همه چیز درباره نارسایی دریچه آئورت

فهرست مطالب

نارسایی دریچه آئورت عبارت است از نشت خون از دریچه آئورت، در هر دوره از استراحت بطن چپ. نشت دریچه یا نارسایی آئورت باعث می شود که خون در دو جهت جریان یابد. خون غنی از اکسیژن از طریق آئورت به سراسر بدن جریان می یابد (جریان طبیعی)، اما مقداری از آن نیز هنگام استراحت بطن، از آئورت به بطن چپ باز می گردد.

علت بروز نارسایی دریچه آئورت چیست؟

نارسایی دریچه آئورت در هر شرایطی که منجر به آسیب دیدگی پره ها یا ساختار حلقه ای دریچه گردد، ایجاد می شود؛ مانند:

دریچه آئورت

چه کسانی در معرض ابتلا به نارسایی آئورت هستند؟

افزایش سن، یک عامل خطر شایع برای ابتلا به نارسایی آئورت است. می توان خطر برخی از عوامل مرتبط با نارسایی دریچه آئورت را کاهش داد؛ مانند:

عوامل خطر دیگری، مانند سن و برخی بیماری های ژنتیکی مثل سندروم مارفان، نیز وجود دارد که نمی توان آن ها را تغییر داد.

تشخیص نارسایی آئورت

علائم نارسایی دریچه آئورت

ممکن است هیچ نشانه ای از نارسایی خفیف آئورت نداشته باشید. با تشدید وضعیت، علائم ایجاد شده و با گذشت زمان بدتر می گردند. این علائم شامل موارد زیر است:

علائم نارسایی دریچه آئورت

نارسایی شدید و ناگهانی دریچه آئورت، یک وضعیت اورژانسی پزشکی است و شامل علائمی مانند موارد زیر می باشد:

نحوه تشخیص نارسایی آئورت

پزشک، سوابق پزشکی شما را گرفته و معاینه فیزیکی انجام می دهد؛ همچنین، با استفاده از یک گوشی پزشکی، وجود سوفل قلبی یا احتقان در ریه ها را بررسی می کند. ممکن است به انجام برخی آزمایش ها نیز نیاز داشته باشید، مانند:

اکوکاردیوگرافی قفسه سینه (سونوگرافی قلب، TTE)، برای تشخیص، ارزیابی شدت و ارزیابی علت احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. این سونوگرافی با قرار دادن یک پروب بر روی سطح پوست، تصویربرداری را انجام می دهد.

– اکوکاردیوگرام حلقی (سونوگرافی قلبی که از طریق مری گرفته می شود، TEE)، برای ارزیابی های بیشتر شدت و وجود پارگی آئورت در صورت نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

تست ورزش، برای ارزیابی ظرفیت عملکردی قلب، ممکن است به تست استرس نیاز داشته باشید

– CT یا MRI نیز می تواند برای ارزیابی وجود پارگی آئورت استفاده شود

در صورتی که تصاویر اکوکاردیوگرام قابل بررسی نباشند، ممکن است از MRI استفاده گردد که شدت و عملکرد قلب را ارزیابی می کند.

– ممکن است قبل از جراحی دریچه آئورت یا هنگامی که آزمایش اولیه، داده های غیرقابل اطمینانی را ارائه می دهد، انجام کاتتریزاسیون قلبی، آئورتوگرافی یا آنژیوگرافی قلب توصیه شود.

نوار قلب (ECG)، برای ارزیابی ریتم قلبی

– تصویربرداری اشعه ایکس قفسه سینه، می تواند بزرگ شدن قلب و آئورت را تشخیص دهد

درمان نارسایی دریچه آئورت

نوع درمان، با توجه به شدت بیماری متفاوت است. اگر بیماری خفیف باشد، ممکن است فقط به معاینات منظم پزشکی نیاز داشته یا سال ها بدون علامت باشید. علائم این عارضه می توانند به تدریج بدتر شده و بر زندگی روزمره تأثیر نگذارند.

انجام جراحی معمولاً در نارسایی شدید آئورت توصیه می شود. درمورد زمان جراحی، حتما با پزشک و جراح خود صحبت نمایید. در برخی موارد، نارسایی شدید آئورت ممکن است با دارو درمان گردد. همچنین امکان دارد از دارو، برای مدت کوتاهی قبل از جراحی تعویض دریچه، یا در مواردی که انجام عمل جراحی میسر نیست، استفاده شود. کنترل فشار خون نیز مهم است.

درمان نارسایی آئورت با دارو

درمان نارسایی شدید با تعویض دریچه آئورت

درمان برای افرادی که دچار نارسایی شدید آئورت، بروز علائم، بزرگ شدن بطن چپ یا عملکرد غیر طبیعی پمپاژ قلبی هستند، اغلب تا حدودی متفاوت است. ممکن است برای تعویض دریچه قلب به جراحی نیاز داشته باشید.

درصورت عدم وجود علائم، باز هم ممکن است که پزشک انجام جراحی را توصیه نماید. احتمال بهبود یافتن پس از جراحی، در افرادی که علائمی پیشرفته دارند، کمتر است. حتما درمورد زمان انجام جراحی با پزشک خود صحبت نمایید. ممکن است تا زمان انجام عمل جراحی، نیاز به مصرف دارو داشته باشید.

اکثر افراد به دریچه آئورت مصنوعی نیاز دارند. در برخی موارد، ترمیم دریچه آئورت توصیه می گردد. جراح می تواند از جراحی باز یا رویکردی با حداقل تهاجم استفاده کند. اگر به دلایل دیگری نیاز به جراحی قلب داشته باشید، پزشک احتمالا جایگزینی دریچه آئورت را به همراه آن توصیه می نماید.

درمان نارسایی دریچه آئورت حاد

گاهی اوقات نارسایی دریچه آئورت حاد است. در این صورت، گزینه های درمانی عبارتند از:

نارسایی آئورت چه عوارضی ایجاد می کند؟

عوارض نارسایی دریچه آئورت شامل موارد زیر است:

پزشک، با تجویز داروهایی برای بهبود پمپاژ قلب، به کاهش خطر عوارض کمک می نماید.

در چه صورتی نیاز به مشورت با پزشک دارید؟

اگر متوجه بدتر شدن تدریجی علائم شده اید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به جراحی یا تغییر داروهای مصرفی نیاز داشته باشید. در موارد زیر فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

زندگی با نارسایی دریچه آئورت

به طور منظم توسط پزشک معاینه شوید. در صورت تغییر علائم، فوراً به پزشک اطلاع دهید. هنگام ورزش کردن، علائم خود را یادداشت کنید. این علائم ممکن است در حین فعالیت بدنی بدتر گردند. معمولا علائم، در حین ورزش بروز می یابند. با پزشک خود در مورد عادات ورزشیتان صحبت نمایید. سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک و دندانپزشک خود قرار دهید.

پزشک ممکن است برای درمان مشکلات قلبی مربوط به نارسایی دریچه آئورت، موارد زیر را تجویز نماید:

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: