علت درد قلب در هنگام خواب چیست؟

فهرست مطالب

درد قلب هنگام دراز کشیدن می تواند به دلایل متعددی ایجاد شود. چندین عامل می توانند در تجربه درد قفسه سینه در هنگام خوابیدن نقش داشته باشند. این عوامل، نشان دهنده طیف گسترده ای از مشکلات پزشکی است که برخی از آن ها اهمیت بیشتری دارد. اما در هر صورت، هنگام بروز درد قلب، مراجعه به پزشک ضروری است. در این مقاله، در مورد علت درد قلب در هنگام خواب صحبت می کنیم.

شایع ترین علل درد قلب در هنگام خواب

شایع ترین علل درد قلب هنگام دراز کشیدن عبارت اند از:

آسیب به قفسه سینه

در صورتی که عضلات و استخوان های قفسه سینه به نوعی کشیده شده و یا آسیب دیده باشد، هرگونه حرکت بدن می تواند باعث درد قلب شود. در نتیجه، ممکن است تغییر وضعیت در خواب و یا دراز کشیدن بر روی سینه، باعث احساس درد در قلب شود.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس معده که به آن بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز گفته می شود، می تواند منجر به نوعی احساس درد و سوزش قلب شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که اسید معده به درون مری برگردد. هنگام خواب، ترشح اسید معده افزایش یافته و در صورت برگشت به مری، درد قلب تشدید می شود.

شایع ترین علل درد قلب در هنگام خواب

پلورزی

پلورزی وضعیتی است که در آن پلور (پرده جنب) ملتهب می شود. این بیماری می تواند باعث تجمع مایع در اطراف ریه ها شود. یکی از علائم معمول پلورزی، احساس درد در قلب می باشد. درد ناشی از پلورزی، هنگام دراز کشیدن بدتر می شود.

درد قلب ناشی از مشکلات قلبی

درد قلب در هنگام خواب همچنین ممکن است ناشی از برخی مشکلات قلبی باشد. مهمترین مشکلات قلبی که باعث درد قلب هنگام خواب می شوند عبارتند از:

حمله قلبی:

انسداد عروق کرونر (شریان هایی که خونرسانی به عضلات قلب را بر عهده دارند) منجر به کاهش اکسیژن رسانی به قلب و بروز حمله قلبی می شود. این انسداد اغلب به دلیل لخته شدن خون ایجاد می شود.

آنژین:

آنژین قلبی یا درد قفسه سینه، به دلیل کاهش خونرسانی به عضله قلب رخ می دهد و علت آن معمولا تنگ شدن عروق کرونر به دلیل تجمع پلاک های چربی می باشد.

درد قلب ناشی از مشکلات قلبی

میوکاردیت:

میوکاردیت یا التهاب عضله قلب (میوکارد)، می تواند منجر به آریتمی های قلبی (ریتم های سریع یا غیر طبیعی ضربان قلب) شود.

پریکاردیت:

به التهاب پریکارد (پرده اطراف قلب) پریکاردیت گفته می شود. پریکاردیت معمولاً باعث درد قلب می گردد و این درد، هنگام نفس کشیدن یا دراز کشیدن بدتر می شود.

پارگی آئورت:

پارگی آئورت یک وضعیت بسیار مرگ آور و خطرناک است و زمانی رخ می دهد که لایه های داخلی دیواره آئورت (شریان اصلی بدن) از یکدیگر جدا شده و آئورت پاره می شود.

درد های قلبی چه موقع خطرناک هستند؟

در صورتی که درد قلب با تنگی نفس همراه باشد، باید فورا به پزشک مراجعه شود. از آنجایی که بیماری های مختلفی می تواند منجر به درد قلب شود، تشخیص علت آن می تواند سخت باشد. به همین دلیل، سایر علائمی که به همراه درد قلب بروز می یابد نیز اهمیت دارد.

برای تشخیص علت درد، پزشک از بیمار یک شرح حال گرفته و معاینه فیزیکی را انجام می دهد. همچنین ممکن است انجام آزمایشات خون و تست های تشخیصی قلب از جمله اکو قلب و نوار قلب و یا عکسبرداری را درخواست دهد. در صورتی که درد قلب ناشی از مشکلات گوارشی باشد، پزشک ممکن است آزمایشات دیگری مانند آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی (GI) را انجام دهد.

درد های قلبی چه موقع خطرناک

درد قلب در هنگام خواب می تواند حاد یا مزمن باشد. این وضعیت ممکن است ناشی از یک بیماری جدی بوده و یا به دنبال بالا رفتن سن ایجاد شود. درد قلب هنگام دراز کشیدن، با توجه به علت آن، ممکن است با مصرف برخی داروها و یا تغییر وضعیت خوابیدن بر طرف شود. تشخیص علت درد قلب، برای بهبود کیفیت خواب ضروری است.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: