عوارض قطع قرص اسویکس چیست؟

فهرست مطالب

قرص اسویکس یک داروی ضد پلاکت است که از چسبیدن پلاکت‌ های خونی به یکدیگر و ایجاد لختۀ ناخواسته ای که می تواند شریان را مسدود کند، جلوگیری می کند. از این دارو پس از حملات قلبی، دردهای شدید قفسۀ سینه (آنژین صدری) یا مشکلات مرتبط با سیستم گردش خون، برای کاهش خطر سکتۀ مغزی، تشکیل لختۀ خونی یا مشکل جدی قلبی استفاده می شود.

در این مقاله قصد داریم به مسائلی مانند عوارض قطع قرص اسویکس که سوال بسیاری از بیماران است، به همراه مواردی که لازم است در مورد این دارو بدانید، بپردازیم.

نکات مهم در مورد مصرف قرص اسویکس

قرص اسویکس برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

در صورت حساسیت داشتن به اسویکس یا مشاهده علائم زیر نباید از آن استفاده کنید:

در صورت تجربۀ موارد زیر، به پزشک خود اطلاع دهید:

در صورت وجود زمینه های ژنتیکی خاصی که بر متابولیسم این دارو در بدن تأثیر بگذارند، ممکن است اسویکس تاثیر مطلوبی نداشته باشد. پزشک ممکن است درخواست آزمایش خون کند تا مطمئن شود که این دارو برای شما مناسب است.

انتظار نمی رود که این دارو به جنین آسیبی برساند. با این حال، مصرف اسویکس طی ۱ هفته قبل از زایمان می تواند به خونریزی در مادر منجر شود. اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. طی دوران استفاده از این دارو، نباید به نوزاد خود شیر بدهید.

قرص اسویکس برای زنان باردار

دوز و نحوه مصرف داروی اسویکس

اگر یک دوز دارو را فراموش کنم، چه اتفاقی می افتد؟

در این صورت، دارو را در اسرع وقت مصرف کنید اما اگر نزدیک به دوز بعدی است، دوز فراموش شده را کنار بگذارید. همزمان دو دوز را مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد دارو، چه عواقبی دارد؟

سریعاً به دنبال فوریت های پزشکی باشید و یا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. مصرف بیش از حد دارو می تواند باعث خونریزی شدید شود.

عوارض قطع قرص اسویکس

تحقیقات جدید نشان می دهد که بازماندگان حملات قلبی و سایر بیماران قلبی ممکن است در سه ماهۀ اول پس از قطع قرص اسویکس، با احتمال بیشتری بمیرند یا دچار حملۀ قلبی شوند.

همانطور که گفتیم، اسویکس یک داروی ضد پلاکت است. این دارو از تشکیل لخته های خونی جلوگیری کرده و به پیشگیری از حملات قلبی و سکته های مغزی ناشی از لخته ها کمک می کند؛ اما قطع ناگهانی مصرف این دارو، ممکن است بسیار خطرناک باشد.

محققان اعلام کردند بیمارانی که پس از یک حملۀ قلبی یا فنر زدن قلب داروی ضدانعقاد اسویکس را دریافت می کردند، در طی سه ماه بعد از قطع مصرف این دارو، ریسک بسیار بیشتری برای حملۀ قلبی یا مرگ داشتند. آن ها دریافتند که بیماران قلبی که با دارو یا استنت گذاری برای باز کردن رگ هایشان درمان شده بودند، در طی ۹۰ روز بعد از قطع مصرف این دارو، دسته ای از مشکلات قلبی را بروز می دهند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که ممکن است یک «اثر بازگشتی» برای تشکیل لخته های خونی اضافی در دورۀ بعد از قطع قرص اسویکس و سایر داروهای ضد پلاکتی از جمله آسپیرین وجود داشته باشد.

عوارض قطع قرص اسویکس

در صورت مصرف اسویکس از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

-از نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا می تواند خطر خونریزی معده را افزایش دهد.

-از فعالیت هایی که احتمال خونریزی یا آسیب دیدگی شما را افزایش می دهند، خودداری کنید. برای جلوگیری از خونریزی هنگام اصلاح صورت یا مسواک زدن، دقت بیشتری داشته باشید.

-اگر آسپرین نیز مصرف می کنید: قبل از دارودرمانی برای درد، تب، تورم یا علائم سرماخوردگی / آنفلوانزا، از یک پزشک یا داروساز نظرخواهی کنید. آن داروها ممکن است محتوی موادی مشابه آسپرین باشند (مانند سالیسیلات ها، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن). مصرف همۀ این مواد با هم، خطر خونریزی را افزایش می دهد.

عوارض جانبی اسویکس

در صورت مشاهده علائمی از واکنش آلرژیک مانند کهیر، تنگی نفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، به بخش فوریت های پزشکی مراجعه کنید. قرص اسویکس خطر خونریزی را افزایش داده که می تواند وخیم یا مرگبار باشد. در صورت خونریزی بدون توقف، وجود خون در ادرار، سیاه یا خونی رنگ بودن مدفوع، سرفۀ خونی یا استفراغی شبیه به تفالۀ قهوه، با پزشک خود تماس بگیرید یا به بخش فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

همچنین به محض مشاهدۀ علائم زیر، با پزشک خود تماس بگیرید:

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: