تفاوت اکو و نوار قلب چیست؟

فهرست مطالب

اگر می خواهید تفاوت اکو و نوار قلب را بدانید، دانش حداقلی در مورد اساس کار این دو نوع تست لازم است. معمولاً این تست ها برای تشخیص مشکلات مختلف و بیماری های قلبی استفاده می شوند. اکوی قلب همان سونوگرافی از قلب است که تصاویر متحرکی را نشان می دهد و اطلاعاتی در مورد ساختار و عملکرد قلب برای ما فراهم می کند. نوار قلب ردیابی قلب است که عمدتا اطلاعاتی در مورد ریتم قلب به ما ارائه می دهد. هر دو تست غالباً به همراه هم استفاده می شوند.

نام های علمی نوار قلب و اکوی قلب

اکوی قلب به عنوان اکوکاردیوگرام یا سونار قلب نیز شناخته می شود. نوار قلب نیز با عنوان های ECG، EKG 12 محوری یا الکتروکاردیوگرام نیز معروف است.

نوار قلب

تفاوت اکو و نوار قلب در تهاجمی بودن

هر دوی این تست های قلبی، غیرتهاجمی می باشند. بیماران در هیچ کدام از این دو تست احساس درد نمی کنند. تست های قلبی تهاجمی شامل کاتتریزاسیون قلب می باشند.

فرق اکو با نوار قلب از نظر کاربرد

نوار قلب تست رایجی می باشد که در موارد زیر توصیه می شود:

از سوی دیگر اکوکاردیوگرافی برای تأیید علائم و نشانه های بیماری قلبی توسط پزشکان توصیه می شود. عللی که ممکن است نیاز به انجام اکوی قلب باشد عبارتنداز:

اکوی قلب

چه زمانی اکو قلب لازم است؟

اکو قلب برای بررسی مشکلات زیر لازم است:

زمانی که اتفاقات و علائم زیر را تجربه می کنید، پزشک اکو قلب را برای شما تجویز می کند:

روش انجام تست های نوارقلب و اکو

– نوار قلب: ۱۰ پد چسبنده کوچک به عنوان محور بر روی نواحی مختلفی از دیواره قفسه سینه و سپس دستگاه EKG متصل می شوند. این محورها داده هایی را از فعالیت الکتریکی قلب منتقل می کنند. در برخی از مردان، برای بهبود تماس و اطمینان از ردیابی مناسب، ممکن است لازم باشد موهای قفسه سینه در نواحی مورد نظر تراشیده شود.

– اکوکاردیوگرافی: به بیماران یک لباس داده می شود که می توانند روی میز جداگانه ای که برای انجام اکوکاردیوگرام می باشد، بپوشند و بخوابند. بیماران باید به طور معمول بر سمت چپ خود دراز بکشند. ژل سونوگرافی در نواحی مختلف دیواره قفسه سینه زده می شود و سپس پروب سونوگرافی بر روی قفسه سینه گذاشته شده و تصاویری ازقلب گرفته می شود.

نوار قلب و اکو

تفاوت اکو و نوار قلب از نظر زمان تست

– نوار قلب: خود تست حدود ۵ دقیقه طول می کشد که بیشتر آن شامل گذاشتن پدها می باشد. انتقال الکتریکی فقط چند ثانیه طول می کشد.

– اکوکاردیوگرافی: در اکثر موارد حدود ۲۰ دقیقه برای این تست زمان لازم است. ۵ دقیقه از آن برای آماده سازی و ۱۵ دقیقه برای تهیه عکس صرف می شود. در برخی موارد، بسته به اطلاعات خاص مورد نیاز، ممکن است بیشتر طول بکشد.

اکوکاردیوگرافی

فرق نوار قلب با اکو از نظر تشخیص بیماری های قلب

نوار قلب ردیابی فعالیت های الکتریکی قلب می باشد. این تست، اطلاعاتی در مورد ریتم و ضربان قلب ارائه می دهد. به جز اختلالات ریتم قلب، ردیابی غیر طبیعی قلب می تواند به دلیل بیماری های مختلفی باشد. ریتم قلب ممکن است شامل ضربان قلب سریع (تاکی کاردی)، ضربان پایین قلب (برادی کاردی)، بلوک های قلبی و ضربان قلب نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی) باشد.

علاوه بر این، نوار قلب می تواند شواهدی را در مورد بزرگ شدن قلب یا کاردیومگالی و ناهنجاری های عضله قلب ارائه دهد. استفاده بسیار مهم از EKG در ارزیابی حملات قلبی مشکوک می باشد. نوار قلب در بیماران مبتلا به درد قفسه سینه، به عنوان یک تست انتخاب می شود.

اکوکاردیوگرام، سونوگرافی از قلب است که تصاویر متحرکی از آن و ساختار و عملکرد قلب را نشان می دهد. این تست اطلاعات دقیقی در مورد پمپاژ قلب و اندازه حفره های قلب در اختیار پزشک قرار می دهد. به همین دلیل یک تست ارزشمند در ارزیابی نارسایی قلبی می باشد.

اکوکاردیوگرام اطلاعات بسیار دقیقی در مورد عملکرد دریچه های قلب نیز ارائه می دهد و می توان از آن برای تشخیص گشادی دریچه قلب یا تنگی دریچه میترال استفاده کرد. در حالی که EKG می تواند شواهد بسیاری از این تشخیص ها را ارائه دهد، اکوکاردیوگرام ساختار و عملکرد قلب را بسیار دقیق تر نشان می دهد.

چه زمانی نوارقلب و اکو با هم انجام می شوند؟

در اکثر مواقعی که نتیجه تست نوار قلب غیرطبیعی باشد، پزشک انجام اکو قلب را تجویز می کند. به عنوان مثال اگر بیمار با تپش قلب مواجه شود و نوار قلب وی نامنظم باشد، باید اکوکاردیوگرام نیز انجام دهد تا ساختار زمینه ای اختلالات عملکردی و ریتم قلب وی ارزیابی شود. اگر بیمار درد قفسه سینه داشته باشد و EKG احتمال حمله قلبی یا انسداد نشان دهد، برای بررسی میزان آسیب، اکوکاردیوگرام بهترین گزینه می باشد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: