سطح نرمال اکسیژن خون چند است؟

فهرست مطالب

احتمالاً تا قبل از سال ۲۰۲۰، به میزان اکسیژن خون خود فکر نمی کردید؛ شاید هم برایتان پیش آمده باشد که مریض شده یا نیاز به عمل جراحی داشته اید و پزشک، سنسوری را روی نوک انگشتانتان قرار بدهد تا سطح اکسیژن موجود در خون شما را بررسی نماید. به احتمال زیاد از آن زمان تا کنون، دیگر به آن آزمایشات فکر نکرده اید.

ویروس کرونا به ما نشان داد که چگونه سلامت ریه و سطح اکسیژن موجود در خون، به هم مرتبط اند؛ و تولیدکنندگان برخی از جدیدترین ردیاب های تناسب اندام، ویژگی هایی را برای اندازه گیری سطح اکسیژن موجود در خون، به محصولات خود اضافه کرده اند. در ادامه، آنچه را که باید درمورد سطح نرمال اکسیژن خون بدانید، برایتان شرح داده ایم.

سطح اکسیژن خون نرمال چقدر است؟

سطح نرمال اکسیژن خون که با پالس اکسیمتر اندازه گیری می شود، معمولاً از ۹۵ تا ۱۰۰ درصد متغیر است. مقادیر زیر ۹۰ درصد، نشان دهنده کمبود اکسیژن و نیاز فرد به اکسیژن مکمل می باشد. این وضعیت، هیپوکسمی نام دارد و علائم آن شامل تنگی نفس شدید، افزایش ضربان قلب و درد قفسه سینه است.

میزان اکسیژن خون نرمال برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی و سایر مشکلات تنفسی، ۹۵ تا ۱۰۰ درصد در نظر گرفته نمی شود. این افراد، با توجه به شرایط خاص خود، باید برای اطلاع از مناسب بودن سطوح اکسیژن موجود در خون، دائما با پزشک مشورت نمایند.

سطح اکسیژن خون نرمال چقدر است

 با این وجود، در اینجا به بررسی چند دستورالعمل کلی در مورد سطح اکسیژن خون برای افراد مبتلا به مشکلات حاد و مزمن تنفسی می پردازیم:

نوسان اکسیژن خون

معمولا سطح اکسیژن خون در افراد مبتلا به بیماری ریوی، زیر حد نرمال است. به طور کلی، اکسیژن مکمل زمانی تجویز می شود که سطح اشباع اکسیژن معادل ۸۸ درصد یا کمتر باشد. طبیعی است که سطح اشباع اکسیژن، با فعالیت تغییر نماید. اگر سطح اشباع اکسیژن، به طور مداوم پایین می آید (در حالت استراحت، در حین فعالیت و هنگام خواب)، با پزشک خود در مورد استفاده از اکسیژن مکمل صحبت نمایید.

پایین بودن اکسیژن خون

نحوه اندازه گیری اکسیژن خون

تست اکسیژن خون را می توان با دو روش مختلف انجام داد:

گازهای خون شریانی (ABG)

نوعی آزمایش خون است که می تواند سطح اکسیژن و سایر گازهای موجود در خون شریان ها و همچنین pH (سطح اسید/پایه) خون را اندازه گیری نماید. ABG آزمایشی بسیار دقیق و تهاجمی است.

برای اندازه گیری ABG، پزشک باید از شریان (و نه ورید) خون بگیرد. برخلاف ویردها، شریان ها دارای نبضی قابل تشخیص هستند. همچنین خون گرفته شده از شریان ها، کسیژنه شده است اما خون موجود در وریدها اینگونه نیست.

برای این کار معموملا از شریان مچ دست استفاده می شود زیرا در مقایسه با دیگر نقاط بدن، دسترسی به آن راحت تر می باشد. مچ دست، یک ناحیه حساس است و در مقایسه با شریان نزدیک آرنج، خونگیری از آن سختتر است؛ به علاوه، شریان ها عمیق تر از وریدها هستند که این امر به سختی خونگیری می افزاید.

تست اکسیژن خون

پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر (pulse ox) یک دستگاه غیر تهاجمی است که میزان اکسیژن خون را با ارسال نور مادون قرمز به مویرگ های انگشتان دست، انگشتان پا، یا لاله گوش، و سپس اندازه گیری بازتاب نور از گازها، تخمین می زند.

یک مطالعه نشان می دهد که درصد خون اشباع شده، به عنوان سطح SpO2 شناخته می شود. میزان خطای این آزمون حدود ۲ درصد است؛ یعنی نتایج بدست آمده از این روش، ممکن است تا ۲ درصد بیشتر از سطح واقعی اکسیژن در خون باشد. با اینکه این آزمایش دقت کمتری دارد، اما انجام آن برای پزشکان بسیار آسان است؛ بنابراین برای بررسی سریع سطح اکسیژن خونی مورد استفاده قرار می گیرد.

سطح اکسیژن خون

مواردی مانند تیره شدن ناخن یا سرد بودن اندام، می توانند بر دقت تست تاثیر گذاشته و باعث شوند که دستگاه، عدد پایین تری را نشان بدهد. پزشک ممکن است قبل از استفاده از دستگاه یا درصورتی که عدد نشان داده شده به طور غیر عادی کم باشد، ناخن های شما را پاک نماید.

از آنجا که پالس اکسیمتر یک روش تهاجمی نیست، می توانید خودتان این آزمایش را انجام بدهید. دستگاه پالس اکسیمتر را می توان به صورت آنلاین، یا از اکثر فروشگاه های محصولات بهداشتی، خریداری کرد. قبل از استفاده از دستگاه خانگی با پزشک خود مشورت کنید تا نحوه تفسیر نتایج را برایتان توضیح دهد.

علت پایین بودن سطح اکسیژن خون

سطح اکسیژن خون ممکن است به دلایل زیر پایین بیاید:

علت پایین بودن سطح اکسیژن خون

سایر شرایط شامل:

  • آنمی
  • آپنه خواب (ایست موقت تنفس در طول خواب)
  • سیگار کشیدن
  • کاهش ظرفیت قلب برای رساندن خون غنی از اکسیژن به ریه: بیماری های احتقانی قلب

از شایع ترین علل پایین بودن سطح اکسیژن هستند.

تاثیر بیماری کرونا بر سطح اکسیژن خون

سطح اکسیژن در برخی از افراد مبتلا به COVID-19، به طرز خطرناکی پایین است. اگر در معرض این ویروس قرار گرفته اید یا نتیجه آزمایشتان مثبت شده است اما علامتی ندارید، نیازی به بررسی سطح اکسیژن خون نیست؛ اما در صورت بروز علائم، ممکن است بخواهید سطح اکسیژن را در خون خود بررسی کنید. در صورتی که میزان اکسیژن اندازه گیری شده کم بود یا دچار افت شدید اکسیژن هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: