درد فک و قلب چه ارتباطی با هم دارند؟

فهرست مطالب

بسیاری از علائم شایع حمله ی قلبی، مانند سفتی یا فشار در قفسه سینه، تیر کشیدن بازوی چپ و شانه ها و تنگی نفس شناخته شده هستند. اما، علامت دیگری نیز وجود دارد، که مردم ممکن است آن را جدی نگیرند و یا به دنبال مراقبت های اورژانسی نباشند. این درد، درد فک می باشد.  آیا درد فک و قلب با هم ارتباطی دارند؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم.

آیا درد فک و قلب از علائم حمله قلبی هستند؟

زمانی که جریان خون به قلب شما، به میزان زیادی یا به طور کامل مسدود شود، شما دچار حمله قلبی شده اید. دو علامت در حمله های قلبی شایع هستند:

– درد قلب: این درد گاهی اوقات، به صورت درد خنجر مانند یا احساس خستگی، فشار یا فشرده شدن

توصیف می شود.

– درد فک: این درد گاهی اوقات مانند یک دندان درد بد توصیف می شود.

درد فک در زنان، معمولاً در قسمت سمت چپ پایین فک ایجاد می شود. گاهی اوقات، درد فک، دندانها و گردن می تواند یکی از علائم حمله قلبی یا برخی از مشکلات قلبی باشد. این درد فقط در سمت چپ رخ نمی دهد، بلکه در سمت راست نیز رخ می دهد. درد، یک علامت است و می تواند نشانه ی این باشد که در آن نقطه از بدن، اتفاقی در حال رخ دادن است.  این درد ممکن است بیاید و برود و بسیار شبیه به درد فک باشد و ممکن است افراد آن را به یک حادثه ی قلبی نسبت ندهند.   

چگونه بفهمیم درد فک ناشی از حمله قلبی است؟

پزشکان با توجه به علائم فرد می توانند تشخیص دهند که درد فک و قلب بعلت حمله ی قلبی می باشد یا ناشی از چیز دیگری است. یکی از شایع ترین علائم حمله ی قلبی، درد قفسه سینه یا ناراحتی در مرکز سینه می باشد. معمولاً ناراحتی چند دقیقه طول می کشد و یا از بین می رود و دوباره بر می گردد. فرد ممکن است این درد را به صورت یک احساس فشار، انقباض، درد یا سیری توصیف کند.

درد انتشار یافته می تواند موجب علائم دیگری از حمله ی قلبی شود. زمانی که درد انتشار پیدا می کند، عصب ها را تحت تأثیر قرار می دهد و از نقاط درد اولیه به نواحی دیگر بدن گسترش پیدا می کند. برای مثال، در طول حمله ی قلبی، فرد ممکن است درد انتشار یافته ای را در فک، کمر، یک یا هردو بازو، گردن و یا معده تجربه کند.

فردی که دچار حمله قلبی شده، ممکن است احساس تنگی نفس کند. بنابراین، اگر درد فک همراه با تنگی نفس باشد، منطقی است که به حمله ی قلبی مشکوک شوید. علائم دیگر حمله ی قلبی عبارتند از:

علائم معمولاً به آهستگی و تنها با یک درد یا ناراحتی خفیف شروع می شوند. گرچه، در صورت بروز هر یک از این علائم همراه با درد فک، باید فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار گیرید.

درد فک و قلب

علائم حمله قلبی

اگر درد قلب شما مداوم باشد، باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید، مخصوصاً اگر درد مداوم شما همراه با درد فک و علائم زیر باشد:

درد قلب

علائم حمله قلبی خاموش

یک حمله قلبی خاموش، یا انفراکتوس میوکارد خاموش ( SMI)، هیچ علائمی ندارد و به همان شدت یک حمله قلبی معمولی می باشد. علائم حمله ی قلبی خاموش ممکن است به قدری خفیف باشند که نادیده گرفته شوند. این علائم عبارتند از:

در چه حالتی که درد فک و قلب ناشی از حمله قلبی نیست؟

در صورتی که در قفسه سینه خود احساس درد می کنید، ممکن است دچار حمله ی قلبی شده باشید، گرچه، شرایطی دیگری نیز وجود دارند که مشابه با علائم حمله ی قلبی هستند. این شرایط عبارتند از:

درد فک

علل احتمالی دیگر درد فک

اگر دچار درد فک به تنهایی شده اید، ممکن است علت دیگری به جز حمله ی قلبی داشته باشد. درد فک می تواند نشانه ی یکی از مشکلات زیر باشد:

در صورتی که درد فک را تجربه می کنید، در مورد علائم و روش های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

درد فک و قلب ممکن است علائم حمله ی قلبی باشند. اگر این علائم را تجربه می کنید، ضرورتاً به این معنا نیست که دچار حمله ی قلبی شده اید. گرچه، شما هنوز باید به دنبال درمان فوری باشید.  همیشه کمک گرفتن از مراقبت های اورژانسی، از نادیده گرفتن یا جدی نگرفتن علائم حمله ی قلبی بهتر است.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: