فشار خون ۱۰ روی ۶ خوب است یا بد؟

فهرست مطالب

زمانی که فشار خون سیستولیک طبیعی است (یعنی بین ۹.۱ تا ۱۱.۹) اما فشار دیاستولیک بین ۵ تا ۶ است، فشار خون پایین است که هیپوتانسیون نیز نامیده می شود. این به این دلیل است که فشار خون سیستولیک و دیاستولیک از هم فاصله دارند. این بدان معناست که فشار خون در شریان ‌های شما کم تر از حد طبیعی است.

با این حال، معمولاً تا زمانی که علایمی مانند سرگیجه، غش، حالت تهوع یا خستگی وجود نداشته باشد نیازی نیست که نگران فشار خون پایین خود باشید. حتی ممکن است تا پیش از تجربه این علائم، هیپوتانسیون تشخیص داده نشود.

اگر فشار خون ۱۰ روی ۶ داشتیم باید چکار کنیم؟

اولین کاری که باید انجام دهید بررسی ضربان قلبتان است. اگر ضربان قلب شما بیش از ۹۰ باشد، یعنی قلب شما در حال جبران فشار خون پایین است. اگر ضربان قلبتان بالا است و علائم غیرعادی دارید، برای مشاوره، با پزشک خود تماس بگیرید.

 علاوه بر این، دستگاه های فشار خون خانگی کاملا مقرون به صرفه هستند و یک روش عالی برای کنترل فشار خون به حساب می آیند. بنابراین برای سلامتی خود هزینه کنید و یک دستگاه‌ اندازه گیری فشار خون را تهیه کنید. اگر فشار خون شما ۱۰ روی ۶ بود اما ضربان قلب شما طبیعی بوده و هیچ علامتی نداشتید، نیاز به اقدام خاصی نیست.

مطلب مرتبط: ارتباط فشار خون و ضربان قلب چگونه است؟

فشار خون 10 روی 6

چه داروهایی برای فشار خون ۱۰ روی ۶ تجویز می شوند؟

ممکن است فشار خون پایین عارضه جانبی برخی از داروها باشد. آیا شما در حال استفاده از داروهای فشار خون هستید؟ اگر چنین است پس این داروها اثربخش هستند و لازم است که دوز آن ها تغییر کند. با پزشک خود در مورد تنظیم دوز داروی فشار خون خود صحبت کنید.

چنانچه تغییرات سبک زندگی سبب افزایش فشار خون شما نشود، ممکن است پزشک داروهایی مانند فلودروکورتیزون که باعث احتباس سدیم می شود یا میدودرین که سبب تحریک گیرنده های شریان ها برای افزایش فشار خون می شود را تجویز کند.

دارو برای فشار خون 10 روی 6

تغییرات سبک زندگی در رابطه با فشار خون ۱۰ روی ۶

ممکن است پزشکان برای کسانی که فشار خون آنها ۱۰ روی ۶ است تغییراتی در سبک زندگی را پیشنهاد کنند. این مسئله به شدت پایین بودن فشار خون و تاریخچه وضعیت سلامت شما بستگی دارد.

مصرف نمک را افزایش دهید

اکثر اوقات، پزشکان از شما می خواهند که کم تر نمک مصرف کنید زیرا می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. اما در این مورد پزشکان به مصرف بیش تر نمک دستور می دهند.

بیش تر آب بنوشید

مایعات سبب افزایش حجم خون شده و می توانند فشار خون را افزایش دهند.

از جوراب واریس استفاده کنید

در مواردی که هیپوتانسیون شدیدتر باشد ممکن است پزشک از شما بخواهد که جوراب های واریس بپوشید تا جریان خون در پاهای شما کاهش یابد و خون بیشتری در قسمت فوقانی بدن شما باقی بماند.

به یاد داشته باشید، آنچه که برای یک فرد فشار خون پایین به حساب می آید می تواند برای فرد دیگری طبیعی باشد. خیلی به اعداد و ارقام توجه نکنید و فقط به عملکرد بدن خود توجه کنید.

فشار خون من ۹ روی ۶ است، آیا خیلی پایین است؟

طبق تعریف، فشار خون طبیعی حالتی است که عدد بالایی (یعنی فشار سیستولیک) کم تر از ۱۲ و عدد پایینی (یعنی فشار دیاستولیک) زیر ۸ باشد. هر چیزی کمتر از ۹ روی ۶، فشار خون پایین در نظر گرفته می شود، اما فشار خون پایین همیشه به معنای ناسالم بودن یا امکان خطر نیست.

گاهی اوقات دلایلی برای کاهش فشار خون وجود دارد. عواملی مانند کم آبی بدن، داروها و برخی از شرایط پزشکی می توانند سبب این مسئله شوند. اشتباه در اندازه گیری شار خون نیز ممکن است عدد نادرستی را نشان دهد. اگر هیچ یک از این عوامل در مورد شما صدق نمی کند، پس این فشار خون پایین، برای شما طبیعی است. پزشک می تواند به شما در تعیین این موضوع کمک کند.

اگر فشار خون پایین باعث سرگیجه یا ضعف در شما می شود، خصوصا اگر دراز کشیده بودید به آرامی از جای خود بلند شوید. قبل و در حین بلند شدن، ماهیچه های پا و ران خود را چند مرتبه منقبض کنید تا خون به سمت قسمت فوقانی بدن شما منتقل شود.

فشار خون 9 روی 6

فشار خون ۱۱ روی ۶ چگونه است؟

این نوع فشار خون مشکلی ایجاد نمی کند مگر اینکه بیمار علامت ارتوستاز را داشته باشد، یعنی به محض بلند شدن از جای خود احساس سرگیجه کند. بسیاری از افرادی که کاملاً سالم هستند و حتی ورزشکاران زمانی که پس از مدتی نشستن به سرعت از جای خود بلند می شوند، احساس می کنند که همه جا تاریک شده است. ساده ترین درمان این است که به آرامی یا در چند مرحله از جای خود بلند شوید و برای هر مرحله تا ۱۰ بشمارید.

چنانچه با این اقدام ساده، احساس ضعف یا سیاهی رفتن چشم، برطرف نشد، یعنی فشار خون متوسط ۱۱ روی ۶، برای شما خیلی پایین باشد. فشار خون ۱۱ اشکالی ندارد، اما فشار ۶، کمی پایین است زیرا عروق کرونر که وظیفه تغذیه عضله قلب را بر عهده دارند در مرحله دیاستول (به جای سیستول)، پر از خون می شوند یعنی مرحله ای که با عدد کوچک تر فشار خون خود را نشان می دهد.

فشار خون 11 روی 6

بنابراین فشار دیاستولیک پایین ممکن است سبب کاهش خون رسانی به قلب شود، که برای یک فرد مسن یا فردی که مبتلا به بیماری قلبی است می تواند خطرناک باشد.

در واقع، برای افرادی که فشار خون سیستولیک آن ها معمولاً پایین تر از حد طبیعی مثلاً در محدوده ۹.۵ تا ۱۰.۵ است، مقدار ۱۱ برای آن افراد خاص بالاتر از میانگین در نظر گرفته می شود. اگر شما فرد سالمی هستید، نیازی نیست که فشار خون ۱۱ روی ۶ را به عنوان خطری برای افت فشار خون یا عوارضی مانند ضعف یا سیاهی رفتن چشم در نظر بگیرید.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: