فهرست مطالب

حمله قلبی خاموش به حمله قلبی گفته می شود که فاقد علامت، دارای علائم اندک یا همراه با علائم ناشناخته است. حمله قلبی همواره با درد در قفسه سینه، تنگی نفس یا عرق سرد همراه نیست. در واقع، یک حمله قلبی می تواند بدون اطلاع فرد بروز دهد. در این مقاله در مورد علائم و روش های تشخیص یک حمله قلبی خاموش و اقدامات لازم در زمان اتفاق افتادن این حمله صحبت می کنیم.

علائم و نحوه تشخیص حمله قلبی خاموش

همان طور که از نام این بیماری پیداست، حمله قلبی خاموش به ۳ حالت بروز پیدا می کند:

علائم و نحوه تشخیص حمله قلبی خاموش

با این حال، در این بیماری همچون دیگر حمله های قلبی جریان خون رونده به بخشی از قلب به طور موقت مسدود شده و امکان زخم شدن یا آسیب دیدن عضله قلب وجود دارد. پزشکان قلب معمولا با بیمارانی مواجه می شوند که از خستگی و مشکلات مرتبط با بیماری قلبی شکایت داشته اما حمله قلبی چندین هفته یا ماه قبل و بدون آگاهی بیمار بروز داده است. این تشخیص با استفاده از آزمایش هایی همچون تصویر برداری MRI یا نوار قلب به دست می آید. افرادی که به این حملات قلبی خاموش مبتلا می شوند دارای علائمی خفیف و غیر اختصاصی همچون موارد زیر هستند:

درد ناشی از حمله قلبی ممکن است در قفسه سینه نبوده و در نواحی همچون فک، بالای کمر یا بازو ها احساس شود. برخی از بیماران خستگی شدید، مداوم و بدون علتی را تجربه می کنند که اغلب آن را نادیده گرفته و یا به مواردی دیگر ارتباط می دهند.

عوامل حمله قلبی خاموش در زنان

حمله قلبی خاموش هنگامی بروز می دهد که جریان خون شریان های کرونری قلبی توسط یک پلاک مسدود می شود. با این در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد اما برخی تحقیقات بیان دارند که حمله های قلبی خاموش در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتند. امکان دارد، زنان و پزشکان آن ها علائم حمله های قلبی خاموش را به اضطراب ارتباط داده و از آن ها چشم پوشی کنند.

همچین بخوانید:

عوامل خطر حمله های قلبی خاموش در زنان

عوامل خطر ابتلا به حمله های قلبی خاموش همچون دیگر حمله های قلبی بوده و شامل موارد زیر می شوند:

حمله های قلبی خاموش در زنان

حمله های قلبی خاموش به اندازه حمله های قلبی علامت دار خطرناک هستند. از آن جایی که این رویداد سبب زخم شدن و آسیب دیدن قلب می شود، بیمار از نظر ابتلا به دیگر مشکلات قلبی در معرض خطر بالا تری قرار می گیرد. همچنین، به دلیل آن که فرد از ابتلای خود آگاهی ندارد، پیگیر درمان خود نشده، هیچ دارویی مصرف نکرده، جریان خون رونده به قلب احیا نشده و در نتیجه این موارد آسیب بیشتر می شود.

در هنگام بروز یک حمله قلبی خاموش چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت آگاهی از شروع یک حمله قلبی خاموش باید آرامش خود را حفظ کرده و فورا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت. در زمان رسیدن به بیمارستان باید تصور خود بر ابتلا به حمله قلبی و عدم ابتلا به حمله اضطرابی را برای کادر درمان بیان کرد. در این مواقع باید موقعیت را برای پزشک یا پرستار توضیح داده و در صورت امکان فردی را جهت توضیح دادن رویداد ها به همراه خود به بیمارستان برد.

در هنگام بروز یک حمله قلبی خاموش چه اقداماتی باید انجام داد؟

چگونه می توان از یک حمله قلبی خاموش پیشگیری کرد؟

پزشکان جهت پیشگیری از ابتلا به یک حمله قلبی خاموش موارد زیر را به بیماران خود توصیه می کنند:

افراد بدن خود را شناخته و در صورت بروز یک مشکل آن را احساس می کنند. در چنین موقعیتی مخصوصا در صورت داشتن عوامل خطر گفته شده باید به پزشک مراجعه کرد.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: