علت سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس چه چیزهایی می تواند باشد؟

فهرست مطالب

احساس سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس می تواند ناشی از مشکلات روحی و جسمی مختلف باشد. افراد، اغلب اوقات احساس سنگینی در قفسه سینه را به مشکلات قلبی ربط می دهند، اما این ناراحتی می تواند نشانه ی افسردگی یا اضطراب باشد. افراد، درد یا ناراحتی سینه را به صورت احساس سنگینی توصیف می کنند. سایر احساساتی که فردِ مبتلا به درد قفسه سینه ممکن است تجربه کند، عبارتند از:

احساس سنگینی در قفسه سینه چگونه است؟

به هر گونه ناراحتی بین پایین گردن و ناحیه ی بالای شکم، سنگینی قفسه سینه گفته می شود. احساس سنگینی در قفسه سینه ممکن است در تمام بالای ناحیه سینه احساس شود، یا در یک یا چند نقطه از قفسه سینه قرار داشته باشد. این حالت می تواند در تمام گروههای سنی رخ دهد. از این مشکل گاهی به عنوان فشار قفسه سینه، درد قفسه سینه، یا احساس پُری یا سفتی قفسه سینه نیز یاد می شود.

احساس سنگینی قفسه سینه در رابطه با نحوه احساس و یا تعداد دفعات بروز آن، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد ممکن است سفتی قفسه سینه را فقط یکبار تجربه کنند، در حالیکه افراد دارای شرایط خاص (برای مثال آسم) ممکن است آن را به طور مکرر احساس کنند. بسیاری از افراد، در زمان تجربه ی سنگینی قفسه سینه، تصور می کنند دچار حمله قلبی شده اند، اما دلایل دیگری برای این شرایط وجود دارد.

علت سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس چیست؟

بیماری کرونا

کووید ۱۹ یک عفونت ویروسی است که موجب بروز علائمی همچون تب، سرفه خشک، آبریزش، احتقان و تنگی نفس می شود. برخی از افراد مبتلا به بیماری کرونا ممکن است سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس را نیز تجربه کنند.

مطابق با گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC)، در صورت تجربه ی علائم کووید ۱۹ از جمله سنگینی قفسه سینه همراه با تنفس دشوار، کبودی لبها، سرگیجه یا ناتوانی در بیدار ماندن، فوراً باید تحت مراقبتهای پزشکی قرار بگیرید.

بیماری کرونا و سنگینی قفسه سینه

پنومونی

پنومونی ناشی از عفونت، موجب التهاب کیسه های هوای ریه می شود. این کیسه ها ممکن است با مایع یا چرک پر شوند و موجب بروز علائمی همچون تب، سرفه، لرز، تنگی نفس و درد یا سنگینی قفسه سینه شوند. برای تشخیص پنومونی و تجویز برنامه درمانی برای این شرایط، باید به پزشک مراجعه کنید.

آسم

علائم آسم شامل تنگی نفس، سنگینی قفسه سینه، خس خس سینه و سرفه می شوند. اگر شما آسم دارید و در معرض محرک ها یا مواد آلرژی زای ریه قرار دارید، این محرک ها ممکن است باعث شوند عضلات مجاری تنفسی، منقبض و تنگ شوند و منجر به سفتی قفسه سینه، درد و فشار شوند.

توصیه می شود که برای تسکین مجاری تنفسی و کاهش علائم خود، از یک اسپری استنشاقی استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهند که  آلبوترول های استنشاقی می توانند به طور مؤثر ناراحتی قفسه سینه را تسکین بخشند و علائم حمله آسم را از بین ببرند.

آسم و تنگی قفسه سینه

بیماری انسداد ریوی مزمن

اگر به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) مبتلا هستید، ممکن است گهگاهی سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کنید. در حالیکه علامت اولیه انسداد ریوی مزمن، تنگی نفس می باشد، شما ممکن است سنگینی قفسه سینه را نیز تجربه کنید یا احساس کنید چیزی دور قفسه سینه شما (حتی در حین استراحت) پیچیده شده است.

بیماری انسداد ریوی مزمن، اغلب اوقات با استفاده از اسپری های استنشاقی و نبولایزرها برای کمک به بهبود تنفس، درمان می شود. اغلب اوقات، مهار کننده های کورتیکواستروئید و فسفودی استراز برای کاهش التهاب ریه و جلوگیری از عود مجدد بیماری انسداد ریوی مزمن تجویز می شوند.

بیماری عروق کرونری

بیماری عروق کرونری (CAD) بر اثر تنگ شدن رگ های خونی بزرگ به نام عروق کرونری اتفاق می افتد. عروق کرونری، وظیفه ی اکسیژن رسانی به قلب را برعهده دارند. گرفتگی عروق قلب می تواند موجب تنگی نفس و آنژین (درد قفسه سینه) شود. علائم آنژین، احساس سنگینی در قفسه سینه و فشار، احساس پُری و فشرده شدن هستند.

پزشک، ممکن است برای کمک به بهبود گردش خون، جلوگیری از تشکیل لخته های خونی و پایین آوردن کلسترول یا فشار خون، دارو تجویز کند. در برخی موارد، شما نیاز به یک رویکرد مداخله ای مانند آنژیوپلاستی با بالن یا استنت گذاری دارید. این درمان ها می توانند به کاهش تجمع پلاک در عروق و جلوگیری از انسدادهای آینده کمک کنند.

بیماری عروق کرونری

فشارخون ریوی بالا

فشار خون ریوی بالا (PH)، یک بیماری ریوی پیش رونده است که موجب تنگی شریان های ریوی می شود. علائم فشار خون ریوی بالا، شامل تنگی نفس بر اثر فعالیت روزمره (به عنوان مثال بالا رفتن از پله ها)، خستگی، سرگیجه، درد قفسه سینه و احساس سنگینی در قفسه سینه در طول فعالیت ها می شود.

با اینکه، هیچ درمانی برای فشار خون بالای ریوی وجود ندارد، برای کمک به این شرایط، داروهایی مانند مسدود کننده های کانال کلسیم برای کاهش فشار خون و داروهای  ادرارآور برای خارج شدن مایعات اضافی از بدن تجویز می شوند تا فشار روی قلب را کاهش دهند. برخی از بیماران برای راحت تر نفس کشیدن، ممکن است به کانول بینی یا ماسک اکسیژن نیاز داشته باشند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) موجب ضخیم شدن عضله ی قلب می شود و پمپاژ خون توسط قلب را سخت تر می کند. برخی از افراد مبتلا به  HCM، ممکن است سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کنند. پزشک ممکن است برای کاهش سختی عملکرد عضلات قلب و آهسته کردن ضربان قلب، دارو هایی را تجویز کند، تا خون درون بدن بهتر پمپاژ شود.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس (ریه فروریخته) زمانی رخ می دهد که هوا از ریه خارج می شود و فضای بین ریه و دیواره قفسه سینه را پر می کند. این هوا به ریه فشار وارد می کند، بنابراین به هنگام نفس کشیدن، نمی تواند به اندازه کافی منبسط شود و موجب سفتی قفسه سینه و تنگی نفس می شود.

در بسیاری از موارد، ریه فروریخته بدون هیچ گونه مداخله ای خود به خود رفع می شود، اما ممکن است تا بهبودی کامل آن چندین هفته طول بکشد.

پارگی عروق کرونری

دایسکشن خود به خودی عروق کرونری (SCAD) یک شرایط اورژانسی پزشکی غیر متداول است که در اثر پارگی خود به خودی یک رگ خونی در قلب ایجاد می شود. علائم این شرایط شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، حالت تهوع و سرگیجه می شود که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. پیش آگهی طولانی مدت این بیماری، مثبت است، اما احتمال عود مجدد این بیماری وجود دارد و بیمار باید به طور مداوم تحت نظر متخصص قلب باشد.

پارگی عروق کرونری

دلایل روانشناختی

زمانی که شما احساس اضطراب می کنید، واکنش استرس زا در بدن شما موجب بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون، منقبض شدن رگ های خونی و سفت شدن عضلات می شود و مثل این است که فردی قفسه سینه شما را فشار می دهد و موجب سنگینی قفسه سینه و تنگی نفس می شود. زمانی که بدن در حالت جنگ یا گریز (استرس) قرار می گیرد، سطوح کورتیزول افزایش پیدا می کنند و درد و سفتی قفسه سینه اتفاق می افتد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: