عوارض قرص آملودیپین چیست؟

فهرست مطالب

آملودیپین، یک داروی تجویزی و یک قرص خوراکی است. این دارو، با نام تجاری نورواکس، در دسترس است. آملودیپین، همچنین به عنوان یک داروی عمومی و رایج وجود دارد. داروهای عمومی معمولاً ارزان تر از داروهای تجاری بوده، و ممکن است در برخی موارد، تمام فرم ها و دوز های یک داروی تجاری، در دسترس نباشد. قرص آملودیپین می تواند با سایر داروهای قلب، تجویز شود. در این مقاله در مورد عوارض قرص آملودیپین نکات مهم در مورد مصرف آن صحبت می کنیم.

موارد مصرف آملودیپین

از آملودیپین، به تنهایی یا به همراه دیگر داروهای قلب، برای کاهش فشار خون استفاده می شود. همچنین، این دارو در هنگام مسدود شدن عروق قلب، به آسان تر شدن جریان خون کمک می کند. آملودیپین، در برخی موارد، برای درمان بیماری عروق کرونری و آنژین (درد قفسه سینه) کاربرد دارد.

موارد مصرف آملودیپین

نحوه عملکرد داروی آملودیپین

املودیپین، متعلق به دسته ای از دارو ها، به نام مسدود کننده های کانال کلسیم است. منظور از کلاس (دسته) دارو، گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل کرده و اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند.

داروی آملودیپین، از ورود کلسیم به بافت ها و عروق خاص جلوگیری کرده، و با این کار، رگ ها راحت تر می توانند خون را به قلب برسانند. در نتیجه فشار خون شما، و خطر حمله ی قلبی و سکته مغزی کاهش پیدا می کند. اگر از آملودیپین برای درد قفسه ی سینه استفاده می کنید، این دارو خطر بستری شدن در بیمارستان و جراحی را کاهش می دهد.

نحوه ی مصرف آملودیپین

آملودیپین به صورت قرص یا سوسپانسیون (شربت) خوراکی وجود دارد. این دارو معمولاٌ یک بار در روز مصرف می شود. برای کمک به یاد آوری مصرف این دارو، هر روز در یک ساعت مشخص آن را مصرف کنید.

دستورالعمل های نسخه ی خود را دنبال کرده، و در صورت هر گونه ابهامی، از پزشک یا داروساز خود بخواهید که برای شما توضیح دهد. قرص آملودیپین را دقیقاٌ طبق دستور پزشک مصرف کنید (دوز بیشتر یا کمتر، یا به تعداد بیشتر از تجویز پزشک مصرف نکنید).

شربت را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید تا دارو، به صورت یکنواخت مخلوط شود. پزشک، احتمالاٌ در ابتدا با دوز کمی از دارو برای شما شروع کرده، و کم کم دوز مصرفی را بالا می برد.

نحوه ی مصرف آملودیپین

قرص آملودیپین برای کمک به کنترل فشار خون بالا، آنژین و بیماری عروق کرونری به کار می رود، اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر احساس بهبودی دارید، به مصرف این آن ادامه دهید و خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید زیرا با عوارض قطع مصرف آملودیپین مواجه می شوید.

نکات مهم در مورد مصرف قرص آملودیپین

– در صورت حساسیت به آملودپین یا هر داروی دیگر، یا حساسیت به هر ماده ای از ترکیبات موجود در قرص یا سوسپانسیون این دارو، پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید. لیستی از ترکیبات این دارو را از داروساز خود بگیرید.

– در صورتی که هر داروی دیگری اعم از داروهای تجویز شده، بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و داروهای گیاهی، مصرف می کنید (یا قصد مصرف آن را دارید)، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

– حتماٌ در صورت مصرف این دارو ها به این موارد اشاره کنید: داروهای خاصی برای تشنج مانند کاربامازپین (Carbatrol ،Equetro ،Tegretol فنی توئین (Dilantin ،Phenytek) و فنوباربیتال، کلاریترومایسین (بیاکسین، در Prevpac)، سیکلوسپورین (Gengraf ،Neoral ،Sandimmune)، افاویرنز (Sustiva)، ایندیناویر (Crixivan)، ایتراکونازول (Onmel، Sporanox)، کتوکونازول (Nizoral)، لوواستاتین (آلتوپروف، در Advicor)، نفازودون، نلفاویر (Viracept)، نویراپین (Viramune)، ریفابوتین (Mycobutin)، ریفامپین (Rifadin ،Rimactane در Rifamate، ریتوناویر (Norvir، در Kaletra)، سیمواستاتین (Zocor، در Simcor، در Vytorin) و تاکرولیموس (Astragraf SL، Prograf).

قرص آملودیپین

– ممکن است پزشک شما نیاز به تغییر دوز داروهای مصرفی را در شما تشخیص دهد و از نظر تداخل و عوارض جانبی، آنها را بررسی و کنترل کند.

– اگر شما نارسایی قلبی یا بیماری کبدی داشته یا دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری و شیردهی را دارید، پزشک را در جریان بگذارید. اگر در هنگام مصرف آملودیپین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دوز فراموش شده آملودیپین

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. هرگز برای جبران، دوز را دو برابر نکنید.

عوارض قرص آملودیپین

مصرف آملودیپین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در صورت از بین نرفتن و یا تشدید شدن علائم زیر، به پزشک مراجعه کنید:

عوارض قرص آملودیپین

برخل از عوارض جانبی می توانند جدی تر باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، فوراٌ با پزشک یا فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

هشدارهای مهم در مورد قرص آملودیپین

– هشدار مشکلات کبدی: آکلودیپین، توسط کبد شما تجزیه می شود. اگر کبد، به خوبی کار نکند، مقدار بیشتری از دارو وارد بدن شما می شود، بنابراین شما بیشتر در معرض عوارض جانبی این دارو قرار خواهید گرفت. اگر مشکل کبدی جدی ای دارید، پزشک ممکن است دوز کمتری از دارو را برای شما تجویز کند.

– هشدار مشکلات قلبی: اگر مشکلات قلبی ای مثل تنگی عروق دارید، مصرف این دارو ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد. ممکن است شما پس از شروع، یا افزایش دوز آملودیپین، پایین آمدن فشار خون، بیشتر شدن قفسه سینه، یا حمله ی قلبی را تجربه کنید. در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد، فوراٌ به پزشک مراجعه کرده، یا با اورژانس تماس بگیرید.

هشدارهای مهم در مورد قرص آملودیپین

چه کسانی نباید از داروی آملودیپین استفاده کنند؟

برخل از عوارض جانبی می توانند جدی تر باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، فوراٌ با پزشک یا فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

زنان باردار:

بر اساس تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شد، مصرف آملودیپین توسط مادر، روی جنین تأثیر می گذارد. با این حال، مطالعات کافی روی انسان ها انجام نشده است. بنابراین تأثیر این دارو هنوز به طور قطعی اثبات نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، پزشک خود را در جریان بگذارید. آملودپین تنها در صورتی که فایده ی مصرف آن، خطرات احتمالی را توجیه کند، استفاده می شود.

چه کسانی نباید از داروی آملودیپین استفاده کنند؟
زنان شیرده:

 برخی از تحقیقات نشان داده اند که آملودیپین به شیر مادر منتقل می شود. اما هنوز تحقیقات کافی برای اینکه مصرف این دارو در هنگام شیردهی، میتواند برای کودک شیرخوار عوارض جانبی ایجاد کند، وجود ندارد. اگر به کودک خود شیر می دهید، با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد که در دوران شیردهی، مصرف این دارو را قطع کنید.

افراد مسن:

با افزایش سن، ممکن است بدن شما نتواند مانند گذشته این دارو را تجزیه کند. بنابراین ممکن است مقدار بیشتری از این دارو در بدن شما باقی بماند، و شما بیشتر در معرض عوارض جانبی آن قرار بگیرید.

کودکان:

مصرف این دارو برای کودکان زیر ۶ سال ممنوع است.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر گل سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام پدرم به دلیل فشار بالا روزی دو عدد قرص آملودیپین مصرف میکند الان مدتی هست که دهان و چشمش دچار خارش شدید شده ایا از عوارض این دارو میتونه باشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام خیر.

  • تصویر کاربر ز/ف دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام
    مادرم به مدت ده سال فشار خون دارد و قرص تریامترن اچ مصرف می‌کرده
    بر اثر کرونا نوسانات فشار خون پیدا کرد
    دکتر تجویز کرد قرص آملودیپین ۵ و قرص والزودک اچ سی تی مصرف کردن تا ۱۸روز
    ولی فشار ۱۰٫۶ می باشد به دکتر گفتم
    گفتن اشکالی نداره قرص آملودیپین ۵مصرف نشه
    میخواستم بدونم یکدفعه مصرف قطع بشه خطر ندارع ؟
    ممنون از پاسخگویی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.مقدار داروها زیاد بوده.همون املودیپین رو قطع کنید مشکلی نداره.

  • تصویر کاربر فرشید دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام مادری ۷۵ساله دارم دوسال بودلوزارتان۵۰صبح وشب متورال ۵۰نصف صبح نصف شب آملودیپین۵نصف صبح نصف شب فشارش خوب بوده ماه پیش ب توسعه دکترداخلی ک سه قرص زیاداست شروع ب حذف املو نمودم فشارمادرم بهم ریخت ب دکترهای زیادی مراجعه نمودیم هرکدام قرصی ازاین سه نوع حذف وکم زیادنمودن یک هفته است لوزارتان ۵۰صبح وشب نصف آملو۵ ظهر ک میانگین فشارش ۱۵ برزوی ده باضربان۸۰ دوروزه نصف متورال ۵۰صبح اضافه نمودم الان فشارش ۱۲برروی ۶ وضربان۵۲ دایم دستگاه فشارمیزندضربان ناهماهنگ خواهش کنم وبفرمایین چ کنم بس دکتر رفته وجواب نگرفتم عصبی وناراحتم خواهشاراهنماییم کنین باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.متورال و سایر داروها رو حذف کنید.قرص والزومیکس ۸۰/۵ رو صبح و شب استفاده کنن

  • تصویر کاربر محمود دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اگر کسی که در روز 1قرص آملودیپین5 استفاده میکرده ویکباره 5 عدد استفاده کند چه اثری روی بدن میگذارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.میتونه باعث افت فشار و ورم اندام ها بشه.

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    آیا قرص آمیلودیپین می‌تواند باعث خونریزی معده بشود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر.

  • تصویر کاربر کبری شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکترخسته نباشیدمادرم به دلیل داشتن فشارخون بالاقرص والسارتان۸۰وآملودیپین۵مصرف می کنن امامچ پاهاش تورم دارن ،لطفاراهنمایی کنید ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.قرص املودیپین رو با قرص هیدروکلروتیازید تعویض کنید.

  • تصویر کاربر س شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.مادر بزرگ من 95 سالشه از قرص املودیپین استفاده میکنه برای کنترل فشار خونش البته نصف قرص.فشار خونش بعصی وقتها 11روی 8 یا 11روی 9 یا 12 روی 8.تکرر ادرار داره.ممکنه از عوارص این قرص باشه؟قرص جایگزینی وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.فشار هاش تقریبا مناسب هستند.از عوارض این دارو نیست.

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مدت 6ماه قرص املودیپین 5با مخلوط والسارتان 80 روزانه یک عدد مصرف میکنم آیا امکان وجود این گرگرفتگی همراه با عرق بدن وزوق زوق قلب بصورت موقت مربوط به عوارض جانبی این دارو باشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام‌.علائمی که می فرمایید به نطر نمیاد چندان با دارو ارتباط داشته باشه و شاید منشا استرسی عصبی داشته باشند.

  • تصویر کاربر محمدیان دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر خسته نباشید.ببخشید یک سوال میتوانیم داروهای نظیر لوزاتان۲۵+هیدروکلروتیازید۵۰+ املودپیپن۵ باهم دریک روز استفاده کرد ممنون میشم جوابش را بدهید.ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله اگر فشار خیلی بالا باشه و نیاز بسه هر سه رده دارویی رو میشه با هم مصرف کرد‌

    2. تصویر کاربر محمدیان یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      باسلام آقای دکتر خیلی ممنون و متشکر.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش)

      پایدار باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: