چگونه قرص متورال را قطع کنیم؟

فهرست مطالب

قرص خوراکی متوپرولول ممکن است برای افرادی که مشکل قلبی دارند، تجویز شود. انواع متوپرولول موجود در بازار شامل موارد زیر است که تنها با نسخه پزشک قابل دریافت می باشد:

بسیاری از بیماران کلینیک قلب سلامت این سوال را می پرسند که قرص متورال را چگونه قطع کنیم؟ در این مقاله، به نحوه مصرف، عوارض داروی متورال و نحوه قطع مصرف آن می پردازیم.

قرص متورال برای چیست؟

از هر دو شکل متوپرولول می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

علاوه بر این، متوپرولول سوکسینات برای درمان نارسایی قلبی و قرص متورال برای درمان حمله قلبی یا جلوگیری از بروز حمله در آینده استفاده می شود.

متوپرولول سوکسینات و متوپرولول تارتارات (متورال) در بزرگسالان، و متوپرولول سوکسینات در برخی از کودکان مبتلا به فشار خون قابل استفاده است.

نکات مهم در رابطه با مصرف قرص متوپرولول

متوپرولول تارتارات و متوپرولول سوکسینات، هر دو قرص هایی خوراکی هستند. متورال یا متوپرولول تارترات یک قرص سریع الرهش است، و بلافاصله پس از مصرف، عمل می کند. از سوی دیگر، متوپرولول سوکسینات، یک قرص پیوسته رهش است که پس از مصرف، به طور مداوم و در مدت زمان طولانی اثر می گذارد.

ماده فعال متوپرولول تارتارات و متوپرولول سوکسینات، متوپرولول است که از گروه داروهای مسدود کننده بتا طبقه بندی می شود. هر دو شکل متوپرولول، با نام تجاری و ژنریک مختلف در دسترس می باشد.

متوپرولول، می تواند به صورت تنها یا به همراه داروهای دیگر، برای درمان هایپرتنشن (فشار خون بالا) استفاده شود. کاهش فشار خون، می تواند از بروز سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی جلوگیری کند. این دارو، همچنین برای درمان درد قفسه سینه (آنژین) و حصول بهبودی پس از ایجاد حمله قلبی استفاده می گردد.

متوپرولول، متعلق به گروه دارویی مسدود کننده های بتا می باشد. این دارو، اثر خود را از طریق مسدود کردن عملکرد برخی از مواد شیمیایی طبیعی در بدن مانند اپی نفرین، بر قلب و عروق خونی اعمال می نماید و سبب کاهش ضربان قلب، فشار خون و فشار وارده بر قلب می گردد.

نحوه مصرف قرص قلب متورال

قرص قلب متورال به صورت خوراکی، همراه یا بلافاصله بعد از غذا، طبق دستور پزشک، و معمولاً ۱-۳ بار در روز مصرف می گردد. مقدار مصرف آن بر اساس وضعیت پزشکی فرد و میزان پاسخ دهی به درمان تعیین می شود.

برای کاهش خطر بروز عوارض قرص متورال، پزشک ممکن است توصیه نماید که این دارو را با دوز کم شروع کرده و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید. درمورد نحوه مصرف این دارو دقیقا طبق توصیه پزشک عمل نمایید.

برای حصول بهترین نتیجه، به طور مرتب دارو را مصرف کنید. برای آنکه بتوانید زمان مصرف داروی متورال را به خاطر بسپارید، سعی کنید هرروز، در زمان مشخصی این دارو را مصرف نمایید. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک و به طور ناگهانی قطع نکنید. با قطع ناگهانی دارو ممکن است وضعیت شما بدتر شود.

قرص قلب متورال

اثرگذاری کامل قرص متورال در درمان هایپرتنشن، ممکن است چندین هفته طول بکشد. درصورتی که پس از مصرف دارو احساس بهتری داشتید، مصرف آن را قطع نکنید. اکثر افراد مبتلا به هایپرتنشن احساس بیمار بودن ندارند.

برای جلوگیری از بروز درد قفسه سینه، بازگشت حمله قلبی یا سردردهای میگرنی، حتما از قرص قلب متورال به طور منظم و طبق دستور پزشک استفاده نمایید. مصرف داروهای دیگر برای تسکین حملات ناگهانی، باید طبق دستور پزشک باشد (به عنوان مثال، قرص زیرزبانی نیتروگلیسیرین برای تسکین درد قفسه سینه، داروهای “تریپتان” مانند سوماتریپتان برای درمان میگرن).

اگر با مصرف داروی متورال شرایط شما بهبود نیافت یا بدتر شد، برای مثال، اگر فشار خون عادی شما افزایش یافت، یا درد قفسه سینه یا میگرنتان در فواصل زمانی کمتری رخ داد، حتما به پزشک اطلاع دهید.

نکاتی در مورد داروی متورال

داروی متورال

عوارض قرص متورال

عوارض قرص متورال می تواند شامل خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، اسهال و کند شدن ضربان قلب باشد. کاهش توانایی جنسی به ندرت با مصرف متوپرولول گزارش شده است. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

برای کاهش خطر بروز سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی از جای خود بلند شوید.

داروی متورال می تواند جریان خون در دستها و پاها را کاهش داده و باعث احساس سرما در آن ها گردد. سیگار کشیدن نیز می تواند این اثر را تشدید نماید. لباس گرم بپوشید و از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

به خاطر داشته باشید که پزشک، با تشخیص بیشتر بودن فواید دارو نسبت به عوارض آن، داروی متورال را برای شما تجویز کرده است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

عوارض قرص متورال

مراحل قطع قرص متورال

۱- مصرف قرص متورال را تنها بر اساس توصیه های درمانی و تحت نظارت پزشک متوقف کنید.

۲- مصرف دوزهای کمتری از متورال در طول چند هفته، از افزایش ناگهانی غلظت دارو در بدن جلوگیری می کند.

۳- به هرگونه تغییر در فشار خون، ضربان، ریتم یا زمان شروع تپش قلب خود توجه کنید، زیرا این موارد می تواند نشان دهنده افزایش موقت دوز باشد.

۴- با پزشک خود در ارتباط باشید.

۵- مصرف سایر داروها را طبق تجویز پزشک ادامه دهید.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من تقریبا ۶ماه پیش دکتر عمومی رفتم درد قفسه سینه داشتم متورال ۵۰ برام تجویز کرد الان شبها بااحساس خفگی ازخواب بیدارمیشم دستام سر میشه که تکون نمیتونم بدم چندروز پیش براثرنفس تنگی درمغازه بودم که باهمکارم بیمارستان رفتم عکس سینه گرفت ونوارقلب گفت چیزی نیست فقط یه قرص امپرازول بهم داد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.به نظر مشکل شما منشا عصبی داره و ازنوع پانیک هست.به یک روانپزشک مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر یاس شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر .من ۳۷ ساله هشت ماه پیش به علت فشار خون هفده روی دوازده وکم کاری تیرویید به دکتر مراجعه کردم دکتر قرص برای تیروییدم تحویز کردن وازمایشهای بعدمشکلی نداشتم برا فشارم هم متورال تجویز کردن الان دو ماهی هست بعد از غذا خوردن وهنگام ایستادن فشارم افت پیدا میکنه ومیاد نه به روی پنج ضربان قلبم هم بالا میره واحساس سرگیجه وخستگی میکنم به نظر شما چه مشکلی دارم ایا قرص متورال رو قطع کنم ؟پیشاپیش ممنون از لطفتون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.میتونید متورال رو تحت نظر پزشک تون قطع کنید.

  • تصویر کاربر رها شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من فشارخون داشتم ولی الان هرچی با دستگاه فشار اندازه گیری میکنم فشارم پایینه بعد دو سال این قرص رو به مدت 5 روز قطع کردم ایا عوارض دارد این کار؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.هولتر فشار خون انجام بدید.

  • تصویر کاربر فضه یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من پسوریازیس دارم و ازوقتی این قرص را برای مشکل گرفتگی رگ قلبم استفاده می کنم پسوریازیسم نشدید شده چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.کدام دارو؟آیا گرفتگی رگ قلبتون قطعی هست؟چه بررسی هایی انجام دادید؟

  • تصویر کاربر saman دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    رفتم متخصص قلب ، دکتر برای نامنظمی ضربان قلبمpvc ،قرص متورال۵۰ تجویز کرده که صبح و شب نصف قرص بخورم الان بعد ۲روز مصرف ضربان قلبم به ۵۰ تا در دقیقه رسیده است من فشار خون ندارم وهمیشه فشارم ۱۱ و ۱۲ هست.سوالم اینه که با ادامه مصرف متورال ضربان قلبم بیشتر از ۵۰ تا در دقیقه افت نمیکنه؟ و خطری نداره؟ ممنون میشم جواب دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اگر ضربانتون بیش ازین افت کرد دارو باید تعویض بشه.

  • تصویر کاربر سحر شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب خدمت اقای دکتر چند روزی احساس درد در قفسه سینه میکنم و بعضی موقه ها تپش قلب میگیرم که احساس میکنم دستم بی حس میشه اینم اضاف کنم سردردمیگرنی دارم وهمیشه احساس استرس و اظطراب و ترس دارم ممنون میشم به سوالم جواب بدین وچه کاری باید انجام بدم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام. دردهای قلبی معمولا زمان فعالیت بوجود میان و با استراحت بهتر میشن. بهتره یک بار بررسی کامل قلبی بفرمایید و از وضعیت قلبتون  آگاه و مطمئن بشید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: