ارتباط استرس و افتادگی دریچه میترال

فهرست مطالب

با اینکه اضطراب معمولاً ناشی از مشکلات جسمانی نیست، اما برخی از مشکلات مادرزادی می توانند باعث ایجاد استرس بیش از حد شوند. یکی از این مشکلات، افتادگی دریچه میترال یا  MVP  می باشد. این شرایط، نوعی بیماری قلبی است که در اکثر موارد خطرناک نیست، اما می تواند موجب بروز اضطراب و حمله پانیک شود. در این مقاله در مورد ارتباط استرس و افتادگی دریچه میترال صحبت می کنیم.

افتادگی دریچه میترال، استرس و حمله های پانیک

اضطراب، حمله های پانیک و افسردگی ممکن است مربوط به افتادگی دریچه میترال باشند. برخی از متخصصان معتقدند که این علائم همراه با خستگی، مربوط به عدم تعادل سیستم عصبی خودکار می شوند. به نظر می رسد که افرادی که دچار اضطراب و حملات پانیک می شوند، بیشتر در معرض ابتلا به افتادگی دریچه میترال قرار دارند.

حمله های پانیک، استرس و افتادگی دریچه میترال، علائم مشابهی مانند تپش قلب و درد قفسه سینه دارند. علائم افتادگی دریچه میترال که به هنگام اضطراب یا حملات پانیک رخ نمی دهند، خستگی، میگرن و اِدِم ریوی هستند.

افتادگی دریچه میترال، استرس و حمله های پانیک

رابطه میان استرس و افتادگی دریچه میترال چیست؟

استرس و افتادگی دریچه میترال اغلب رابطه ی مستقیمی با هم دارند. اضطراب و حمله ی پانیک، از علائم رایج سندرم افتادگی دریچه ی میترال هستند و بسیاری از افرادی که با شرایط افتادگی دریچه میترال زندگی می کنند، سعی می کنند علائم خود را تحت کنترل درآورند.

اکثر مبتلایان به این بیماری، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند و یا حتی نمی دانند که افتادگی دریچه میترال دارند. اما برای تعداد کمی از افراد، این بیماری با علائم همراه است و کنارآمدن با اضطراب، چالشی است که زندگی روزمره آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

دقیقاً چه رابطه ای میان افتادگی دریچه میترال و استرس وجود دارد؟

متخصصان صد درصد مطمئن نیستند، اما مطابق با تحقیقات پزشکی، این دو مسئله هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی به هم مرتبط هستند. خوشبختانه، روش های درمانی مختلفی برای درمان افتادگی دریچه میترال و اضطراب وجود دارد.

استرس و افتادگی دریچه میترال از نظر جسمی چه رابطه ای با هم دارند؟

 ارتباط جسمی بین استرس و افتادگی دریچه میترال مربوط به تأثیر اختلال افتادگی دریچه میترال بر درون بدن می شود. زمانی که افتادگی دریچه میترال علامت دار باشد، علائم جسمانی ناخوشایندی ممکن است رخ دهد. این علائم شامل درد قفسه سینه، آریتمی های قلبی و تنگی نفس می شوند که می توانند بسیار آزاردهنده باشند. همچنین، برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه ی میترال، ممکن است اختلال سیستم عصبی خودکار را تجربه کنند.

اختلال سیستم عصبی خودکار یا دیس اتونومی، به تنهایی می تواند موجب علائم ناراحت کننده بسیاری از جمله ضربان قلب آهسته، تاکی کاردی، دید تونلی، ورتیگو و اضطراب شود. مطابق با آمار، این اختلال تقریباً در ۴۰% از بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال رخ می دهد.

استرس و افتادگی دریچه میترال از نظر جسمی

علائم افتادگی دریچه میترال می توانند ترسناک باشند و باعث ایجاد اضطراب شوند، به خصوص اگر زمینه ی طبیعی برای اختلال عملکرد سیستم عصبی خودکار فراهم باشد. در برخی موارد، اضطراب می تواند شدید باشد و ممکن است حملات عصبی به عنوان یک واکنش طبیعی به علائم افتادگی میترال رخ دهند.

افتادگی دریچه میترال و استرس از نظر روان شناختی چه رابطه ای با هم دارند؟

در افراد مبتلا به استرس و افتادگی دریچه میترال، تجربه ی اثرات روان شناختی طبیعی است. این تأثیرات، که ممکن است تبدیل به اختلالات ذهنی خطرناک شوند، ممکن است در واکنش به علائم  افتادگی دریچه میترال رخ دهند. این علائم به مرور زمان می توانند بر ذهن تأثیر بگذارند و موجب بروز مشکلاتی شوند که کیفیت زندگی را کاهش می دهند.

 همان طور که اشاره شد، علائم افتادگی دریچه میترال می توانند ترسناک باشند و موجب اضطراب و ترس فرد از بروز علائم شوند. با گذشت زمان، ذهن ممکن است علائم را به محرک های خاصی ربط دهد و به احساسات فیزیکی بیش از حد حساس شود. در نهایت، حتی محیط ها، موقعیت ها و احساسات عادی و بی خطر نیز ممکن است موجب حمله پانیک ناتوان کننده شوند.

به طور کلی آگاهی فرد از ابتلا به دریچه میترال غیرطبیعی، موجب بروز عوارض جدی و مشکلاتی می شود که می تواند فرد را مضطرب کند. در هر حال، افتادگی دریچه میترال، مشکلی است که مربوط به دریچه قلب است و می تواند خطرناک باشد. حتی احتمال مرگ ناگهانی نیز وجود دارد. بسیاری از افراد تحت تأثیر این ترسها دائماً نگران سلامتی قلب خود هستند و سعی می کنند با شرایط خود مقابله کنند.

افتادگی دریچه میترال و استرس از نظر روان شناختی

افتادگی دریچه میترال چگونه موجب استرس و اضطراب می شود؟

افتادگی دریچه میترال، شرایط نسبتاً شایعی است که در برخی موارد می تواند خطرناک باشد. بنابراین مراجعه به پزشک ضروری است. یکی از مشکلات افتادگی دریچه میترال این است که منجر به واکنش هایی می شود که استرس زیادی را در فرد مبتلا به وجود می آورد، به خصوص اگر استعداد بیولوژیکی ابتلا به اضطراب را داشته باشد.

توصیه می شود درباره اضطراب خود اطلاعاتی کسب کنید که به حل مشکل افتادگی دریچه میترال شما کمک کند.  دو مسئله ی مهم در رابطه با استرس و  افتادگی دریچه میترال وجود دارد:

حملات پانیک را می توان یک اختلال واکنشی در نظر گرفت که در واکنش به یک محرک خاص رخ می دهند. در برخی موارد این محرک ها ممکن است احساسات فیزیکی مختلف باشند. افرادی که بیماری افتادگی دریچه میترال یا مشکلات قلبی دیگری ندارند، اغلب مشکلات مشابه دیگری را تجربه می کنند.

آنها مسائلی مانند افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، پادرد و یا مسائل دیگر را احساس می کنند که منجر به واکنش زنجیره ای و حمله ی پانیک آنی می شود که با افزایش علائم فیزیکی همراه است و حتی فرد ممکن است تصور کند که در شرف مرگ است.

افتادگی دریچه میترال چگونه موجب استرس و اضطراب

 هرچیزی که باعث می شود به قلب خود بیش از حد معمول توجه کنید، ممکن است باعث ایجاد این نوع احساس شود. متأسفانه، علائم افتادگی دریچه میترال، توجه شما را بیشتر به سوی قلبتان منحرف می کنند. شایع ترین علامت، آریتمی یا تغییر در ریتم ضربان قلب می باشد.

افزایش ضربان قلب باعث می شود که فرد احساس کند قلبش در حال خرد شدن است و ممکن است موجب اضطراب بیش از حد و در نتیجه حمله پانیک شود. افتادگی دریچه میترال می تواند موجب مسائل دیگری شود که عبارتند از:

تمام این موارد علائم خاص خود را دارند که ممکن است موجب بروز حملات پانیک شوند. برخی از متخصصین همچنین بر این عقیده اند که افتادگی دریچه میترال ممکن است موجب افزایش خونرسانی به مغز شود. هرچیزی که باعث تغییرات شیمیایی در مغز شود، می تواند منجر به اضطراب شود.

عدم درمان ترس از مشکل قلبی، عامل دیگری است که می تواند اضطراب را افزایش دهد. این ترس ممکن است باعث شود که افراد به قلب خود و سلامتی شان بیش از حد توجه کنند. این افراد اغلب با اضطراب خود دست و پنجه نرم می کنند و سعی می کنند با اضطراب خود و این نوع مشکل قلبی کنار بیایند.

چگونه می توان استرس ناشی از افتادگی دریچه میترال را متوقف کرد؟

به یاد داشته باشید که اکثر موارد افتادگی دریچه میترال خطرناک نیستند. برخی از آنها کاملاً بدون علامت هستند و برخی دیگر موجب آریتمی های منظم می شوند که خطری در پی ندارند. شما باید در مرحله اول با پزشک خود مشورت کنید و بدانید که آیا نوع دریچه میترال شما نیاز به بررسی مداوم دارد؟ طریقه بررسی آن به چه صورت است و چگونه می توانید از بروز عوارض جانبی جلوگیری کنید.

اضطراب باعث می شود که اعتماد کردن به تشخیص پزشک برای شما سخت باشد، بنابراین باید بدانید حتی اگر پزشک به شما بگوید که افتادگی دریچه میترال شما از نوع بی خطر است، هنوز هم ممکن است فکر کنید پزشک اشتباه کرده است یا شرایط شما ممکن است بدتر شود.

سعی کنید ترس خود را کنترل کنید. بدانید که اضطراب، فرایندهای فکری شما را کنترل می کند و باعث می شود که شما بدترین حالت ممکن را تصور کنید. اگر پزشک به شما بگوید که هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد  افتادگی دریچه میترال وجود ندارد، باید به نگرانی خود پایان دهید.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خدری شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر‌من مدتیه شونه و یه قسمت بازوی چپم درد میگیره رفتم دکتر با معاینه گفت درصد کمی گشادی دریچه میترال داری .خودمم ادم استرسی هستم کلا.هیچی نداد فقط یه استامینوفن برا درد دستم.یه پراپرانول.گفت اصلا مشکلی نمیبینم که بخوام اکو بگبرم یا قرص بدم.گفت ارثیه.خیلی نگرانم اقای دکتر از ترس کلی گریه کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.گشادی دریچه میترال فقط تو اکو مشخص میشه.درد شانه شما هم بعیده به اون مربوط بشه.

  • تصویر کاربر منتظری سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام من مبتلا به پرولاپس میترال هستم و آریتمی هم دارم و 10 روز پیش در بیمارستان شهید رجایی تهران مورد عمل قرار گرفتم البته بوسیله یک سیم که از کشاله ران وارد رگها شد و متاسفانه دکتر جراح نتوانست این مشکل را از بین ببرد و عمل بی نتیجه شد و متاسفانه از آن نه روز نه تنها کاری مثبتی انجام نشد دجار فشار خون شدم و حتی احساس میکنم آریتمی هم شدیدتر شده و دلیل عدم موفقیت را گردن یک شربتی میخورم بنام متادون انداخت
    خواستم نظر شما را جویا شوم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.جزییات مدارک رو بفرستید لطفا.

    2. تصویر کاربر منتظری شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باسلام ممنون از پیگیری
    3. تصویر کاربر منتظری شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باسلام و ممنون از پیگیری
    4. تصویر کاربر منتظری شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      باسلام و ممنون از پیگیری
    5. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ببینید متادون میتونه یکی از علل بروز ضربان های نابجای بطنی باشه. در مورد ناموفق بودن عمل هم معمولا این روش درمانی نهایت در ۸۰ درصد موارد کارساز هست و ۲۰ درصد موارد  جواب نمیدن.فشار خون هم به طور  اتفاقی همزمان شده و از عوارض این عمل نيست.

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: