علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان

فهرست مطالب

زمانی که بسیاری از افراد وارد دهه ی بیست سالگی می شوند، انسدادهایی که به مرور زمان در رگ ها ایجاد می شوند، جریان خون آنها را مختل می کنند. شریان های سالم، مسئول حمل خون غنی از اکسیژن و موادمغذی لازم برای ادامه حیات، از قلب به سایر نقاط بدن هستند و برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. بسیای از مردم تصور می کنند که گرفتگی عروق در جوانان رخ نمی دهد، اما اینطور نیست. در این مقاله به علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان می پردازیم.

آمار گرفتگی رگ قلب در جوانان

در یک بررسی انجام شده، مشخص شد که بسیاری از افراد جوان، دارای علائم اولیه ی بیماری های قلبی مانند گرفتگی شریان ها بر اثر کلسترول بالا هستند. بزرگترین عامل خطر برای گرفتگی شریان ها، در افراد بسیار چاق با سطوح بالایی از “کلسترول بد” مشاهده شده است.

در این پژوهش، گرفتگی رگ ها در ۲ درصد از پسران ۱۵ تا ۱۹ سال و در حدود ۲۰ درصد از مردان بین ۲۰ تا ۳۴ سال گزارش شده است. با وجود اینکه تعداد کمی از نوجوانان به گرفتگی رگ قلب مبتلا بودند، اما این نتایج برای محققان عجیب بود.

گرفتگی رگ قلب در جوانان

مهم ترین علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان چیست؟

شریان، نوعی رگ خونی است که خون را از قلب به پاها، دستها و دیگر نواحی بدن منتقل می کند. زمانی که شریان ها سالم هستند، خون در سراسر بدن بهتر جریان پیدا می کند. متأسفانه، ممکن است پلاک ها در شریان ها تجمع پیدا کنند و باعث گرفتگی عروق قلب شوند. چندین علائم هشدار دهنده در جوانان وجود دارد که نشان می دهد به گرفتگی رگهای قلب دچار شده اند.

حملات ایسکمی گذرا

حملات ایسکمی گذرا یکی از علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان است. گرفتگی شریان ها می تواند موجب حمله ی ایسکمی گذرا شود که  TIA نیز نامیده می شود. این نوع حمله، نشان دهنده ی این است که گرفتگی رگ های شما ممکن است در آینده، منجر به حمله ی قلبی شود.

حملات ایسکمی گذرا باعث می شوند تکلم شما دچار مشکل شود یا یک طرف بدن شما بی حس شود. علاوه بر این، ممکن است در حرکت دادن یکی از پاها یا دست های خود دچار مشکل شوید. همچنین ممکن است مقداری از بینایی خود را از دست دهید.

مهم ترین علائم گرفتگی رگ قلب در جوانان

درد قفسه سینه

درد قفسه سینه که به آن آنژین هم می گویند، می تواند یکی از علائم هشدار دهنده گرفتگی رگ قلب در جوانان باشد. این درد ممکن است نشانه این باشد که قلب شما به اندازه کافی خون دریافت نمی کند.

مشکلات پا

زمانی که شریان های پاها و دیگر اندام های بدن شما دچار گرفتگی شوند، مشکلات زیادی ممکن است برای شما به وجود بیاید. برای مثال، شما ممکن است درد در پاها یا سردی پاها را تجربه کنید. علاوه بر این، بهبودی آسیب پاها ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد.

سایر علائم گرفتگی رگ قلب

گرفتگی شریان ها، علاوه بر ایجاد مشکلاتی در پا، می تواند باعث احساس سرگیجه، ضعف و تپش قلب شود. همچنین ممکن است تعریق بیش از حد، حالت تهوع و یا مشکلات تنفسی را تجربه کنید.

گرفتگی پا

بررسی علائم گرفتگی رگ قلب

اگر درد قفسه سینه، سردی پاها یا دیگر علائم هشداردهنده ی گرفتگی شریان ها را تجربه کنید، نباید این علائم را نادیده بگیرید. تشخیص درست به شما این امکان را می دهد تا به دنبال بهبودی سلامت خود باشید و احتمال تجربه ی سکته یا حمله قلبی را کاهش دهید.

برای بررسی گرفتگی رگ های قلب و تشخیص علت علائم، از آزمایشات مختلفی استفاده می شود. برای مثال، آنژیوگرافی یک آزمایش کم تهاجمی می باشد که به تشخیص بیماری های قلبی-عروقی مختلف کمک می کند.

علت گرفتگی رگ قلب در جوانان چیست؟

گرفتگی عروق قلب به دلیل شرایطی به نام آترواسکلروزیس رخ می دهد که ناشی از چسبیدن مواد چربی خون به دیواره داخلی شریان ها می باشد. به مرور زمان، مقدار زیادی از این مواد در شریان ها جمع می شوند و جریان خون را تحت تأثیر قرار می دهند.

میزان تأثیر تجمع مواد چربی، بستگی به محل انسداد دارد. گرفتگی شریان ها زمانی خطرناک می شود که خونرسانی به قلب یا مغز را تحت تأثیر قرار دهد، زیرا این اندام ها برای حفظ عملکرد صحیح، به طور دائم نیاز به تأمین اکسیژن دارند.  

علت گرفتگی رگ قلب در جوانان

آزمایش های مورد نیاز برای تشخیص گرفتگی رگها

آزمایشات غربالگری قلب با آزمایش مواردی مانند “کلسترول بالا” که موجب تجمع رسوب های چربی در رگ های خونی می شوند، احتمال گرفتگی شریان ها را مشخص می کنند. اگر مبتلا به مشکلات قلبی مانند آنژین هستید یا پیش از این دچار سکته یا حمله قلبی شده اید، بیشتر در معرض گرفتگی رگهای قلب قرار دارید.

 آزمایشاتی وجود دارند که برای بررسی انسداد، داخل رگ های شما را بررسی می کنند. در کلینیک های تخصصی قلب، از سونوگرافی برای بررسی علائم انسداد استفاده می شود. اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب، نوعی سونوگرافی از قلب است که به بررسی احتمال بیماری قلبی کمک می کند و همچنین سونوگرافی داپلر کاروتید به ما این امکان را می دهد که میزان جریان خون شریان های تأمین کننده مغز را اندازه گیری کنیم.

اسکن داپلر کاروتید برای ارزیابی احتمال سکته استفاده می شود. اگر هر گونه مشکلی در طول این آزمایشات شناسایی شود، با درمان مناسب می توان به بهبود جریان خون درون شریان های گرفته شده کمک کرد و احتمال خطر را کاهش داد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: