آنژیوگرافی قلب از طریق پا [مزایا و خطرات]

فهرست مطالب

آنژیوگرافی قلب از طریق پا آزمایشی است که در آن با استفاده از اشعه ایکس و ماده حاجب (رنگ مخصوص) تصاویری از شریان های خون رسان به پا ایجاد می شود. در این آزمایش، تنگی ها یا انسداد هایی بررسی می شوند که می توانند سبب بروز درد در هنگام راه رفتن شوند. در طول آنژیوگرافی، یک لوله کوچک (کاتتر) به شریان پا هدایت و ماده حاجب تزریق می شود. سپس با استفاده از اشعه ایکس تصاویری از عروق خونی پا بر یک نمایشگر نمایان می شوند.

آنژیوگرافی محیطی، نام دیگر آنژیوگرافی از طریق پا می باشد. این فرایند می تواند جهت تشخیص طیفی از مشکلات عروقی از جمله گرفتگی عروق استفاده شده و نتایج به دست آمده از آن در تعیین بهترین دوره درمانی مفید هستند. آنژیوگرافی از طریق پا و کشاله ران در بیمارستان یا کلینیک های قلب به صورت سرپایی انجام می شود.

آنژیوگرافی قلب از طریق پا چیست؟

آنژیوگرافی قلب از طریق پا یا همان آنژیوگرافی محیطی، یک آزمایش کم تهاجم است که با به کار گیری تکنولوژی اشعه ایکس نمایی مناسب از شریان ها و ورید های پا برای پزشک فراهم می کند.

آنژیوگرافی از طریق پا چیست؟

در چه شرایطی آنژیوگرافی قلب از طریق پا انجام می شود؟

آنژیوگرافی از طریق پا و کشاله ران در مواردی انجام می شود که احتمال اختلال در جریان خون شریان های پا وجود دارد. آنژیوگرافی اغلب جهت تشخیص ابتلا به بیماری شریان های محیطی (PAD) انجام می شود. این بیماری در اثر سفت شدن شریان های موجود در ناحیه لگن یا پا ها به وجود آمده و در میان افراد مسن رایج است.

بیماری شریان های محیطی، در هنگام پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها سبب بروز گرفتگی، درد و خستگی پا ها یا عضلات ران می شود. از آن جایی که انسداد کامل جریان خون رونده به پا ها سبب مرگ بافتی و قطع عضو می شود، تشخیص و درمان تنگی یا انسداد عروق پا بسیار اهمیت دارد.

آنژیوگرافی از طریق پا

مزایای آنژیوگرافی قلب از طریق پا چیست؟

آنژیوگرافی پا، در شناسایی تنگی یا گرفتگی عروق و همچنین بررسی نیاز بیمار به فرایند های درمانی نقش مهمی دارد. این آزمایش کمک می کند تا پزشک تشخیص دهد که آیا به درمان گرفتگی عروق نیاز دارید یا خیر.

خطرات آنژیوگرافی از طریق پا و کشاله ران

آنژیوگرافی از طریق پا یک آزمایش بسیار ایمن است. بروز مقداری درد و کبودی در محل ورود کاتتر طبیعی است. اشعه ایکس به کار رفته در حین آزمایش در سطح ایمن بوده و خطری برای بیمار نخواهد داشت. با این حال، افراد باردار یا زنان شیر ده نسبت به این پرتو ها حساسیت بیشتری دارند. نمونه های زیر از جمله عوارض نادر آنژیوگرافی از طریق پا هستند:

خطرات آنژیوگرافی از طریق پا و کشاله ران

در صورت بروز موارد زیر باید به دنبال مراقبت اورژانسی باشید:

اقدامات قبل از انجام آنژیوگرافی از طریق پا

قبل از آنژیوگرافی قلب از طریق پا، چندین آزمایش خون برای بیمار تجویز می شود. پزشک باید از لخته شدن مناسب خون و عملکرد مطلوب کلیه ها اطمینان یابد. قبل از آنژیوگرافی باید موارد زیر را رعایت کرد:

آنژیوگرافی قلب از طریق پا چگونه انجام می شود؟

قبل از تصویر برداری، یک داروی بی حس کننده موضعی و یک داروی آرام بخش برای فرد تزریق می شوند. سپس، شریان کشاله ران با استفاده از یک سوزن تو خالی باز شده و لوله ای پلاستیکی به جای آن قرار می گیرد. کاتتر دوم و کوچک تر از طریق کاتتر اول به درون شریان وارد می شوند. افراد ممکن است حرکت کاتتر در امتداد شریان را احساس کنند.

 پس از این مرحله، مقدار اندکی از ماده حاجب به درون شریان وارد می شود. در این لحظه بیمار احساس گرما و گر گرفتگی را تجربه خواهد کرد. همزمان با جریان یافتن ماده حاجب در شریان های پا تصاویر اشعه ایکس نیز بر نمایشگر نشان داده می شوند. این اقدامات، مشاهده هر گونه تنگی یا انسداد را فراهم می کنند.

در طول فرایند، اگر پزشک تشخیص گرفتگی عروق برای شما بدهد، ممکن است آنژیوپلاستی نیز انجام دهد. به این صورت که پزشک در حین آنژیوگرافی، با استفاده از یک بالون یا استنت، عروق گرفته را باز می کند. پزشک قبل از انجام آزمایش این موضوع را با بیمار در میان خواهد گذاشت. آنژیوگرافی معمولا ۱ ساعت یا بیشتر به طول می انجامد.

آنژیوگرافی قلب از طریق پا چیست؟​

بعد از انجام آنژیوگرافی قلب از طریق پا

پس از خارج شدن کاتتر، جهت توقف خونریزی ناحیه ورود کاتتر به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه فشرده می شود. بیمار ۲ تا ۴ ساعت اول پس از فرایند را در اتاق احیا (ریکاوری) سپری خواهد کرد. در طول این مدت، جهت کاهش خونریزی باید پای درمان شده را مستقیم نگه داشت.

مصرف مایعات فراوان برای خارج کردن ماده حاجب از بدن ضروری است. پس از طبیعی شدن علائم حیاتی و توقف خونریزی در محل ورود کاتتر، افراد به خانه مرخص می شوند.

چه بیماری هایی با آنژیوگرافی پا تشخیص داده می شوند؟

نتایج به دست آمده از آنژیوگرافی در تعیین علت علائم و بهترین دوره درمانی مفید هستند. نتایج غیر طبیعی می توانند در اثر موارد زیر باشند:

گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

گاهی اوقات، درمان می تواند در حین آزمایش انجام شود.

چه بیماری هایی با آنژیوگرافی پا تشخیص داده می شوند؟

مراقبت های پس از آنژیوگرافی از طریق پا

تیم درمان در هنگام ترخیص توصیه هایی را به بیمار ارائه می دهند که موارد زیر از جمله آن ها هستند:

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: