فهرست مطالب

برای تشخیص آریتمی قلب پزشک علائم و سابقه ی پزشکی شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. پزشک ممکن است از شما سؤالاتی درباره ی شرایطی که موجب آریتمی شده اند، همچون بیماری قلبی یا مشکلی در غده ی هیپوفیز بپرسد. پزشک همچنین ممکن است تست های بررسی قلب مختص به آریتمی را انجام دهد. در ادامه این مطلب، به تست هایی که برای تشخیص آریتمی قلبی استفاده می شوند، اشاره می کنیم.

آزمایش های تشخیص آریتمی قلب

هر آزمایشی که بتواند ریتم غیرعادی قلب را آشکار کند، برای تشخیص بیماری ضربان نا منظم قلب و یا آریتمی استفاده می شود. آزمایش های معمولی که پزشکان از آنها استفاده می کنند عبارتند از:

الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب (ECG)

در طول الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)، سنسورها (الکترودها) که می توانند فعالیت الکتریکی قلب شما را شناسایی می کنند، به قفسه سینه شما و گاهی اوقات به اندام های بدن متصل می کنند. الکتروکاردیوگرام، زمان و مدت زمان هر فاز از ضربان قلب شما را اندازه گیری می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد:

مانیتور هولتر ریتم

این دستگاه برای ثبت ریتم قلب در یک مدت زمان مشخص به صورت پیوسته استفاده می شود. دستگاه هولتر مانیتورینگ ریتم قلب قابل حمل است و می توان آن را برای ثبت ضربان قلب در حین فعالیت های روزانه پوشید.

مانیتور هولتر ریتم

دستگاه های ثبت حمله

برای آریتمی های پراکنده، شما باید این دستگاه را به بدن خود وصل کنید و وقتی که دچار علائم می شوید، دکمه را فشار دهید. این کار به پزشک شما اجازه می دهد که ضربان قلب خود را در زمان بروز علائم بررسی کند.

اکوکاردیوگرام

در این تست غیرتهاجمی، یک دستگاه دستی (مبدل) قرار گرفته شده بر قفسه سینه، از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از اندازه، ساختار و حرکت قلب شما استفاده می کند.

اطلاعات بیشتر در مورد:

دستگاه قابل کاشت ثبت کننده لوپ

اگر علائم شما به ندرت به وجود بیایند، یک دستگاه ثبت حمله را می توان زیر پوست در ناحیه قفسه سینه تعبیه کرد تا به طور مداوم فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت کند و ریتم های قلبی غیر طبیعی قلب را شناسایی کند.

اگر پزشک شما در طول انجام این تست ها، آریتمی را شناسایی نکرد، ممکن است تست های دیگری انجام دهد.

دستگاه قابل کاشت ثبت کننده لوپ

تست استرس یا ورزش

برخی از آریتمی ها با ورزش به وجود می آیند و یا تشدید می شوند. در طول یک تست استرس، از شما خواسته می شود در حالیکه فعالیت قلب شما بررسی می شود،  روی یک تردمیل یا دوچرخه ی ثابت ورزش کنید. اگر دکتر در حال ارزیابی این مسئله باشد که آیا بیماری عروق کرونر موجب آریتمی شده است و ورزش کردن برای شما دشوار باشد، او ممکن است از دارویی برای تحریک قلب شما به شیوه ای مشابه با ورزش استفاده کند.

اطلاعات بیشتر در مورد:

تست سطح شیبدار

پزشک شما این تست را در صورتی توصیه می کند که دچار غش های متعدد شده باشید. ضربان قلب و فشار خون شما در حالیکه روی میز دراز کشیده اید بررسی می شوند. سپس این میز طوری کج می شود که گویی در حالت ایستاده قرار گرفته اید. پزشک شما مشاهده می کند که ضربان قلب و سیستم عصبی شما چگونه به تغییر در زاویه پاسخ می دهند.

تست سطح شیبدار

تست الکتروفیزیولوژی قلب و نقشه‌برداری الکتریکی

در این تست، پزشکان، لوله های نازک و انعطاف پذیری (کاتتر) را با قرار دادن الکترودها در نوک آن، از طریق رگ های خونی به نقاط مختلفی از قلب منتقل می کنند. این الکترودها با قرار گرفتن در محل مناسب، می توانند گسترش تکانه های الکتریکی را از طریق قلب شما ترسیم کنند. علاوه بر این ، متخصص قلب می تواند با استفاده از الکترودها، موجب تحریک قلب شما به سریع ضربان زدن و یا متوقف نمودن ضربان قلب (آریتمی) شود، این کار به او اجازه می دهد که مکان آریتمی را مشاهده کند، علت آن را تشخیص دهد و درمانهایی را برای کمک به آن ارائه دهد. پزشک شما ممکن است از این تست برای ارزیابی احتمال آریتمی در صورت داشتن شرایطی که احتمال خطر را افزایش می دهد استفاده کند.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: