علت درد زیر سینه سمت چپ در زنان چیست؟

فهرست مطالب

سمت چپ بدن، محل قرار گرفتن برخی از اندام های حیاتی بدن می باشد. در زیر و اطراف استخوان سینه، قلب، طحال، معده، پانکراس و روده بزرگ قرار دارند. و همچنین در قسمت سمت چپ بدن، ریه چپ و کلیه چپ قرار دارند که نسبت به ریه و کلیه سمت راست، در سطح بالاتری قرار گرفته اند. وقتی که شما در زیر سینه سمت چپ خود، دردی تجربه می کنید، دلایل بسیاری می تواند داشته باشد که برخی از آنها ساده و برخی از آنها جدی هستند. در زیر به علل درد زیر سینه سمت چپ در زنان می پردازیم.

علت درد زیر سینه سمت چپ در زنان

درد زیر سینه سمت چپ در زنان ممکن است دو علت را در ابتدا به ذهن شما بیاورد: سرطان سینه و یا مشکل قلبی. سرطان سینه به علت اینکه درد در نزدیک سینه حس می شود و مشکل قلبی به علت اینکه درد در سمت چپ بدن است، ممکن است علل احتمالی این مسئله به نظر برسند.

اما باید بگوییم که مشکلات دیگری هستند که در کنار مشکل قلب، ممکن است به درد زیر سینه بیانجامند. ما تلاش کردیم انواع این مشکلات را با علائم و روش های درمانی آن ها توضیح دهیم تا به علت درد زیر سینه سمت چپ در زنان پی ببرید.

اولین علت درد زیر سینه سمت چپ: حمله قلبی​

اولین علت درد زیر سینه سمت چپ در زنان: حمله قلبی​

از آنجا که قلب در سمت چپ و مرکز قفسه سینه قرار گرفته است – و به این دلیل که بیماری قلبی یک دلیل عمده ی مرگ در آمریکا می باشد – وقتی که درد زیر سینه سمت چپ در زنان اتفاق می افتد، حمله قلبی اغلب اولین چیزی است که به فکر مردم می رسد.

علائم

گرفتگی و فشار در قفسه سینه از علائم شایع هستند اما همیشه رخ نمی دهند. مطابق با مؤسسه ملی سلامت، یک سوم کسانی که دچار حمله قلبی می شوند، هیچ دردی ندارند. وقتی که درد وجود داشته باشد، ممکن است به مدت چند دقیقه طول بکشید و بیاید و برود. در مورد علائم هشدار دهنده ی حمله قلبی بیشتر بدانید.

دیگر علائم این بیماری عبارتند از:

علت درد زیر سینه سمت چپ

درمان

پزشک شما ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد. آنژیوپلاستی شامل استفاده از یک بالون برای بازکردن یک شریان کرونی مسدود شده، می باشد. یک استنت نیز ممکن است برای باز نگه داشتن شریان، تعبیه شود. در جراحی بای پس کرونری، یک رگ خونی سالم از جای دیگری از بدن برداشته می شود و برای بای پس شریان مسدود شده اهدا می شود.

پیشگیری

برای جلوگیری از درد زیر سینه سمت چپ در زنان یک رژیم غذایی سالم (رژیمی که سرشار از میوه ها، سبزیجات، گوشت، دانه ها، اسیدهای چرب امگا۳ و لبنیات کم چرب می باشد) اهمیت دارد. این رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از کلسترول بالا و فشار خون بالا کمک می کند و یک وزن سالم را ایجاد کند. غذاهایی را مصرف کنید که می توانند به پایین آوردن فشار خون شما کمک کنند.

فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید می تواند اثرات مشابهی داشته باشد. مؤسسه ملی سلامت آمریکا توصیه می کند که ۵ روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. این کار می تواند به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند.
مهارکننده های ACE می توانند به کاهش فشار خون و کاهش بار قلبی کمک کنند، در حالیکه استاتین ها می توانند تجمع پلاکت در دیواره های شریانی و کلسترول را کاهش دهند. این تجمع می تواند شریان های خونی را مسدود کند و موجب حمله قلبی شود.

همچین بخوانید:

دومین علت قلبی: پریکاردیت

پریکاردیت، التهاب پریکاردیوم، غشای دولایه ای و نازکی می باشد که قلب را در بر گرفته است. درد زیر سینه سمت چپ در زنان در زمانی رخ می دهد که غشای تحریک شده سابیده می شود. این عارضه می تواند ناشی از شماری از عوامل باشد – که برخی از آنها قابل پیشگیری، و برخی دیگر قابل پیشگیری نیستند. آنها می توانند شامل یک بیماری خود ایمنی (یک بیماری که در آن بدن با سلولهای سالم می جنگد) مانند لوپوس یا آرتروز روماتیسمی، عفونت، حمله قلبی یا آسیب به قفسه سینه باشد.

علائم

درد زیر سینه سمت چپ یک علامت شایع می باشد. درد در هنگام دراز کشیدن، سرفه یا قورت دادن غذا تشدید می شود. درد می تواند به کمر، گردن و شانه گسترش پیدا کند. خستگی و اضطراب نیز از علائم شایع پریکاردیت می باشند.

پریکاردیت مربوط به درد زیر سینه سمت چپ

درمان

پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک ها، ضد التهاب ها (اگر دلیل باکتریایی باشد)، استروئیدها یا مسکن ها را تجویز کند. در برخی موارد، پزشک شما تخلیه هر گونه مایعی را در پریکاردیوم توصیه می کند.

پیشگیری

وقتی دچار درد زیر سینه سمت چپ می شوید، باید سریعاً، به دنبال درمان و استراحت باشید و برنامه درمانی خود را به دقت دنبال کنید. با دنبال کردن نکات بالا، خود را از بیماری های قلبی حفظ کنید. همیشه در ماشین از کمربند ایمنی استفاده کنید و یا در هنگام شرکت در ورزش های تماسی، از تجهیزات ورزشی محافظ مناسب استفاده کنید.

علت مربوط به ریه: پلوریسی

این شرایط در زمانی اتفاق می افتد که غشایی که ریه ها و خطوط درون حفره قفسه سینه را در برگرفته است تحریک و ملتهب می شود. دلایل معمول شامل عفونت ویروس همچون آنفلوانزا یا عفونت باکتریایی مانند ذات الریه باکتریایی می باشند. زمانی که ریه سمت چپ در گیر می شود، درد در قسمت سمت چپ به وجود می آید.

درمان

پزشک شما بر روی درمان مشکل زمینه ای این بیماری تمرکز می کند. پس از آن مسکن های بدون نیاز به نسخه مانند تایلانول یا ایبوپروفن (ادویل، موترین IB ) توصیه می شوند.

خود مراقبتی

با وضعیت بدنی راحت استراحت کنید و یک کیسه یخ بر روی قفسه سینه قرار دهید.

علت ریوی درد زسر سینه سمت چپ در زنان: پلوریسی

علت مربوط به قفسه سینه: سندرم گرفتگی پریکوردیال

این شرایط که بیشتر در کودکان و جوانان شایع است، زمانی اتفاق می افتد که عصب های دیواره قفسه سینه گرفته یا فشرده می شوند. این عارضه بعلت آسیب دیدن قفسه سینه، جهش رشد یا حتی وضعیت بد بدن رخ می دهد. در حالیکه علائم سندرم گرفتگی پریکوردیال می تواند مشابه با برخی از علائم حمله قلبی باشد، این یک شرایط بی خطر می باشد که خود به خود برطرف می شود.

علائم

درمان

پزشک شما ممکن است برای درد، مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن (تایلانول) را توصیه کند.

خود مراقبتی

تکنیک های ریلکسیشن (مانند تصور کردن یک صحنه ی آرام و بی سر و صدا) برای کاهش اضطراب می تواند مفید باشد. بهبود وضعیت بدن (نشسته با سر بالا، شانه عقب) به باز نگه داشتن حفره قفسه سینه و کاهش گرفتگی کمک می کند. نفس عمیق کشیدن – در حالیکه درد را افزایش می دهد – می تواند به برطرف کردن حمله قلبی نیز کمک کند.

درد زیر سینه سمت چپ

دومین علت مربوط به قفسه سینه:کوستوکوندریت

التهاب غضروفی که دنده های شما را به استخوان سینه متصل می کند، می باشد. کوستوکوندریت، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد و عموماً پس از ۴۰ سالگی اتفاق می افتد. این درد زیر سینه سمت چپ در زنان احساس می شود. علل این درد شامل آسیب به قفسه دنده، بلند کردن اجسام سنگین، عفونت و آرتروز می باشد. گرچه، متخصصان اشاره می کنند که این مشکل اغلب هیچ دلیل قابل شناسایی ندارد.

علائم

سرفه با درد قفسه سینه سمت چپ

درمان

پزشک شما ممکن است مسکن و یا ضدالتهاب ها و یا داروهای استروئیدی را توصیه کند.

خود مراقبتی

درمان سرد و گرم و نیز استراحت می تواند درد را تسکین دهد. از دویدن، بلند کردن اجسام سنگین و کار دستی، به صورتی که مشکل را تشدید کنند، خودداری کنید.

درد زیر سینه سمت چپ در زنان: علل مربوط به قفسه سینه

هر آسیبی به قفسه سینه، ناشی از تصادف یا سقوط یا انجام ورزش – می تواند موجب شکستن یا ترک خوردن دنده شود یا قفسه سینه را کبود کند. وقتی که این اتفاق در قسمت سمت چپ بدن می افتد، ممکن است عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد. برای مثال، لبه های دندانه ای دنده شکسته ممکن است کبد یا طحال را سوراخ کند.

علائم

درمان

پزشک شما داروی مسکن را توصیه یا تجویز خواهد کرد.

پیشگیری

تمرین های تنفس عمیق به پیشگیری از تنفس سطحی و احتمال خطر پنمونی (ذات الریه) کمک می کند. پوشیدن کمربند ایمنی و تجهیزات ورزشی محافظ به حفاظت از قفسه سینه کمک می کنند.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام من ۱۶ سال دارم و مدت کمی هست که زیر سینه سمت چپم و گاهی هم اطراف آن تیر می کشد و هیچ علائم دیگه ای هم ندارم دلیلش می خواستم بدونم دلیلش چیه؟﷼
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اکثر مواقع این علائم در سن شما منشا گوارشی یا استرسی داره

  • تصویر کاربر داراب یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام من خانم ۴۲ساله هستم چندین بارسمت چپ وگاهی سمت راست ۳ثانیه یایک دقیقه گرفتگی داشت که برطرف میشدولی جدیدااین گرفتگی بیشترشده ودرخواب زیرسینه ی سمت چپم دردمی کنه ووقتی به سمت راست می چرخم دردش بیشترمیشه..علتش چیه؟ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نوع دردتون چندان به دردهای قلبی نمی خوره.با این حال بهتره به متخصص قلب مراجعه کنید و یک بررسی قلبی جهت اطمینان انجام بدید.

  • تصویر کاربر افسانه سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام من زن ۵۱ ساله هستم وشانه وبازوم تقریبا دو سال هست درد میکنه.بررسی قلبیم موردی نبود فقط استرش باعث فشار را تشخیص دادندولی تعریق زیاد سنگینی چشم دارم .البته یایسه هم شدم.وداروی پروپانولول ۲۰ میلی استفاده میکنم.نظر شما چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.علایم شما منشا قلبی ندارند.

  • تصویر کاربر سینا یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خانومی ۴۰ ساله هستم مدت دوسال میشه در زیر چپ قفسه سینه ام درد و احساس سوزش میکنم اکو ونوار قلب کردم اول گفتن پمپاژ قلبم ضعیفه دارو دادن ولی بعدها اصلا تغییر نکرد دروضعم تست ورزش رفتم ده ثانیه تونستم دوام بیارم معمولا ضربان قلبم ۱۰۴و فشارم ۱۴ روی ۸ هستش ممنون میشم راهنمایی ام بکنید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.لطفا مدارکتون شامل نوار قلب و اکو را ارسال بفرمائید.

  • تصویر کاربر هانی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید اقای دکتر مدت کوتاهیه ک زیر سینه چپم تیر میکشه برای ی مدت کوتاه و میسوزه بدون هیچ علامت دیگه ای میخاستم ببینم ایا خطر جدیی هست یا نه و اینکه دلیلش چی میتونه باشه البته همین الانم درد میگیره و ول میکنه!؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.علایمتون چندان به نطر قلبی نمیاد ولی باز هم سعی کنید یک بار جهت اطمینان بررسی قلبی بفرمایید.

  • تصویر کاربر سونیا دوشنبه ۲۸ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من ۳۰ سالمه ی بچه دوقلودارم ۷ سالشونه من. هنوزم سینه هام شیر میاد ولی رنگش تیرس الان یروزه نیمه ک سینه سمت چپم درد می کنه حالت گرفتگی داره سوزش انگار روده ها چطور در هم گرفته میشه درد می گیره اون طوری میترسم الان باید چی کار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام علامتی که می فرمائید منشا قلبی نداره بهتره توسط یک جراح پستان معاینه و بررسی بشید

  • تصویر کاربر کدد دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    چرا زیر سینه سمت چپم وپایینش نزدیک شکمم درد میکند؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.درد در آن ناحیه علل متعدی اعم از قلبی و غیر قلبی داره که نیاز به بررسی تکمیلی می باشد.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: