بعد از آنژیو قلب چه بخوریم؟

فهرست مطالب

یکی از سوالات پر تکرار شما از مختصصان کلینیک قلب سلامت این است که “بعد از آنژیو قلب چه بخوریم؟” در واقع خوردن غذای مناسب بعد از آنژیو قلب برای درمان بیماری قلبی بسیار مهم و ضروری است. پس بهتر است با غذاهای سالم و ناسالم آشنا شوید.

انجام آنژیوپلاستی به منظور باز کردن رگ، برای بسیاری از افراد قدم مهمی به سمت تقویت سلامت قلب است. اگر شما هم با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کنید، وقت آن رسیده تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهید و تمرکز روی رژیم غذایی سالم را در اولویت بگذارید. در این مقاله به رژیم غذایی سالم بعد از آنژیو قلب می پردازیم.

چرا باید بعد از آنژیو قلب رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟

انتخاب رژیم غذایی مناسب به عنوان بخشی از برنامه درمان بیماری قلبی بعد از آنژیو، احتمال بروز مشکل قلب، مانند حمله قلبی، در آینده را تا ۷۳ درصد کاهش می‌دهد. خوردن غذاهایی که در حفظ سلامت قلب موثر است، با کاهش کلسترول، پایین آوردن فشار خون و رساندن یا حفظ وزن بدن در حالت متعادل به بهبود شرایط کمک می‌کند.

بعد از آنژیو قلب رژیم غذایی سالم

تمرکز اصلی رژیم غذایی مناسب قلب روی کاهش مصرف نمک و چربی‌های مضر و و بالا بردن میزان مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل است. تحقیقات روی رژیم محبوب DASH  (رژیم مخصوص کاهش فشار خون) و سایر رژیم‌های مناسب قلب، که در سال ۲۰۱۳ در مجله تغذیه منتشر شد، نشان می‌دهد که این رژیم‌ها در حفظ سلامت قلب و عروق بسیار موثرند.

گزارش‌ها از بررسی شش تحقیق حاکی از این است که بعد از رژیم غذاییDASH  خطر بیماری قلب و عروق تا ۲۰ درصد، بیماری کرونری قلبی تا ۲۱ درصد، سکته تا ۱۹ درصد و نارسایی قلبی تا ۲۹ درصد کاهش یافت.

بعد از آنژیو قلب چه غذاهایی بخوریم؟

بعد از آنژیو قلب غذاهای زیر را به برنامه غذایی روزانه اضافه کنید:

غلات کامل:

انواع غلات کامل مفید است اما جو و جو دو سر حاوی نوعی فیبر به نام بتا گلوکان هستند که کلسترول را از مجرای گوارش می‌زداید و مانع از ورود آن به جریان خون می‌شود.» به علاوه، مصرف گندم سیاه، بلغور، گندم کامل و ارزن هم توصیه می‌شود.     

بعد از آنژیو قلب چه غذاهایی بخوریم

میوه و سبزیجات:

بعد از آنژیو قلب از سبزیجات غافل نشوید. میوه و سبزیجات تازه سرشار از پتاسیم است که باعث کاهش اثر سدیم می‌شود و به پایین آمدن فشار خون کمک می‌کند. مخصوصا مصرف انواع توت در حفظ سلامت قلب موثر است. گلابی و سیب به کاهش خطر سکته کمک می‌کنند.

فلفل دلمه، گوجه، هویج و سبزیجات سبز برگدار از جمله منابع ویتامین و کارتئونید، نوعی آنتی اکسیدان، هستند و باعث تقویت سلامت عمومی می‌شوند. یک گزینه مناسب دیگر کرنبری است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و باعث باز شدن رگ‌های خون می‌شود. در هر وعده و میان وعده از مصرف میوه یا سبزیجات غافل نشوید.

میوه و سبزیجات

چربی های سالم:

همه چربی‌ها مضر نیستند. بعد از آنژیو قلب چربی “سالم” و اشباع‌نشده را انتخاب کنید و درمجموع، مصرف چربی را کاهش دهید زیرا تمام چربی‌ها حاوی مقادیر بالای کالری هستند. ماهی سرشار از اسید چرب امگا-۳، مثل قزل‌آلای خاکستری، ماکرل، شاه‌ماهی، سالمون، ساردین و ماهی تن آلباکور، انتخاب خوبی است. این چربی خطر ضربان قلب غیرعادی را کاهش می‌دهد و میزان تشکیل لخته خون را پایین می‌آورد.

روغن زیتون و کانولا نیز منبع خوبی برای چربی سالم و جایگزین مناسبی برای کره است. اگر بخشی از چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی (مانند کره، پیه و چربی گوشت) جای خود را به چربی اشباع‌نشده بدهد، میزان کلسترول پایین می‌آید.        

آجیل، حبوبات، تخمه:

دراینکه حبوبات برای قلب مفید است، هیچ شکی نیست. مصرف حبوبات با کاهش فشار خون و خطر بیماری قلبی همراه است. مصرف گردو، بادام و سایر مغزها و تخمه‌ها نیز در حفظ سلامت قلب موثر است. مصرف منظم این غذاها، باعث کاهش میزان لیپوپروتئین کم چگالی یا کلسترول مضر می‌شود.

شکلات تلخ:

اگر هوس یک چیز شیرین کردید، یک گاز از شکلات تلخ بزنید. شکلات تلخ که سرشار از فلاونوئید (نوع دیگری از آنتی اکسیدان) است، به کاهش فشار خون و التهاب کمک می‌کند.   

چای تازه‌دم:

اگر نیاز به نوشیدنی آرامش‌بخش دارید، چای بنوشید. چایِ سرشار از فلاونوئید به کاهش خطر حمله قلبی و سکته و پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند اما از مصرف چای آماده بپرهیزید و خودتان چای را دم کنید چون چای آماده یا اصلا فلاونوئد ندارد، یا حاوی مقادیر اندکی از آن است.

چه میوه هایی برای آنژیو قلب خوب است؟

میوه ها و سبزیجات تازه منبع عالی پتاسیم هستند که می تواند اثرات سدیم را کاهش داده و فشار خون را کاهش دهند. بعد از آنژیو قلب از میوه ها و سبزیجات زیر غافل نشوید:

– انواع توت ها

– گلابی و سیب  به کاهش خطر سکته مغزی کمک می کنند.

– فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، هویج و سبزیجات سبز برگ دار همه منابع عالی ویتامین ها و کاروتنوئیدها بوده و دارای نوعی آنتی اکسیدان هستند که برای بهبود سلامت قلب مفید است.

– کرن بری به کاهش التهاب و افزایش اتساع عروق کمک می کند.

بعد از آنژیو قلب چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

بعد از آنژیو قلب با مصرف غذاهای ناسالم زحماتتان را به باد ندهید. در ادامه به شما می گوییم که از چه غذاهایی و به چه دلیل پرهیز کنید.

گوشت فراوری شده:

شامل هات داگ و گوشت اغذیه‌فروشی. این گوشت‌ها سرشار از سدیم، نیترات و سایر مواد نگهدارنده هستند که به قلب ضرر می‌رساند.

گوشت های فراوری شده

چربی اشباع‌شده و ترانس:

حواستان به چربی اشباع‌شده در کره، خامه، پنیر، گوشت قرمز پرچرب و پوست ماکیان باشد. غذای بسته‌بندی و سرخ‌شده حاوی چربی ترانس است که منجر به بالا رفتن کلسترول مضر می‌شود.

غلات تصفیه و فراوری‌شده:

مثل نان و برنج سفید که مواد سالم و مغذی آن از بین رفته است.

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین:

حتما شنیده‌اید که نوشابه به دلیل قند زیاد ضرر دارد اما برچسب دیگر نوشیدنی‌ها را هم چک کنید. بعد از آنژیو قلب از مصرف غذاهایی مثل آبنبات، ژله و دسر هم بپرهیزید چون قند بالایی دارد و منجر به اضافه وزن می‌شود.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: