افتادگی دریچه میترال و مرگ ناگهانی

فهرست مطالب

سوالی که معمولا افراد مبتلا به پرولاپس میترال می پرسند، این است که آیا افتادگی دریچه میترال باعث مرگ ناگهانی می شود؟ پاسخ این است که به نظر می رسد احتمال خطر مرگ ناگهانی ناشی از تاکی کاردیای بطنی یا فیبریلاسیون بطنی در افرادی که مبتلا به افتادگی دریچه میترال حاد هستند، افزایش اندکی داشته است. اما بسیاری از افرادی که مبتلا به افتادگی دریچه میترال بسیار خفیف هستند، هیچ خطر قابل سنجشی آنها را تهدید نمی کند. در ادامه رابطه بین افتادگی دریچه میترال و مرگ ناگهانی را بررسی می کنیم.

آیا افتادگی دریچه میترال باعث مرگ میشود؟

اساساً با کالبد شکافی می توان متوجه شد که افتادگی دریچه میترال منجر به مرگ ناگهانی شده است. در بررسی هایی که در آن قلب افرادی با مرگ ناگهانی به دقت مورد بررسی قرار می گیرد، شواهد افتادگی دریچه ی میترال را می توان در اقلیت بیماران پیدا کرد. بنابراین ، به طور طبیعی، افتادگی دریچه میترال دلیل این مرگ های ناگهانی فرض می شود.

اما عموماً دو مسئله در این بررسی ها ذکر نشده اند. اول اینکه، بسیاری از این قربانی های مرگ ناگهانی هیچ ناهنجاری قلبی قابل شناسایی نداشته اند. دوماً هنگامی که شما مصمم به پیدا کردن افتادگی دریچه میترال هستید، ممکن است حداقل شواهدی از وجود آن در تعداد زیادی از مردم پیدا کنید. شواهد بسیار کمی وجود دارد که اکثریت افراد تشخیص داده شده با افتادگی دریچه میترال، دارای افزایش احتمال خطر مرگ ناگهانی باشند.

آیا افتادگی دریچه میترال باعث مرگ میشود؟

تشخیص اشتباه افتادگی دریچه میترال و رابطه اش با مرگ

وقتی که در افراد انتخاب شده به صورت تصادفی، اکوکاردیوگرافی انجام می شود، بسته به معیارهای تشخیصی مورد استفاده، افتادگی دریچه میترال می تواند در ۲۰% تا ۳۵% افراد تشخیص داده شود. مقدار افتادگی واقعی در اکثریت عمده این دریچه های میترال ، از نظر فیزیولوژیکی ناچیز می باشد و هیچ درمان شناخته شده ای ندارد.

در حقیقت، به این دلیل که کیفیت تجهیزات اکوکاردیوگرافی در طول سالها پیشرفت کرده است، شناسایی مقادیر بسیار کوچک (اغلب ناچیز و یا حتی غیر موجود) افتادگی دریچه میترال نیز امکان پذیر است. اکثر متخصصان این حقیقت را پذیرفته اند که شرایط افتادگی دریچه میترال توسط متخصصان قلب به اشتباه تشخیص داده می شود.

اگر پزشکان با جدیت به دنبال شناسایی افتادگی دریچه میترال باشند، شناسایی مقادیر اندکی از افتادگی دریچه میترال برای آنها بسیار آسان خواهد بود، چرا که این کار آنها را از نیاز به جست جوی بیشتر برای توضیح علائم یا شرایطی که تشخیص یا مدیریت آنها دشوار است، تبرئه می کند(تشخیص دیس اتونومی از برجسته ترین این مشکلات می باشد). از اینرو، اغلب یک انگیزه قوی برای تشخیص اشتباه افتادگی دریچه میترال وجود دارد.

تشخیص درست افتادگی دریچه میترال

با استفاده از این معیارهای مناسب برای تشخیص درست، در حقیقت، شواهدی مبنی بر افزایش احتمال خطر آریتمی های قلبی و مرگ ناگهانی وجود دارد، گرچه میزان احتمال خطر آن هنوز بسیار اندک می باشد. 

در حقیقت، خطر اصلی برای این افراد، مرگ ناگهانی نیست، اما پیشرفت نارسایی دریچه میترال حاد و نارسایی قلبی متعاقب آن دلیل اصلی مرگ می باشد. در حقیقت، نه تنها در این افراد، احتمال خطر مرگ ناگهانی بالا می رود، بلکه به همان میزان مرگ ناگهانی در هر فرد دیگری که دارای افتادگی دریچه میترال شدید به هر دلیلی می باشد نیز افزایش پیدا می کند.

شیوع این نوع افتادگی دریچه میترال (افتادگی دریچه میترال حاد) در عموم افراد تنها ۲-۱% و نه ۳۵% می باشد و حتی در میان این افراد، تعداد بسیار کمتری از بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال، کمتر از ۱ نفر از هر ۲۰ نفر، دچار مشکل دریچه میترال حاد می شوند.

افتادگی دریچه میترال

ایا افتادگی دریچه میترال خطر دارد؟

نکته پایانی این است که مشخص نیست که افتادگی دریچه میترال – حداقل، نوع خفیف آن که اکثریت افراد با این شرایط تشخیص داده می شوند – حتی مرتبط با مرگ ناگهانی باشد، چه رسد به اینکه خود به تنهایی دلیل مرگ باشد.

برای اکثریت بیمارانی که به آنها گفته شده مبتلا به افتادگی دریچه میترال هستند، احتمال خطر مرگ ناگهانی بیش از افراد عادی دیگر نیست. اگر به شما گفته شده که مبتلا به افتادگی دریچه میترال هستید، شما باید از متخصص قلب خود بپرسید که آیا تشخیص آن با استفاده از تکنولوژی های تشخیصی جدیدتر و قابل استنادتر صورت گرفته است، یا تشخیص به شیوه ای قدیمی تر صورت گرفته است که در آن شما ممکن است هر کسی را مبتلا به افتادگی دریچه میترال تشخیص دهید.

پرسش و پاسخ افتادگی دریچه میترال

در سیستم پرسش و پاسخ کلینیک قلب سلامت که در پایین همین صفحه قرار دارد، می توانید سوالات خود را در این رابطه از متخصص قلب بپرسید و در کمترین زمان پاسخ کاملی دریافت کنید.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلیمانی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ایا افتادگی دریچه قلب با اکو مشخص میشه تنگی نفس میتونه علتش همین باشه ایا درمان خاصی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله تشخیص با اکو هست و علایم بر اساس شدت مشکل هست.

  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام‌ آقای دکتر من یک دختر ۱۵ ساله هستم
    ببخشید اقای دکتر من حدود ۳ ماه پیش متوجه شدم که افتادگی متوسط دریچه های قلب را دارم(مادر زادی ) نوار قلب و اکو گرفتند و قرص ۱۰ پرانول دادند اما من هنوز درد را در قلبم دارم و وقتی تند میدوم سرم درد میگیره و نفس کم‌ میارم
    ایا خطرناک است خیلی نگرانم
    آیا لازمه براتون عکس نوار قلب و اکو را بفرستم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام .لطفا مدارک خود رو به شماره واتساپ زیر ارسال کنید     ۰۹۹۳۵۲۰۹۳۱۸

  • تصویر کاربر Sara شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من حدودا ی سالی میشه قلبم درد میکنه و تیر میکشه بعضی موقع احساس سوزش دارم . و بیشتر مواقع نفس تنگی . به دکتر رفتم و گفت افتادگیه ی دریچه ی میترال دارم . اما بعد از دکتر رفتن حالم بهتر نشده که بدتر شده . ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود.علایم شما ممکنه به علت یک مشکل قلبی به جز مشکل دریچه باشه که با اکو مشخص نمیشه مانند گرفتگی عروق که باید ازون نظر هم بررسی بشید.در نهایت اکثریت این موارد ابن علایم منشا استرسی عصبی دارند و قلبی نیستند و طبیعتا با درمان های قلب خوب نمیشن.

    2. تصویر کاربر Sara پنجشنبه ۲۴ تیر ۰( 2 سال پیش)
      مرسی از کمکتون بله فک میکنم بخاطر استرس باشه چون من ادم استرسیم 🥺ممنونم باز❤🥺
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۶ تیر ۰( 2 سال پیش)

      پایدار باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: