پیشگیری از سکته قلبی در خواب

فهرست مطالب

اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم در واقع رابطه بین خواب و نارسایی‌های قلبی مانند یک خیابان دو طرفه است. داشتن نارسایی‌های قلبی احتمالاً سایر اختلالات را نیز از جمله مشکلات خواب به همراه خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت که مشکلات خواب، از جمله آپنه انسدادی خواب و بی‌خوابی می‌تواند سبب تشدید علائم نارسایی‌های قلبی در شما شود. برای پیشگیری از سکته قلبی در خواب لازم است که بدانید چه عواملی باعث این اتفاق می شوند.

چه قلب شما سالم باشد و چه مبتلا به بیماری‌های قلبی باشید، داشتن خواب کافی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همانطور که خواب، سبب بالا رفتن سطح انرژی بدن و کمک به عملکرد ذهن می‌شود، می‌تواند به همان اندازه بر روی سلامت قلب و در واقع سلامت کل بدن تأثیرگذار باشد.

 گفتنی است که اگر بتوانید با مشکلات خواب خود کنار بیایید و آن را تنظیم کنید، بار سنگینی را از دوش قلب خود برداشته‌اید! در این مقاله شرح می دهیم که چطور از سکته قلبی در خواب پیشگیری کنید.

برای پیشگیری از سکته قلبی در خواب این بیماری ها را درمان کنید

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب زمانی اتفاق می‌افتد که مجرای تنفسی شما در هنگام خواب به طور مداوم بسته شده و در مدت زمان کوتاهی تنفستان متوقف می‌شود. این وقفه تنفسی کوتاه مدت می‌تواند به دلیل برخی از بیماری‌ها مثل مشکلات قلبی-عروقی یا چاقی رخ دهد. یکی از روش های پیشگیری از سکته قلبی در خواب درمان این بیماری است.

آپنه خواب بر میزان اکسیژن دریافتی بدن در هنگام خواب تأثیر می‌گذارد و می‌تواند مشکلات بسیاری اعم از فشار خون بالا، حمله قلبی یا احتمال ابتلاء به سکته را افزایش دهد. این بیماری در میان سیاه پوستان، اسپانیایی تبار و بومیان آمریکا بیشتر از سفیدپوستان دیده می‌شود.

آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب

بی‌خوابی یا اختلال اینسامنیا

بی‌خوابی یا اختلال اینسامنیا علاوه بر مشکلات بی‌خوابی به مشکلات پریدن از خواب نیز می‌پردازد. طبق تحقیقات به دست آمده از هر ۲ بزرگسال ۱ نفر این اختلال را در مقطعی کوتاه مدتی تجربه می‌کند. همچنین از هر ۱۰ نفر ممکن است ۱ نفر به طور طولانی مدت دچار چنین اختلالی شود.

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد، بی‌خوابی می‌تواند سبب فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی شود. گفتنی است که با گذشت زمان، کمبود خواب می‌تواند منجر به عادات ناسالم شود که بیماری‌های قلب و سایر عوارض از جمله میزان بالای استرس، انگیزه کم، کاهش تحرکات بدنی،  تغییر رژیم غذایی و تمایل به غذاهای ناسالم را افزایش دهد. پس واضح است که برای پیشگیری از سکته قلبی در خواب باید فکری به حال درمان بی خوابی بکنید.

بی‌خوابی یا اختلال اینسامنیا

نارسایی قلبی باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شوند!

به عنوان مثال برخی از این علائم عبارت اند از:

در طول روز معمولاً یا نشسته‌اید یا ایستاده‌اید و یا راه می‌روید، از این رو مایعات اضافی در پاهای شما جای می‌گیرند. اما با دراز کشیدن، این مایعات به سمت بالا و در اصل به سمت قفسه سینه شما حرکت می‌کند و می‌تواند مجاری تنفسی و ریه شما را مسدود کند و تنفس را برای شما دشوار سازد.

ممکن است پزشک شما برایتان داروهای ادرار آور تجویز کند تا از شر مایعات اضافی موجود در بدنتان خلاص شوید. این داروها هنگامی که شما خواب هستید، از کار باز نمی مانند و به احتمال زیاد شما را یک یا دو بار برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار خواهند کرد. این بیدار شدن ها باعث ایجاد اختلال در خواب شما می شوند. برای پیشگیری از سکته قلبی در خواب مهم است که هر علتی که باعث ایجاد اختلال در خواب می شود را برطرف سازید.

درمان آپنه خواب

اختلال در خواب هم باعث ایجاد نارسایی قلبی می شود!

آپنه انسدادی خواب یا OSA در بین افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، بیشتر دیده می‌شود، اما هرکسی می‌تواند با هر ویژگی ظاهری به آن مبتلا شود. بافت پشت گلو شما هنگام خواب از حالت انقباض خارج شده و یا به عبارتی شل می‌شود و مسیر جریان هوا و راه تنفس را مسدود می‌کند.

این عامل سبب می‌شود تا عمل تنفس متوقف شود، بنابراین در همین حین مغز به عضلات گلو دستور می‌دهد تا منقبض شوند و مجرای تنفسی را برای بار دیگر باز کنند. این اتفاق می‌تواند ده‌ها یا حتی صدها بار در شب و هنگام خواب رخ دهد.

مغز شما نیز در این جریانات به ترشح هورمون‌های استرس می‌پردازد. این هورمون‌ها قادر به افزایش ضربان قلب و فشار خون هستند که احتمال ابتلاء به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند و در صورتی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برید، علائم آن را تشدید می‌کنند.

محققان همچنین دریافتند که ارتباطی بسیار قوی بین بی‌خوابی و مشکلات قلبی و تنفسی وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن، این است که بی‌خوابی سبب تحریک هورمون استرس شده و می‌تواند در طول زمان عملکرد قلب شما را ضعیف کند. در نتیجه به شدت توصیه می کنیم که برای پیشگیری از سکته قلبی در خواب به کیفیت خوابتان اهمیت دهید و دقت داشته باشید که به اندازه کافی بخوابید.

ارتباط بی خوابی با سکته قلبی

“حمله قلبی” که گاهی از آن به عنوان “سکته قلبی” نیز یاد می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به قلب مسدود شود. از آن جایی که در حین حملات قلبی اکسیژن کافی به قلب نمی‌رسد، این اتفاق می‌تواند به شدت مرگبار و کشنده باشد.

کمبود خواب یا بی‌خوابی خطر ابتلاء به حملات قلبی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه، افرادی که کمتر از ۶ ساعت در طول شب می‌خوابند، حدود ۲۰ درصد بیشتر در معرض حملات قلبی قرار می‌گیرند. در واقع مراحل خواب به چند قسمت تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها مرحله NREM (مخفف non-REM) و مرحله REM (مخفف  Rapid Eye Movement) است.

در مرحله NREM ضربان قلب آرام می‌شود که می‌تواند بسیار به سلامت قلب کمک کند اما در مرحله REM ضربان قلب افزایش یافته و استرس و فعالیت بیشتر را برای شما رقم خواهد زد. خواب ناکافی می‌تواند تعادل این مراحل را از بین ببرد و خطر ابتلاء به حمله قلبی را افزایش دهد.

پریدن از خواب نیز می‌تواند با حمله قلبی در ارتباط باشد. از آن جایی که ضربان قلب و فشار خون پس از بیدار شدن ناگهان افزایش می‌یابد، وقفه‌های مکرر در خواب می‌تواند باعث استرس و در نهایت سکته قلبی شود.

ارتباط بی خوابی با سکته قلبی

روش های پیشگیری از سکته قلبی در خواب

برای اینکه از حادثه ناگوار سکته قلبی در خواب پیشگیری کنید، خود را برای یک خواب آرام آماده کنید. برای این کار لازم است تا اقدامات زیر را انجام دهید:

روش های پیشگیری از سکته قلبی در خواب

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام.امروز دوز دوم واکسن کرونا زدم.حالایک رگ زیرشکم دقیقا محل تا شدن وجداشدن پا از شکم به سمت کلیه چپ تا قلبم ناگهانی تیر میکشه حتی گاهآ کف پای چپم به همون شکل دچاذسوزش میشه.وقتی سعی میکنم بخوابم بدتر میشه.علت چیه واگر خطری هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۲۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      سلام.همچنان علایم دارید یا برطرف شده؟
  • تصویر کاربر آرزو دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    من یک دختر کوچک ۳ ساله دارم که در اتاق خودش میخوابد . شبها دقیقا وقتی من در خواب عمیق هستم ، من را صدا میزند و مثلا آب میخواهد . من به طور ناخودآگاه بلافاصله و با هیجان از خواب بیدار میشوم و به اتاق او نیروم . آیا این بیدار شدنهای ناگهانی ممکن است باعث سکته قلبی شود ؟ و راه جلوگیری از آن چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر باعث سکته قلبی نمی‌شود.

  • تصویر کاربر فرانک شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما .
    زنی هستم ۵۰ساله
    مدت ۶ ماه قبل متخصص قلب با انجام اکو ، نظردادن که بنده به هایپرتروفی بطن چپ مبتلاهستم..آیا خطرناک است؟
    ضمنااز ۶ ماه پیش تا بحال درحال مصرف داروی والزومیکس و زباکر هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.عارضه فشار خون بالا هست و با کنترل فشار خون و مصرف این داروها کنترل میشه.

  • تصویر کاربر دلنیا یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر. من بعد از دور دوم واکسن آسترا دقیقا شب دوم در خواب دچار تپش شدید شدم و به بیمارستان رفتم و نوار قلب گرفتن گفتن سالم هستم
    الان 15روز از واکسن میگذره . من همچنان درگیر تپش و درد در وسط سنه ام هستم لطف میکنید راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بهتر است یک اکو و هولتر ریتم قلب انجام بدید.

  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام خدمت استاد گرامی من مدتی است که اطراف قلبم درد میکنه بعدش شبا قفس سینم وروزهای درد عضلات‌ بدنم وباریکی پشتم یعنی جوریه که نفس ب سختی میکشم علت چیست ممنونت میشم استاد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام وقت بخیر.به نظر دردهای شما بیشتر منشا عضلانی اسکلتی دارند.بهتره بدن خود را گرم نگه دارید و از یک داروی ضد التهاب مثل ناپروکسن برای یک مدت استفاده کنید و یک ازمایش خون کامل انجام بدید.

  • تصویر کاربر خوشنودی یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من مدتیه طرف های قلبم درد میکنه وقفس سینم حتی روزها هم درد میکنه ایا باید چکار کنم ولی قطبش قلب ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.تیپ دردتون چندان به دردهای قلبی نمی خوره.بهتره تحت نظر یک پزشک داخلی معاینه و بررسی بشید.

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    خسته نباشید. دوسه روزی درد سنگینی در ناحیه پشت قفسه سینه چپ و جلو قفسه سینه احساس میکنم. نفس عمیق نمتوانم بکشم . هیچ علایم دیگری ندارم. ایا ابن درد ناشی ار سکته قلبی ست یا قلنج ماهیچه پست وجلو سمت چپ قفسه سینه میتواند باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.دردی که ۳ روز طول کشیده معمولا منشا غیر قلبی دارد.

  • تصویر کاربر طالب شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    امروز با بالا رفتن از پله عرق کرده و در قسمت بالای قلب احساس ناراحتی خفیف می کنم علت چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.میتونه علامت گرفتگی رگ قلب باشه حتما مراجعه به متخصص قلب داشته باشید.

  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت اقا دکتر ، مادرم ۵۰ سال سن دارن دریچه ی قلبشون شل هستن و داروی سوستاک و دیلتیازم ۶۰ و بیزوپرولول ۲/۵ و و همراه اینا داروی روماتیسم lmutrex2/5 و نیزوپرود۵ هم استفاده می کنن الان از صبح خیلی درد شدید قفسه سینه و سوزش اتتهای قلب و پشت کتف دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام با توجه به علائمی که دارن و زمینه آرتریت روماتوئید حتما به اورژانس یا متخصص قلب مراجعه کنن و نوار قلب بگیرن.

  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت اقا دکتر ، مادرم ۵۰ سال سن دارن دریچه ی قلبشون شل هستن و داروی سوستاک و دیلتیازم ۶۰ و بیزوپرولول ۲/۵ و و همراه اینا داروی روماتیسم lmutrex2/5 و نیزوپرود۵ هم استفاده می کنن الان از صبح خیلی درد شدید قفسه سینه و سوزش اتتهای قلب و پشت کتف دارن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام با توجه به علائمی که دارن و زمینه آرتریت روماتوئید حتما به اورژانس یا متخصص قلب مراجعه کنن و نوار قلب بگیرن.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: