فهرست مطالب

سوزش قلب به درد سوزشی در قفسه سینه، درست پشت استخوان سینه گفته می شود. این درد اغلب پس از غذا خوردن، شب ها  یا با دراز کشیدن یا خم شدن تشدید می گردد. گاهی سوزش قلب بدون هیچ علتی ایجاد می شود. اگر سوزشی که در قلب خود احساس می کنید، مربوط به معده باشد، با تغییر سبک زندگی و داروهای آنتی اسید، می توانید ناراحتی ناشی از سوزش معده را کنترل کنید.

اگر درد و سوزش قلب در شما زیاد رخ دهد و یا در برنامه روزانه شما تداخل ایجاد کند، ممکن است علامت یک بیماری جدی  باشد که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

علت سوزش قلب چیست؟

درد و سوزش قلب در بیشتر مواقع باعث می شود که فرد با نگرانی به پزشک متخصص قلب مراجعه کند. اما درصد خیلی کمی از این افراد مشکل جدی قلب دارند و اغلب آنها با درمان ساده معده مشکلشان برطرف می شود. در این افراد احساس ناراحتی در قفسه سینه و درد سوزشی در قلب ناشی از رفلاکس معده یا سوزش سر دل است و به قلب مربوط نمی شود.

سوزش قلب نشانه چیست

چه موقع سوزش قلب واقعا مربوط به قلب است؟

اگر سوزشی که در قلب خود حس می کنید همراه با هر یک از علائم زیر باشد، ممکن است که نشانه حمله قلبی یا آریتمی قلب باشد:

همچنین بخوانید:

در صورتی که این علائم را دارید، با مراقبت‌های پزشکی یا اورژانس تماس بگیرید یا در صورت امکان از فردی بخواهید که شما را به بیمارستان برساند. ممکن است نیاز به رسیدگی سریع و درمان بیماری قلبی داشته باشید.

سوزش قلب یا سوزش سر دل

سوزش قلب ناشی از یک حمله قلبی می تواند با علائم سوزش سر دل اشتباه گرفته شود. چون هر دو احساس درد سوزشی در قفسه سینه دارند افراد این دو را با هم اشتباه می گیرند. سوزش سر دل یا معده زمانی اتفاق می افتد که اسید معده  در اثر عدم انقباض دریچه انتهایی مری از معده به درون مری وارد می‌شود. مری در قسمت قفسه سینه و در پشت قلب قرار دارد. به همین دلیل ممکن است فرد احساس سوزش پشت قلب داشته باشد.

سوزش قلب یا سوزش سر دل

سوزش سر دل چگونه حس می شود؟

سوزش سر دل معمولاً به صورت درد سوزشی در مرکز قفسه سینه، در پشت استخوان سینه احساس می شود. هنگام سوزش سر دل ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را داشته باشید:

سوزش سر دل چگونه حس می شود؟

چه عواملی باعث ایجاد سوزش قلب مربوط به معده می شوند؟

سوزش سر دل به طور معمول زمانی ایجاد می شود که محتوای معده به مری برگردد. مری لوله ای است که غذا و مایعات را از دهان به معده انتقال می دهد. مری توسط اسفنکتر قلبی یا تحتانی مری به معده متصل می شود. اگر اسفنکتر تحتانی مری به درستی کار کند، با خروج غذا از مری و ورود آن به معده بسته می شود.

در برخی افراد، اسفنکتر قلبی به درستی کار نمی کند یا ضعیف می شود. این امر منجر به بازگشت مواد موجود در معده به مری می شود. اسیدهای معده می توانند مری را تحریک کرده و باعث ایجاد سوزش سر دل شوند. این وضعیت به ریفلاکس معروف است.

سوزش سر دل می تواند ناشی از فتق هیاتال نیز باشد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بخشی از معده از طریق دیافراگم به داخل قفسه سینه فشار آورد. سوزش سر دل نیز یک حالت شایع در دوران بارداری می باشد. هورمون پروژسترون در بارداری می تواند باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری شود. این امر اجازه می دهد تا محتوای معده به مری بازگردد و باعث تحریک آن شود.

سایر عواملی که می توانند سوزش سر دل را تشدید کنند، عبارتند از:

درمان سوزش سر دل

درمان سوزش سر دل

اگر گاهی دچار سوزش سر دل می شوید، چند روش درمان خانگی و تغییر در سبک زندگی وجود دارد که می توانند به کاهش علائم شما کمک کنند. تغییر در سبک زندگی، مانند حفظ وزن سالم، می تواند به کاهش علائم شما کمک کند. همچنین باید از موارد زیر خودداری کنید:

برخی غذاها می توانند احتمال سوزش سردل را افزایش دهند، مانند:

سوزش قلب

اجتناب از این غذاها می تواند به کاهش دفعات سوزش سر دل شما کمک کند.

اگر این روش های درمانی علائم شما را بهبود نمی بخشند، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی و در مورد علائمتان از شما سوال می کند. همچنین ممکن است چند آزمایش برای تعیین علت سوزش سر دل شما درخواست کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:

دارو برای سوزش سر دل

بسته به تشخیص، پزشک می تواند گزینه های درمانی برای کمک به شما در کاهش یا از بین بردن علائم را پیشنهاد کند. داروهایی برای درمان سوزش سر دل شامل آنتی اسیدها، آنتاگونیست های گیرنده H2 برای کاهش تولید اسید معده مانند پپسید و مهار کننده های پمپ پروتون می باشند که تولید اسید را محدود می کنند، مانند:

دارو برای سوزش سر دل

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عبدالرحمن دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دو روزی است که قلبم سوزش داره و اشتها هم ندارم حالت تهوع هم کمی دارم قفسه سینم درد دارد گاز معدم دیگه خوب نمیاد لطفاً به من بگویید این چیز جدی یا راه حل هم داره لطفاً کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      علایم بیشتر به نظر گوارشی هستند.

  • تصویر کاربر رها شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۳روزه سمت چپ قلبم میسوزه تقریبا روزی ۲بار ولی امروز ۲بار صبح احساس سوزش را داشتم به نظرتون مشکل خاصیه یعنی برم تست بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام بک بررسی اولیه قلبی بفرمایید.

  • تصویر کاربر Z.m سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام، من ۱۸ سالمه و ضربان قلبم همیشه یکم بالاست. توی روز چندبار پیش میاد که سمت چپ قفسه سینه ام درد میگیره یا میسوزه. وقتی هم که درد میگیره با بازدم دردش بیشتر میشه. خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نه علائمی که می فرمایید چندان جدی نیست و به نظر میاد بیشتر منشا استرسی داشته باشند‌.

  • تصویر کاربر پرناز یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدمن دیروزاحساس کردم ک قلبم میسوزه این نشانه چیه خطرداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.سن شما ،بیماری های زمینه ای و توصیف دقیق مشخصات سوزش جهت تشخیص ضروری می باشند.

  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما جناب دکتر
    همسر بنده مدت دو سال و نیم قبل عمل هیسترکتومی انجام داد. مدتی بعد به علت نوسان شدید و گاهاً لحظه ای فشار خون، به متخصص مراجعه کردیم و الان مدت دو سال است که قرص لوزارتان اچ مصرف می‌کند. (نصف قرص صبح). یکسال است که زیر نظر متخصص، رژیم غذایی دارد ولی ذره‌ای وزن کم نکرده.. بعضی مواقع در ناحیه جلوی سر و قفسه سینه احساس سوزش شدید دارد.. و دست چپش بی حس می شود. ناگفته نماند که بسیار استرس‌ دارد و با کارهایی که بچه ها انجام می دهند بسیار عصبی می شود.
    لطفاً راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.علایمی که می فرمایید به نظر میاد بیشتر منشا عصبی داشته باشند ولی با توجه به سابقه هیسترکتومی و فشار خون بد نیست که یک بار تحت بررسی قلبی قرار گیرند.

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام. من وقتی غذا میخورم حالت تهوع بهم دست میده. سمت قلبم هم سوزش دارم و بعضی وقتی درد.. وقتی معدم خالی میشه حالم بهتر میشه. ولی سوزش همچنان احساس میکنم. هیچ جای دیگمم دردی ندارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.وقتی علایم با خوردن و نخوردن غذا ارتباط دارند معمولا منشا گوارشی دارند ولی جهت آرامش خاطرتون حتما یک بررسی قلبی شامل نوار قلب و اکو هم انجام بدید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: