمال مرگ بعد از آنژیوگرافی چقدر است؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

چرا باید آنژیوگرافی کرونر انجام دهید؟

 پزشک معمولاً به این دلیل  انجام آنژیوگرافی را تجویز می کند که شما علائمی از بیماری کرونر قلبCHD) ) مانند درد قفسه سینه داشته باشید و آزمایش‌های دیگر مانند نوار قلبECG) ) چیزی از این بیماری نشان ندهند.  CHD در اثر تجمع رسوبات چربی در عروق کرونر ایجاد می‌شود. این بیماری باعث کاهش جریان خون در قلب می‌شود و منجر به مشکلاتی از جمله آنژین یا در موارد جدی‌تر حمله قلبی می‌شود.

 بیشتر افراد معمولا پس از مراجعه به پزشک عمومی به یک متخصص قلب و عروق فرستاده می‌شوند.  معمولاً پس از یک یا دو بار ملاقات با پزشک، آنژیوگرافی کرونر تجویز می‌شود.  بسیاری از افراد تصور می‌کنند هدف از آنژیوگرافی کرونر این است که بفهمیم آیا مشکلی در عروق کرونر وجود دارد یا خیر. با این حال، در بیشتر موارد هدف از آنژیوگرافی این است که بفهمیم انسداد در کجاست و در مورد آن‌ها چه باید کرد.

چرا باید آنژیوگرافی کرونر انجام دهید؟

آیا انجام آنژیوگرافی بی‌خطر است؟

 آنژیوگرام به طور کلی ایمن است و عوارض آن در کمتر از ۵٪  اتفاق می‌افتد.  با این حال، هر کاری خطراتی دارد و این خطرات می‌تواند شامل خونریزی، عفونت و ضربان قلب نامنظم باشد. عوارض جدی‌تری که اغلب غیر معمول‌اند شامل حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ می‌باشد.

اگر به ید یا رنگ اشعه ایکس حساسیت دارید، پزشک یا پرستار خود را مطلع کنید تا دارو برای جلوگیری از واکنش آلرژیک تجویز شود. مطمئن شوید، پزشک از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید، مطلع است. به طور کلی، شما باید در مصرف داروهای خود را وقفه‌ای ایجاد نکنید، اما ممکن است پزشک از شما بخواهد که داروی رقیق کننده خون، ادرار آور یا داروهای دیگر را برای مدتی مصرف نکنید.

خطرات آنژیو قلب

 همانند سایر اقدامات پزشکی، انجام آنژیوگرافی عروق کرونر هم خطرات خاص خود را دارد. می توانید در جلسه مشاوره با پزشکتان در مورد خطراتی که ممکن است تهدیدتان کند و هر گونه نگرانی که دارید، صحبت کنید.  تیم مراقبت‌های بهداشتی کلینیک سلامت می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد شرایط فردی و میزان خطر به شما ارائه دهد.

برخی خطرات آنژیو قلب شامل موارد زیر هستند:

خطرات آنژیو قلب

برخی خطرات جدی تر آنژیوگرافی که احتمال کمتری دارند عبارتند از:

دکتر حسین دباغیان، متخصص قلب و عروق در کلینیک قلب سلامت تا کنون بیش از ۱۰۰۰۰ آنژیوگرافی موفق انجام داده اند.

در چه صورت خطر آنژیوگرافی قلب بیشتر است؟

 اگر تصاویر مربوط به آنژیوگرافی شما نشان دهنده تنگی یا انسداد بوده و بلافاصله قابل درمان باشد، ممکن است متخصص قلب شما تصمیم بگیرد که به طور همزمان یک استنت (آنژیوپلاستی) در آن قرار دهد.

احتمال وقوع مرگ بعد از آنژیوگرافی چقدر است؟

 آنژیوگرافی به طور کلی یک روش ایمن است. میزان مرگ و میر در بیمارانی که تحت این روش قرار می‌گیرند، کمتر از ۰.۵ درصد و احتمال وقوع عوارض کمتر از ۵ درصد است.  بیمارانی که در طولانی مدت دارای فشار خون شریانی ریوی و نارسایی بطن راست هستند، بیماران پرخطری محسوب می‌شوند.

احتمال وقوع مرگ بعد از آنژیوگرافی چقدر است؟

آیا آنژیوگرافی به من صدمه‌ای می‌زند؟

هیچ یک از دو نوع آنژیوگرافی آسیبی به شما وارد نمی‌کند. در آنژیوگرافی معمولی، مقداری بی‌حسی موضعی از طریق سوزن ریز به مچ دست تزریق می‌شود و به محض بی حس شدن، برای قرار دادن کاتتر، یک برش کوچک ایجاد می‌شود. اگر خیلی نگران درد باشید، ممکن است به شما یک آرامبخش و در صورت بروز هرگونه ناراحتی مسکن درد تزریق شود، اما اکثر بیماران نیازی به داروی خاصی ندارند.

آیا تشعشع در آنژیو قلب خطرناک است؟

 برای آنژیوگرافی، میزان تابش مورد استفاده در تجهیزات مدرن تنها معادل حضور در معرض آفتاب برای چند روز است، به یاد داشته باشید که برای مدت طولانی زیر دوربین اشعه ایکس نخواهید بود.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    چند روز طول میکشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.انژیوگرافی فردای همان روز قابل انجام است.

  • تصویر کاربر حیدری شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم ۲هفته است آنژیوکرده قبل ازآنژیو آمپول در دست چپش زدن برای تسکین دردش که ازپایین تا بالای دستش کبودشده ودردهم داره وقرص لوزارتان ۲۵دکترداده که سردردمیگیره فشارش هم ۹هستلطفاراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اگر خود رگ دست آسیب ندیده باشه کبودی اهمیت نداره

  • تصویر کاربر هانی دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    علت باد کردن شکم بعد از آنژیوگرافی
    و حالت تهوع و استفراغ چیه؟

    خیلی ممنون از خدمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اینها از عوارض روتین آنژیوگرافی نیستند.

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادرم دو ماه هست قلب شون رو انژیوگرافی کردن پیش دکترشون برای معاینه رفتن گفتن مشکلی ندارین الان چند باریه فشار خون شون بالا میره ۱۶ یا ۱۷ مشکل خاصی دارن جای نگرانی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر.داروهای فشارشون باید تنظیم بشه.

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمادرم 60ساله می باشدضربان قلبش بالا میاره تا220هم میره توبیمارستان بهش واراپامیل 6میل تزریق می‌کنند حالا دکترواسه انژیونوشته ما یه کم می‌ترسیم خواهشاراهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.درمان آریتمی بیمار شما سوزاندن راه فرعی موجب این مشکل است که با عملی مثل آنژیوگرافی  به نام ابلیشن انجام می شود.

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر مادر من چند سال پیش قلب شون یکی از رگ ها مشکل داشت انژیو کردن خوب شدن امسال دوباره یکی از رگ هاشون بسته بود انژیو کردن از طرق پا و هیچ کبودی، قرمز یا متورم بعد ...انژیو نبود الان ۴۲ روز میگذره پاشون وقتی نشسته اند سوزش و درد دارن وقتی پیاده روی میکنند کوتاهی میکنه پاشون نمیتونن زیاد راه برن وقتی که پاشون درد میگیره تنگی نفس و درد قفسه سینه یکم دارند به نظرتون خطرناکه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بهتره یک سونوگرافی از محل آنژیوگرافی انجام بدید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: