علت تپش قلب همراه با سرفه چیست؟

فهرست مطالب

بیماری های دستگاه تنفسی، از جمله پنومونی (ذات الریه)، انسداد مزمن ریوی (COPD)، آسم، برونشیت یا عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، می تواند منجر به علائمی همچون سرفه، ضربان قلب نامنظم، تپش قلب، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا شود.

در این مقاله قصد داریم در مورد علت تپش قلب همراه با سرفه صحبت کنیم. لازم به ذکر است، مطالبی که در این مقاله ارائه شده است، صرفا جنبه آموزشی دارد و برای تشخیص صحیح و دقیق باید به پزشک مراجعه شود. چرا که بیماری های زیادی می توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند.

علل قلبی تپش قلب همراه با سرفه

نارسایی قلبی

سرفه ی مداوم، در صورتی که به همراه سایر علائم آنفولانزا بروز پیدا نکند، ممکن است ناشی از ابتلا به نارسایی قلبی باشد. در نارسایی قلبی، توانایی قلب در پمپاژ خون کاهش یافته و به دنبال آن احتقان ریوی ایجاد می شود. این امر منجر به تجمع مایع در ریه ها و بروز علائمی همچون سرفه می شود.

سرفه ای که به دنبال نارسایی قلبی ایجاد شود، ویژگی های مختلفی دارد. این سرفه ها معمولاً شب ها و هنگام دراز کشیدن ایجاد می شوند. همچنین ممکن است سرفه ها خشک و یا مرطوب باشد و به همراه سرفه مقداری خلط سفید و یا صورتی رنگ خارج شود.

علل قلبی تپش قلب همراه با سرفه

فیبریلاسیون دهلیزی

یکی از علت های تپش قلب همراه با سرفه فیبریلاسیون دهلیزی می باشد. فیبریلاسیون دهلیزی (AF یا AFib) شایع ترین آریتمی قلبی (ریتم غیر طبیعی قلب) است که در آن، ضربان قلب سریع و نامنظم می باشد.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی شامل تپش قلب، سرگیجه، غش کردن، خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه است. برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است از برخی داروها و یا روش هایی مانند کاردیوورژن و یا ابلیشن قلب برای کنترل ریتم ضربان قلب استفاده شود.

در صورتی که تپش قلب و سرفه با علائم نگران کننده دیگری همچون درد قفسه سینه به همراه باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه شود. چرا که بی توجهی به آن ممکن است فرد را با خطرات جدی تری مواجه کند. همچنین، افراد بالای ۴۰ سال که مشکلات زمینه ای از جمله کلسترول بالا، دیابت و یا فشار خون بالا دارند نیز باید به اورژانس مراجعه کنند.

علل غیر قلبی تپش قلب همراه با سرفه

سرماخوردگی

سرماخوردگی نوعی عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی است که یک بیماری مسری بوده و توسط ویروس های مختلفی ایجاد می شود. علائم شایع سرماخوردگی شامل گرفتگی بینی، سردرد، سرفه، گلودرد و در برخی موارد تب می باشد. سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است و از آنجایی که داروهای آنتی بیوتیک هیچ گونه تاثیری بر روی ویروس ها ندارند، معمولا برای درمان این بیماری تجویز نمی شوند.

همچنین، مصرف مکمل های زینک و ویتامین C نیز به درمان سرماخوردگی کمک چندانی نمی کند. برای درمان این بیماری می توان از داروهای بدون نسخه از جمله قرص های سرماخوردگی موجود در داروخانه ها استفاده کرد.

برونشیت حاد

به التهاب مجاری تنفسی، برونشیت گفته می شود. بیماری برونشیت حاد معمولا دوره کوتاهی (۱۰ تا ۲۰ روز) دارد. در حالی که برونشیت مزمن می تواند ماه ها و حتی سال ها طول بکشد. برونشیت حاد توسط برخی از ویروس ها و باکتری ها ایجاد می شود و می تواند مسری باشد.

اگرچه عواملی همچون آلودگی هوا و یا سیگار کشیدن نیز می تواند منجر به برونشیت حاد شود. در این صورت، بیماری واگیردار نیست. علائم شایع برونشیت حاد شامل گرفتگی بینی، سرفه، سردرد، گلودرد، درد های عضلانی و خستگی می باشد. خطر ابتلا به برونشیت حاد در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

این بیماری در کودکان نیز علائمی همچون آبریزش بینی، تب، درد قفسه سینه و… را ایجاد می کند. برای درمان برونشیت حاد، معمولا استفاده از مسکن ‌های بدون نسخه (OTC)، داروهای ضد سرفه و استراحت توصیه می شود. در برخی موارد نیز ممکن است پزشک داروهای آنتی بیوتیک را تجویز کند. در کودکان نباید بدون تجویز پزشک از این داروها استفاده شود.

برونشیت حاد

آسم کودکان

آسم در بین کودکان یکی از شایع ترین بیماری های مزمن تنفسی است که با علائمی همچون سرفه و خس خس سینه بروز پیدا می کند. نرخ ابتلا به آسم در سال های کودکی در حال افزایش است. تشخیص این بیماری معمولا با توجه علائم آن صورت می گیرد. همچنین ممکن است پزشک برای تشخیص، از تست عملکرد ریه (PFT) استفاده کند. داروهای مختلفی در درمان آسم کودکان کاربرد دارد که به کنترل علائم بیماری کمک می کنند.

آیا سرفه باعث تپش قلب می شود؟

عوامل زیادی از جمله اضطراب، درد، ورزش، تنگی نفس و مصرف برخی از داروها می تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود. بررسی های انجام شده در رابطه با تأثیر سرفه بر ضربان قلب نشان می دهد که در صورت افزایش ضربان قلب نیز، این افزایش معمولاً زیاد و مداوم نیست.

در صورتی که ضربان قلب فورا به حالت طبیعی برگردد و با مشکلات دیگری همچون غش کردن، درد قفسه سینه و یا سرگیجه همراه نباشد، احتمالا جای نگرانی نیست. اما در صورتی که تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) بدون علت رخ دهد، برای بررسی های بیشتر باید به پزشک متخصص مراجعه شود.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دریا شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین
    ۴۶ سال سن دارم ۳ سال پیش با احساس خفگی و درد قفسه سینه به بیمارستان رفتم.نوار و اکو انجام دادم مشکلی نبود ولی نتونستم تست ورزش رو بیشتر از ۲ دقیقه انجام بدم چون سرگیجه و ضعف شدید گرفتم،این درد ادامه پیدا کرده و الان حدود۲ سال میشه که نیتروژل۰/۴طبق توصیه پزشک مصرف میکنم.از یک هفته پیش تاالان مداوم درد توی قفسه سینه و دست چپ و احساس خفگی دارم وسرگیجه هم گاه گداری.
    آیا طبق گفته پزشک نیاز به آنژیو دارم یا باید اسکن رو هم انجام بدم؟
    یه دنیا سپاس از پاسخگوییتون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اول یک اسکن قلب یا سی تی آنژیوگرافی انجام بدید نیاز به آنژیوگرافی مستقیم نیست.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: