اثرات کووید ۱۹ بر قلب ورزشکاران

فهرست مطالب

بیماری کرونا یا کووید ۱۹ می تواند عوارض خطرناکی را برای قلب انسان به همراه داشته باشد. در موارد شدید، این بیماری سبب تشکیل لخته های خونی شده و التهاب و زخم به وجود می آورد. امروزه تحقیقات جدید نشان می دهند که حتی افراد جوانی که به انواع بدون علامت کووید ۱۹ مبتلا می شوند، در معرض ابتلا به التهاب خطرناک اطراف قلب هستند. افراد چه ورزشکار حرفه ای بوده و چه برای داشتن تناسب اندام ورزش کنند، با ابتلا به کووید ۱۹ می توانند در معرض خطر ابتلا به میوکاردیت قرار گیرند. در این مقاله به تاثیر منفی ویروس کرونا بر عملکرد قلب ورزشکلران و ارتباط آن با سطح فعالیت جسمانی پرداخته می شود.

مشکلات قلبی ناشی از کووید ۱۹

ویروس SARS-CoV-2 یا همان عامل بروز کووید ۱۹ می تواند باعث آسیب های شوکه کننده ای شود که از جمله آن ها می توان به تحریک پاسخ های التهابی در قلب و مقابله بافت های اطراف آن با التهاب اشاره کرد. از هر ۸ بیماری که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ بستری شده اند، ۱ نفر به درجه ای از آسیب قلبی دچار می شود. بیشترین نگرانی درباره ورزشکاران حرفه ای بررسی توانایی ورود ویروس به عضله قلب و بروز میوکاردیت است. میوکاردیت التهابی نادر از عضله قلب است که می تواند توسط عفونت های ویروسی ایجاد شود. میوکاردیت می تواند توانایی قلب در پمپاژ خون را مختل و سبب بروز آریتمی شود. آریتمی به ضربان نامنظم قلب گفته می شود. همچنین، میوکاردیت می تواند سبب نارسایی ناگهانی قلب در ورزشکاران به نظر سالم شود. در صورت ابتلا به میوکاردیت باید تا بعد از بهبودی، از ورزش کردن یا انجام فعالیت جسمانی شدید خودداری کرد. تعداد اندکی از ورزشکاران دانشگاهی دچار به کووید ۱۹، مبتلا به میوکاردیت نیز شناخته شدند.

اثرات کووید ۱۹ بر قلب ورزشکاران

در یک مطالعه، پزشکان دانشگاه ایالتی اوهایو ۲۶ ورزشکار دانشگاهی را بررسی کرده و علائم التهاب قلبی ناشی از میوکاردیت را در ۴ نفر یافتند. البته، میوکاردیت تنها مشکل نگران کننده قلب نیست. پزشکان ورزشی چندین سال است که به ورزشکاران مبتلا به پری کاردیت (التهاب پری کارد) هشدار می دهند که قبل از رفع مشکل از بازگشت به ورزش خودداری کنند. در پایین یافته های بدست آمده از دانشجویان ورزشکار بیان شده اند.

معمولا، این نوع التهاب ها بدون بر جای گذاشتن عوارض ظرف چند هفته رفع می شوند. با این حال، در برخی موارد، امکان وجود عوارض بلند مدتی همچون التهاب عود کننده پری کارد وجود دارد. این التهاب می تواند به زخم شدن کیسه پری کارد و در موارد نادر و شدید پارگی این کیسه منجر شود. پارگی پری کارد علائمی همچون نارسایی قلبی داشته و سبب احتقان ریه ها و کبد می شود. پیش بینی در زمینه ابتلای بیماران به عوارض بلند مدت و نادر این مشکلات بسیار دشوار و زود هنگام است.

عوارض قلبی کرونا

میوکاردیت چیست؟

میوکاردیت التهاب عضله قلب است که سبب آهسته شدن ضربان و کاهش کارایی پمپاژ قلبی می شود. در هنگام ابتلا به بیماری کووید ۱۹ بدن هورمون هایی را به عنوان پاسخ ایمنی آزاد می کند. این افزایش در هورمون ها می تواند قلب را تحت تاثیر قرار دهد.

میوکاردیت چیست؟

علائم و نشانه های میوکاردیت

با اینکه نشانه های مرتبط با میوکاردیت بسته به شدت بیماری بسیار متغییر هستند اما برخی از این موارد ابتلا به التهاب قلب را بیان دارند. علائم و نشانه های میوکاردیت می توانند شامل موارد زیر باشند:

لازم به ذکر است که بسیاری از موارد وجود دارند که مبتلایان هیچ گونه علائمی را از خود نشان نمی دهند.

علائم و نشانه های میوکاردیت

کرونا چه تاثیری بر قلب ورزشکاران می گذارد؟

ورزشکاران در مقایسه با افراد دیگر به طور معمول عملکرد قلبی بالا تری دارند. در این افراد، ابتلا به انواع خفیف یا بدون علامت کووید ۱۹ می تواند بازگشت قلب به حالت قبل از ورزش را به دنبال داشته و عملکرد قلبی آن ها تا به سطح طبیعی تری افت کند. مطالعات نشان داده اند که امکان دارد ورزشکاران تا حداکثر ۲ ماه پس از بهبودی از کووید ۱۹ اثرات ناشی از این پدیده را احساس کنند.

کرونا چه تاثیری بر قلب ورزشکاران می گذارد؟

ورزشکاران چه مدت بعد از بهبودی می توانند به فعالیت ورزشی بازگردند؟

در صورت ابتلا به کووید ۱۹، توصیه های سلامتی در زمینه بازگشت به فعالیت های جسمانی، به شدت علائم بستگی دارد.

بدون علامت:

توصیه می شود که ۲ هفته اول را بدون ورزش های شدید شروع کرد. انجام ورزش های شدید می تواند سبب بروز التهاب شود.

علائم اندک و خفیف:

استراحت و حفظ آب بدن به همراه عدم فعالیت فیزیکی به بیماران توصیه می شود. این افراد ۲ هفته پس از رفع علائم می توانند فعالیت خود را از سر گیرند.

علائم شدید:

پس از رفع این علائم و پایش بازگشت آن ها به مدت دو هفته، با گرفتن تایید از پزشک متخصص قلب و عروق می توان به فعالیت ورزشی خود بازگشت. ناگفته نماند، افراد پس از بهبود یافتن از کووید ۱۹ باید به صورت تدریجی و آرام به سطح فعالیت قبلی خود بازگردند.

برای تشخیص و درمان عوارض کووید ۱۹ بر قلبتان با شماره تماس زیر تماس حاصل فرمایید:

توصیه برای ورزشکاران در شرایط شیوع کرونا

در حال حاضر، برنامه های ورزشی سرتاسر کشور از قوانین قرنطیه و غربالگری ورزشکاران مبتلا به کرونا از نظر آسیب قلبی پیروی می کنند. این برنامه ها باید به گونه ای باشند که میان حفظ سلامت بیمار و تمایل او برای بازگشت به ورزش تعادل ایجاد کنند. جمعی از متخصصان توصیه های زیر را در این زمینه ارائه داده اند:

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر رضا طاهری

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: