فهرست مطالب

گشادی دریچه قلب ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. یا باعث بروز مشکلات جزئی یا جدی سلامتی گردد. میزان جدی بودن گشادی دریچه قلب، به میزان اختلال در جریان خون طبیعی قلب بستگی دارد. درمان ها شامل داروها، جراحی ترمیمی یا تعویض دریچه است. مشاهده تغیرات رخ داده به مرور زمان، متداول ترین رویکرد تشخیصی گشادی دریچه قلب است.

گشادی دریچه قلب چیست؟

قلب چهار دریچه دارد که عبارتند از:

گشادی دریچه قلب چیست؟

دریچه ها از پره (flap) هایی تشکیل شده اند که برای یک طرفه خون، بین حفره های قلب، باز می شوند. سپس این دریچه ها برای جلوگیری از بازگشت خون به حفره ای که از آن خارج شده است، بسته می شوند. هر دریچه به طور معمول دارای سه پره است، به جز دریچه میترال که دو پره دارد.

هر یک از این چهار دریچه، ممکن است نشت داشته باشد. یعنی هنگامی که قلب منقبض شده و خون را به بیرون پمپ می نماید، مقداری خون از طریق دریچه به عقب باز می گردد. به نشت از طریق دریچه، گشادی دریچه نیز گفته می شود.

گشادی دریچه قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک معمولاً گشادی دریچه قلب را از طریق موارد زیر تشخیص می دهد:

توصیف علائم در فرد همراه با معاینه فیزیکی و اکوکاردیوگرافی قلب می تواند میزان جدی بودن گشادی دریچه قلب را مشخص کند.

گشادی دریچه قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم گشادی دریچه قلب

گشادی دریچه قلب غالباً علائمی ندارد. یک یا چند دریچه قلبی در بسیاری از افراد سالم، ممکن است کمی نشت داشته باشد. اگر نشت دریچه قلب شدید باشد، می تواند جریان خون را به سمت اندام ها، مختل کند. این امر علائم نارسایی احتقانی قلب را ایجاد می کند که شامل موارد زیر است:

حتی در صورت جدی بودن شرایط، نارسایی دریچه ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

علائم گشادی دریچه قلب

علت گشاد شدن دریچه قلب چیست؟

دریچه های میترال و آئورت، معمولاً تحت تأثیر نارسایی قرار می گیرند، اما ممکن است برای هر یک از دریچه های قلب نیز این اتفاق بیفتد. برای برخی از افراد، نارسایی دریچه، طی چند دهه و به آرامی ایجاد می شود. برای برخی دیگر، این اتفاق سریع و غیرمنتظره می افتد.

گشادی دریچه قلبی می تواند ناشی از چند بیماری باشد. نقص های موجود از بدو تولد، گاهی اوقات دلیل این امر هستند. همچنین، گشادی دریچه را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:

کلسیفیکاسیون دریچه ها

وجود رسوبات کلسیم روی دریچه، باعث تنگ شدن آن می شود

آسیب

ضربه فیزیکی، می تواند به بافت قلب آسیب برساند

افتادگی دریچه میترال

پره های دریچه میترال ممکن است به سمت داخل دهلیز چپ برآمده شوند

اندوکاردیت عفونی

عفونت در پوشش قلب

تب روماتیسمی

عارضه استرپتوکوکی گلو که درمان نشده است

کاردیومیوپاتی

بزرگ شدن قلب که می تواند سبب کشیدگی بافت اطراف دریچه ها گردد

بهترین دارو برای گشادی دریچه قلب چیست؟

برخلاف اینکه داروهای مختلفی برای درمان مشکلات دریچه های قلب وجود دارد، اما برای مشکل گشاد بودن دریچه قلب دارویی نیست که بتواند دریچه را از حالت بیش از حد باز، در بیاورد. البته تشخیص نهایی به عهده متخصص قلب است و در زمانی که مشکل گشادی دریچه قلب بسیار خفیف باشد و یا عمل جراحی برای فرد خطرناک باشد، ممکن است از داور کمک گرفته شود.

برای گشادی دریچه قلب چه باید کرد؟

گاهی اوقات گشادی یک دریچه جزئی است و نیازی به درمان فوری ندارد. در این حالت ممکن است دریچه قلب تا زمان مشاهده تغییرات کنترل شود. با این حال، در بسیاری از موارد، ترمیم یا تعویض دریچه لازم است. درمان نشدن گشادی دریچه های قلبی می تواند عوارض جدی ایجاد کنند، از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب نامنظم) یا هایپرتنشن ریوی (فشار خون بالا در عروق ریه).

خبر خوب این است که مشکلات دریچه ای، اغلب قابل درمان هستند. بسته به شدت علائم و اینکه کدام دریچه باعث ایجاد مشکل شده، ممکن است متخصص قلب یا جراح، استفاده از جراحی یا یک روش ترانس کاتتر و کم تهاجم را برای ترمیم یا تعویض دریچه توصیه نماید.

در صورت امکان، دریچه های قلب به جای تعویض، ترمیم می شوند. ترمیم دریچه مزایای زیادی نسبت به تعویض آن ها دارد:

درمان گشادی دریچه قلب
برای گشادی دریچه قلب چه باید کرد؟

گشادی دریچه قلب و نارسایی برگشتی آئورت

دلایل نشت دریچه آئورت عبارتند از:

بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی آئورت، به مرور زمان تنها نیاز به بررسی دارند. افرادی که علائمی ناشی از نارسایی شدید دریچه آئورت دارند، ممکن است نیاز به داروهای خاص فشار خون، به نام گشادکننده عروق، داشته باشند. سایر درمان های دارویی برای نارسایی احتقانی قلب، مانند دیورتیک ها، در نارسایی شدید آئورت می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

گاهی اوقات جراحی در نارسایی آئورت شدید، توصیه می گردد. در این حالت جراح معمولاً دریچه آئورت را تعویض یا ترمیم می کند.

گشادی دریچه قلب

گشادی دریچه میترال قلب

دلایل گشادی دریچه میترال قلب عبارتند از:

برخی از افراد مبتلا به گشادی دریچه میترال نیازی به درمان ندارند. رویکرد استاندارد، بررسی در طول زمان است. متخصصان مصرف روزانه دارو را برای نارسایی میترال توصیه نمی کنند؛ مگر اینکه نارسایی قلبی قابل توجه باشد.

جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال با نشت شدید، می تواند در برخی از افراد باعث بهبودی قابل توجهی گردد. از آنجا که نارسایی میترال به آرامی پیشرونده است، تصمیم گیری در مورد زمان انجام عمل جراحی – نه خیلی زود و نه خیلی دیر – نمی تواند دشوار باشد.

همچین بخوانید:

گشادی دریچه قلب و نارسایی دریچه سه لختی

بسیاری از بزرگسالان سالم، به گشادی دریچه سه لختی مبتلا هستند. که ممکن است به طور اتفاقی کشف شود و معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند و نیازی به درمان یا پیگیری ندارد. 

نارسایی متوسط یا شدید دریچه سه لختی، ممکن است ناشی از هایپرتنشن ریوی باشد. هایپرتنشن ریوی، فشار خون بالا در شریان ریوی است. این فشار خون بالا دلایل زیادی دارد که اصلی ترین آن، نارسایی احتقانی قلب است.

داروها ممکن است در درمان نارسایی دریچه سه لختی موثر نباشند. داروهای ادرار آور، می توانند به کاهش تورم بدن یا ادم ناشی از نارسایی احتقانی قلب، کمک کنند. با این حال، در این شرایط تورم همیشه وجود ندارد.

برای اصلاح نشت در سایر دریچه های قلبی، ممکن است دریچه سه لختی در حین جراحی ترمیم شود. جراحی ترمیم دریچه سه لختی، به طور کلی بهتر از تعویض آن است. انجام جراحی برای تعویض دریچه سه لختی به تنهایی، (نه همراه با دریچه میترال یا آئورت) فقط در موارد نادر توصیه می شود.

گشادی دریچه قلب و نارسایی ریوی

مانند دریچه سه لختی، ممکن است مقدار کمی نارسایی ریوی در افراد سالم وجود داشته باشد. موارد نادری وجود دارد که گشادی دریچه ریوی، باعث ایجاد مشکل شود. مانند:

معمولاً برای نارسایی ریه، نیازی به هیچ درمانی نیست. درمان بیماری زمینه ای بهترین روش است.

آیا گشادی دریچه قلب باعث مرگ میشود؟

گشاد بودن دریچه های قلب باعث می شود که خون کافی به بقیه بدن پمپ نشود و این وضعیت می تواند قلب را وادار به کار بیشتر برای انجام خون رسانی کند.اگر گشادی دریچه قلب درمان نشود، می تواند عوارض جدی از جمله نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان نامنظم قلب) یا فشار خون ریوی (فشار خون بالا در عروق ریه) ایجاد کنند. این بیماری ها می توانند منجر به ایست قلبی ناگهانی و مرگ شوند. خبر خوب این است که مشکلات دریچه ها اغلب کاملاً قابل درمان هستند.

تغذیه مناسب برای گشادی دریچه قلب

انتخاب رژیم غذایی سالم برای قلب، به طور کلی از تمام بخش های قلب شما، از جمله دریچه های قلب شما مراقبت می کند. این به معنی مدیریت مصرف کلسترول است. افرادی که کلسترول بالا دارند ، سریعتر دچار بیماری های دریچه آئورت می شوند.

رژیم غذایی خود را بر روی لوبیا، سبزیجات، آجیل، دانه ها، میوه ها، سبزیجات و غلات با حداقل فرآوری متمرکز کنید و از غذاهایی که برای قلب شما مضر هستند، خودداری کنید.
مصرف نمک، چربی های اشباع و ترانس، قندهای اضافه شده و الکل را محدود کنید و از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، حبوبات و روغن های گیاهی استفاده کنید.

تغذیه مناسب برای گشادی دریچه قلب

این رژیم غذایی پایه و اساس چیزی است که اغلب از آن به عنوان “رژیم غذایی سالم برای قلب” یاد می شود.

زندگی با گشادی دریچه قلبی

هرکسی که به گشادی دریچه قلب مبتلا باشد، می تواند از ورزش روزانه مانند راه رفتن بهره مند شود. افرادی که دچار نارسایی شدید دریچه هستند، قبل از شروع ورزش های رقابتی یا تماسی، باید با پزشک خود صحبت کنند. عدم استعمال دخانیات و حفظ وزن مناسب، برای افراد مبتلا به گشادی دریچه قلب، به اندازه سایرین مهم است. با پیگیری منظم و مراجعه به پزشک، حتی در صورت عدم وجود علائم، می توان از نبود مشکل جدی، اطمینان حاصل کرد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدوی دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یکی از دریچه های قلبم گشاده و ورزش رو به طور حرفه ای دنبال میکنم ولی بعد تمرین یه دردی تو قفسه سینه ام حس میکنم میخواستم منو راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اخرین گزارش اکو خود را ارسال بفرمایید.

  • تصویر کاربر ریحانه دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید من ۳۷ سال سن دارم ۵سال پیش بعد زایمانم دچار تپش قلب چند ثانیه ای میشدم نه اینکه تند بزنه۳یا۴تا تپش محکم داشتم دکتر رفتم گفت مشکل خاصی نیست فقط یکی از رگهای قلب خفیف گشادشده وکارودیلول به من داد اگه اسمش رو درست نوشته باشم من چند ماه مصرف کردم و دیگه قطع کردم دکتر نرفتم از اون وقت الان هم اون تپش رو دارم واکثر فشارم رو ۹ هست خیلی کم رو ۱۰ یا ۱۱ میره میخاستم ببینم چکار کنم امکان داره مشکلم جدی باشه البته اون موقع چندین بار نوار قلب دادم مشکلی نداش تست ورزشی هم خوب بود اکو مشکلم رو نشون داد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.احتمالا شما ضربان های نابجای بطنی یا دهلیزی دارید.یک هولتر ۲۴ ساعته ریتم قلب انجام بدید.

  • تصویر کاربر خودم دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام خداقوت وخداخیرت بده
    اقای دکتر من برا درمان زود انزالی ترامادول چند مدت..کلومیپرامین وپاروکستین مصرف کردم البته نه باهم..اما حالم بد میشد وپشت قفسه سینه م ویه خورده سینه احساس سوزش ویاخنکی خاصی میکردم ک حال خوبی نبود ایا مشکل از قلبمه ..سنم 35سال.سیگار میکشم وچندسال پیش طی چکاپ کامل دکتر گفت ک دریچه میترال قلبت افتادگی داره اما درحالت عادی مشکلی نیست ممنونم میشم راهنمایی کنین چرا اینجوری میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.علایمتون به نطر میاد بیشتر عارصه داروها باشه تا مشکل قلبی.

  • تصویر کاربر خالد شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ،پدرم حدود ۷۰سال سن دارد و بر اثر سکته قلبی دچار تنگی دریچه قلب شد و نمیتونه عمل کنه بخاطر سن بالاش آیا درمان دیگری جز عمل نکردن هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.مدارکش رو ارسال کنید لطفا.

  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مشگل گشادی دریچه قلب دارم دکتر بهم آسپرین داده چند سال آیا باید مصرف کنم چون یک دکتر دیگه مگه قط کن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.گشادی دریچه به هیچ وجه نیاز به مصرف آسپیرین نداره مگر علت دیگه ای به همراهش وجود داشته‌ باشد.

  • تصویر کاربر خرمزاده دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر آیا جوانی که دچار گشادگی دریچه قلب هستن مشکل ازدواج دارن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بستگی به دریچه درگیر و شدت آن داره ولی در اکثریت موارد ایر مشکلی نیست

  • تصویر کاربر شهرام شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب فشار خون دارم با کلی مصرف دارو شامل لوزار 50و پروپرانول کنترل نشد که با یک حمله قلبی و اقدام خودم با مصرف 4عدد پلاویکس و رسوندم خودم به کلینیک قلب مورد برسی نوار قلب و اکو گاردیوگرافی قرار گرفتم که داروی والزومیکس 5 در 160 به همراه روپیسکون20 و قرص زیلت به مدتد3ماه دار حالدمصرف هستم و الان به مدت یک هفته داروی زیلت رو قطع کردم فعلا با اسپاسم قلب روبرو نشدم در ازمایشات چربیدال دی ال بالا بود دبابت خط قرمز ناشتا115و انزیم کبدی نرمال التهاب وجود نداشته سی بی سی نرمال پروتیین در ادار مشاهده نشد فقط دکتر معالج پیشنهاد اسکن ورزشی داد که انجام ندادم وضعیت فشارم که مرزد19 با دیاستول 10 بود الان 13بر 8 و گاهی 14 رو 8 میباشد دو سوال داشتم ایا قطع زیلت مانعی ندارد و دوم اینکه اکو چون سالم بود ایا احتمال گرفتگی سه رگ اصلی وجود دارد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ادامه یا قطع زیلت بستگی به وضعیت رگ های قلب شما داره که با اکو اصلا قابل تشخیص نیست و با اسکن هسته ای یا سی تی آنژیوگرافی مشخص میشه.

  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من یه دو سال پیش اکو دادم دکتر بهم گفت دریچه قلبت یخورده گشاده میشه منو راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بستگی به دریچه درگیر و میزان نارسایی داره. اکو مجدد معمولا بعد ۳ سال توصیه میشه.

  • تصویر کاربر لقمان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام.
    بنده طبق آزمایش اکو که در سال 99و سال 1400 انجام گرفت گشادگی دریچه آئورت تشخیص دادند سابقه فشار خون ندارم و سابقه هیچ بیماری دیگری هم ندارم خواستم بپرسم نیاز به مصرف داروی خاصی هست و نگرانی وجود داره؟و اگرم دارو باشه و مصرف کنم آیا دریچه ترمیم میشه ؟در فعالیت و ورزش محدودیتی دارم ؟
    سن ۴۰ سال آقا هستم.
    فایل های اکو و نوار قلب پیوست شد.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.دو اکو شما کاملا با هم متناقض هستند بهتره ابتدا تحت نظر یک پزشک متبحر یک اکو با کیفیت انجام بدید.

  • تصویر کاربر سیف شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من یه دختر 16 ساله هستم که مدت کوتاهی هست متوجه شدم دریچه میترال قلبم به درصد خیلییییی کمی گشاد شده میخواستم بدونم که خطری داره و همینطور راه درمان داره و اینکه اگر راه درمان داره راهش چی هست؟ ممنون میشم پاسخ بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اصلا نگران نباشید مشکلی نیست.هر ۳ سال یه اکو انجام بدید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: