درصد گرفتگی رگ قلب چطور مشخص می شود؟

فهرست مطالب

رگ های قلب به طور طبیعی دیواره های داخلی صافی داشته و جریان خون را به آسانی از خود عبور می دهند. اگر دیواره های رگ قلب با پلاک های چربی، کلسیم و ضایعات دیگر پر شوند، گرفتگی عروق قلب اتفاق می افتد. اینکه چه روش درمانی برای درمان این بیماری مناسب است، بستگی به درصد گرفتگی رگ قلب دارد. در این مقاله توضیح می دهیم که میزان گرفتگی عروق با چه روش هایی تخمین زده می شود و چه روش درمانی مناسب هر میزان گرفتگی است.

روش های تشخیص درصد گرفتگی رگ قلب

برای تشخیص درصد گرفتگی رگ قلب، پزشک سوالاتی درباره سابقه پزشکی بیمار پرسیده، یک معاینه فیزیکی انجام داده و آزمایش های متداول خون را تجویز می کند. در کنار این معاینات ممکن است انجام آزمایش های زیر نیز درخواست شود:

نوار قلب یا الکترو کاردیوگرام (ECG):

 در این آزمایش، پیام های الکتریکی در هنگام انتشار به سرتاسر قلب ثبت می شوند. نوار قلب اغلب سکته های قلبی گذشته یا در حال رخداد را بیان می کند.

اکوی قلب:

در اکوی قلب یا اکو کاردیوگرام با استفاده از امواج صوتی، تصاویری از قلب به دست می آید. اکوی قلبی در تشخیص عملکرد مناسب هر ناحیه ای از قلب به پزشک کمک می کند. بخش هایی از قلب که حرکات ضعیف تری دارند امکان دارد در اثر بروز یک حمله قلبی یا عدم دریافت مقادیر کافی اکسیژن دچار آسیب شده باشند. این عارضه می تواند نشانه ای از بیماری شریان های کرونری یا دیگر مشکلات قلبی باشد.

تست استرس یا تست ورزش:

یکی از روش های تشخیص درصد گرفتگی رگ قلب تست ورزش است. در صورتی که علائم و نشانه ها اغلب در حین ورزش و فعالیت بروز دهند، پزشک از بیمار خواهد خواست تا در حین انجام آزمایش نوار قلب بر روی یک تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش کند. گاهی اوقات، آزمایش اکوی قلب نیز در حین فعالیت انجام می شود که با نام تست استرس اکو شناخته می شود. در برخی موارد، به جای ورزش کردن از دارو های محرک قلبی استفاده می شود.

اسکن هسته ای قلب

تست اسکن هسته ای قلب شبیه به تست استرس ورزش بوده اما آزمایش تصویر برداری نیز به نوار قلب اضافه می شود. در این آزمایش، یک رنگ مخصوص به جریان خون وارد شده و با استفاده از دوربین های مخصوص نواحی دریافت کننده جریان خون ناکافی مشخص می شوند. تست استرس هسته ای جریان خون رونده به قلب را در هنگام استراحت و فعالیت سنجش می کند.

آنژیوگرافی قلب

پزشک در حین کاتتر گذاری قلب، یک کاتتر را به آرامی به شریان یا ورید کشاله ران، گردن یا بازو وارد کرده و تا به قلب هدایت می کند. تصویر برداری اشعه ایکس برای هدایت کاتتر به محل مناسب خود استفاده می شود. گاهی اوقات، رنگ مخصوصی نیز از طریق کاتتر به جریان خون وارد می شود تا به نمایان شدن بهتر عروق خونی و تعیین درصد گرفتگی رگ قلب کمک کند.

در صورت ابتلا به انسداد های نیازمند درمان، یک بالون از طریق کاتتر به محل انسداد فرستاده شده و با متورم شدن خود در آن محل مسیر جریان خون را باز می کند. اغلب، یک لوله تور مانند به نام استنت نیز در محل انسداد جایگذاری می شود تا رگ را باز نگه دارد.

سی تی اسکن قلب:

سی تی اسکن قلب می تواند در مشاهده رسوبات کلسیم موجود در شریان ها به پزشک کمک کند. این آزمایش درصد گرفتگی رگ قلب را مشخص کرده و در صورتی که مقادیر قابل توجهی از کلسیم در عروق خونی وجود داشته باشد، تشخیص بیماری شریان های کرونری برای بیمار تایید می شود.

سی تی آنژیوگرافی کرونری:

در این آزمایش یک رنگ مخصوص از طریق خط وریدی به بیمار داده شده و با استفاده از سی تی اسکن تصاویر دقیقی از شریان های قلبی ارائه می شود.

باز کردن عروق قلب-

روش درمانی گرفتگی رگ قلب با شدت های مختلف

پس از انجام آزمایشات لازم برای تعیین درصد گرفتگی رگ قلب، پزشک روش درمانی مناسب را به بیمار پیشنهاد می دهد. در موارد خفیف تا متوسط گرفتگی عروق، از درمان های دارویی و در موارد شدید از روش های باز کردن عروق قلب مانند آنژیو پلاستی و استنت گذاری و عمل باز قلب استفاده می شود.

درمان گرفتگی خفیف رگهای قلب با تغییر سبک زندگی

داشتن یک سبک زندگی سالم برای رفع پلاک های شریانی و درمان عروق های مسدود شده قلب ضروری است. وقتی پزشک تشخیص دهد که درصد گرفتگی رگ قلب پایین است، دستورالعمل هایی به بیمار می دهد که در زندگی روزانه خود رعایت کند تا گرفتگی مختصر رگ ها از بین برود. از جمله عادت های مناسب در سبک زندگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان گرفتگی خفیف رگهای قلب با تغییر سبک زندگی

درمان دارویی گرفتگی رگ های قلب

مواردی که درصد گرفتگی رگ قلب کم تا متوسط است، تعدادی از دارو ها می توانند برخی عوامل مرتبط با تجمع پلاک در شریان ها را کنترل کنند. نمونه های زیر از جمله این دارو ها هستند:

  • دارو های کاهنده کلسترول
  • دارو های کاهنده فشار خون
  • آسپرین و دیگر رقیق کننده های خون: این موارد احتمال تشکیل لخته های خونی خطرناک را کاهش می دهند.
درمان دارویی گرفتگی رگ قلب-min

درمان گرفتگی شدید عروق قلب با فرآیند های مداخله ای یا جراحی

وقتی درصد گرفتگی قلب بالا باشد، نیاز به داروی و تغییر سبک زندگی کافی نیست و یک راه حل قوی تر نیاز است. روش های مداخله ای شامل موارد زیر هستند:

  • استنت گذاری: یک لوله کوچک و آغشته به دارو به نام استنت جهت حفظ جریان کافی خون در شریان قرار داده می شود. پزشک استنت را به همراه یک کاتتر به شریان پا وارد و تا به محل انسداد هدایت می کند.
  • جراحی بای پس: در این جراحی، شریان هایی از دیگر نواحی بدن گرفته شده و به شریان های قلبی پیوند می شوند. با انجام این پیوند، خون غنی از اکسیژن ناحیه مسدود شده را دور زده و به نواحی هدف می رسد.
  • بالون آنژیوپلاستی: در این فرایند، یک بالون تا به محل انسداد کامل یا نسبی شریان هدایت شده و با فشردن پلاک به دیواره شریان مسیر جریان خون را باز می کند.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علب دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر همسرم ۴۷ دارد در سن ۳۷ سالگی سکته قلبی داشتن وعمل باز قلب انجام دادن الان بعد از ده سال به خاطر درد در پشت قفسه سینه سی تی آنژیو انجام دادن درجواب سی تی آنژیو نوشته شده بود کرونر اصلی چپ ۴۰%-۵۰%و دیواره قدامی قلب تنگی قابل توجه .دیواره جانبی و پشت قلب تنگی قابل توجه و سمت راست قلب تنگی خفیف خواهش میکنم بفرمایید چیکار باید بکنیم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.باید آنژیوگرافی بشن.

  • تصویر کاربر Notar دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من ورزشکارم کاراته و دویدن و کوه پیمایی می کنم تو کوه حمله قلبی برام پیش اومد حدود ۲ساعت با پای پیاده بعد از حمله اومدم پایین چند ساعت هم تو خونه استراحت کردم تو ۱۲ ساعت به بیمارستان رسیدم وقت رسیدن قدرت قلبم گفتند ۳۵ شدهبعد از دو روز آنژیو شدم و گرفتگی در رگ اصلی قسمت جلو قلب بوده الان ۱۲ روزز از رفع انسداد گذشته خیلی هم راحتم هر روز یک ساعت هم پیاده روی می کنم بدون مشکل چطوری بدونم که قدرت قلب چقدر برگشته است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      ۴۰ روز پس از بازگشایی رگ اکو مجدد انجام بدید.

  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام
    من۵۱سال دارم، در رگ اصلی۴۰در صد و رگ دیگر۱۰درصد گرفتگی دارم
    آیا ورزش کوهنوردی و فوتبال برای من مضر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام. بهتر است ورزش های هوازی ملایم تری انجام بدید.

  • تصویر کاربر Ofoogh شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اگر خانومی ۴۸ ساله شش رگ از قلبشون بسته باشه و گفته باشن باید عمل باز انجام بدن ایا عمل ایشون عمل پرریسکی هست ؟! و عمل سختی در پیش دارن؟!
    و اگر این خانم عادت ماهانه باشن ایا مشکلی هست برای عمل ؟!یعنی باید بزارند تا تموم بشه و بعد عمل کنن؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ارتباطی به عادت ماهانه نداره و عمل هم ریسک چندانی ندارد.

  • تصویر کاربر ندارم دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام گرفتگی رگ قلب بصورت خفیف کمتر از ۶۰درصد از نظر پزشکی بیمار در چه وضعیتی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.درمان دارویی و تحت نظر پزشک بودن بطور مرتب

  • تصویر کاربر راضیه دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام بعلت دردشدید قلب به بیمارستان رفتم ۶ساعت در اورژانس بودم بعد انتقال پیدا کردم به سی سی یو ۶ساعت در سی سی یو بودم که دوسری آزمایش گرفتن فشارخون بالا کمبود اکسیژن ونفس تنگی داشتم بعد بعلت کثیفی بیمارستان از بیمارستان اومدم بیرون به نظر شما با توجه به دردم باید چیکارکنم لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نیاز به بررسی تکمیلی از نطر گرفتگی عروق دارید.

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من ازمایش اکو و نوار قلب واسه درد قفسه سینه و تپش قلب انجام دادم ک دکترتشخیص دادن افتادگی دریچه میترال ب صورت مادرزادی و داروهای اسپیرین امپرازول بیزوپرولول الپرازولام نورتریپیتلین ک بخاطر استرس و بی خوابی شبانه هم بود تجویز کردن ولی الان تقریبا ۳هفته اس ک داروهارو مصرف میکنم ولی درد قفسه سینه و سوزشش خوب نشد ک هیچ بدترهم شدالبته تست ورزش انجام ندادم لطفا راهنماییم کنید من۲۷سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.درد قلب شما بیشتر منشا عصبی دارد و داروها نهایت ۵۰ درصد پاسخگو هستند.حفظ ارامش،کاهش استرس،ورزش هوازی و یوگا بیشتر از داروها موثر هستند.

  • تصویر کاربر طاها یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام... من به دکتر قلب مراجعه کردم و پس از انجام نوار قلب،اکو قلب،اسکن هسته ای قلب،آزمایش خون دوباره به دکتر مراجعه کردم دکتر نتیجه گرفتند که گرفتگی متوسط ۷۰% عروق دارم .
    می خواستم بدانم که آیا باید استنت بگذارم یا با تغییر سبک زندگی و یا دارو می توانم آن را برطرف کنم؟
    باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.با اسکن قلب و تست هایی که فرمودید درصد گرفتگی رگ قلب رو نمیشه تشخیص داد و این درصد فقط در سی تی آنژیوگرافی و آنژیوگرافی مشخص میشه فقط.اگر شک به گرفتگی شدید در رگ های قلبتون وجود داره حتما بابد آنژیوگرافی  بشین

  • تصویر کاربر سارا سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.ایا با اکو یا همون کاردیوگرافی میشه تشخیص داد ک عروق انسداد دارند یا خیر؟ویا اینکه گرفتگی عروق چطوری قابل تشخیصه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اکوبرای تشخیص گرفتگی عروق قلب اختصاصی نیست ولی بعضی مواقع شواهد واضحی از گرفتگی عروق قلب در اکو مشاهده میشه.اسکن هسته ای قلب و سی تی آنژیوگرافی راه های دقیق تری برای بررسی گرفتگی عروق قلب هستند.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: