زندگی بعد از سکته قلبی چگونه خواهد بود؟

فهرست مطالب

جای تعجب نیست که بسیاری از مردم بعد از سکته قلبی احساس ترس، پریشانی و نگرانی دارند؛ چرا که سکته قلبی رخدادی است که می تواند زندگی افراد را دچار دگرگونی کند. اگر به تازگی یک سکته قلبی را از سر گذرانده باشید، احتمالاً پزشکتان دستورالعمل ها و نکات زیادی را به شما گوشزد کرده است. با این حال، زمان می برد تا بتوانید هضم کنید که چه اتفاقی برایتان افتاده است.

پس از گذراندن این مرحله مطمئناً اولین سوال شما این است که برای جلوگیری از مشکلات قلبی آینده چه کار باید کرد. با بهبودی کامل بعد از سکته کار آسانی نیست؛ چرا که در این راه سوالات، سردرگمی ها و ترس های بسیاری وجود دارند که شما را آزار می دهند. در این مقاله، قصد داریم در مورد جوانب مختلف زندگی بعد از سکته قلبی صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد؟

در چند روز اول پس از سکته قلبی تحت مراقبت دقیقی خواهید بود. بسته به شدت حمله، نوع درمانی که دریافت کرده اید و مراقبتی که در خانه تان دریافت خواهید کرد، معمولا ۳ تا ۵ روز در بیمارستان بستری می مانید. یک الی دو روز اول پس از سکته قلبی بدن شما در ناپایدارترین وضعیت خود قرار خواهد داشت.

در این زمان  در سی سی یو (بخش مراقبت های ویژه بیماران قلبی) یا بخش اورژانس تحت مراقبت خواهید بود تا وضعیت قلبی عروقی شما بطور پیوسته تحت نظر قرار گیرد. سطح قند خون شما نیز به دقت کنترل می شود. پس از سکته قلبی، در برخی افراد سطح قند خون بالا می رود. به همین علت، بیماران سکته قلبی ممکن است برای کاهش آن به انسولین نیاز داشته باشند.

بعد از سکته قلبی چه اتفاقی می افتد

سکته قلبی، عوارض دیگری را نیز در پی دارد. به عنوان مثال، ممکن است قلب شما نتواند مانند گذشته خون را به بخش های محیطی بدن پمپاژ کند. همچنین اختلال در فعالیت الکتریکی قلب نیز از عوارض سکته قلبی می باشد.

احساس خستگی شدید پس از سکته قلبی امری طبیعی است. در ابتدا سعی کنید ملاقات ها را صرفا به خانواده خود محدود کرده و زمان آن ها را نیز حتی الامکان کاهش دهید. وعده های غذایی تان نیز باید سبک باشد چرا که خوردن وعده های سنگین کار بیشتری از قلبتان خواهد کشید. تاکید به خوردن وعده های غذایی کوچکتر به این خاطر است که قلب شما متحمل فشار مضاعفی نشود.

در اکثر بیماران، قلب پس از چند روز به حالت پایه خود بازگشته، خطر سکته قلبی کاهش یافته و مراقبت های ویژه نیز می توانند متوقف شوند. در این هنگام بیمار از سی سی یو به بخش منتقل خواهد شد تا در آنجا به تدریج فعالیت های روتین خود را از سر گیرد. در این زمان همچنین آزمایش های دیگری نیز روی او انجام خواهد شد.

بعد از سکته قلبی

بعد از سکته قلبی چه بخوریم؟

یکی از تغییرات زندگی بعد از سکته قلبی رژیم غذایی است. غذایی که می خورید بر عملکرد همه اعضای بدنتان – از جمله قلب – تاثیر می گذارد. تغییر عادات غذایی می تواند خطر حملات دوباره قلبی را کاهش دهد. در ادامه به رژیم های غذایی مضر و مفیدی اشاره خواهیم کرد که می توانند بر قلب شما تاثیر بگذارند. در رژیم غذایی سالم و مفید موارد زیر حضور دارند:

این مواد غذایی حاوی مقادیر کمتری از چربی های اشباع شده و کالری های بی ارزش هستند. به عنوان یک قاعده کلی همواره سعی کنید بشقابتان نیمه پر بوده و در هر وعده انواع مختلفی از سبزیجات در آن حضور داشته باشد. همچنین از سبزیجات و میوه های کنسرو شده و یخ زده تا زمانیکه محتوی نمک و شکر نباشند، می توانید به جای انواع تازه آن استفاده کنید.

بعد از سکته قلبی چه بخوریم

ماهی نیز یکی از بهترین گزینه های غذایی برای قلب شماست به شرطی که انواع مناسبی از آن را انتخاب کنید. ماهی های روغنی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ که به کاهش کلسترول و ارتقای سلامت عروق کمک می کنند، بهترین ماهی ها محسوب می شوند.

سعی کنید در هفته حداقل دو وعده ماهی مصرف کنید. ماهی هایی که می توانید از آن ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید عبارتند از:

در مورد نوشیدنی ها نیز بهترین گزینه آب است.  برای بهتر شدن طعم آب نیز می توانید از لیمو، خیار یا توت – به عنوان طعم دهنده های طبیعی – استفاده کنید.

زندگی بعد از سکته قلبی

بعد از سکته قلبی چه چیزهایی نباید بخوریم ؟

به عنوان یک قاعده کلی همواره به خاطر بسپارید که خوردن غذاهایی که محتوی مقادیر زیادی شکر، نمک و چربی های مضر هستند، ممنوع است. این قاعده علی الخصوص برای افرادی که متحمل سکته قلبی شده اند، از اهمیت دو چندانی برخوردار است. فهرست زیر به غذاهایی اشاره دارد که بهتر است استفاده از آن ها را محدود کرده یا آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید:

بعد از سکته قلبی چه چیزهایی نباید بخوریم

برای داشتن قلبی سالم باید مصرف چربی های اشباع و ترانس را بسیار کم کرده یا به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنید.

چربی های اشباع نباید بیشتر از ۶ درصد کالری دریافتی روزانه شما را تشکیل دهند. رعایت این نکته زمانی که کلسترول خون شما بالا باشد از اهمیت دوچندانی برخوردار است. برای کنترل فشار خون خود نیز باید مصرف روزانه سدیم را به کمتر یا مساوی ۱۵۰۰ میلی گرم برسانید.

در مورد مصرف نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای می توانید با متخصص قلب خود مشورت کنید. در صورت موافقت پزشک، می توانید از این نوشیدنی ها در مقادیر متوسط و بدون افزودن خامه، شیر یا شکر استفاده کنید.

امید به زندگی بعد از سکته قلبی

امید به آینده بعد از سکته قلبی تا حدودی کاهش پیدا می کند. تجربه یک رویداد تهدید کننده حیات حداقل در کوتاه مدت قادر است نگرش افراد نسبت به زندگی را تغییر دهد. برای برخی افرادی که به تازگی دچار سکته قلبی شده اند، امید به آینده امری دشوار بنظر می رسد.

 با این حال برخی دیگر با سکته قلبی خود کنار آمده و اظهار می کنند که زندگی شان به حالت عادی بازگشته است یا اینکه راه حل هایی برای سازگاری با تغییرات یا محدودیت های زندگی خود یافته اند. عده اندکی نیز هنوز برای مقابله با تأثیرات هیجانی سکته قلبی خود احساس مشکل می کنند.

امید به زندگی بعد از سکته قلبی

شانس زندگی بعد از سکته قلبی چقدر است؟

پیش بینی اینکه فرد پس از سکته قلبی چند سال عمر می کند امری دشوار است. مطالعات اخیر امید به زندگی را در گروه های خاصی از افراد از جمله مردان، زنان، کاکازین ها و افراد آفریقایی تبار – با در نظر گرفتن شاخص «سال های بالقوه از دست رفته عمر» یا همان YPLL – مورد بررسی قرار داده اند. YPLL تفاوت در شانس زندگی بعد از سکته قلبی را در بین بیماران و گروه های مشابه آن ها در جمعیت عمومی سالم مقایسه می کند.

طبق این مطالعات، به طور کلی:

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هانیه شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر ممنون میشم به سوالم پاسخ بدین من ۱۹ سالم هست چند ماه پیش یک روز خیلی بدی داشتم روز بعدش حالم بد شد و رقتم بیمارستان و تشخیص سکته قلبی دادن. نوار قلب و ... انجام شد و گفتن مشکلی نیست . تازگی ها حدود یک الی ۲ ماه میشه که قلبم تیر میکشه و درد میکنه . ممکنه به خاطر اون باشه؟؟
    ممنون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.سکته قلبی در سن شما بسیار نادر هیت مگر زمینه بیماری مادرزادی وجود داشته باشد.در سن شما دردهای عصبی قلب شایع هستند.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: