قرص آتورواستاتین ۲۰ برای چیست؟

فهرست مطالب

قرص آتورواستاتین ۲۰ دارویی از خانواده استاتین هاست که مصارف اصلی آن در درمان اختلالات چربی و پیشگیری و درمان بیماری های قلبی عروقی می باشد. آتورواستاتین در پیشگیری اولیه از حملات قلبی، سکته مغزی و جلوگیری از نیاز به عمل قلب در بیمارانی که عوامل خطرساز بیماری قلبی عروقی مانند سن بالا، مصرف دخانیات،چربی بالا،فشار خون و سابقه خانوادگی مثبت دارند،به کار می رود.

همچنین استاتین ها در درمان و پیشگیری ثانویه از حمله و سکته های قلبی،سکته مغزی و بیمارانی که تحت عمل باز قلب یا آنژیوپلاستی قرار گرفته اند، الزامی می باشند.

قرص آتورواستاتین چیست؟

آتورواستاتین یک قرص خوراکی است که توسط پزشک تجویز می شود. این دارو علاوه بر فرم عمومی، به فرم تجاری لیپیتور نیز موجود است. قرص آتورواستین مقادیر کلسترول توتال، LDL اپولیپوپروتئین B، تری گلیسیرید و CRP را کاهش داده HDL را افزایش می دهد و از این طریق در درمان انواع اختلالات چربی به کار می رود.

آتورواستاتین چیست؟

موارد مصرف قرص آتورواستاتین ۲۰

قرص آتورواستاتین همراه با رژیم غذایی مناسب به منظور کمک به کاهش کلسترول “بد” و چربی ها (مانند LDL، تری گلیسیرید) و افزایش کلسترول “خوب” در خون استفاده می گردد. این دارو جزو دسته ی دارویی “استاتین” ها می باشد. این دارو باعث کاهش میزان کلسترول ساخته شده توسط کبد می شود.

کاهش کلسترول “بد” و تری گلیسیرید و افزایش کلسترول “خوب” خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و از سکته مغزی و حمله قلبی پیشگیری می کند. علاوه بر رژیم غذایی مناسب (مانند رژیم کم کلسترول / کم چربی)، تغییرات دیگری در سبک زندگی به بهبود اثر این دارو کمک می کنند مانند ورزش، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و قطع سیگار.

قرص آتورواستاتین ۲۰

قرص آتورواستاتین چگونه کلسترول را کاهش می هد؟

آتورواستاتین به یک دسته ی دارویی به نام مهار کننده های HMG-CoA ردوکتاز یا استاتین تعلق دارد. هر دسته ی دارویی شامل داروهایی می باشد به روشی مشابه عمل می کنند. این داروها اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند. این دارو باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول “بد” و افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول “خوب” می شود. قرص آتورواستاتین توانایی بدن برای از بین بردن کلسترول LDL از طریق کبد را بهبود می بخشد.

داروی آتورواستاتین چگونه کلسترول را کاهش می هد؟

نحوه مصرف آتورواستاتین ۲۰

این داروی خوراکی را طبق دستور پزشک، معمولاً یک بار در روز، همراه با یا بدون غذا مصرف کنید. دوز مصرفی آن بر اساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهای مصرفی متفاوت است. حتماً تمامی داروهای مصرفی خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

اگر داروهای دیگری برای کاهش کلسترول مصرف می کنید (رزین های متصل به اسید صفراوی مانند کلستیرامین یا کلستیپول)، حداقل ۱ ساعت قبل یا حداقل ۴ ساعت پس از مصرف این داروها آتورواستاتین را مصرف کنید. این داروها می توانند با آتورواستاتین واکنش دهند و از جذب کامل آن جلوگیری کنند.

برای بیشترین اثرگذاری، این دارو را به طور منظم مصرف کنید. به یاد داشته باشید که قرص آتورواستاتین را هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید. حتی اگر احساس خوبی داشتید، مصرف این دارو را ادامه دهید. اکثر افرادی که کلسترول یا تری گلیسیرید بالا دارند، احساس بدی با مصرف آتورواستاتین ندارند.

حتما به توصیه های پزشک در مورد رژیم غذایی و ورزش توجه کنید. تاثیر کامل این دارو ممکن است ۴ هفته طول بکشد.

قرص آتورواستاتین

بهترین زمان خوردن قرص آتورواستاتین ۲۰

قرص آتورواستاتین را می توانید هر زمان که بخواهید مصرف کنید. نکته مهم در مورد مصرف آن این است که در یک ساعت مشخص از شبانه روز قرص را بخورید. گاهی پزشکان ممکن است مصرف آن را در بعد از ظهر و عصر توصیه کنند. این به این دلیل است که بدن شما بیشترین کلسترول را در شب تولید می کند.

عوارض قرص آتورواستاتین

قرص آتورواستاتین خواب آلودگی ایجاد نمی کند، اما می تواند عوارض جانبی دیگری را به همراه داشته باشد.

عوارض جانبی شایع تر آتورواستاتین

برخی از عوارض جانبی شایع ناشی از مصرف آتورواستاتین عبارتند از:

عوارض جانبی آتورواستاتین

اگر این عوارض خفیف باشند، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آن ها بیشتر شد یا از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی قرص آتورواستاتین

اگر این عوارض خفیف باشند، ممکن است طی چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر شدت آن ها بیشتر شد یا از بین نرفتند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

  • ضعف، حساسیت یا درد عضلانی غیر قابل توضیح
  • خستگی
  • خستگی یا ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • درد بالای معده
  • ادرار تیره رنگ
  • زرد شدن پوست یا سفیدی چشم

دوز مصرف قرص آتورواستاتین

– اگر مصرف دارو را قطع کردید یا اصلا آن را مصرف نکردید: اگرچه رژیم غذایی سالم می تواند سطح کلسترول را بهبود بخشد، اما آتورواستاتین می تواند به اثر بیشتر آن کمک کند. اگر آتورواستاتین مصرف نکنید، ممکن است سطح کلسترول شما کنترل نشود. این امر ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد

– اگر یک دوز دارو را مصرف نکردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید: دارو ممکن است اثر مناسبی ایجاد نکند. برای تاثیر دارو، باید مقدار مشخصی از دارو همیشه در بدن شما باشد.

– اگر بیش از حد مصرف کرده باشید: ممکن است سطح خطرناکی از دارو در بدن ایجاد شود. ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

دوز مصرف داروی آتورواستاتین

– اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید چه کاری باید انجام دهید: به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از دوز بعدی آن را به یاد آوردید، فقط یک دوز را مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف همزمان دو دوز، دوز عقب افتاده را جبران نمانید. این امر می تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

– نحوه تشخیص اثر دارو: شما قادر به احساس اثر آتورواستاتین نخواهید بود. پزشک سطح کلسترول را اندازه گیری می کند تا تاثیر آتورواستاتین را بررسی کند. پزشک ممکن است دوز شما را بسته به سطح کلسترول تنظیم کند.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر H شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید دکتربرای سرماخوردگی قرص آتورواستاتین ۲۰تجویزکرده بدون آزمایش وتشخیص آیامن این قرص رامصرف کنم یاخیر؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام بدون دلیل قطعی خیر مصرف نکنید
  • تصویر کاربر ابراهیم شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چهار ماه فنر گذاشوم دوتا قرص صرص اتوراستاتین بعداز سه ماه عوض کردم ۲۰ حالا هم کمردرددارم وهم کاهش وزن پیداکردم قبلش ۴۰ مصرف میکردم ونظر شمارو میخوام ببینم ادامه بدم یانه باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام بله با حداقل دوز هم شده ادامه بدید. میتونید بجای اون rosuvastatin رو امتحان کنید
  • تصویر کاربر حیدرپور دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام بنده یک خانم ۴۰ ساله هستم آزمایش چربی دادم که میزان :تری گلیسیلد۱۳۲ و LDL 104 و
    کلسترول 212 میباشد راهنمایی بفرمایید مصرف قرص آتور‌و استاتین۲۰ را باید شروع کنم یا لازم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.در محدوده مصرف دارو نیستید. رژیم غذایی ورزش و کاهش وزن

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من سه چهارروزی ازقرص آتورواستاتین استفاده میکنم الان بعضی موقعها درد درسمت چپ یااطراف سینه میگیره آیاطبیعی .اگه ازعوارض چقدرطول میکشه ..ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اتورواستاتین میتونه دردهای عضلانی بده که معمولا ادامه دار هستند.

  • تصویر کاربر راما شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکترجان من چربی خون بالا داشتم دکتر به من قرص اترواستاتین ۲۰داد ۲.۳روز مصرف کردم الان دچار درد شدید پهلو سمت راست شدم ممکن از این قرص باشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام بله میتونه دردهای عضلانی بده.

  • تصویر کاربر بابک یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر باتوجه به اینکه من دریانورد هستم شما چه پیشنهادی برای دریا من میدهید درصمن من قرص متازیرو و والزامیکس مصرف میکنم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.دو دارویی که مصرف می کنید برای تنظیم ریتم و فشار شما کاملا مناسب هستند.

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    کبد من چرب مباشد بین گرید 1و2 قند خون دارم ناشتا 124 هست قرص های مصرفی من گلورنتا 10/5 برای قند متفورمین 500 وگلی کلازید 80هست و برای فشار خون هیدرو کلروتیازید 80 وبرای کاهش چربی خون اتورواستاتین 20مصرف میکنم سن من 60 است سیگاری نیستم مشروب استفاده نمیکنم ورزش پیاده روی در حد 30 دقیقه توصیه شما چیست ایا همین دارها را مصرف کنم یا توصیه دیگری دارید ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ترکیب دارویی خوبی دارید فقط آسپیرین ۸۰ هم روزانه استفاده کنيد

  • تصویر کاربر فخرالدین دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون به خیر من دو سالی میشه که هرزگاهی پاهام گزگز میشه خواب میرن این چه نو بیماری هست چیزی مصرف کنم برای بهبودی بهتر شدنم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.این علامت علل بسیار متفاوتی داره و بهتره تحت نطر متخصص داخلی بررسی بشید.

  • تصویر کاربر اکبری دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام ایاقرص اتورواستاتین باعث کاهش وزن میشود نزدیک یک سال قرص20 میخورم مدام وزن کم کرده ام نمی خام وزن کم کنم احساس میکنم عضلاتم اب شده کلسترولم 240بود الان170 گازروده وصداهای روده زیادشده مشکل دیگه ندارم چکارکنم؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر باعث کاهش وزن نمیشه.از نظر بیماری های روده بررسی بفرمایید احتمالا آنها باعث کاهش وزن شما باشند.

  • تصویر کاربر حسین دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    من فنوفیبرات ۲۰۰ مصرف میکنم میتونم اترواستاتین ۲۰ روجایگزین بکنم چون خیلی شنیدم که عوارضش ازفنوفیبرات کمتر و عملکرد اترواستاتین بهتره لطفا دستور بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.فنوفیبرات برای درمان تری گلیسرید و آتورواستاتین برای درمان کلسترول هست و کارکردهای متفاوتی دارند.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: