علت درد در قفسه سینه سمت چپ چیست؟

فهرست مطالب

در صورت احساس درد در سمت چپ قفسه سینه، ممکن است اولین چیزی که به ذهنتان برسد، حمله قلبی باشد. در حالی که گاهی علت درد در قفسه سینه سمت چپ بیماری یا حمله قلبی است، اما همیشه علت بروز این درد مربوط به قلب نیست. جهت آشنایی با علل درد قفسه سینه سمت چپ، علائم احتمالی همراه با آن و اقدامات لازم در هنگام بروز این درد، به خواندن مطلب ادامه دهید.

علت درد در قفسه سینه سمت چپ

درد سمت چپ قفسه سینه می تواند ناشی از یک حمله قلبی یا مشکل مرگ بار دیگری باشد. در این صورت، هر دقیقه ای که میگذرد، خطر بیشتر می شود. در صورتی که علائم زیر با دردی بدون علت در سمت چپ یا وسط قفسه سینه خود حس کردید، باید فورا با اورژانس تماس بگیرید:

به طور کلی ۱۴ علت برای درد در قفسه سینه سمت چپ وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

درد در قفسه سینه سمت چپ

۱- آنژین

آنژین خود یک بیماری نبوده اما علامت یک مشکل قلبی همچون بیماری قلبی کرونری است. آنژین به درد، ناراحتی یا فشار قفسه سینه گفته می شود که در زمان عدم دریافت اکسیژن کافی توسط عضله قلب به وجود می آید. افراد مبتلا ممکن است در بازو ها، شانه ها، گردن، کمر یا فک خود نیز احساس ناراحتی کنند. تشخیص و درمان مناسب مشکل زمینه ای حیاتی است. آزمایش های تشخیصی در این زمینه شامل موارد زیر می شوند:

درمان این بیماری وابسته به علت مشکل بوده و می تواند مصرف دارو، تغییر در سبک زندگی و در صورت نیاز فرایند های قلبی را نیز در بر داشته باشد.

آنژین

۲- حمله قلبی

حمله قلبی می تواند علت درد در قفسه سینه سمت چپ باشد. این حمله زمانی بروز می دهد که عضله قلب به دلیل عدم دریافت مقدار کافی خون غنی از اکسیژن دچار آسیب می شود. برخی حملات قلبی با درد سینه خفیفی شروع می شوند که رفته رفته و به آهستگی تشدید می یابد. برخی دیگر نیز کاملا ناگهانی و همراه با دردی شدید در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه ایجاد می شوند. از جمله دیگر علائم حمله قلبی می توان موارد زیر را نام برد:

حمله قلبی

علائم حمله قلبی در هر فرد نسبت به دیگری تفاوت دارند. رایج ترین علامت در مردان و زنان درد یا ناراحتی قفسه سینه است. زنان بیشتر علائم زیر را تجربه می کنند:

در صورتی که خود یا فردی در نزدیکی شما به این علائم دچار شود باید فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. در حملات قلبی، هر لحظه تاثیر گذار است. هر چه عضله قلب مدت بیشتری را از اکسیژن محروم بماند، احتمال دائمی شدن آسیب نیز بیشتر می شود. مراقبت اورژانسی به محض رسیدن نیرو های اورژانس شروع می شود. پس از گذراندن دوره بستری در بیمارستان، امکان دارد به مصرف دارو نیاز باشد.

۳- میوکاردیت

علت درد قفسه سینه سمت چپ می تواند التهاب عضله قلب باشد. علائم این مشکل شامل موارد زیر هستند:

میوکاردیت می تواند با تحت تاثیر قرار دادن سیستم الکتریکی قلب، این اندام را ضعیف کرده یا آسیبی دائمی به عضله آن وارد کند. گاهی اوقات، موارد خفیف میوکاردیت بدون نیاز به درمان بهبود می یابند اما موارد شدید نیازمند درمان هستند. درمان میوکاردیت به علت زمینه ای آن بستگی دارد.

همچنین بخوانید:

۴- کاردیومیوپاتی

کاردیومیوپاتی به بیماری عضله قلب یا بزرگی قلب گفته می شود. با این که کاردیومیوپاتی می تواند بدون علامت باشد اما معمولا با درد قفسه سینه همراه است. دیگر علائم این مشکل شامل موارد زیر هستند:

کاردیومیوپاتی

۵- پری کاردیت

پری کاردیوم یک بافت دو لایه بوده که قلب را احاطه کرده است. هنگامی که این ناحیه تحریک یا ملتهب می شود، فرد دردی تیز و چاقو مانند را در سمت چپ یا مرکز قفسه سینه خود احساس خواهد کرد. این علائم می توانند خفیف بوده و حتی به صورت خود به خود برطرف شوند. درمان به علت زمینه ای مشکل بستگی خواهد داشت.

۶- حمله پانیک

حملات پانیک به صورت ناگهانی بروز داده و ظرف ۱۰ دقیقه به اوج می رسند. حمله پانیک به علت درد در قفسه سینه سمت چپ و دیگر علائم خود می تواند همچون یک حمله قلبی احساس شود. علاوه بر درد قفسه سینه دیگر علائم این حمله به شرح زیر هستند:

در صورت تصور بر تجربه یک حمله هراس باید به پزشک مراجعه شود. دیگر مشکلات سلامتی همچون اختلالات قلبی و تیروئیدی نیز می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. به همین دلیل، باید با مراجعه به پزشک از تشخیص مشکل خود مطمئن شد.

حمله پانیک

۷- سوزش سر دل، رفلاکس اسید یا GERD

گاهی اوقات علت درد در قفسه سینه سمت چپ سوزش قلب یا سوزش سر دل است. سوزش سر دل به درد و ناراحتی قفسه سینه گفته می شود که در هنگام ورود اسید معده به مری اتفاق می افتد. علاوه بر این ناراحتی ممکن است علائم زیر نیز بروز دهند:

همچنین بخوانید:

سوزش سر دل معمولا با فاصله اندکی پس از صرف غذا بروز می دهد. همچنین، احتمال بروز این حس ناخوشایند در هنگام دراز کشیدن ظرف ساعات اولیه پس از صرف غذا نیز اتفاق افتاده و می تواند فرد را از خوابی عمیق بیدار کند. رفلاکس اسید گاهی اوقات می تواند تا موارد شدید تری به نام بیماری رفلاکس معده و مری (GERD) پیش روی کند. علامت اصلی این بیماری سوزش سر دل بوده اما سرفه کردن، خس خس سینه و مشکل در بلع نیز امکان پذیر است.

۸- مشکلات مرتبط با مری

درد قفسه سینه می تواند گاهی اوقات در اثر مشکلات مری باشد. برای مثال:

۹- کشیدگی عضلانی و آسیب های دیواره قفسه سینه

علت درد قفسه سینه سمت چپ می تواند کشیدگی، گرفتگی یا پیچ خوردگی عضلات قفسه سینه یا بین دنده ها باشد. وارد شدن هر گونه آسیب به قفسه سینه با درد این ناحیه همراه است. این آسیب ها شامل موارد زیر هستند:

این نوع آسیب می تواند سبب درد در هنگام تنفس عمیق یا سرفه کردن شود. در صورت تصور بر شکسته شدن یکی از استخوان های خود باید فورا به پزشک مراجعه کرد. بهبود این مشکلات می تواند چندین هفته و بهبود کامل حتی بیشتر از آن طول بکشد. در این مدت باید از انجام فعالیت های شدید خودداری کرد.

کشیدگی عضلانی و آسیب های دیواره قفسه سینه

۱۰- کلاپس یا روی هم خوابیدگی ریه ها

درد ناگهانی و شدید دو طرف قفسه سینه می تواند ناشی از روی هم خوابیدن ریه ها (پنوموتوراکس) باشد. این مشکل در اثر بیماری یا دیگر آسیب های قفسه سینه به وجود می آید.

۱۱- پنومونی

درد تیز و چاقو مانند قفسه سینه که با تنفس عمیق یا سرفه تشدید می یابد می تواند بیانگر ابتلا به پنومونی یا عفونت ریوی باشد. احتمال این موضوع مخصوصا هنگامی بیشتر می شود که فرد به تازگی مبتلا به یک بیماری تنفسی همچون برونشیت یا آنفلوآنزا باشد.

پنومونی

۱۲- سرطان ریه

درد قفسه سینه گاهی اوقات علامتی از سرطان ریه است. دیگر علائم و نشانه ها به شرح زیر هستند:

۱۳- فشار خون بالای ریوی

این مشکل علاوه بر درد سینه سبب موارد زیر نیز می شود:

با پیشرفت بیماری امکان پدیدار شدن ضربان نامنظم یا سریع قلبی نیز وجود دارد.

فشار خون ریوی

۱۴- آمبولی ریوی

درد ناگهانی و تیز سینه می تواند نشانه ابتلا به آمبولی یا وجود لخته در ریه ها باشد. دیگر علائم عبارتند از:

این مشکل یک اورژانس پزشکی بوده و نیازمند درمان فوری است.

سوزش قفسه سینه سمت چپ نشانه چیست؟

احساس سوزش در قفسه سینه یکی از علائم شایع مشکلات قلبی، مشکلات ریوی ، اختلالات گوارشی و حتی حمله های پانیک می باشد. سوزش قفسه سینه می تواند ناشی از درد قلبی بر اثر اسپاسم یا عدم خونرسانی کافی به قلب، درد مری بعلت سوزش معده، درد ریه بعلت التهاب یا عفونت و درد عضلانی-استخوانی در ناحیه قفسه سینه باشد.

مشکلات قلبی مانند آنژین، پریکاردیت یا حمله های قلبی، از علت های شایع احساس سوزش در قفسه سینه هستند. یکی دیگر از علت های سوزش قفسه سینه ممکن است آمبولی ریوی (انسداد در رگ خونی ریه ها) باشد که جریان خون به ریه ها را کاهش می دهد و منجر به سوزش و درد در قفسه سینه می شود. همچنین، پلوریسی (التهاب غشای دور ریه ها) ممکن است موجب احساس سوزش در قفسه سینه شود.

سوزش قفسه سینه سمت چپ

 سوزش معده نیز می تواند منجر به احساس سوزش در قفسه سینه، به ویژه در موارد شدید مانند بیماری رفلاکس اسید معده شود. در موارد بسیار اندک، سوزش قفسه سینه، یکی از علائم آسم یا حمله های اضطراب می باشد. همچنین این احتمال وجود دارد که در اثر شکستگی دنده یا هر ضربه دیگری به قفسه سینه، سوزش قفسه را تجربه کنید.

هنگام تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه چکار کنیم؟

اگر طبق علائمی که گفته شد، فکر می کنید که درد قفسه سینه شما یا فرد دیگری می تواند ناشی از حمله قلبی باشد، فورا اقدامات زیر را انجام دهید:

با اورژانس تماس بگیرید.

علائم حمله ی قلبی را نادیده نگیرید. اگر نمی توانید منتظر آمبولانس بمانید، از یک دوست یا همسایه درخواست کنید شما را به نزدیکترین بیمارستان برساند. فقط در صورتی که راه دیگری نداشتید، خودتان رانندگی کنید. از آنجا که شرایط شما ممکن است بدتر شود، رانندگی می تواند جان شما و دیگران را به خطر بیاندازد.

قرص آسپیرین بجوید.

آسپرین یک داروی رقیق کننده خون است که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند و جریان خون را درون شریان باریک شده ای که موجب حمله قلبی شده، حفظ می کند. اما باید دقت کنید که در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید، باید از خوردن آسپرین خودداری کنید:

تیر کشیدن سمت چپ قفسه سینه

در صورت تجویز پزشک، نیتروگلیسیرین بخورید.

اگر فکر می کنید ممکن است دچار حمله ی قلبی شوید و پزشک داروی نیتروگلیسیرین را قبلاً برای شما تجویز کرده، مطابق با دستورالعمل، آن را مصرف کنید. از مصرف داروی نیتروگلیسیرین تجویز شده برای فردی دیگر، خودداری کنید.

عملیات احیا (CPR) را برای فردی که دچار حمله قلبی شده، انجام دهید.

انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که احیای قلبی را فقط با دست شروع کنید و با سرعت ۱۰۰ تا ۱۲۰بار در دقیقه، روی قفسه سینه فشارمحکم و سریع وارد کنید.

عملیات احیا (CPR)

از دستگاه شوک الکتریکی (AED) استفاده کنید.

در صورت در دسترس بودن دستگاه شوک الکتریکی خارجی خودکار و بیهوش بودن فردی که دچار حمله قلبی شده، مطابق با دستورالعمل های دستگاه از آن استفاده کنید.

درمان درد قفسه سینه سمت چپ

روش درمان درد قفسه سینه سمت چپ به علت آن بستگی دارد.

درمان دارویی

داروهای مورد استفاده برای درمان اکثر علت های شایع درد قفسه سینه عبارتند از: – داروهای گشادکننده عروق: نیتروگلیسیرین – که معمولاً به عنوان قرص زیر زبانی استفاده می شود – شریان ها را گشاد می کند، بنابراین خون راحت تر می تواند درون فضاهای تنگ شده شریان عبور کند. برخی از داروهای فشار خون نیز می توانند رگ های خونی را شُل و گشاد کنند. – آسپیرین: اگر پزشک شک کند که درد قفسه سینه ممکن است مربوط به قلب شما باشد، احتمالاً برای شما آسپیرین تجویز می کند. – داروهای ترومبولیتیک: اگر شما در معرض حمله ی قلبی قرار دارید، ممکن است داروهای حل کننده ی لخته دریافت کنید. این داروها، لخته ای را که مانع خونرسانی به عضله قلب شده، حل می کنند. – داروهای رقیق کننده: اگر یکی از شریان های تغذیه کننده قلب یا ریه ها دچار لخته شده، داروهایی باید دریافت کنید که مانع از لخته شدن خون می شوند و از تشکیل لخته های بیشتر جلوگیری می کنند.
درمان درد قفسه سینه سمت چپ

– داروهای کاهش دهنده اسید معده. اگر درد قفسه سینه شما بر اثر برگشت اسید معده به مری باشد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که اسید معده ی شما را کاهش دهد.

– داروهای ضدافسردگی: اگر شما حمله های پانیک را تجربه می کنید، پزشک ممکن است برای کمک به کنترل علائم، داروهای ضدافسردگی تجویز کند. روان درمانی از جمله رفتاردرمانی شناختی نیز ممکن است توصیه شود.

جراحی و روشهای درمانی دیگر

روشهایی برای درمان برخی از خطرناک ترین علل درد قفسه سینه عبارتند از:

آنژیوپلاستی و استنت گذاری: اگر درد قفسه سینه شما ناشی از انسداد یک شریان تغذیه کننده قلب باشد، پزشک ممکن است یک کاتتر با بالونی در انتهای آن را، به رگ خونی بزرگ کشاله ران شما وارد کند و آن را به سوی محل انسداد هدایت کند.

پزشک برای بازکردن شریان، بالون را باد می کند و سپس باد آن را خالی می کند و کاتتر را خارج می کند. در اکثر موارد، یک لوله توری فلزی کوچک به نام استنت در خارج از نوک بالون کاتتر قرار داده می شود، زمانی که بالون باز می شود، استنت در محل مورد نظر قفل می شود تا شریان را باز نگه دارد. 

– جراحی بای پس. جراح، در طول این جراحی، از یکی از رگهای خونی بخش دیگری از بدن بیمار استفاده می کند و یک مسیر جدید برای خون ایجاد می کند تا شریان مسدود شده را دور بزند.

– ترمیم دایسکشن آئورت ممکن است برای ترمیم پارگی رگ آئورت، نیاز به یک جراحی اورژانسی داشته باشد. پارگی رگ آئورت، شرایط خطرناکی است که در آن شریانی که خون را از قلب به سایر اندام ها می رساند، دچار پارگی می شود.

– جراحی ترمیم ریه اگر دچار ریزش ریه شده باشید، پزشکان ممکن است از یک لوله در قفسه سینه استفاده کنند تا ریه بازسازی شود.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من امروز صبح در حالت استراحت به پهلو خوابیده بودم ناگهان سمت چپ قفسه سینم تیر کشید و درد گرفت که نشستم و نفس هم میکشیدم درد می‌گرفت فشارم ۱۱ روی ۷ بود و صربانم ۸۵. الان درد کمتر شده اما هنوز آزرده هست اون ناحیه ممنون میشم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.تیپ درد خیلی قلبی نیست.در صورت ادامه یک عکس قفسه سینه بیندازید.

  • تصویر کاربر سارا16 شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت شما . ببخشید من 16 سالمه سه سال هست که درد قفسه سینه دارم و بعضی وقت ها شدید و بعضی اوقات کم سمت چپ درد میکنه و پشت و جلو . به خانواده گفته مادرم گفت چیزی نیست الان سه ماهه دیابت گرفتم و الان بیشتر شده دردش همراه با دست چپم دردش ازارم میده تا حالا هم نرفتم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.به نظر میاد منشا دردتون بیشتر استرسی عصبی باشه.

  • تصویر کاربر سمیرا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام من بالای سینه چپ قسمت راستش ازامروز هی تیرمیکشه وول میکنه علتش چی میتونه باشه البته من دیشب آش ترش هم خوردم آیااین دردمیتونه ازمعده باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام میتونه گوارشی یا عصبی باشه.

  • تصویر کاربر مجتبی یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام حدودا چندروزی هست که قفسه سینم سمت چپ دردمیکنه هی میگیره ول میکنه ویک تایمی هم خیلی شدیده .حدودا ۲۰روزپیش سرماخوردگی شدید گرفتم که سینم هنوز خلط داره خس خس میکنه ولی درد قفسه سینم شدید هست همراه باالتهاب
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.احتمالآ منشا دردتون همون مشکل ریه هست با این حال حتما به یک پزشک قلب مراجعه کنید و یک نوار و اکو انجام بدید‌

  • تصویر کاربر نازنین یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    خانمی۳۵ساله هستم به تازگی درسمت چپ سینه چپ خود درد جیبی حس میکنم نوارقلب وازمایش خون انجام دادم گفتند مشکلی نیست علت این درد چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.دردهای اون منشا قلبی و غیر قلبی مثل دردهای پستان،دردهای عصبی و دردهای گوارشی میتونن داشته باشن.

  • تصویر کاربر هانیه شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من مدتی هست قسمت سمت چپ قفسه سینه ام درد می‌کنه وبه دست چپم میزنم.قبلا همه گفته بودند تپش قلب دارم قرص پرو پنانول داده بودند آیا میتونم مشکل قلبی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.درد در ان ناحیه می تواند علل قلبی، گوارشی یا عصبی داسته باشند.

  • تصویر کاربر شوقعلی شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۳۷ سالمه، چندین روزه به طور ناگهانی بالای سمت چپ قفسه سینه درد شدیدی گرفته و به کتف چپ و حتی گردن کشیده شده، جوری که اصلا به پهلوی چپ نمیتونم بخوابم، دلیلش چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      علایم شما بیشتر شبیه اسپاسم های عضلانی است و منشا قلبی ندارد.

  • تصویر کاربر هستی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من حدودا ده ماه پیش داروی اشتها اور گیاهی مصرف کردم بعد دیدم که هر موقع این دارو رو میخوردم قسمت چپ قفسه ی سینه م به پشت خیلی درد می کنه بی اهمیت بودم تا اینکه دردش خیلی زیاد شد اون دارو رو قطع کردم اما هنوزم بیشتر مواقع اون درد میاد سراغم مخصوصا شبها دست چپمم درگیر می کنه دردش خیلی زیاد به پزشک مراجعه کردم کلی ازمایشان نوار قلب و اینام ازم گرفتن اما همشون می گن شاید استرس داری یا از معده س اما هیچکدوم نیست و نمی دونم باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.عوارض دارویی بعد از چند ماه بعید آیت کخ موجب علایم شما شود.ميتونيد برای بررسی تکمیلی علت درد به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر فرناز شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من یکی از دریچه های قلبم مادرزادی افتادگی داره مدتیه سمت چپ سینم خیلی بهم فشارمیاره وبعضی وقتها تیر میکشه ایا دلیلش همونه یا اینکه مشکل دیگه ای هست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.تا حدودی علایم میتونه به علت دریچه باشه ولی در اکثریت مواقع این علایم به علت مسائل استرسی و عصبی همراه هستند.

  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من ده ردز پیش کرونا هم داشتم و تستم منفی شد الان قفسه سینم درد داره اکثرا
    سیتی اسکن هم گرفتم دکتر گفت مشکل نداره به متخصص قلب باید مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر حسین دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اقا این هم سیتی اسکن قلبم که دکتر گفت مشکلی نداره
    2. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.سی تی اسکن جهت بررسی ریه هست. جهت بررسی قلبی به متخصص قلب مراجعه کنيد.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: