چگونه EF قلب را بالا ببریم؟

فهرست مطالب

مدیریت نارسایی قلبی می تواند منجر به بهبود وضعیت کسر تخلیه یا EF گردد. با مدیریت دقیق نارسایی قلبی و پیروی از برنامه درمانی، می توانید در کاهش علائم و داشتن حسی بهتر، به خود کمک کنید. به طور کلی، در میان افرادی که کسر تخلیه ی بهبود یافته یا درمان شده ای دارند، میزان بستری در بیمارستان کمتر بوده و سلامت عمومی بالاتر می باشد. در این مقاله به راههای افزایش ای اف قلب اشاره می کنیم.

کسر تخلیه یا ای اف قلب چیست؟

برای درک مفهوم کسر تخلیه (EF)، ابتدا باید بدانید که قلب چگونه خون را پمپاژ می نماید. بیشتر مردم فکر می کنند، که تمام حجم خون وارد شده به قلب، پمپاژ می گردد. با این حال، در واقعیت، قلب بیشتر شبیه به سطلی است که برای نجات یک قایق استفاده می شود. هر بار که از سطل برای پرتاب آب به طرفین قایق استفاده می کنید، مقداری آب در سطل باقی می ماند. همین اتفاق در مورد خون نیز می‌افتد، هر بار که قلب خون را به بیرون می فرستد، مقداری از خون در درون آن باقی می‌ماند.

EF قلب به میزان خونی گفته می شود که هر بار، با انقباض قلب، از بطن چپ خارج می شود. بالا بودن EF قلب به این معنی است که خون بیشتری به بیرون پمپ می شود (و خون کمتری در قلب باقی می ماند)؛ بنابراین قلب عملکرد بهتری خواهد داشت و سلول های بدن، خون غنی از اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت می کنند.

کسر تخلیه یا ای اف قلب چیست

EF قلب طبیعی چند است؟

EF قلب توسط پزشک و با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند اکو قلب محاسبه می گردد. نتیجه ی این محاسبات به درصد بیان می شود که به شرح زیر است:

EF قلب طبیعی

دلایل پایین بودن EF قلب چیست؟

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند سبب کاهش کسر تخلیه شود، از جمله:

علائم پایین بودن EF قلب

پایین بودن EF قلب به ویژه در صورت اندک بودن، می تواند بدون علامت باشد، اما علائم آن، در صورت وجود، شامل موارد زیر است:

علائم پایین بودن EF قلب

چگونه EF قلب را اندازه گیری می کنند؟

چند راه برای اندازه گیری کسر تخلیه وجود دارد. یکی از روش های رایج، برای محاسبه EF قلب، اکوکاردیوگرافی است. اکوکاردیوگرام، نوعی اسکن اولتراسوند است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از اندام های داخلی استفاده می نماید. برای انجام اکوکاردیوگرام، پزشک یک پروب کوچک را روی قفسه سینه قرار داده و آن را در اطراف قفسه سینه حرکت می دهد تا یک تصویر زنده روی مانیتور ایجاد کند.

سایر آزمایشاتی که برای محاسبه کسر تخلیه ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، عبارتند از:

آنژیوگرافی قلب

پزشک لوله ای بلند و نازک را از طریق یک رگ خونی به قلب می رساند و رنگ کنتراست را تزریق می کند؛ سپس بررسی می نماید که با هر ضربان قلب، چه مقدار خون از طریق شریان ها از قلب خارج می گردد.

بطن شناسی رادیونوکلئیدی

در این آزمایش، که گاهی با نام اسکن MUGA نیز شناخته می شود، با استفاده از یک دوربین مخصوص و یک ردیاب رادیواکتیو در خون، از قلب عکس می گیرند.

راههای افزایش ای اف قلب

افرادی که EF قلب خارج از محدوده طبیعی دارند، ممکن است به درمان بیماری زمینه ای نیاز داشته باشند. توصیه های کلی، برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی:

پزشکان می‌توانند برای کمک به درمان نارسایی قلبی، مصرف برخی از داروها را تجویز کنند. برخی داروها، مانند بتا بلوکرها، می توانند از ضعیف شدن عضله قلب جلوگیری نمایند. قرص های مدر یا دیورتیک ها، می توانند تورم و تنگی نفس ناشی از نارسایی قلبی را بهبود بخشند.

اگر نارسایی قلبی به دلیل فشار خون بالا یا آترواسکلروز ایجاد شده باشد، درمان آن عارضه، بخشی از رویکرد درمانی خواهد بود. یکی دیگر از گزینه های درمانی، استفاده از ضربان ساز دو بطنی می باشد. این دستگاه، تشخیص می دهد که ضربان قلب نامنظم، خیلی سریع یا خیلی کند شده است و برای افزایش میزان برون ده قلبی، از جریان الکتریکی استفاده می کند که باعث می گردد بطن چپ و راست، به صورت همزمان خون را پمپاژ نمایند.

داروها و روش های درمانی بالا بردن EF 40٪

به منظور درمان آن دسته از تغییرات عملکردی قلب، که توسط EF قلب اندازه‌گیری می‌شود، و یا جلوگیری از وخامت بیشتر این تغییرات، متخصص قلب می تواند چندین راه درمانی مختلف را به شما معرفی نماید.

بالا بردن EF 40٪

ای اف قلب ۳۰ درصد چقدر عمر میکند؟

اگر ای اف قلب در فردی کمتر از ۳۵ درصد باشد، با احتمال بیشتری به نامنظم شدن ضربان قلب دچار می شود که یک عارضه تهدید کننده حیات است و می تواند منجر به ایست قلبی یا مرگ ناگهانی گردد. در این حالت، پزشک ممکن است در مورد درمان به وسیله ایمپلنت دفیبریلاتور قلبی (ICD) یا همگام سازی مجدد قلبی (CRT) با شما صحبت کند.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اصغر دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر،با efبیست درصد چه باید کرد،ایا حتما باید باطری گزاشت ،همسر من هیچ علامتی ندارع وبه صورت مادرزادی این مشگل رو دارع سن ۵۷سالشه ،دکترش پیشنهاد باطری داده ولی خودش میگه من مشگلی ندارم حالا لطفا بگین چه کنیم ایا خوردن دارو موثرع؟یا باید عمل بشه،🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      تا موقعی که با مصرف دارو علامت و تنگی نفس ندارند نیاز به باتری نیست معمولا مگر عارضه ای مثل بهم خوردن ریتم قلب داشته باشند

  • تصویر کاربر محمدی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید این نوار قلب بنده هنگام تپش قلب است. لطفا ان را تفسیر کنید ‌ ضربان قلبم ۹۸ بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نوار غیر از بالا بودن نسبی ضربان نکته خاصی نداره.

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    تقریبا یکماه پیش عمل قلب باز انجام دادم و چهار رگ برام تعویض کردند. مدارک پزشکی را برای بازنشستگی به شورای پزشکی محل کارم بردم گفتند سه ماه دیگه کمیسیون برام میگیرن و اگر ef من پایین تر از ۳۵ باشد بازنشستم میکنند. با تخصصی که شما دارید و عملی که انجام داده ام . efمن چند درصد ممکنه پایین تر از ۳۵ درصد باشد. در ضمن فشارخون و دیابت وابسته به انسولین هم دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام. ef فقط در اکو قابل تشخیص است.

  • تصویر کاربر رسولی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید نظر شما برای اکوکاریوگرافی بنده چیه خیلییی ممنونم. 24 سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام. افتادگی خفیف دریچه میترال هست مشکل خاصی نداره.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: