علت پایین بودن ضربان قلب چیست؟

فهرست مطالب

ضربان قلب پایین که با نام برادی کاردی نیز شناخته می شود، اغلب در افراد مسن دیده می شود. این پدیده همیشه یک مشکل نیست اما در برخی موارد نیازمند درمان است. همزمان با پیر شدن بدن، سیستم الکتریکی قلب نیز در برخی موارد دچار فرسودگی می شود که در نتیجه آن پایین بودن ضربان قلب اتفاق می افتد.

در صورتی که ضربان قلب پایین با علائم همراه نباشد، نیازی به نگرانی نیست. با این حال، شناخت علائم غیر طبیعی و تماس با پزشک در صورت بروز آن ها مفید است. در این مقاله، در مورد علت پایین بودن ضربان قلب و نحوه تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم.

برادی کاردی یا پایین بودن ضربان قلب چیست؟

برادی کاردی آهستگی بیش از حد ضربان قلب است که بر اساس سن و وضعیت جسمانی فرد تعیین می شود. برای مثال، افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به برادی کاردی هستند. به طور کلی، ضربان قلب پایین در افراد بالغ به ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه گفته می شود. البته، موارد استثنایی همچون موارد زیر وجود دارند:

برادی کاردی چیست

ضربان قلب پایین چند است؟

پزشکان ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه را آهسته بیان می کنند. فرد مبتلا به برادی کاردی حتی در هنگام بیداری و فعالیت نیز ضربان قلبی کمتر از ۶۰ بار در دقیقه خواهد داشت. تعداد ضربان قلب نرمال برای افراد بالغ در هنگام بیداری ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه است. این مقدار در هنگام خواب به طور طبیعی به ۴۰ تا۶۰ بار دقیقه کاهش می یابد.

آیا پایین بودن ضربان قلب خطرناک است؟

در اغلب افراد جوان، ورزشکاران حرفه ای و کسانی که به طور متداول ورزش می کنند، ضربان قلب کمتر از ۶۰ نیز طبیعی و سالم در نظر گرفته می شود. داشتن ضربان قلب آهسته، بودن هر گونه علائم جانبی مسئله ای نیست. با این حال، نادیده گرفتن علائم خود گاهی اوقات می تواند به مشکلات جدی تری منجر شود. در صورتِ تجربه هر کدام از علائم زیر به همراه آهستگی ضربان قلب باید با پزشک خود مشورت کرد:

پایین بودن ضربان قلب

در صورتی که افت ضربان قلب در حدود ۳۰ سالگی بروز دهد، امکان نرسیدن مقدار کافی اکسیژن به مغز، غش کردن، احساس سبکی در سر و تنگی نفس وجود خواهد داشت. همچنین، ممکن است خون در حفرات قلبی تجمع یافته و سبب نارسایی احتقانی قلب شود.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

همانطور که در مقاله ضربان قلب نرمال توضیح داده ایم، تعداد ضربان ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه برای یک انسان بالغ طبیعی است. اگر ضربان قلب شما پایین تر یا بالا تر از این محدوده است، ممکن است نشان از یک مشکل قلبی باشد.

ضربان قلب پایین خطرناک

خطرناک بودن ضربان قلب پایین بیشتر بستگی به علائم شما دارد تا عدد ضربان. برای مثال ممکن است ضربان قلب شما به زیر ۶۰ بار در دقیقه برسد، اما علائم دیگری نداشته باشید. در این صورت جای نگرانی نیست.

اما تصور کنید که به یک باره در طی ۳۰ ثانیه ضربان قلبتان کند شده و  ممکن است اکسیژن کافی به مغزتان نرسد و غش کردن، سبکی سر و تنگی نفس را تجربه کنید. در این مواقع خون می تواند در حفره های قلب شما جمع شود و باعث نارسایی احتقانی قلب شود. این شرایط احتمالا خطرناک است و نیاز به پیگیری و درمان دارد.

ضربان قلب بالا خطرناک

اگر حالت استراحت باشید و اضطراب و استرس نداشته باشید، قلب شما نباید بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه بزند. ضربان قلب سریعتر از این، که تاکی کاردی نیز نامیده می شود، ممکن است نیاز به اورژانس و درمان فوری داشته باشد.

در صورتی که تندی ضربان قلب به همراه درد قفسه سینه غیرقابل توضیح و شدید همراه با تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع یا ضعف داشته باشید، باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. ضربان قلب ۱۲۰ تا ۱۵۰ در دقیقه همراه با علائمی که ذکر کردیم، می تواند برای شما خطرناک باشد.

علت پایین بودن ضربان قلب

رایج ترین علت پایین بودن ضربان قلب عملکرد نامناسب ضربان ساز طبیعی قلب یعنی گره سینوسی است. گره سینوسی سرعت پمپاژ خون در حفرات بالا و پایین قلب را کنترل می کند. از دیگر عوامل برادی کاردی بلوک دهلیزی بطنی است. در این بلوک حفرات بالا و پایین ارتباط مناسبی نداشته و ضربان قلب افت می کند.

مسیر های هدایتی جریان الکتریکی در قلب با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و مشکلاتی از این قبیل را به وجود می آورند. دارو های رایج مصرف شده در افراد مسن می توانند علائم برادی کاردی را نمایان تر کنند. در واقع، سن رایج ترین عامل خطر برای ابتلا به برادی کاردی است. این بیماری در میان زنان و مردان بالای ۶۵ سال بیشترین رواج را دارد.

علت پایین بودن ضربان قلب

بیماری های دیگر نیز می توانند سبب برادی کاردی شوند که در پایین به چند نمونه از آن ها اشاره شده است:

نحوه تشخیص و درمان ضربان قلب پایین

پزشک درباره فعالیت های معمول فرد سوال پرسیده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین امکان دارد جهت ارزیابی پیام های الکتریکی قلب انجام آزمایش الکتریوکاردیوگرام یا نوار قلب را نیز تجویز کند. بیمار با پوشیدن یک پایشگر قلبی (هولتر قلب) به مدت ۲۴ ساعت پزشک را از نحوه عملکرد قلب خود مطلع می کند.

درمان ضربان قلب پایین

پزشک پس از تشخیص نیاز بیمار به درمان، نقش احتمالی دارو های مصرفی یا دیگر بیماری های زمینه ای را در بروز برادی کاردی بررسی می کند. گاهی اوقات، تغییر دارویی یا انجام اقداماتی از این قبیل می تواند به حل مساله کمک کند. در صورت پاسخگو نبودن این روش ها، جایگذاری ضربان ساز قلبی از طریق جراحی تنها گزینه باقی مانده برای رفع برادی کاردی خواهد بود.

پایین بودن ضربان قلب یک مشکل اورژانسی نبوده و پزشکان زمان کافی برای تجویز درمان مناسب را در اختیار دارند. ضربان قلب پایین به طور کلی زمان کافی برای ارزیابی وضعیت و رد احتمال وجود عوامل بیماری های دیگر را برای بیمار و پزشک فراهم می کند. پس از این ارزیابی، در صورت نیاز می توان دارو ها را تعدیل کرده یا اقدامات مورد نیاز دیگر را انجام داد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام علت پایین بودن ضربان قلب ودرد قلب چه می تواند باشد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.علت های متفاوتی از جمله گرفتگی رگ میتونه داشته باشه. بستگی به سن و جزئیات علایم و شرایط زمینه ای بیمار داره

  • تصویر کاربر ا شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر ضربان قلبم معمولا۴۵هستش دکتر قلب رفتم و همه تست‌ها انجام شده اصلا به ۶۰ نمیرسه فقط هنگام ورزش کردن الان بنظر شما خطری نداره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام .اگر بطور مرتب ورزش می کنید خیر ایرادی نداره.

  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۴روز بعد از زدن واکسن کرونا سینوفارم احساس ضعف در قفسه سینه وتپش قلب ۵۸ وسر درد هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام حتما مراجعه کنید و یک نوار قلب بگیرید.

  • تصویر کاربر خ یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر مامان من 25روزه کرونا گرفت ریش50درصد درگیره شش تا آمپول رمدسیویر تزریق شده 14تا دگزا متاسفانه عددd.dimerشده2360
    آنزیم کبدی درگیر شده ضربان قلب قبلا
    110 الان تا60هم میرسه بعضی وقتا فشارش 9میشه راهنمایی کنین چیکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      دی دایمر بالای ۱۵۰۰ نیاز به بررسی از نظر وجود لخته در عروق ریه و پا دارد.از عوارض رمدسیویر افت فشار و کاهش ضربان قلب است که با قطع دارو آرام بهبود می یابد.در صورتی که داروی فشار خون یا تپش دیگری استفاده می کنند قطع نمایید.

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام،مادرم 85سال سن دارد روزی سه تا متورال، شش تا ایزوسو ر باید10 ،دوتا دی پیریدامول 25 و سه تا بایاتورپلاس رو به صورت نصف استفاده می کنند ،امروز ضربان قلب شون 43 شد مشکل جدیدی ندارن همون خماری قبلی، عدم تحرک، وتا حدی حواس پرتی که خیلی بیشتر نشده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام دوز متورال ایشان بسیار زیاد هست و باعث این عارضه شده تحت نظر پزشک متخصص خود دوز دارو کاهش پیدا کنه

    2. تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم از لطف شما و پاسخ گویی 🙏
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      پایدار باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سهیلا یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ،ضربان قلب من اغلب ۵۷تا ۶۷ هست وروزی دوعددپروپرانول ۱۰ ولوزار ۲۵ ۱ عدد میخورم
    آیا پروپرانول باعث این ضربان شده وباید کم کنم
    ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام .بله پروپرانولول ضربان رو پایین میاره ولی این تعداد مناسب هست و مشکلی ایجاد نمی کنه.

    2. تصویر کاربر سهیلا یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      تشکر از پاسخگویی
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۱۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      پایدار باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهسا سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مادر من حدود ۴۰ سالشه وقتی میخوابه ضربان قلبش به ۵۲ و گاهی ۴۸ میرسه و بعضی وقتا از شب از خواب بلند میشه میگه انگار دارن قلبمو فشار میدن البته تو بیداری هم گاهی اوقات اینطوری میشه میگه انگار روح از بدنم میخواد خارج میشه و اینکه گاهی اوقات تو بیداری رنگ پریدگی داره و بعضی اوقات تو خواب رنگش تیره میشه .کمر درد و سردرد هم داره بعضی وقتا و اینکه بعضی وقتا خودش عمدا سرفه میکنه چون میگه انگار نفسم میره . ممنون میشم راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۲ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.پایین آمدن ضربان تا این تعداد برای ایشون طبیعیه. علائمی که می فرمایید بیشتر به حملات پانیک میخوره که منشا استرسی و عصبی داره با این حال برای قطعی شدن بهتره یک بار بررسی قلبی بشن.

  • تصویر کاربر نوشا چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدتی هست که ورزش بوکس کار میکنم ۳ روز دذ هفته کلا ضربان قلبم و که با پستگاه میگیرم ۵۵ هست تا ۶۵ متغیر در حالت نشسته آیا مشکل قلبی دارم ؟ در انجام فعالیتم مشگل ندارم اما بعضی وقت ها احساس تنگی نفس دارم که چندین دکتر به من گفتند برای گوارش هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام .برای افرادی که ورزش های سنگین انجام میدن این ضربان قلب طبیعی هست.تنگس نفس اگر در زمینه مسائل قلبی و ریوی باشن معمولا خودشون رو حین فعالیت نشون میدن با این حال با توجه به ورزش سنگینی که انجام میدین توصیه میکنم از لحاظ قلبی یک نوار قلب و اکوکاردیوگرافی جهت اطمینان انجام بدید.

  • تصویر کاربر اذر چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    دکتر ضربان ۶۶ تا طبیعیه؟ معمولا ضربانم بالای ۷۴ بوده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۳۰ تیر ۰( 2 سال پیش)

      ضربان قلب با توجه به سن ،جنس ،وزن و میزان فعالیت بدنی در افراد متفاوت هست ولی در هر صورت ضربان قلب ۶۶ تا نرمال محسوب میشه.

  • تصویر کاربر عبدالله دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بنده ۴۷سالمه ورزشکارم ولی ضربان قلبم ۴۶ میباشد آیا این عدد طبیعیه یا خیر لطفا راهنمایی بفرمایید سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله برای ورزشکار این ضربان طبیعی و نشانه آمادگی جسمانی می باشد.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: