علائم کاردیومیوپاتی و روش های درمان آن

فهرست مطالب

کاردیومیوپاتی شرایطی است که عضله قلب را تحت تأثیر قرار می دهد. در صورتی که به کاردیومیوپاتی مبتلا هستید، قلب شما نمی تواند به طور مؤثر خون را به دیگر نقاط بدنتان برساند. در نتیجه، شما ممکن است خستگی، تنگی نفس یا تپش قلب را تجربه کنید. این شرایط، به مرور زمان تشدید می شود. درمان مناسب، می تواند روند پیشرفت بیماری را آهسته کند و کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

کاردیومیوپاتی چیست؟

کاردیومیوپاتی، میوکاردیوم یا عضله ی قلب را دچار مشکل می کند. این شرایط می تواند باعث سفتی، ضخامت و یا بزرگ شدن عضله ی قلب شود. در نتیجه، قلب نمی تواند خون را به تمام بدن پمپاژ کند. به مرور زمان، قلب بر اثر کاردیومیوپاتی ضعیف می شود و می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. درمان می تواند به بهبود این شرایط کند. برخی از افراد مبتلا به کاردیومیوپاتی در نهایت به پیوند قلب نیاز پیدا می کنند.

کاردیومیوپاتی چیست

انواع کاردیومیوپاتی قلب

انواع اصلی کاردیومیوپاتی شامل موارد زیر می شوند:

کاردیومیوپاتی گشاد شده

به شرایطی گفته می شود که یکی از بطن های قلب بزرگ شده باشد. این نوع کاردیومیوپاتی در هر سنی می تواند رخ دهد و می تواند ارثی باشد یا نباشد. اما در مردان شایع تر است و همچنین شایع ترین نوع کاردیومیوپاتی در بین کودکان است.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

این شرایط زمانی رخ می دهد که عضله قلب ضخیم شده باشد. این نوع کاردیومیوپاتی، معمولاً در کودکی یا اوایل بزرگسالی رخ می دهد و می تواند موجب مرگ ناگهانی در بزرگسالان و ورزشکاران جوان شود. این شرایط اغلب یک بیماری ارثی است و فرد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد.

اگر سابقه ی این بیماری در خانواده ای وجود داشته باشد، دیگر اعضای خانواده باید آزمایش شوند و فعالیت های روزانه ی خود را برای کاهش احتمال مرگ ناگهانی، کنترل کنند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

کاردیومیوپاتی آریتموژنیک

این نوع کاردیومیوپاتی موجب ضربان ها یا ریتم های قلب نامنظم می شود. این شرایط، اغلب ارثی است و در بین مردان شایع تر است. 

کاردیومیوپاتی محدود کننده

در این شرایط، عضله ی قلب سفت یا زخمی می شود. کاردیومیوپاتی محدود کننده، می تواند همراه با آمیلوئیدوزیس یا هموکراماتوزیس و شرایط دیگر رخ دهد و در بین دیگر انواع کاردیومیوپاتی، احتمال وقوع آن کمتر است.

علائم کاردیومیوپاتی چه مواردی هستند؟

برخی از افراد هیچ علائمی ندارند. اما برخی دیگر، با پیشرفت بیماری ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

  • خستگی
  • تپش قلب (ضربان قلب سریع)
  • تنگی نفس (دیسپنی)
  • التهاب (اِدِم) در ران ها، ساق ها و مچ های پا
  • سنکوپ (غش کردن)
علائم کاردیومیوپاتی

علت ایجاد کاردیومیوپاتی چیست؟

عفونت های ویروسی در قلب، علت اصلی کاردیومیوپاتی هستند. در برخی موارد، کاردیومیوپاتی ناشی از یک بیماری دیگر یا یا درمان های آن می باشد. این بیماری ها ممکن است شامل بیماری های قلبی مادرزادی پیچیده، کمبودهای تغذیه ای، ریتم های قلبی سریع و غیر قابل کنترل یا انواع خاصی از شیمی درمانی برای درمان سرطان می شود.

گاهی اوقات، کاردیومیوپاتی بر اثر یک نقص ژنتیکی ایجاد می شود. اما در برخی موارد، علت کاردیومیوپاتی ممکن است ناشناخته باشد.

کاردیومیوپاتی چه تأثیری روی بدن دارد؟

با تشدید کاردیومیوپاتی شما ممکن است دچار مشکلات قلبی دیگری شوید که عبارتند از:

  • آریتمی ها (ضربان های قلب نامنظم)
  • نارسایی قلبی
  • مشکلات دریچه قلب، اعم از بیماری دریچه قلب
کاردیومیوپاتی

تفاوت کاردیومیوپاتی با دیگر بیماری های قلبی

کاردیومیوپاتی چند تفاوت عمده با دیگر اختلال های قلبی دارد که عبارتند از:

کاردیومیوپاتی چگونه درمان می شود؟

تمرکز اصلی درمان کاردیوموپاتی روی کنترل علائم است. درمان، همچنین روند پیشرفت بیماری را آهسته می کند. شما باید تحت معاینه های منظم قرار گیرید تا وضعیت سلامتتان تحت کنترل باشد. پزشک، برای درمان کاردیومیوپاتی ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

درمان دارویی

داروهای قلب می توانند گردش خون را بهبود بخشند، علائم را کنترل کنند یا مشکلات زمینه ای را درمان کنند. پزشک ممکن است دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین)، مسدود کننده های بتا مانند پروپرانولول (ایندرال) یا داروهایی برای پایین آوردن کلسترول خون را تجویز کند.

استفاده از دستگاه های ضربان ساز

دستگاههای ضربان ساز یا دیفیبریلاتورهای قلبی کاشتنی ( ICDها)، ضربان های نامنظم قلب را درمان می کنند. این دستگاه ها، ضربان قلب را کنترل می کنند و زمانی که آریتمی شروع می شود، پالس های الکتریکی به قلب ارسال می کنند.

درمان کاردیومیوپاتی

استفاده از دستگاه های بهبود جریان خون

برخی از دستگاهها به قلب شما کمک می کنند، پمپاژ بهتری داشته باشد. دستگاههای همزمان سازی انقباض قلبی (CRT)، انقباضهای بین سمت راست و چپ قلب را کنترل می کنند. دستگاه کمکی بطن چپ (LVAD) به قلب کمک می کند خون را پمپاژ کند.

جراحی قلب

اگر دارای علائم شَدید و یا یک مشکل قلبی زمینه ای هستید، پزشک ممکن است جراحی قلب را توصیه کند. پزشکان معمولاً فقط زمانی جراحی قلب باز یا پیوند قلب را توصیه می کنند که سایر درمان ها برای تسکین شرایط با شکست مواجه شده باشند.

کاردیومیوپاتی چه زمانی نیاز به درمان دارد؟

کاردیومیوپاتی، یک بیماری جدی است و در صورتی که درمان نشود می تواند خطرناک باشد. این بیماری، همچنین یک شرایط پیش رونده است، یعنی معمولاً به مرور زمان تشدید پیدا می کند. درمان کاردیومیوپاتی می تواند شرایط بیمار را بهبود بخشد.

اگر مبتلا به کاردیومیوپاتی هستید، از متخصص قلب کمک بگیرید. داروها، جراحی یا درمان های دیگر می توانند کیفیت زندگی شما را افزایش دهند و به شما کمک کنند عمر طولانی تری داشته باشید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: