نوار قلب مشکل دار چگونه است؟

فهرست مطالب

نوار قلب (ECG یا (EKG یک آزمایش ساده است که پزشکان، از آن برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی و تشخیص بیماری های زمینه ای قلب استفاده می کنند. گاهی اوقات، غیرطبیعی بودن ECG در واقع تنها یک تغییر طبیعی در ریتم قلبی فرد است؛ اما در موارد دیگر، نوار قلب مشکل دار می تواند به دلیل وجود بیماری زمینه ای قلبی یا واکنش ناشی از مصرف دارو باشد.

هنگامی که پزشک بیماری زمینه ای فرد را تشخیص داد، می تواند درمانی مناسب برای آن پیشنهاد دهد. در این مقاله، در مورد انواع بیماری هایی که با غیر طبیعی بودن نوار قلب مشخص می شوند، صحبت می کنیم.

نوار قلب مشکل چیست؟

همانطور که گفتیم، نوار قلب، فعالیت الکتریکی قلب را اندازه گیری می کند. این آزمایش غیرتهاجمی، می تواند موارد زیادی مانند سرعت تپش قلب و هدایت مناسب انرژی الکتریکی در حفره های قلبی را اندازه گیری نماید. نوار قلب مشکل دار می تواند معانی زیادی داشته باشد.

گاهی اوقات وجود ناهنجاری در تست الکتروکاردیوگرام، یک تغییر طبیعی در ریتم قلب است که بر سلامت فرد تأثیر نمی گذارد. در موارد دیگر، وجود مشکل در نوار قلب می تواند یک فوریت پزشکی، مانند سکته قلبی (حمله قلبی) یا آریتمی خطرناک، را نشان دهد.

یک پزشک یا فرد متخصصی که برای خوانش EKG آموزش دیده است، می تواند نتایج این تست را تفسیر کند تا مشخص شود که آیا فرد، به درمان های بیشتری نیاز دارد یا خیر.

نوار قلب مشکل دار نشان دهنده کدام بیماری ها است؟

نوار قلب مشکل دار بدان معناست که در نتایج تست EKG، چیزی غیر منتظره وجود دارد. این امر همیشه نشان دهنده عدم سلامت قلب نیست. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵، محققان دریافتند که نتایج EKG در ورزشکارانی که در ورزش های رقابتی فعالیت دارند، دائما غیرطبیعی می باشد. محققان اثبات کردند که این نتایج، غالبا بی ضرر بوده و به دلیل سازگاری فرد با ورزش ایجاد می شوند.

در هر حال همیشه نوار غلب غیر طبیعی بی دلیل نیست و ممکن است نشان دهنده یک یا چند بیماری قلبی باشد.

ضربان قلب نامنظم

EKG می تواند وجود هرگونه بی نظمی در ضربان قلب فرد را تشخیص دهد. ضربان قلب نرمال برای انسان بالغ معمولاً در حدود ۶۰-۱۰۰ بار در دقیقه است. تپش قلب سریعتر یا کندتر از این مقدار، ممکن است نشان دهنده یک مشکل زمینه ای باشد. در این شرایط، پزشک معمولا آزمایش های بیشتری برای یافتن علت زمینه ای ایجاد آن انجام دهد.

ریتم غیر طبیعی قلب

ریتم نامنظم قلب

اگرچه این امر در هر فرد متفاوت است، اما هر قلبی، ریتم ثابتی دارد. فرد ممکن است متوجه تغیراتی در ریتم قلبی خود گردد مانند حس نکردن تپش یا احساس تکان خوردن قلب.

نوار قلب مشکل دار به پزشکان در یافتن چگونگی بی نظمی ریتم قلب، کمک می کند، اما تنها در صورتی می تواند این بی نظمی ها را ثبت نماید که در طول آزمایش اتفاق بیفتند.

از آنجایی که احتمال بروز بی نظمی ریتم قلبی در طی آزمایش کم است، پزشکان از هولتر ریتم قلب برای ثبت فعالیت قلب به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر، استفاده می کنند؛ این امر فرصت مناسبی برای تشخیص بی نظمی فراهم می نماید.

ناهنجاری در ساختار قلب

تست ECG میتواند شدت فعالیت هر ناحیه از قلب را به پزشک نشان دهد. نوار قلب مشکل دار ممکن است نشان دهنده بزرگتر یا ضخیم تر بودن یکی از نواحی قلب، نسبت به سایرین باشد. افزایش ضخامت قلب، می تواند نشانگر فعالیت زیاد آن برای پمپاژ خون باشد؛ که ممکن است به دلیل بیماری قلبی مادرزادی یا اکتسابی ایجاد گردد.

ناهنجاری در ساختار قلب

عدم تعادل الکترولیتی

مواد معدنی الکترولیت، برای حفظ سلامت عمومی بدن مهم هستند، اما در سلامت قلب نیز نقش دارند و حتی ممکن است باعث بروز نتایج غیرطبیعی در EKG شوند.

الکترولیت ها، به هدایت الکتریسیته در بدن و ثابت نگه داشتن ضربان و ریتم قلبی کمک می کنند. عدم وجود تعادل در مواد معدنی الکترولیت مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم یا منیزیم ممکن است باعث ایجاد نتایج غیرطبیعی در EKG شود.

عوارض جانبی داروها

 مصرف برخی داروها ممکن است منجر به ایجاد نتایج غیر طبیعی در EKG گردد. افرادی که تست EKG می دهند، باید درباره تمام داروهای مصرفی خود با پزشک مشورت نمایند؛ همچنین بهتر است لیست عوارض جانبی ارائه شده روی بسته بندی دارو را بررسی نمایید.

برخی از داروهایی که به ثابت ماندن ریتم قلبی کمک می کنند، ممکن است در بعضی افراد، سبب بروز ریتم قلبی غیرطبیعی شوند؛ از جمله این داروها می توان مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های کانال سدیمی را نام برد.

اگر پزشک تشخیص دهد که علت ایجاد علائم، نوع دارویی است که فرد مصرف می کند، استفاده از داروهای جایگزین را پیشنهاد کرده و مجددا تست الکتروکاردیوگرام می گیرد تا واکنش فرد به داروی جدید را ارزیابی نماید.

فشار خون بالا

برخی بیماری های قلبی دیگر نیز ممکن است منجر به ایجاد EKG غیر طبیعی شوند؛ به عنوان مثال، احتمال بروز EKG غیرطبیعی در افرادی که فشار خون بالایی دارند، بیشتر است.

حمله قلبی

گاهی اوقات، نوار قلب مشکل دار می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی مانند حمله قلبی باشد. در هنگام بروز حمله قلبی، نرسیدن خون تازه به قلب، می تواند سبب بروز آسیب بافتی و حتی مرگ سلولی گردد. در این حالت، هدایت الکتریکی از بافت آسیب دیده به بافت سالم دچار اختلال شده، و این امر سبب ایجاد نتایج غیرطبیعی در EKG می شود.

نوار قلب حمله قلبی

وقتی نوار قلب مشکل دارد، چه درمانی لازم است؟

درمان بیماری که با نوار قلب مشکل دار تشخیص داده می شود، به عامل زمینه ای آن بستگی دارد. اگر پزشک تشخیص دهد که EKG غیر طبیعی، در نتیجه ناسازگاری های طبیعی قلب انسان به وجود آمده است، ممکن است هیچ درمانی را توصیه نکند.

اگر داروی خاصی باعث ایجاد نتایج غیرطبیعی شده باشد، ممکن است استفاده از داروی جایگزین را توصیه نماید؛ همچنین اگر پزشک به عدم تعادل الکترولیتی در فرد مشکوک باشد، می تواند مصرف مایعات یا داروهای حاوی الکترولیت را پیشنهاد دهد.

سایر مسائل، ممکن است نیاز به درمان های خاص بیشتری داشته باشد. امکان دارد آریتمی، نیاز به درمان نداشته باشد. بیشتر آریتمی ها برای فرد کم خطر هستند یا هیچ خطری ندارند، زیرا ممکن است بدون علامت بوده یا عملکرد قلب را مختل نکنند.

درمان نوار قلب مشکل دار

از سوی دیگر، برخی از آریتمی ها ممکن است عملکرد قلب در پمپاژ خون را مختل نمایند (قبلا در مورد آریتمی های خطرناک قلبی مقاله ای نوشته ایم). اگر قلب، در حفظ ریتم ثابت خود دچار مشکل شود، پزشک با تجویز دارو یا دستگاه ضربان ساز برای بیمار، در بازگرداندن ریتم ثابت قلبی به فرد کمک می کند.

بیمارانی که دچار حمله قلبی شده باشند، به درمان فوری پزشکی نیاز دارند؛ همچنین ممکن است فرد به جراحی هایی مانند آنژیوپلاستی نیاز داشته باشد تا جریان خون مجددا برقرار شده و آسیب به بافت ها کاهش یابد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: