اسکن هسته ای قلب بهتر است یا آنژیوگرافی؟

فهرست مطالب

آزمایش های قلب می توانند در تشخیص خطرات احتمالی متوجه قلب، مشکلات قلبی و درمان های مورد نیاز به پزشک کمک کنند. آزمایش های متعددی برای قلب وجود دارند که بیشتر این آزمایشات غیر تهاجمی می باشند. به این معنا که پزشک برای آزمایش نیازی به وارد کردن دستگاه به داخل بدن ندارد. این آزمایش ها می توانند تصاویر ثابت و متحرکی از قلب را در اختیار پزشک قرار دهند.

در این مقاله، در مورد اسکن هسته ای قلب و آنژیوگرافی و مقایسه این دو روش صحبت می کنیم.

اسکن هسته ای قلب چیست؟

اسکن هسته ای قلب با تزریق مقادیر اندک مواد رادیواکتیو در رگ بیمار، به منظور عکس برداری از جریان خون به قلب انجام می شود. این مواد رادیواکتیو به بدن یا اندام های داخلی شما آسیبی نمی رسانند. آزمایش اسکن هسته ای به پزشک این امکان را می دهد که اندازه ی دریچه های قلبی، کیفیت پمپاژ خون توسط قلب و آسیب های عضلانی احتمالی آن را مشاهده کند.

این آزمایش همچنین اطلاعاتی درباره ی گرفتگی عروق قلب بر اثر بیماری شریان کرونری را در اختیار پزشک قرار می دهد. عکس های به دست آمده توسط دوربین ویژه و یک کامپیوتر در اسکن هسته ای، به پزشک کمک می کند تا در مورد میزان جدی بودن بیماری، تشخیص و درمان بهتر تصمیم بگیرد.

اسکن هسته ای قلب چیست

ویژگی های اسکن هسته ای قلب

– بدون نیاز به جراحی می باشد: به غیر از مواد رادیواکتیوی که به بدن شما تزریق می شود، اسکن هسته ای قلب به هیچ وجه تهاجمی نیست. شما در این آزمایش نیاز به جراحی یا کاتتر ندارید.

– برعکس تصویر برداری اشعه ایکس است: در یک آزمایش اشعه ایکس سنتی، تشعشعات از بدن شما عبور داده می شوند. در حالی که در اسکن هسته ای قلب، تشعشعات ارسال شده از رگ های خونی بدن شما ثبت می شود. این نوع عکس برداری، تصویر بهتری از اعضای داخلی بدن و عملکرد آنها به پزشک می دهد.

– یک ابزار تشخیص حرفه ای می باشد: این روش عکس برداری به پزشک کمک می کند تا ساختار فیزیکی قلب، عملکرد آن و کیفیت جریان خون به عضله ی قلب را مشاهده کند.

انواع اسکن هسته ای قلب

آنژیوگرافی رادیونوکلئید تعادلی (ERNA):

پزشک از این آزمایش برای مشاهده ی کیفیت عملکرد بطن های پایینی قلب در عملیات پمپاژ استفاده می کند.

تست استرس هسته ای

در این نوع از تست ورزش، پزشک رسیدن خون کافی به قلب را در زمان ورزش بررسی می کند. پزشک متخصص ابتدا در زمان استراحت از جریان خون به قلب شما عکس برداری کرده، سپس، در زمان ورزش روی تردمیل یا دوچرخه ی ایستاده بار دیگر عکس برداری را تکرار می کنند.

انواع اسکن هسته ای قلب

تست استرس فارمالوژیک هسته ای

این آزمایش مشابه تست استرس هسته ای بوده، با این تفاوت که برای بیمارانی که قادر به ورزش کردن نیستند انجام می شود. در این تست، پزشک از یک دارو برای بالا بردن ضربان قلب استفاده می کند.

اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)

مشابه تست استرس فارمالوژیک هسته ای، در این آزمایش نیز از دستگاه عکس برداری و مواد رادیواکتیو متفاوت استفاده می شود. مواردی که در این تست قابل مشاهده هستند عبارتند از: زخم های ایجاد شده در حمله های قلبی گذشته، میزان بهبودی نواحی قلب شما که تحت جراحی بایپس شریان کرونری با گرفت (CABG) یا کاتتریزاسیون قلبی قرار گرفته اند.

عوارض آزمایش اسکن هسته ای قلب

عوارض آزمایش اسکن هسته ای بسیار نادر بوده و از هر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر، تنها در ۱ نفر مشاهده می شود. این عوارض شامل حساسیت های پوستی، افزایش شدید فشار خون، ضربان قلب نامنظم (آریتمی) و تنگی نفس یا عکس العمل شبیه به آسم می شود. تمامی این موارد و همچنین، سایر خطرهای احتمالی مربوط به شرایط خاص شما، پیش از انجام آزمایش توسط پزشک برای تشریح خواهند شد.

آنژیوگرافی قلب چیست؟

آنژیوگرافی قلب یک آزمایش برای مشاهده ی هرگونه مشکل در قسمت های متفاوت قلب می باشد. این تست به پزشک کمک می کند که مشکلات موجود در نواحی زیر را بررسی کند:

آنژیوگرافی قلب چیست

در آنژیوگرافی یا کاتتریزاسیون قلبی پزشک یک شلنگ نازک و بلند را وارد شریان، یا رگ پا، یا رگ دست کرده و سپس آن را به سمت قلب هدایت می کند. سپس، با انجام عکس برداری اشعه ایکس، پزشک می تواند مشکلات مربوط که هر یک از نواحی قلب را مشاهده کند. کاتتر می تواند برای اهداف زیر مورد استفاده قرار گیرد:

این آزمایش حدود ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان برده و در مکانی به نام لابراتور کاتتریزاسیون قلبی-عروقی یا «کت لب» انجام می شود.

عوارض آنژیوگرافی قلب

آنژیو قلب یک عمل ایمن می باشد، اما مانند هر عمل دیگری خطرات احتمالی کمی نیز وجود دارد. این خطرات نادر شامل خونریزی، حمله قلبی یا سکته می شوند. پزشک قبل از انجام عمل، شما را در جریان این خطرهای احتمالی می گذارد و از شما رضایت کتبی خواهد گرفت.

مقایسه آنژیوگرافی قلب با اسکن هسته ای

آزمایش استرس هسته ای قلب معمولاً برای تخمین زدن شدت گرفتگی که ممکن است بر اثر بیماری شریان کرونری اتفاق افتاده باشد، استفاده می شود. این آزمایش به طور کلی به عنوان دقیق ترین روش غیر تهاجمی برای تشخیص گرفتگی های شریان کرونری شناخته می شود. در بسیاری از موارد، انجام آزمایش اسکن هسته ای قلب، نیاز بیمار به روش های تهاجمی مثل کاتتریزاسیون قلبی را از بین می برد.

درواقع به علت اینکه آنژیوگرافی تهاجمی تر از اسکن هسته ای قلب است، در برخی موارد پزشک تشخیص می دهد که اول اسکن هسته ای قلب انجام شود. اگر مشکل با این آزمایش کاملا مشخص نشد، از روش آنژیوگرافی استفاده می شود.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: