فنر زدن قلب چگونه است و چه عوارضی دارد؟

فهرست مطالب

فنر قلب که به آن استنت هم می گویند، یک لوله کوچک است که پزشک می تواند با قرار دادن آن درون یک مجرای مسدود شده، آن را باز نماید. فنر زدن قلب باعث می شود جریان خون یا مایعات دیگر بسته به جایی که قرار دارد، بازیابی شود. فنر گذاری قلب یک اصطلاح عامیه است و استنت گذاری بیشتر در جامعه پزشکی استفاده می شود.

فنر ها از فلز، پلاستیک یا نوعی مواد مخصوص ساخته می شوند. گرافت های استنت، استنت های بزرگتری هستند که برای عروق بزرگتر استفاده می شوند. همچنین می توان فنرها را با دارو پوشاند تا از بسته شدن شریان مسدود شده جلوگیری کند.

اگر پزشک تشخیص داده است که شما یا یکی از عزیزانتان کاندیدای مناسبی برای فنر گذاشتن در قلب هستید، بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید تا از روش، عوارض و تمام مسائل پیرامون این عمل آگاه شوید. 

استنت قلب چیست؟

فنر قلب یا استنت قلبی یک لوله بسیار باریک است که از آن برای درمان گرفتگی عروق قلب استفاده می شود. این لوله با باز نگه داشتن رگ ها، کمک می کند که قلب خون را به تمام نقاط بدن برساند.

بیشتر استنت ها از سیم فلزی تشکیل شده اند. برخی دیگر از پارچه ساخته شده اند که به آنها استنت گرافت گفته می شود و برای رگ های بزرگتر استفاده می شود.

نوع دیگری از استنت قلب وجود دارد که از موادی ساخته شده که جذب بدن می شود. این استنت ها، پوششی از دارو دارند که به آرامی در بدن آزاد شده و مانع گرفتگی مجدد رگ می شوند.

استنت یا فنر قلب

اصطلاح فنر زدن قلب چیست؟

عروق کرونر، خون غنی از اکسیژن را به عضلات قلب می رساند. با گذشت زمان، در عروق کرونر، ممکن است پلاک هایی جمع شده و جریان خون را مختل کند. این امر به عنوان بیماری کرونری قلب (CHD) شناخته می شود. که به عضله قلب آسیب رسانده و فرد را در معرض خطر حمله قلبی قرار می دهد.

از روش فنر گذاری قلب برای درمان عروق کرونر تنگ یا مسدود شده استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای بهبود جریان خون بلافاصله پس از حمله قلبی استفاده نمود. فنر قلب سیم پیچ های منبسط شونده ای هستند که از مش فلزی ساخته شده اند.

پزشک می تواند طی آنژیوپلاستی عروق کرونر، یک روش غیر جراحی و کم تهاجم، آن را وارد بدن نماید. این دستگاه برای حمایت از دیواره های شریان، باز نگه داشتن آن و بهبود جریان خون در قلب طراحی شده است.

فنر زدن قلب چیست

تفاوت بالن و فنر قلب

بالن وسیله ای است که به کمک آن رگ قلب را باز می کنند. در عمل آنژیوپلاستی، زمانی که پزشک کاتتر را وارد رگ کرده و به قسمت گرفتگی رگ می رسد، بالن موجود در نوک کاتتر باد می شود و پلاک هایی که باعث گرفتگی رگ شده اند را به دیواره رگ فشرده می کند. به این صورت رگ قلب باز می شود. بعد از انجام این کار، باد بالن خالی شده و از داخل رگ بیرون کشیده می شود.

فنر یا استنت، وسیله ای فلزی است که برای جلوگیری از گرفتگی مجدد رگ، در آن باقی می ماند. اگر پزشک تشخیص دهد که بیمار نیاز به استنت قلبی دارد، از بالنی استفاده می کند که روی آن استنت تعبیه شده است. وقتی که بالن در رگ باز می شود، استنت در قسمت گرفتگی رگ قرار می گیرد. سپس بالن بیرون کشیده شده و استنت در جای خود باقی می ماند.

در چه مواقعی فنر گذاشتن در قلب لازم می شود؟

فنر گذاشتن در قلب معمولاً در مواقعی که پلاک باعث گرفتگی عروق قلب شد، مورد نیاز است. پلاک از کلسترول و سایر موادی که به دیواره عروق متصل می شوند، ساخته شده است.

همچنین، ممکن است در طی انجام یک جراحی اورژانسی، به استنت قلب نیاز داشته باشید. معمولا در صورت انسداد شریان قلب، به نام شریان کرونر، به جراحی اورژانسی نیاز است. 

پزشک، ابتدا با قرار دادن کاتتری در شریان کرونر ِمسدود شده، آنژیوپلاستی با بالون را انجام می دهد تا انسداد را ازبین ببرد. سپس، با قرار دادن یک فنر قلب در رگ، رگ را باز نگه می دارد. استنت ها همچنین می توانند برای جلوگیری از پارگی آنوریسم در مغز، آئورت یا سایر رگ های خونی مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر رگهای خونی، استنت ها می توانند مسیرهای زیر را نیز باز کنند:

در چه مواقعی بالن زدن قلب لازم می شود؟

این لوله ها، درست مثل عروق خونی، می توانند مسدود شوند یا آسیب ببینند.

همچنین بخوانید:

فنر زدن قلب چگونه است؟

روش های مختلفی برای فنر گذاری قلب وجود دارد. پزشک معمولاً استنت را با استفاده از روشی کم تهاجم، با ایجاد یک برش کوچک و استفاده از کتتر، وارد رگ خونی می کند تا به ناحیه مورد نظر برسد. این برش معمولاً در کشاله ران یا بازو انجام می شود. در انتهای یکی از این ابزارها، دوربینی وجود دارد که به پزشک در هدایت استنت کمک می کند.

طی این روش، پزشک همچنین ممکن است از آنژیوگرافی برای کمک به هدایت فنر قلب از طریق رگ استفاده کند. با استفاده از ابزارهای لازم، پزشک رگ شکسته یا مسدود شده را پیدا کرده و استنت را نصب می کند. سپس ابزار را از بدن خارج کرده و برش را می بندد.

فنر گذاری قلب

آماده شدن برای عمل فنر زدن قلب

آماده شدن برای عمل فنر زدن قلب به نوع استنت مورد استفاده بستگی دارد. معمولاً با انجام این مراحل برای فنر گذاری در رگ قلب آماده می شوید:

داروی بی حسی، در محل برش تجویز خواهد شد. همچنین برای کمک به داشتن آرامش در طول جراحی، برای شما داروی داخل وریدی (IV) تجویز خواهد شد.

عوارض فنر گذاشتن در قلب

هر جراحی خطراتی را به همراه دارد. برای قرار دادن استنت قلبی، دسترسی به شریان های قلب یا مغز نیاز است. این امر منجر به افزایش خطر عوارض جانبی می شود. خطرات مرتبط با فنرگذاری قلب عبارتند از:

دکتر حسین دباغیان، فوق تخصص آنژیو گرافی، آنژیوپلاستی و اینترونشن قلب و عروق، تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰ آنژیو قلب موفق انجام داده اند.

عوارض کمی در مورد فنر زدن قلب گزارش شده است، اما هنوز هم احتمال کمی وجود دارد که بدن فنر قلب را پس بزند. فنر ها دارای اجزای فلزی هستند و برخی از افراد، به فلزات حساسیت دارند. تولیدکنندگان فنر توصیه می کنند که اگر کسی به فلز حساسیت دارد، نباید استنت قلبی بگذارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت نمایید.

اگر مشکل خونریزی دارید، باید توسط پزشک معاینه شوید. به طور کلی، باید این مسائل را با پزشک خود در میان بگذارید. او می توانند جدیدترین اطلاعات مربوط به نگرانی های شخصی شما را ارائه دهد. بیشتر اوقات، خطر انجام ندادن فنر گذاری قلب، بیشتر از خطرات مرتبط با دریافت آن است. انسداد رگ ها می تواند عواقب جدی و مهلکی ایجاد کند.

بالن زدن قلب

بعد از فنر زدن قلب چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است در هنگام قرار دادن فنر قلب در محل برش، کمی احساس درد داشته باشید. مسکن های ضعیف می توانند این مشکل را برطرف کنند. احتمالاً پزشک، داروی ضد انعقادی را برای جلوگیری از لخته شدن خون تجویز می کند. پزشک معمولاً از شما می خواهد که یک شب در بیمارستان بمانید.

این امر به اطمینان از نداشتن هیچ عارضه ای کمک می کند. اگر به استنت، به خاطر یک مشکل کرونری مانند حمله قلبی یا سکته مغزی نیاز داشته باشید، ممکن است حتی بیشتر در بیمارستان بمانید. هنگام بازگشت به خانه، مایعات زیادی بنوشید و فعالیت بدنی خود را برای مدتی محدود کنید. حتما تمام توصیه های پزشک را رعایت نمایید.

عمر و دوام استنت قلب چقدر است؟

طول عمر استنت قلب بستگی به جنس آن دارد. نوع فلزی استنت ها ماندگاری همیشگی دارند و از بین نمی روند. استنتی که پوشیده از دارو است و در بدن جذب می شود، تقریبا ۳ سال در رگ دوام می آورد.

بحث مهمتر از دوام استنت، ممانعت از گرفتگی مجدد رگ است. برای اینکه دوباره رگ قلبتان دچار گرفتگی نشود، باید نکاتی را رعایت کنید. بعضی از مواردی که به شما در جلوگیری از برگشت گرفتگی عروق کمک می کنند، عبارتند از:

  • ترک سیگار
  • رژیم غذایی سالم و مناسب برای قلب
  • نرمش و ورزش به میزان لازم
  • کنترل سطح کلسترول
  • کنترل فشار خون

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زهرا دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام میخواستم بدونم باتوجه به عمل قلب باز اگر مشکل گرفتگی پیش بیاد فنر زدن اشکالی ندارد ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بسیاری از موارد گرفتگی مجدد رگ بعد عمل باز با فنرگذاری قابل درمان هست

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما. ببخشید مادر من چند ماه پیش دچار یک سکته قلبی خفیف شدند که خداروشکر خوب شدند بعد دو روز و ترخیص شدند فقط گفتند که یک آنژو لازم دارند، حالا که ایشون را پیش دکتری در کرمانشاه بردیم و آنژو شده، آنژو ناموفق بود و گفتند باید فنر بگذاریم ولی ما رضایت ندادیم، آیا امکان آنژو مجدید زیر نظر دکتر حاذق تر هس، یا راه های دیگش چی هست؟
    ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.گزارش آنژیوگرافی انجام شده رو بفرستید.

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام مادر من سه سال پیش فنر کار گذاشتن هنگام ایجاد صدا مثل صدای در که زیاد باشد یا هر نوع صدای زیاد قلب درد شدید میگیره وهمچنین سردرد و یکی دو روز ناله و زاری میکنه و دو روز فقط با داروی پلاویکس اسپیرین والسارتان ایزوکور و (نیترو گیلیسیرین که به خاطر خونریزی چشمی که ایجاد میشه ودکتر چشمش لیزر و امپول که به چشمش میزنه میدم از خونریزی چشمش که به خاطر صدا ایجاد میشه جلو گیری میکنه)می خواستم بدونم مادرم چرا به صدا اینقدر حساسیت میده در حد سکته قلبی و مغزی کمکم کنید متشکر میشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.این یک واکنش عصبی هست و منشا قلبی مستقیم ندارد.برای درمان این مشگل از یک روانپزشک کمک بگیرید.

  • تصویر کاربر ارش شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من ۶سال پیش عمل پیوند قلب انجام دادم ولی الان یه رگ که به گفته دکتر رگ اصلی قلب ۱۰۰درصد بسته شده آیا قلب پیوندی امکان زدن بالن رو دارن یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله امکانش وجود داره ولی سخت تر از رگ عادی هست و امکان موفقیتش کمتر می باشد.

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سپاس
    جناب دکتر:
    پاییز 89 دریکی از رگهای کرونر فنرکارگذاشته

    شده است وباتوجه به اینکه ورزش کوهنوردی
    انجام میدهم
    آیا اینگونه ورزش هاباعث حرکت فنر در رگ ویاسایرعوارض را بدنبال دارد؟ وآیا هنوزباید داروهایی چون پلاویکس را مصرف کنم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.چيزی تحت عنوان حرکت فنر در رگ ها وجود ندارد ولی برای کسی با سابقه گرفتگی عروق کوهنوردی ورزش مناسبی نمی باشد.اگر الان علایم ندارید و در بررسی ها شواهدی به نفع گرفتگی مجدد عروق وجود ندارد نیازی به پلاویکس نیست و آسپیرین و سایر داروها کفایت می کنند.

  • تصویر کاربر قربان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام من ۶ ماه پیش درقلبم استنت (فنر ) گذاشتم ایا برای واکسن کرونا مشکل ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر مشکلی ندارید.

  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام پدر اینجانب ۸۶ سال سن دارد در سنندج توسط خانم دکتر شیوخی مورد انزو گرافی قرار گرفتن ایشان پیشنهاد عمل باز قلب را دادن ولی با توجه به شرایط سنی و سایر بیماری ها ما برای عمل باز قلب رضایت ندادیم الان باتوجه به مدارک پیوست احتمال باز کردن با فنر وجود دارد لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.فیلم آنژیوگرافی ایشون رو به این شماره واتساپ کنید تا راهنماییتون کنم

      ۰۹۹۳۵۲۰۹۳۱۸

    2. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام و عرض ادب
      با تشکر از پاسخ شما چشم فیلم آنژیوگرافی را براتون ارسال میکنم سپاسگزارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلامت باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سونیا پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکترخسته نباشین پدرم 60درصداز رگای قلبش گرفته بود ی دکتر گفت طی دو مرحله رگای قلبشو فنر میزنم الان ی بار 1ماه دیگ ام بیارین نبردیم پیشش چون نمی‌خواستم طی2مرحله باشه بردیم بیمارستان میلاد عمل قلب باز انجام دادن ولی متاسفانه پدرم فوت شدبعد2ماه ب نظرتون باید فنر می‌زدیم خیلی بابت این موضوع خودمو سرزنش میکنم همش میگم فنرمیزدیم شاید خوب میشدخواهشا شما راهنماییم کنین باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام. تسليت عرض میکنم‌ خدمتتون. ببینید وقتی گرفتگی رگ ها نوعی بوده که انتخاب بین عمل باز و فنر بوده مطمئنا برای فنرگذاری هم خیلی سخت بوده و متاسفانه همین مشکل حین فنر گذاری هم ممکن بود پیش بیاد.خودتونو  سرزنش نکنید شما یک راه درمانی درست رو انتخاب کردید ولی متاسفانه عوارض و فوت جز لاینفک درمان های قلبی هستند.

  • تصویر کاربر رضایی چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام لطفا بفرمایید منظور از استنت پوشیده از دارو که جذب بدن میشود چیست و استنت گذاری در رگ چه مدت فرد را در برابر گرفتگی عروق ایمن میکند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود.استنت های نسل قبل در یک داربست فلزی رگ را باز نگه می داشتند. در استنت های نسل جدید دارو در دیواره فلزی استنت ذخیره شده که به تدریج آزاد می شود و جلوی گرفتگی و تنگ شدن مجدد استنت را می گیرد. مدت زمان باز ماندن استنت به مسائل تکنیکها حین تعبیه،جنس و برند استنت و همچنین تا حدود زیادی به نحوه رعایت بیمار مثل مصرف منظم داروها، پرهیز از دخانیات، رعایت رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب مربوط می باشد.

  • تصویر کاربر امینی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر بعد از انجام فنر گذاری در رگ غذاهای سالم و مطلوب برای قلب و مراقبت بیشتر در چه دسته ای باید باشه و اینکه استرس و فشار برای بیمار می‌تونه خطرناک باشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      درود. برای تمام افرادی که استنت گذاری شده اند رژیم غذایی سالم شامل نمک و چربی های کم و مصرف زیاد سبزیجات و استفاده از آجیل و مکمل های مناسب مورد نیاز هست.استر و فشارهای عصبی میتونن با بهم ریختن ریتم قلب برای بیمار مشکل ایجاد کنند.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: