در صورت وقوع فشار خون بالا و حالت تهوع چکار کنیم؟

فهرست مطالب

اگر فشار خون بالا و حالت تهوع را تجربه می کنید، احتمالا دچار ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ  شده اید. ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ فشار خون بسیار بالایی است که به بدن آسیب می رساند. این شرایط می تواند موجب آسیب به مغز، قلب، چشم یا کلیه شود. ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ یا بحران فشار خون نیازمند مراقبت فوری است. علائم شامل حالت تهوع، بی حسی، تاری دید، درد قفسه سینه، سردرد شدید و گیجی است. این اختلال ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن بدخیم نیز نامیده می شود.

برای رفع بحران فشار خون از داروهای سریع الاثر استفاده می شود. علت این مشکل ممکن است ناشناخته باشد، و یا ممکن است مشکل ناشی از دارو یا بیماری دیگری باشد. در این مقاله در مورد راه های درمان و جلوگیری از فشار خون بالا و حالت تهوع و سایر علائم این بیماری صحبت می کنیم.

بحران فشار خون چیست؟

افزایش فشار خون ناگهانی یا بحران فشار خون، افزایش شدید فشار خون است که می تواند منجر به سکته شود. فشار خون بسیار بالا – عدد بالایی (فشار سیستولیک) بالاتر از ۱۸۰ میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) یا بالاتر است و یا عدد پایینی (فشار دیاستولیک) بالاتر از ۱۲۰ میلی متر جیوه یا بالاتر است- می تواند به عروق خونی آسیب برساند.

همچنین بخوانید: فشار خون دیاستولیک و سیستولیک چیست؟

عروق خونی ملتهب می شوند و ممکن است مایع یا خون نشت یابد. در نتیجه، ممکن است قلب قادر به پمپاژ موثر خون نباشد. علل ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ عبارتند از:

بحران فشار خون

بحران فشار خون به دو دسته فوریتی و اورژانسی تقسیم می شود:

  • در بحران فشار خون فوریتی، فشار خون به شدت بالا است، اما پزشک نسبت به آسیب اندام ها مشکوک نیست.
  • در بحران فشار خون اورژانسی، فشار خون به شدت بالا است و باعث آسیب به اندام ها شده است. بحران فشار خون اورژانسی می تواند با عوارض مهلکی همراه باشد.

علائم و نشانه های بحران فشار خون بالا که ممکن است حیاتن را تهدید کمد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در صورت تجربه افزایش شدید فشار خون و حالت تهوع فورا به پزشک مراجعه کنید. درمان بحران فشار خون ممکن است شامل بستری شدن در بیمارستان جهت درمان با داروهای خوراکی یا داخل وریدی باشد.

اگر فشار خون بالا و حالت تهوع داشتیم چکار کنیم؟

در صورتی که فکر می کنید احتمالاً به مراقبت اورژانسی نیاز دارید، با ۱۱۵ تماس بگیرید. این شرایط ممکن است شامل داشتن علائمی حاکی از اختلال جدی قلب یا عروق خونی در نتیجه فشار خون باشد. فشار خون ممکن است بیش از ۱۸ / ۱۱ باشد. به عنوان مثال با ۱۱۵ تماس بگیرید اگر:

علائم حمله قلبی دارید

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

علائم سکته قلبی و فشار خون بالا

علائم سکته مغزی را دارید

این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد شدید کمر یا شکم دارید

اگر شرایط زیر را دارید خیلی فوری با پزشک خود تماس بگیرید و یا به دنبال مراقبت فوری باشید:

– فشار خون شما بسیار بالاتر از حد طبیعی است (مانند ۱۸۰/۱۱۰ یا بالاتر)، اما علائمی ندارید.

– فکر می کنید فشار خون بالا باعث ایجاد علائمی مانند موارد زیر شده است:

  • سردرد شدید
  • تاری دید

به دقت مراقب تغییرات حالت خود باشید و در موارد زیر حتما با پزشک تماس بگیرید:

  • فشار خون شما حداقل ۲ بار بالاتر از چیزی است که پزشک توصیه کرده است. یعنی عدد بالایی و یا عدد پایینی، و یا هردو بالاتر هستند.
  • فکر می کنید داروی فشار خونتان احتمالاً عوارض جانبی دارد.

بحران فشار خون چه عوارضی ایجاد می کند؟

ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ می تواند موارد زیر را در پی داشته باشد:

فشار خون بالا و مشکل بینایی

چطور از بحران فشار خون جلوگیری کنیم؟

بهتر است از پیش از درمان ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ از وقوع آن جلوگیری کنید. یکی از شایع ترین دلایل ﻫﺎﻳﭙﺮﺗﺎﻧﺴﻴﻮن اورژاﻧﺴﻲ، عدم مصرف درست داروهای فشار خون است. گاهی اوقات این اتفاق ناخواسته روی می دهد.

به عنوان مثال، ممکن است داروهای شما تمام شود یا ممکن است مصرف یک دوز را فراموش کنید. اما سعی کنید تا جایی که می توانید برنامه دارویی خود را حفظ کنید. علت دیگر، مصرف مواد مخدر محرکی مانند کوکائین است.

درمان فشار خون بالا و حالت تهوع

برای درمان فشار خون بالا و حالت تهوع پزشکان و پرستاران فشار خون شما را به دقت کنترل می کنند و داروهایی را به صورت داخل وریدی (از طریق یک سوزن وارد شده در یکی از رگ های شما) به شما می دهند.

هدف اولیه پایین آوردن فشار خون تا جایی است که اندام ها دیگر در معرض خطر حیاتی قرار نداشته باشند. اما این کار باید به آرامی انجام شود تا بدن زمان کافی برای تطبیق با تغییر فشار خون داشته باشد. اگر فشار خون خیلی سریع کاهش یابد، ممکن است بدن برای رساندن خون به مغز با مشکل مواجه شود.

درمان فشار خون بالا و حالت تهوع

هدف دیگر درمان، درمان عوارضی است که در ارگان ها روی داده است. به عنوان مثال، در صورت تجمع مایع در ریه ها، پزشک ممکن است دیورتیک تجویز کند؛ یا در صورت بروز ایسکمی میوکارد (خون کافی به قلب نمی رسد) ممکن است پزشک بتا بلوکر و نیترات تجویز کند.

پزشک پس از کاهش فشار خون به سطح ایمن و درمان عوارض، سعی می‌کند علت دوره حاد را شناسایی کند. سپس پزشک برای تنظیم یک رژیم درمانی که می تواند به جلوگیری از حملات بعدی کمک کند، با شما همکاری خواهد کرد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با عرض سلام اقای دکتر خسته نباشید فشار خون کمی بالای دارم این روزها فشارم بالا پایین می رود همین حالا احساس تهوع و گنگی سر دارم و خیلی بی حال هستم با فشار سنج خانگی فشارم ا۴در ۹ است برای اطمینان از درستی فشار سنج فشار پسرم را هم گرفتیم روی ۹در۷ را نشان داد ممنون میشوم مرا راهنمایی فرماییر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام .بهتره یه هولتر فشار خون انجام بدید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: