علت تپش قلب بعد از خوردن غذا چیست؟

فهرست مطالب

تپش قلب، هنگامی ایجاد می شود که تعداد ضربان قلب، بیشتر یا کمتر از پیش گردد. این امر می تواند سبب احساس لرزش و کوبش در قفسه سینه یا گردن شده و همچنین با افزایش ناگهانی ضربان قلب همراه باشد.

تپش قلب، همیشه هنگام انجام کارهای سنگین یا استرس زا اتفاق نمی افتد و ممکن است نشانه مشکل خاصی نباشد. ممکن است گاهی تپش قلب بعد از خوردن غذا اتفاق بیفتد و شما را نگران کند. در این مقاله قصد داریم به رابطه غذا خوردن و بالا رفتن ضربان قلب و علت تپش قلب بعدازغذاخوردن بپردازیم.

احساس تپش قلب چگونه است؟

اگر به فیلم ها یا رمان های عاشقانه علاقه دارید، تپش قلب را به خوبی می شناسید که همان لرزش کلیشه ای قلب در هنگام عاشق شدن یک فرد است. احساس تپش قلب برای همه افراد یکسان نیست و ممکن است احساسی مانند لرزش، ضربان سریع یا کوبش داشته باشد؛ همچنین گاهی اوقات می تواند باعث شود که ضربان قلب خود را احساس نکنید. احساس کوبش ناشی از تپش قلب، تنها مختص قلب نبوده و ممکن است در قفسه سینه، گلو یا گردن احساس شود.

احساس تپش قلب

علت تپش قلب بعد از خوردن غذا

افزایش ضربان قلب پس از ورزش، امری طبیعی است (قبلا مقاله ای درباره ضربان قلب نرمال در هنگام ورزش و استراحت نوشته ایم). حتی قبول داریم که یک اتفاق عاشقانه کوچک نیز می تواند سبب افزایش ضربان قلب گردد؛ اما جالب است بدانید که غذا خوردن نیز، با ایجاد تغییر در جریان خون، منجر به افزایش ضربان قلب می شود.

به علاوه خوردن غذا می تواند فشار خون را افزایش دهد. پرخوری، سبب افزایش نیاز دستگاه گوارش به خون، و در نتیجه افزایش ضربان قلب می گردد؛ بنابراین قلب باید بیش از حالت طبیعی فعالیت کند.

تپش قلب بعدازغذاخوردن

تاثیر رژیم غذایی بر تپش قلب

اگر فرد پرخوری نباشید، آنچه که می خورید (فارغ از میزان غذایی که میل می کنید) می تواند سبب ایجاد تپش قلب گردد. احتمالاً در مورد محدود کردن مصرف قندهای فرآوری شده و غذاهای حاوی کربوهیدرات زیاد شنیده اید. وجود قند و کربوهیدرات می تواند علت تپش قلب بعدازغذاخوردن باشد.

این دو، علاوه بر افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی، می توانند باعث ایجاد تپش قلب در افرادی شوند که به قند خون پایین (هیپوگلیسمی) مبتلا هستند. غذاهایی که سدیم بالایی دارند، مانند غذاهای فرآوری شده و کنسروها نیز ممکن است سبب بروز تپش قلب شوند. علاوه بر این، خوردن غذاهای خیلی چرب، شیرین یا تند ممکن است باعث سوزش سر دل گردد. تپش قلب نیز اغلب با سوزش سر دل همراه است.

تپش قلب بعد از خوردن غذاتپش قلب بعد از خوردن غذا

تپش قلب بعد از مصرف مکمل های غذایی

مصرف برخی مکمل ها به همراه وعده غذایی، ممکن است باعث بروز تپش قلب شود؛ مانند:

تپش قلب ناشی از مکمل

تپش قلب مرتبط با نحوه غذا خوردن

بروز تپش قلب بعد از خوردن غذا ممکن است به طریقه مصرف آن بستگی داشته باشد، نه به خود غذا. تپش قلب ممکن است به دلیل عمل بلع اتفاق بیفتد. امکان دارد گاهی هنگام ایستادن پس از صرف غذا احساس تپش قلب داشته باشید. برخی احساسات نیز می توانند سبب بروز تپش قلب شوند، به خصوص اگر زمان صرف غذا، خود باعث اضطراب یا استرس گردد.

تپش قلب بعد از خوردن چه غذاهایی اتفاق می افتد؟

رژیم غذایی یکی از مهم ترین علت های تپش قلب بعد از خوردن غذا می باشد. بنابراین، در ادامه، برخی از عوامل محرک و خطر در ایجاد تپش قلب را آورده ایم، اما قبل از آن چند نکته در مورد رابطه بالا رفتن ضربان قلب و رژیم غذایی ذکر کرده ایم:

آمینو اسید تیرامین

غذاها و نوشیدنی هایی که میزان آمینو اسید تیرامین بالایی دارند، می توانند فشار خون را افزایش داده و منجر به بروز تپش قلب شوند؛ مانند:

تئوبرومین موجود در شکلات

تئوبرومین، ماده ای است که معمولاً در شکلات یافت می شود، و می تواند با افزایش ضربان قلب، سبب بروز تپش قلب شود. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، محققان دریافتند که تئوبرومین می تواند بر روحیه فرد تأثیر مثبت بگذارد. اما در دوزهای بالا، دیگر اثرات آن مفید نخواهد بود.

شکلات

مونو سدیم گلوتامات (MSG)

MSG نوعی طعم دهنده موجود در اغلب غذاهای چینی، کنسروی و فرآوری شده است. اگرچه هیچ تحقیقی در تأیید این موضوع وجود ندارد، اما به نظر محققان، این ماده با ایجاد حساسیت می تواند سبب بروز تپش قلب شود.

سازمان غذا و دارو (FDA) این ماده را به طور کلی برای مصرف خوراکی بی خطر می داند، اما اگر فکر می کنید که MSG، عامل ایجاد تپش قلب شماست، برچسب روی محصولات غذایی را با دقت بخوانید و از مصرف غذاهای حاوی این ماده اجتناب کنید.

کافئین

پزشکان معتقدند که تپش قلب می تواند ناشی از حساسیت به کافئین باشد. کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی های محبوب وجود دارد، مانند:

کافئین

آلرژی غذایی و تپش قلب

امروزه بسیاری از مردم دچار حساسیت و آلرژی غذایی می باشند. محصولات لبنی، آجیل، برخی میوه ها یا صدف در برخی افراد می توانند سبب بروز حساسیت شوند. صرف نظر از اینکه چه غذایی سبب بروز آلرژی می گردد، بروز تپش قلب بعد از خوردن غذا هنگام واکنش آلرژیک شایع است.

بروز تپش قلب پس از خوردن غذا می تواند ناراحت کننده باشد اما اغلب بدون مداخله پزشکی و به صورت خود به خود برطرف می گردد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: