درمان اورژانسی چربی خون بالا

فهرست مطالب

اگر نیاز به درمان اورژانسی چربی خون بالا دارید، به دنبال یک داروی معجزه آسا یا دم کرده یک گیاه شگفت انگیز که فورا سطح کلسترول شما را پایین بیاورد، نباشید. بیشتر افراد نیازی به مصرف قرص های چربی خون ندارند. اصلاح عادات روزمره و تغییر سبک زندگی نقش مهمی در کاهش فوری و دائمی چربی خون بالا دارند. در این مقاله، ۷ روش فوق العاده موثر برای کاهش کلسترول مضر در کمترین زمان ممکن را معرفی می کنیم.

چگونه چربی خون بالا را خیلی فوری درمان کنیم؟

روش های متعددی برای کاهش سطح کلسترول های مضر (LDL) و افزایش سطح کلسترول های مفید (HDL) با ایجاد تغییر در سبک زندگی وجود دارد. ما ۷ مورد از موثر ترین آنها را در ادامه توضیح می دهیم.

۱. رژیم غذایی خود را سرشار از فیبر کنید

میوه، سبزیجات و غلات کامل -که حاوی فیبر هستند- می توانند به کاهش سطح کلسترول LDL کمک کنند. فیبرهای محلول از بهترین گزینه ها برای کاهش چربی خون هستند؛ زیرا این گونه از فیبرها مثل یک اسفنج در دستگاه گوارشی عمل می کنند. سبوس جو دوسر، جو، جو پرک، عدس، لوبیا خشک و … همگی از منابع غنی اینگونه از فیبرها می باشند.

درمان فوری چربی خون بالا با رژیم غذایی

۲. برای درمان چربی خون بالا تحرک خود را بیشتر کنید

از آنجایی که اضافه وزن یک عامل خطرزا برای افزایش کلسترول مضر محسوب می شود، ورزش کردن ایده ای بی نظیر برای مقابله با این مشکل می باشد. ورزش منظم و روزانه علاوه بر کاهش کلسترول های بد، سطح کلسترول های مفید را نیز تا ۱۰ درصد بالا می برد.

سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه را به ورزش اختصاص دهید. برخی از ورزش های عالی برای درمان چربی خون بالا، پیاده روی سریع، شنا، دوچرخه سواری و شرکت در ورزش های گروهی است. البته، پیش از شروع ورزش جدید باید با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

۳. امگا ۳ را فراموش نکنید

سعی کنید حداقل ۳ بار در هفته غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ مصرف کنید. امگا ۳ به افزایش سطح کلسترول های مفید کمک می کند. غذاهای دریایی مثل شاه ماهی و ماهی خال مخالی و کنسرو ماهی تن از منابع بسیار غنی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. روغن ماهی و منابع گیاهی مثل سویا، بادام، کلزا، بذر کتان و … از دیگر غذاهای حاوی امگا ۳ می باشند.

البته، باید بدانید که ماهی بهترین منبع امگا ۳ است. امگا ۳ همچنین می تواند سطح تری گلیسیرید و فشار خون را پایین بیاورد. به یاد داشته باشید که قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی خود حتماً با پزشک مشورت کنید (مخصوصاً اگر داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید).

۴. از چربی های اشباع و ترانس بپرهیزید

گوشت قرمز و انواع لبنیات حاوی چربی های اشباع می باشند. چربی های اشباع، چربی هایی با پیوند یگانه هستند که باعث افزایش سطح کلسترول های مضر و کاهش سطح کلسترول های مفید می شوند. به طور جایگزین، برای این نوع غذاها شما می توانید از لبنیات کم چرب، گوشت های تکه ای بدون چربی و چربی های غیر اشباع مثل روغن کنجد یا روغن زیتون استفاده کنید.

بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می کنیم حاوی چربی های ترانس هستند. البته، بیشتر این غذاها شامل غذاهای فرآوری شده و صنعتی هستند که با اضافه کردن هیدروژن به روغن های گیاهی تولید می شوند. چربی های ترانس در بیشتر غذاهای سرخ کردنی، کلوچه ها، کیک ها، پودهای قهوه و بیسکوییت ها وجود دارد. از آنجایی که بسیاری از پزشکان چربی های ترانس را بدترین نوع چربی برای مصرف انسانی می دانند، باید تا جای ممکن از مصرف آن بپرهیزید.

۵. دخانیات را ترک کنید

یکی از مهمترین کارهایی که برای درمان چربی خون بالا باید انجام دهید، ترک سیگار و قلیان است. سیگار کشیدن خطر بروز حمله قلبی را به طور چشمگیری افزایش می دهد. این خطر برای افراد مبتلا به چربی خون دوچندان می شود. باید بدانید که با ترک سیگار علاوه بر چربی خون بالا، مشکلات ضربان قلب و فشار خون بالا نیز درمان می شوند. بعد از گذشت یک سال از ترک سیگار، خطر بیماری های قلبی نصف می شود، و بعد از ۱۵ سال خطر بیماری قلبی برای شما مشابه یک فرد غیر سیگاری خواهد بود.

۶. تا حد امکان استرس به خود راه ندهید

آیا می دانستید که در زمان استرس کلسترول شما به شدت بالا می رود؟ پس خونسرد باشید و سخت نگیرید! یک کتاب آرامش بخش بخوانید، با دوستان خون وقت بگذرانید و قهوه بخورید؛ یا یک تشک یوگا بخرید و در خانه یوگا و مدیتیشن تمرین کنید. تمامی این کارها باعث تعادل سطح کلسترول شما می شود.

۷. ادویه ها خیلی سریع چربی خون بالا را درمان می کنند

اگر در غذاهای خود از ادویه جات فراوان استفاده نمی کنید، باید بدانید که ادویه هایی مثل سیر، فلفل سیاه، دارچین، زنجبیل و … حتی بیشتر از خود غذاهای شما برای بدنتان مفید هستند. تحقیقات نشان داده است که خوردن نیم تا یک حبه سیر در روز می تواند سطح کلسترول بدن را تا ۹% پایین بیاورد. اضافه کردن ادویه جات متنوع به غذا همچنین باعث کاهش اشتها و نهایتاً کمک به کاهش وزن می شود.

فواید ادویه برای قلب

از داروهای کاهش چربی خون کمک بگیرید

اگر در کنترل کلسترول خود به مشکل بر خورده اید، پزشک ممکن است یکی از داروهای گروه استاتین را برایتان تجویز کند. استاتین ها از تشکیل کلسترول پیشگیری کرده و منجر به کاهش میزان کلسترول خون می شوند. مصرف استاتین ها می تواند سطح کلسترول های مضر را از ۲۰ تا ۵۰% کاهش دهد.

مطلب مرتبط: کدام قرص برای چربی خون بالا مفید است؟

حواستان باشد که سطوح کلسترول های خوب و بد معمولاً با افزایش سن بالا می رود. در صورتی که متوجه چنین افزایشی شدید نیاز به نگرانی نیست. البته توجه داشته باشید برخی از عوامل خطرزای افزایش کلسترول شامل فشار خون بالا، اضافه وزن یا دیابت می باشد. علاوه بر این، با کنترل رژیم غذایی، ورزش منظم و رعایت تجویزات پزشک خود به طور چشمگیری می توانید سطح کلسترول را پایین بیاورید.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: