کاربرد قرص لوزارتان در کنترل فشار خون بالا

فهرست مطالب

لوزارتان دارویی است که به طور گسترده در زمینه درمان فشار خون بالا، نارسایی قلب و محافظت از کلیه ها در موارد ابتلای همزمان به دیابت و بیماری کلیوی کاربرد دارد. قرص لوزارتان به پیشگیری از سکته های مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی کمک می کند. در صورتی که افراد قرص لوزار را برای درمان نارسایی قلبی یا پس از یک حمله قلبی مصرف کنند، عمر طولانی تری خواهند داشت. این دارو به صورت قرص خوراکی بوده و تنها با تجویز پزشک قابل خریداری است.

قرص لوزارتان برای چیست؟

لوزارتان فشار خون را کاهش داده و پمپاژ خون به سرتاسر بدن را برای قلب آسان تر می کند. به دلیل خشکی دهان و تحریک سرفه در مصرف کنندگان لوزارتان، این دارو اغلب به عنوان گزینه دوم درمانی و جایگزین دیگر دارو های کاهنده فشار خون به بیماران داده می شود. در صورتی که فرد در مدت مصرف لوزارتان به اسهال و استفراغ ناشی از التهاب گوارشی یا بیماری دیگر مبتلا شود، باید این موضوع را به اطلاع پزشک برساند.

امکان دارد، پزشک قطع مصرف قرص لوزار را تا هنگام بهبودی از بیماری توصیه کند. عوارض جانبی اصلی لوزارتان گیجی و خستگی بوده اما معمولا کوتاه مدت و خفیف هستند. لوزارتان معمولا در بارداری یا شیر دهی تجویز نمی شود. در صورت بارداری، شیر دهی یا تلاش برای بارداری پزشک خود را از این موضوع آگاه کنید. لوزارتان با نام تجاری کوزار نیز شناخته می شود.

قرص لوزارتان برای چیست؟

کاربرد قرص لوزار برای چیست؟

قرص لوزار یا لوزارتان برای کنترل فشارخون بالا تجویز می شود. در کنار داروهای دیگر مانند والسارتان که کاربرد مشابهی دارند، تنها پزشک متخصص تشخیص می دهد که کدام داروی برای فرد مناسب است. دوز های مصرفی قرص لوزار ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم می باشد که با توجه به نیاز و شرایط بدنی فرد تجویز می گردد.

چه افرادی باید یا نباید قرص فشارخون لوزارتان را مصرف کنند؟

افراد بالغ دارای سن ۱۸ سال یا بیشتر می توانند این دارو را مصرف کنند. همچنین، کودکان ۶ ساله یا بیشتر نیز تنها جهت درمان فشار خون بالا قادر به مصرف این دارو هستند.

در صورتی که فرد مصرف دارو های مشابه کاهنده فشار خون را همچون رامی پریل و لیزینو پریل را امتحان کرده و از عوارض جانبی همچون خشکی دهان و سرفه کردن شکایت دارد، ممکن است پزشک مصرف قرص لوزار را برای او تجویز کند. لوزارتان برای همه افراد مناسب نیست. برای کسب اطمینان از مناسب بودن این دارو برای خود باید موارد زیر را به اطلاع پزشک برسانید:

بهترین زمان مصرف قرص لوزارتان

قرص فشارخون لوزارتان یک بار در روز مصرف می شود. احتمال دارد پزشک اولین مصرف این دارو را به دلیل ایجاد حالت گیجی، قبل از رفتن به خواب توصیه کند. پس از اولین بار، لوزارتان را می توانید در هر زمانی از روز مصرف کنید. افراد باید سعی کنند این دارو را در یک ساعت مشخص و ثابت در روز با یا بدون غذا مصرف کرده و قرص های آن را به همراه مقادیر زیادی آب ببلعند.

دوز مصرف لوزارتان

مقدار مصرفی قرص لوزارتان به علت مصرف آن بستگی دارد. این دارو را باید به گونه تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید. به طور معمول مقدار مصرف قرص لوزار در بزرگسالان به شرح زیر است:

در صورت داشتن سن بیشتر از ۷۵ سال یا از دست دادن مایعات بدن (به دلیل اسهال یا بیماری) مقدار مصرف کمتر خواهد بود. اگر کودکی به مصرف لوزارتان نیاز داشته باشد، پزشک معمولا جهت تعیین مقدار مصرف، وزن او را در نظر می گیرد.

عوارض جانبی لوزارتان

آیا مقدار مصرفی قرص فشارخون لوزارتان افزایش یا کاهش می یابد؟

پس از گذشت چند هفته، پزشک فشار خون فرد را بررسی کرده و ابتلا به هر گونه عوارض جانبی را از او سوال خواهد کرد. همچنین، امکان دارد جهت بررسی وضعیت عملکرد کلیه ها و مقدار پتاسیم موجود در خون، انجام چندین آزمایش خون از بیمار درخواست شود.

پزشک با مشاهده نتایج آزمایش ها در زمینه تغییر مقدار مصرفی دارو تصمیم گیری می کند. در صورتی که لوزارتان فشار خون را کاهش نداده باشد، مقدار مصرفی آن افزایش می یابد. در صورتی که فشار خون بیش از حد کاهش یافته یا بیمار به عوارض جانبی دچار شود، پزشک مقدار مصرفی دارو را کاهش می دهد.

در صورت بیمار شدن حین مصرف لوزارتان چه باید کرد؟

در صورت ابتلا به اسهال یا استفراغ شدید به هر علت، باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. این دو متخصص می توانند اقدامات لازم را برای بیمار بیان کنند. امکان دارد، تا زمان بهبودی و بازگشت توانایی خوردن و نوشیدن به صورت معمول مصرف این دارو قطع شود.

در صورت فراموشی مصرف یک دوز قرص لوزارتان چه باید کرد؟

در صورت فراموشی مصرف یک دوز لوزارتان، باید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. هرگز نباید برای جبران یک وعده فراموش شده، مقدار مصرف وعده بعدی را دو برابر کنید. در صورت فراموشی متداول مصرف دارو، تنظیم یک ساعت هشدار می تواند مفید باشد. همچنین، می توان دیگر روش های مقابله با فراموشی وعده مصرف دارو را از داروساز خود سوال کنید.

فراموشی مصرف یک دوز قرص لوزارتان

در صورت مصرف بیش از حد قرص لوزار چه باید کرد؟

در صورت مصرف تصادفی و بیش از حد قرص های لوزارتان باید فورا با پزشک خود تماس گرفته یا به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان مراجعه کنید. مسمومیت با لوزارتان می تواند سبب گیجی، خواب آلودگی و تپش قلب شود. مقدار بیش از حد لوزارتان می تواند در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت باشد.

عوارض جانبی قرص لوزارتان

لوزارتان نیز همانند هر داروی دیگر با عوارض جانبی همراه است. البته، همه افراد به این عوارض دچار نمی شوند. این موارد اغلب با عادت کردن بدن به دارو بهبود می یابند.

عوارض جانبی رایج

این عوارض جانبی در بیش از ۱ درصد مصرف کنندگان قروص لوزار بروز می دهند:

در صورت تداوم یا ناراحت کننده بودن عوارض جانبی باید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی لوزارتان

عوارض جانبی جدی

با اینکه احتمال آن بسیار پایین است اما برخی افراد پس از مصرف قرص لوزارتان به عوارض جانبی جدی دچار می شوند. در صورت تجربه موارد زیر باید فورا با پزشک تماس بگیرید:

واکنش حساسیتی جدی

در موارد نادر، لوزارتان می تواند سبب بروز یک واکنش حساسیتی جدی باشد. این موارد، تمامی عوارض جانبی لوزارتان به شمار نمی روند. برای دیدن لیست کامل علائم، باید راهنمای موجود در بسته دارویی را مشاهده کنید.

نحوه مقابله با عوارض جانبی قرص لوزار

احساس گیجی:

در صورتی که قرص لوزار سبب احساس گیجی در هنگام ایستادن شود، باید تا زمان بهبود یافتن از این مشکل در نشستن و برخاستن بسیار آهسته عمل کنید. در هنگام تجربه چنین احساسی باید دراز بکشید تا از غش کردن پیشگیری کنید. پس از بهبود نسبی می توانی بنشینید. در صورت احساس گیجی، گرفتگی عضلانی، درد عضلات یا احساس اندکی سستی باید از رانندگی یا کار با ابزار ها و ماشین آلات خودداری کنید.

سردرد:

باید استراحت کرده و به مقدار فراوان مایعات نوشید. از نوشیدن بیش از حد الکل خودداری کرده و از داروساز یک داروی مسکن در خواست کنید. سردرد ها ظرف یک هفته پس از مصرف لوزارتان به صورت خود به خود رفع می شوند. در صورت شدت یا تداوم سردرد ها به مدت بیش از یک هفته باید با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض قرص فشارخون لوزارتان

حالت تهوع:

بهتر است قرص لوزار را به همراه یا پس از صرف یک وعده غذایی میل کنید. اجتناب از مواد خوراکی غنی یا دارای ادویه نیز می تواند مفید باشد.

اسهال یا استفراغ:

جهت پیشگیری از کم آبی بدن به مقدار فراوان مایعاتی همچون آب یا آبمیوه میل کنید. در صورت بیماری می توان جرعه های کوچک و مکرر نوشید. در صورت تجربه علائم کم آبی همچون کاهش دفعات، تیرگی و بوی بد ادرار باید با داروساز خود صحبت کنید. در صورت ابتلا به اسهال یا استفراغ شدید ناشی از بیماری یا التهاب گوارشی باید به پزشک اطلاع داد. ممکن است تا زمان بهبودی نیاز به قطع مصرف لوزارتان باشد.

درد مفصلی یا عضلانی:

در صورت تجربه ضعف، خستگی یا درد غیر طبیعی عضلات که ناشی از ورزش یا کار سخت نیست مراجعه به پزشک الزامی است. امکان دارد، برای یافتن علت این وضعیت، انجام آزمایش خون نیاز باشد.

مصرف لوزارتان در بارداری

مصرف قرص لوزارتان معمولا در دوره بارداری یا شیر دهی به بیماران توصیه نمی شود. با این حال، ممکن است در صورت بیشتر بودن مزایا نسبت به معایب این دارو تجویز شود. در صورت بارداری یا تلاش برای باردار شدن باید درباره مزایا و معایب مصرف لوزارتان با پزشک خود صحبت کنید.

این موارد به هفته بارداری مادر و دلیل مصرف دارو بستگی دارد. امکان دارد درمان های دیگری باشند که ایمنی بیشتری را به فرد ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تاثیر لوزارتان بر مادر و جنین او در دوره بارداری می توان از پزشک خود سوال بپرسید.

لوزارتان و شیر دهی

مقادیر اندکی از قرص لوزارتان می توانند به شیر مادر وارد شده و سبب افت فشار خون نوزاد شوند. مادران باید درباره دیگر دارو های جایگزین لوزارتان در دوره شیر دهی با پزشک خود صحبت کنند.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر غفاری دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب خدمت جناب دکتر حسین دباغیان:
    آیا مصرف قرض لوزار 25 منجر به وز وز گوش می شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.جز عوارض شایع این دارو نيست

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام حدود یک ماهه که برای فشار خون بالا قرص متورال 50 نصف صبح و شب و قرص لوزار 25 صبح و شب مصرف میکنم فشارم از 10-6 بالاتر نمیاد ایا می تونم دوز دارو رو کمتر کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام بله در قدم اول لوزارتان رو نصف صبح و شب مصرف کنید.

  • تصویر کاربر یاسمن دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام بیماری دیابتی هستم ۲مامتفورمین۵۰۰میخورم،چندروزی فشارم بالامیره ۱۶روی۱۰_وسرگیچه شدیدمیگیرم،دکترم لوزار۲۵ صبح وشب داده اصلا فشارم پایین نمیاره،گاهی یک درجه تغییری میکنه،چکارکنم،چی میتونم جایگزین کنم،قرص پروپنانولول ۲۰ هم میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.باید دوز داروتون رو زیر نظر پزشک بالا ببرید.میتونید والزومیکس ۸۰/۵ رو فعلا جایگزینش کنید.

  • تصویر کاربر داتام دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود
    جناب اقای دکتر مادرم به فشار خون بالا مبتلا هستن و از قرص لوزار استفاده میکنند بعد از ان چون دهانشان خشک میشود غالبا صدای نا متعارفی از دهانشان شنیده میشود که گویی بسیار تشنه هستن , مثل حالت اغلب روزه بگیران , و این امر باعث ایجاد تنش بین فرزندانم و مادرم شده !!! به مادرم میگم خوب اب بیشتری میل کنید ایشون میگه خیلی خوردم , لامصب باز هم خشک هست دهانم , خوب چکار کنم؟ اقای دکتر تقاضا میکنم یه راه کار مناسب به من بدهید من تموم اینترنت رو گشتم و مورد خاصی ندیدم ولی به این پست شما برخوردم امیدوارم مشکل من و مادرم بدست توانای شما حل بشود سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام وقت بخیر.ابتدا مطمئن بشید مادر داروی دیگری چه شیمیایی چه گیاهی که باعث این عارضه بشه استفاده نمیکنن چون این عارضه با لوزارتان ناشایعه. سپس اگه مطمئن شدید داروی لوزارتان رو با املودیپین ۵ میلی تعویض کنید تا مشکلتون برطرف شه.

  • تصویر کاربر مژگان دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. بنده ۵۸ سال سن دارم فشارخون بالا دارم و پزشک برای من لوزارتان ۲۵ نصف صبح نصف شب تجویز کرده. قبلا داروخانه قرص لوزار بمن می داد این دفعه قرص لوزاتن داد که روی آن نوشته لوزارتان پتاسیم. الان چند هفته است مصرف می کنم تازه متوجه این قضیه شدم. آیا مشکلی ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام خیر تفاوتی ندارند.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: