آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ میشود؟

فهرست مطالب

بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی، به وضعیتی گفته می شود که در نتیجه افزایش فعالیت قلب به دلیل استرس، عفونت یا بیماری ایجاد می گردد. قلب، معمولاً به اندازه یک مشت است، اما این توانایی را دارد که برای برآوردن خواسته های بدن، مثلا در دوران بارداری، انجام ورزش های سنگین و ابتلا به بیماری های قلبی، بزرگ شود.

بزرگ شدن قلب را می توان به کمک تصویربرداری قفسه سینه با اشعه ایکس تشخیص داد، اما راه های بهتری هم برای تشخیص آن وجود دارد. تصویربرداری قفسه سینه با اشعه ایکس می تواند هشداری درمورد بزرگ شدن قلب، برای پزشک باشد؛ اما برای تایید تشخیص و تشخیص نهایی به تست های تخصصی تری مانند اکوکاردیوگرام، MRI یا سی تی اسکن قلبی نیاز است.

یکی از سوالات افرادی که با این عارضه درگیر هستند این است که آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ میشود؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم.

نشانه های بزرگ شدن قلب

علائم بزرگ شدن قلب، بسیار متنوع بوده و تا حد زیادی به علت اصلی بروز آن بستگی دارد.

علائم رایج

برخی از شایع ترین علائم بزرگ شدن قلب، عبارتند از:

بزرگ شدن قلب و مرگ

علائم نادر

علائم بزرگ شدن قلب، همیشه قابل مشاهده نیست یا ممکن است با بیماری های دیگری اشتباه گرفته شود. برخی از علائم نادر این عارضه، به ویژه درصورت تشدید شرایط و ایجاد نارسایی قلبی، شامل موارد زیر است:

نشانه های بزرگ شدن قلب

آیا بزرگ شدن قلب خطر مرگ دارد؟

بله، آسیب دیدگی عضلات قلبی می تواند سبب رکود جریان خون، آریتمی و حتی مرگ شود. عوارض ایجاد شده در این حالت، غالبا ناشی از کاردیومیوپاتی اتساعی است که به نازک شدن دیواره بطن ها برای افزایش اندازه قلب گفته می شود.

بطن ها، بخش عمده نیروی پمپاژ قلب را تولید می کنند. هنگامی که این حفره های تحتانی توانایی انقباض خود را از دست بدهند، قادر به پمپاژ خون کافی برای برآوردن نیازهای بدن نخواهند بود، که این امر می تواند منجر به بروز موارد زیر شود:

لخته شدن خون:

کاهش جریان خود در افراد مبتلا به کاردیومگالی، آن ها را در معرض خطر لخته شدن خون قرار می دهد. تشکیل لخته های خونی، نه تنها مانع جریان یافتن خون می گردد، بلکه خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد، به ویژه اگر این خطر، به دلیل وجود برخی شرایط زمینه ای مانند سابقه دیابت، فشار خون بالا یا بیماری عروق کرونر در فردی بالاتر از حد نرمال باشد.

ایست قلبی و مرگ ناگهانی:

ایست قلبی یکی از اتفاقاتی است که در آن بزرگ شدن قلب باعث مرگ میشود. این بیماری می تواند با ایجاد اختلال در سیستم الکتریکی قلب، سبب بروز ایست قلبی شود و گاهی اوقات مرگ ناگهانی شود.

نارسایی قلبی:

به بزرگ شدن قلب، تا حدی که توانایی پمپاژ خون در سراسر بدن را از دست بدهد، نارسایی قلبی گفته می شود. در صورت برگشت مایع به داخل ریه ها، نارسایی قلبی در واقع می تواند منجر به بروز مشکلات ریوی، ادم و تنگی نفس گردد.

سوفل قلبی:

بزرگ شدن قلب، می تواند آناتومی طبیعی آن را تغییر داده و سبب بروز اختلال در بسته شدن مناسب دریچه ها گردد؛ در این حالت، خون در هنگام پمپاژ به عقب برگشته و صدایی ایجاد می کند که یک متخصص قلب می تواند به کمک استتوسکوپ آن را بشنود. با اینکه سوفل های قلبی گاهی خوش خیم هستند، اما می توانند نشانه ی یک نارسایی قلبی قریب الوقوع باشند و بنابراین باید به دقت تحت نظر قرار گیرند.

چه عواملی باعث ایست قلبی ناشی از بزرگ شدن قلب می شود؟

عوامل زیادی می توانند خطر بروز ایست قلبی و مرگ ناگهانی بر اثر بزرگ شدن قلب را در افراد افزایش دهند.

دو عامل خطر اصلی برای این وضعیت عبارتند از:

– سابقه بروز حمله قلبی (۷۵ درصد موارد SCD با سابقه بروز حمله قلبی مرتبط است). خطر ابتلا به SCD در شش ماه اول پس از حمله قلبی بیشتر است.

– بیماری عروق کرونر (۸۰ درصد موارد SCD با این بیماری مرتبط است). عوامل خطر در ابتلا به بیماری عروق کرونر شامل سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی، کلسترول بالا یا بزرگ شدن قلب است.

عواملی باعث ایست قلبی ناشی از بزرگ شدن قلب

چه موقع به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

یادگیری علائم قابل توجه و مهم در افراد مبتلا به بزرگی قلب، نه تنها در فهم بهتر شرایط کمک کننده است، بلکه می تواند نجات دهنده زندگی فرد نیز باشد. در علم پزشکی، جمله “زمان، نجات دهنده بافت است” یعنی هرچه کمک موردنیاز خود را زودتر دریافت کنید، احتمال بروز عوارض تهدید کننده حیات نیز کمتر می گردد (بافت قلبی کمتری آسیب می بیند).

مراجعه به پزشک برای بزرگی قلب

در موارد زیر به اورژانس مراجعه کنید

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

اگر دیابت، فشار خون بالا یا سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری قلبی دارید، بهتر است به طور منظم به پزشک عمومی و متخصص قلب مراجعه کنید تا وجود هرگونه تغییر احتمالی در ساختار و عملکرد قلب را بررسی نمایند.

کلام آخر

خطر ابتلا به بزرگ شدن قلب، در صورت ابتلا به هر بیماری که با افزایش بار فعالیت قلب همراه باشد، افزایش می یابد. بزرگ شدن قلب معمولاً در نتیجه بیماری یا مشکلات سلامتی ایجاد می شود، اما اگر کوتاه مدت بوده و سپس بتواند به اندازه طبیعی خود بازگردد، احتمالاً توضیح ساده تری مانند بارداری یا سابقه انجام ورزش شدید، برای ایجاد آن وجود دارد.

بزرگ شدن قلب ممکن است نشانه ابتلا به یک بیماری تهدید کننده حیات باشد، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق و یا داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری یا مشکلات قلبی و ریوی، با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

اگر عوامل دیگری مانند سابقه حمله قلبی و بیماری عروق کرونر وجود داشته باشد، احتمال اینکه بزرگ شدن قلب باعث مرگ شود بیشتر است.

خطر مرگ بزرگ شدن قلب

بزرگ شدن قلب، همچنین ممکن است به طور غیر معمول، نتیجه سازگاری طبیعی قلب در افرادی باشد که به طور منظم ورزش میکنند.

تشخیص زودهنگام و مدیریت علل اصلی بزرگ شدن قلب، می تواند پیش آگهی شما را بهبود بخشیده و به داشتن قلبی سالم در طول زندگی کمک نماید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مینا دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر شوهرم فشار خون بالا دارد به دکتر قلب مراجعه کرده گفتن قلبش بزرگ شده ویکی ازرگها خون پس میزنه قرص فشار خون دادن خوب میشه لطفاً پاسخ بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      موارد خفیف این عوارض با کنترل فشار متوقف میشن.

  • تصویر کاربر سلیم شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام رفتم دکتر به من گفت سمت راست قلب یه سوراخ سه و نیم سانتی ایجاد شده تازه فهمیدم چهل سالمه به تازگی شب ها تنگی نفس دارم و قلبم یه کم درد می‌کنه باید چکار کنم ایا باعمل خوب میشه یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله سوراخ با این سایز نیاز به جراحی داره که در اکثریت مواقع هم خوب پاسخ میده.

  • تصویر کاربر فاطمه سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سی تی اسکن انجام دادم نوشته کاردیوتوراسیک پرومیننت است واتلکتازی یاراکاردیاک دیده می شود این یعنی چی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      یعتی در سی تی قلب و عناصر اون به نسبت بقیه قفسه سینه بزرگ دیده میشه که نیاز به بررسی قلب با اکو داره. یه قسمت هایی از ریه دور و بر قلب خم رو خودش جمع شده.

    2. تصویر کاربر فاطمه شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      ممنون آقای دکتر من اکوانجام دادم گفت مشکلی نداره ایالازمه کاردیگه ای انجام بدم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سیامند شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترشوهرم رفته دکتراکوداده گفتن قلبش بزرگ شده باشی خوب میشه دوباره کوچیکه میشه ممنونم جواب سوالموبدین راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.گزارش اکوش رو بفرستید ببینیم بزرگی و نارسایی قلب در چه حدی هست.

  • تصویر کاربر donya شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، دکتر اینکه قلب بیمار بزذگ شدهو تپش یا ef میکنم باشه اسمش 15درصد هست خیلی خطرناکه؟ بیمار با این شرایط چقدر میتونه زنده بمونه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله نارسایی شدید قلبی هست.طول عمر فقط بر اساس این معیار نیست و به عوامل متعدد قلبی دیگر هم مربوط هست.ولی در هر صورت این میزان از نارسایی وخیم محسوب می شود.

  • تصویر کاربر علی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید با من 19سالمه و مصرف ماریجوانا داشتم بعد از مدتی به پزشک مراجعه کردم گفتند که قلب شما بزرگ شده الان میخاستم بدونم که امکانش هست از ماریجوانا باشه و و با قطع مصرف یکبار دیگه قلبم کوچیک بشه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام بله میتونه از عوارضش باشه.قطع اون که لازمه ولی قطعا به درمان های دارویی خیلی دقیق نیاز دارید تا وضعیت قلبتون به حالت نرمال برگرده.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: