عوارض رمدسیویر بر قلب چیست؟

فهرست مطالب

رمدسیویر (Remdesivir) یکی از رایج ترین داروهایی است که برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ تجویز می شود. درمان این بیماران با رمدسیویر ممکن است منجر به برادی کاردی سینوسی شود. در واقع، بین ابتلا به برادی کاردی و داروی رمدسیویر ارتباطی وجود دارد. به خصوص در بسیاری از بیمارانی که سایر عوامل خطر برادی کاردی از جمله سن بالا، بیماری قلبی عروقی و استفاده از دارو های بتا بلاکر را نیز دارند.

رمدسیویر چیست؟

از داروی رمدسیویر (Remdesivir) برای درمان افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری هستند، استفاده می شود. استفاده از این دارو برای بزرگسالان و کودکان حداقل ۱۲ سال با وزن حداقل ۴۰ کیلوگرم، مجاز است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) استفاده از داروی رمدسیویر را برای کودکان زیر ۱۲ سال که حداقل ۳.۵ کیلوگرم وزن دارند نیز تایید کرده است. اما استفاده از این دارو برای درمان سنین پایین تر، به خصوص در خارج از بیمارستان، مورد تایید FDA قرار نگرفته است.

عوارض رمدسیویر بر قلب

برخی از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است بعد از تزریق رمدسیویر دچار مشکلاتی همچون برادی کاردی سینوسی، افت فشار خون، ناهنجاری های موج T، فیبریلاسیون دهلیزی (AF) و طولانی شدن فاصله QT شوند. همچنین در موارد کمی، ایست قلبی و بلوک کامل قلبی بعد از تزریق رمدسیویر نیز گزارش شده است.

رمدسیویر چیست

عوارض دیگر رمدسیویر چیست؟

بعد از تزریق رمدسیویر ممکن است علائمی مانند کاهش یا افزایش فشار خون، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا آهسته، تب، حالت تهوع، استفراغ، تعریق و لرز رخ دهد. هرچه سرعت انفوزیون کمتر باشد، ممکن است خطر بروز این علائم کاهش یابد. در زمان تزریق رمدسیویر، بیمار باید تحت نظارت پزشک باشد.

اطلاعات به دست آمده در رابطه با عوارض داروی رمدسیویر محدود است و در حال حاضر به طور دقیق مشخص نیست که این دارو عوارض جدی تری نیز دارد یا خیر.

در صورت بروز واکنش آلرژیک، علائم ممکن است شامل راش پوستی، خارش و تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی باشد. اما این موارد، فهرست کاملی از عوارض احتمالی نیست و برای مشاوره بیشتر در خصوص عوارض جانبی باید به پزشک مراجعه شود.

عوارض رمدسیویر

برخی عوارض جانبی ممکن است در حین یا بعد از تزریق رمدسیویر ایجاد شوند. از جمله:

کاهش ضربان قلب بعد از تزریق رمدسیویر

در یک مطالعه موردی، بعد از شروع درمان با داروی رمدسیویر، یکی از بیماران دچار برادی کاردی (کاهش ضربان قلب) قابل توجهی شد. در طول دوره پنج روزه درمان با رمدسیویر، پزشکان تزریق دوپامین را برای تثبیت شرایط این بیمار تجویز کردند و مشکل  قلبی او در پایان دوره درمان، خود به خود برطرف شد.

در یک گزارش دیگر، بیمار با دیسترس تنفسی و تنفس سریع غیرطبیعی به بیمارستان آورده شد و تست کرونا او مثبت بود. این بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری شد و تحت پروتکل درمان کرونا، از جمله درمان با رمدسیویر قرار گرفت. ۲۰ ساعت بعد از تزریق اولین دوز دارو، این بیمار دچار افت شدید فشار خون و ضربان قلب کمتر از ۳۸ بار در دقیقه شد.

در نوار قلب یا ECG این بیمار نیز برادی کاردی سینوسی مشاهده شد. این بیمار هیچ سابقه بیماری قلبی نداشت و قبل از دریافت رمدسیویر، علائم حیاتی و نوار قلب بیمار طبیعی بود. برای این بیمار تزریق دوپامین صورت گرفت و ریتم ضربان قلب بیمار طبیعی و ضربان قلب او ۶۰-۶۵ ضربان در دقیقه شد. ۱۸ ساعت بعد از دریافت آخرین دوز رمدسیویر، تزریق دوپامین کاهش یافت و وضعیت بیمار استیبل (پایدار) شد.

در این مورد، با وجود عوارض جانبی رمدسیویر، تکمیل دوره پنج روزه درمان برای بیمار ضروری بود. زیرا وضعیت بیمار با تجویز داروهایی مانند دوپامین، قابل کنترل بود.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: