قرص هیدروکلروتیازید برای چیست؟

فهرست مطالب

از قرص هیدروکلروتیازید به تنهایی یا همراه با سایر داروها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. فشار خون بالا باعث افزایش کار قلب و عروق می شود. اگر این حالت به مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است قلب و عروق به درستی کار نکنند. این امر می تواند به عروق خونی مغز، قلب و کلیه ها آسیب برساند و در نتیجه منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا کلیوی شود.

هیدروکلروتیازید چیست؟

 هیدروکلروتیازید یک داروی ادرارآور تیازیدی است. این دارو باعث کاهش میزان آب در بدن با افزایش جریان ادرار می شود. همچنین در برخی بیماری های دیگر نیز استفاده می شود. فشار خون بالا ممکن است خطر حمله قلبی را نیز افزایش دهد. در صورت کنترل فشار خون، شانس این مشکلات کمتر می شود.

مکانیسم عمل هیدروکلروتیازید دقیقا مشخص نمی باشد. محققان تصور می کنند که باعث از بین بردن نمک و آب اضافی بدن می شود. این امر باعث کاهش سختی پمپاژ قلب می شود و فشار خون و تورم را کاهش می دهد.

هیدروکلروتیازید چیست؟

موارد مصرف قرص هیدروکلروتیازید

همانطور که گفتیم، از داروی هیدروکلروتیازید برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود. همچنین این دارو برای درمان ادم (احتباس مایعات اضافی موجود در بافت های بدن) ناشی از بیماری های مختلف، از جمله بیماری های قلبی، کلیوی و کبدی و درمان ادم ناشی از داروهای خاص از جمله استروژن و کورتیکواستروئیدها استفاده می شود.

هیدروکلروتیازید به گروهی از داروها به نام دیورتیک (ادرارآورها) تعلق دارد. این دارو آب و نمک غیر ضروری بدن را از طریق ادرار دفع می کند.

سایر کاربردهای قرص هیدروکلروتیازید

هیدروکلروتیازید ممکن است برای درمان دیابت بی مزه و پیشگیری از سنگ کلیه در بیمارانی که کلسیم بالایی در خون دارند استفاده شود. با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی استفاده از این دارو مشورت کنید. این دارو گاهی برای سایر موارد زیر نظر پزشک تجویز می شود.

نحوه مصرف داروی هیدروکلروتیازید

داروی هیدروکلروتیازید بصورت قرص، کپسول و محلول وجود دارد که خوراکی می باشند. معمولاً باید یک یا دو بار در روز مصرف شود. برای درمان ادم باید روزانه یا فقط در روزهای خاصی از هفته مصرف شود. هیدروکلروتیازید را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

هیدروکلروتیازید فشار خون بالا را کنترل می کند اما آن را درمان نمی کند. مصرف هیدروکلروتیازید را حتی پس از احساس بهبودی ادامه دهید. مصرف هیدروکلروتیازید را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

نحوه مصرف داروی هیدروکلروتیازید

نکات مهم مصرف قرص هیدروکلروتیازید

قبل از مصرف هیدروکلروتیازید حواستان به موارد زیر باشد:

– اگر به هیدروکلروتیازید، داروهای سولفا، پنی سیلین یا هر داروی دیگر حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

– تمام داروهای مصرفی خود اعم از تجویز شده و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و محصولات گیاهی را به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. حتماً حواستان به موارد زیر باشد:

نکات مهم مصرف قرص هیدروکلروتیازید

– پزشک ممکن است دوز داروهای شما را تغییر دهد و آن ها را از نظر عوارض جانبی به دقت کنترل کند.

– اگر کلستیرامین یا کلستیپول مصرف می کنید، آن ها را ۱ ساعت قبل یا ۴ ساعت بعد از هیدروکلروتیازید مصرف کنید.

– اگر بیماری کلیوی دارید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است برای شما قرص هیدروکلروتیازید تجویز نکند.

– اگر دیابت، آسم، نقرس، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (یک بیماری التهابی مزمن)، کلسترول بالا، بیماری کلیوی یا کبدی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

– اگر باردار یا شیرده هستید و یا قصد باردار شدن دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر هنگام مصرف هیدروکلروتیازید باردار شدید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

– از قرار گرفتن غیرضروری یا طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید و از لباس های محافظ، عینک آفتابی و ضد آفتاب استفاده کنید. داروی هیدروکلروتیازید ممکن است پوست شما را به نور خورشید حساس کند و خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان پوست را افزایش دهد. پزشک در طول درمان با هیدروکلروتیازید، پوست شما را از نظر سرطان پوست بررسی می کند. در صورت مشاهده تغییرات یا توده پوستی جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

– در صورت بلند شدن سریع از حالت نشسته یا خوابیده، هیدروکلروتیازید ممکن است باعث سرگیجه، سبکی سر و غش شود. این مورد بیشتر در ابتدای مصرف هیدروکلروتیازید دیده می شود. برای جلوگیری از این مشکل، به آرامی از جای خود بلند شوید و قبل از ایستادن، چند دقیقه پاها را روی زمین قرار دهید. الکل می تواند به این عوارض اضافه کند.

عوارض قرص هیدروکلروتیازید

در صورت استمرار علائم زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

عوارض قرص هیدروکلروتیازید

اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عطا چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دخترم ۱۴ سالش است از داروی من ۱۰ عدد از این قرص هیدرو کلرتیازید۵۰ را مصرف کرده که با تکرر ادرار مواجه شد بعد از ۲ ساعت متوجه شدیم و الان ۵روز در بیمارستان بستری میباشد بدنش خشک واب زیادی را از دست داده و اشتها ندارد وسرگیجه وغش دارد کی این علائم بر طرف میشود وایا هنوز خطر جدی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.با جایگزین کردن آب و املاح مشکل برطرف میشه.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: