درمان درد قفسه سینه هنگام خواب

فهرست مطالب

درد قفسه سینه هنگام خواب ممکن است مربوط به مشکلات موجود در حفره سینه یا دیگر بخش های بدن باشد که می تواند به هنگام خوابیدن تشدید شود. همچنین، درد قفسه سینه یکی از علائم شایع مشکلات قلبی عروقی و تنفسی، از جمله حمله قلبی و آمبولی ریوی است. گرچه، این درد ممکن است ناشی از بیماری های کم خطر تری همچون سوزش معده باشد.

درد قفسه سینه هنگام خواب و یا بیدار شدن با درد قفسه سینه می تواند ترسناک باشد. ما در این مقاله، علل مختلف درد قفسه سینه، علائم مرتبط و گزینه های درمانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع مختلف درد قفسه سینه

هر نوع دردی در قفسه سینه می تواند موجب ترس و دلهره شما شود. در این شرایط، اولین چیزی که به ذهن  میرسد، مشکل قلبی است که به نوبه ی خود می تواند هشدار دهنده باشد. گرچه، درد قفسه سینه می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما نباید آن را نادیده گرفت.

در بیشتر موارد، درد قفسه سینه شرایط خطرناکی نیست. آشنایی با انواع دردهای قفسه سینه و علل احتمالی آنها می تواند از نگرانی شما کم کند. در حقیقت، اغلب اوقات، وقتی متوجه می شوید که درد شما ناشی از مشکلات قلبی نیست، درد شما خود به خود کاهش پیدا می کند.

انواع مختلف درد قفسه سینه

درد قفسه سینه مرتبط با مشکلات قلبی

دردی که منشأ آن قلب است، با درد ناشی از بیماری رفلاکس معده فرق زیادی دارد. بیماری رفلاکس معده، یک اختلال گوارشی است که یکی از علل شایع درد قفسه سینه هنگام خواب می باشد. درد قلبی معمولاً شدید و بی وقفه است و بیماران قلبی احساس می کنند که یک وزنه سنگین روی قفسه سینه آنها قرار گرفته است. این نوع درد، نوعی درد منتشر است که پیدا کردن محل دقیق آن دشوار است.

برخلاف معده درد که شما محل دقیق درد را می توانید در بدن خود پیدا کنید، درد قلب معمولاً در بازوها (مخصوصاً بازوی چپ)، فک، گردن، شانه ها یا کمر احساس می شود. تغییر وضعیت بدن، مانند نشستن و دراز کشیدن و یا نفس عمیق کشیدن هیچ تأثیری بر تشدید درد ندارد.

علائم دیگر مشکل قلبی به جز درد شامل موارد زیر می شوند:

درد قلبی، اغلب با ورزش کردن و یا حرکاتی مانند بلند کردن اجسام سنگین به وجود می آید. دمای بالا و یا خوردن غذای سنگین نیز می تواند موجب بروز درد قلبی شود. در صورتی که درد قلبی در اثر ورزش شروع شود، متوقف کردن فعالیت معمولاً باعث کاهش درد می شود. درد قلبی ممکن است بارها در طول روز تکرار شود و سپس از بین رود.

برخی از سوابق بیماری های خانوادگی و رفتارهای سبک زندگی فردی نشان می دهند که بیماری های قلبی، منشأ درد قفسه سینه هنگام خواب هستند.

عوامل خطر شایع برای این بیماری عبارتند از:

درد قفسه سینه هنگام خواب

به طور کلی، اگر دو مورد از عوامل خطر بالا را داشته باشید، احتمال داشتن بیماری قلبی یا ابتلا به آن بیشتر است. آنژین، با درد ناشی از حمله قلبی متفاوت است. درد ناشی از آنژین می تواند شدید باشد و احساسی مشابه با معده درد داشته باشد. درد آنژین مانند درد رفلاکس اسید معده، با تغییر وضعیت بدن مانند نشستن، تسکین پیدا می کند.

گرچه، این درد ممکن است با دراز کشیدن بدتر شود. اگر شما مشکوک به آنژین هستید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. با وجود اینکه، این درد خود به خود فروکش می کند، علل زمینه ای آن جدی هستند و همیشه نیاز به درمان پزشکی دارند.

درد قفسه سینه که مرتبط با قلب نیست

درد قفسه سینه ناشی از رفلاکس اسید معده (GERD) که با عنوان سوزش قلب هم شناخته می شود، اغلب شدید است و در یک نقطه متمرکز می باشد. اگر پزشک از شما بخواهد که به محل دقیق درد اشاره کنید، شما به راحتی می توانید محل مشکل را شناسایی کنید. شما احساس می کنید که این درد به جای اینکه در عمق قفسه سینه نهفته باشد، نزدیک به سطح بدنتان قرار گرفته است.

این درد به طور ناگهانی به وجود می آید و به همان سرعت از بین می رود و معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. علل شایع این درد خوردن غذاهای پر ادویه و مرکبات است. برخلاف درد  قفسه سینه قلبی، با ورزش می توان به تسکین درد ناشی از  بیماری رفلاکس معده و مری کمک کرد. تغییر وضعیت بدن مانند صاف نشستن یا سطحی نفس کشیدن باعث تسکین درد شما می شود.

این درد معمولاً با نفس عمیق کشیدن یا سرفه کردن تشدید می شود. مسکن های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا آسپیرین می توانند این نوع درد را تسکین دهند. اطمینان خاطر از اینکه درد شما به علت یک مشکل قلبی نیست، می تواند موجب تسکین درد شما شود. زیرا زمانی که متوجه می شوید خطری شما را تهدید نمی کند، اضطراب شما کاهش پیدا می کند.

دیگر علائم درد رفلاکس مری و معده عبارتند از:

درد قفسه سینه که مرتبط با قلب نیست

علل درد قفسه سینه هنگام خواب

علل درد قفسه سینه نامرتبط با قلب

علاوه بر بیماری قلبی و یا مشکلات گوارشی، شرایط دیگری نیز وجود دارند که می توانند موجب درد قفسه سینه هنگام خواب شوند. این شرایط عبارتند از:

درد قفسه سینه هنگام دراز کشیدن

علل درد قفسه سینه ناشی از مشکلات قلبی

-حمله قلبی: با مسدود شدن شریان تأمین کننده اکسیژن به قلب، حمله قلبی رخ می دهد. غالباً، این انسداد به علت وجود یک لخته ی خونی می باشد.

-آنژین: آنژین، درد قفسه سینه ناشی از کاهش جریان خون به قلب می باشد. این شرایط معمولاً با تجمع پلاک در شریان های خون رسان به قلب ایجاد می شود.

-پریکاردیت: به التهاب کیسه اطراف قلب، پریکاردیت گفته می شود. درد ناشی از پریکاردیت، معمولاً با دراز کشیدن یا نفس کشیدن تشدید می شود.

-میوکاردیت: اگر عضله ی قلب شما (میوکاردیوم) ملتهب شود، می تواند موجب ضربان قلب سریع یا نامنظم به نام آریتمی شود.

-دایسکشن یا پارگی آئورت: این شرایط خطرناک زمانی رخ می دهد که لایه های داخلی آئورت (شریان اصلی قلب) جدا می شوند و آئورت پاره می شود.

چه موقع برای درد قفسه سینه هنگام خواب به پزشک مراجعه کنیم

هر زمانی که هنگام خواب دچار درد قفسه سینه همراه با تنگی نفس شُدید، فوراً باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید. پزشک، شما را معاینه می کند و سؤالاتی در مورد سوابق پزشکی شما می پرسد. پیدا کردن منشأ درد قفسه سینه به هنگام خواب واقعاً سخت است، چرا که بیماری های مختلفی ممکن است این علامت را داشته باشند.

تعیین مشخصات درد (خفیف یا شدید بودن)، محل دقیق درد و علائم دیگری که با درد قفسه سینه همراه هستند، اهمیت زیادی دارد. پزشک ممکن است آزمایش خون و یا آزمایشات قلبی را برای تشخیص علت درد توصیه کند. درد قفسه سینه هنگام خواب، می تواند حاد یا مزمن باشد که ممکن است نشانه یک شرایط اورژانسی پزشکی یا سالخوردگی باشد.

درد قفسه سینه با توجه به علت آن، با دارو یا تغییر وضعیت بدن، قابل تسکین است. تشخیص علت درد قفسه سینه برای جلوگیری از خواب ضعیف، ضروری است. یک خواب سالم و کامل در شب برای دستیابی به تجدید قوای بدن اهمیت زیادی دارد.

روش های درمان درد قفسه هنگام خواب

بعضی از دردهای قفسه سینه در منزل قابل درمان هستند. گرچه، اولین کاری که بیمار باید انجام دهد، مراجعه به پزشک است. درمان درد قفسه سینه هنگام خواب که مربوط به بیماری های قلبی باشد، بسته به علل زمینه ای و شدت علائم با هم فرق دارند.

پزشک ممکن است داروهایی مانند مسدودکننده های بتا و پایین آورنده ی کلسترول را تجویز کند. تغییرات سبک زندگی نیز می توانند به پایین آوردن سطوح کلسترول و جلوگیری از حمله های قلبی در آینده، کمک کنند.

روش های درمان درد قفسه هنگام خواب

با انجام توصیه های زیر میتوانید از درد قفسه سینه هنگام خواب به دور باشید:

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادي شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد من ٣٢سالم هستش وزنم هم ٥٩
    هستش چكاب كامل دادم كه
    LDL. 135
    HDL.42.8
    BUN.9.7
    ورزش هم ميكنم ميخاستم ببينم آيا من به مصرف دارو احتياج دارم براي باين اومدن ldl?
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اگر بعد دو ماه ورزش بیشتر و رژیم دقیق تر پایین نیاد نیاز به مصرف دارو هست.

  • تصویر کاربر آرامیس شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    ۵۶ سال دارم. سابقه بیماری قلبی در خانواده درجه یک داریم. هنگامی که در حالت خواب هستم، درد سنگین در سینه احساس می کنم بگونه ای که خس خفگی دارم و از درد ناشی از این حالت بیدار می شم. به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه داشتم و پس از معاینه، تشخیص افتادگی دریچه ی میترال قلب و فشار خون بالا دادند. در حال حاضر از داروهای آنژیپول و والزومیکس استفاده میکنم ولی این حالات هنوز ادامه داره. بگونه ای که گاهی در بیداری هم، چنین حسی رو دارم. لطفا راهنمایی بفرمایید که مشکل من چیست؟ سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.منشا علایمتون به نظر بیشتر عصبی هست ولی یا توجه به سابقه خانوادگی یک سی تی آنژیوگرافی عروق قلب انجام بدید.

  • تصویر کاربر Mohsenrp یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشين .
    من چندروزه شب ميخوابم سحر با درد شديد گردن كتف قفسه سينه كه ازشدتش به دوتا دست و گلوم هم ميزنه پاميشم و از درد زياد ديگه نميتونم بخوابم تو حالت خوابيده بدتره تا شب ادامه داره شب كمتر ميشه تا دوباره بخوابم . ممنون ميشم راهنمايي كنين
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.علایم شما به نظر به مشکل دیسک گردن‌ یا مسائل اینچنینی مربوط می‌شه. به یک جراح مغز و اعصاب مراجعه بفرمائید.

  • تصویر کاربر نسرین دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درد وسوزش قفسه سینه دارم که با دراز کشیدن بدتر میشه میشه بگید ازچیه امپول هیدرو کورتیزون هم زدم ولی. خوبنشده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نیاز به مشاهده مدارک قلبی ازجمله نوار و اکو هست.

  • تصویر کاربر خادم شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من موقع خواب ۱ روزه یه حسی توی قفسه سینم دارم درد نمیکنه ولی ی حالت خاصیه ایا مشکل قلبی است؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر این علایم معمولا مشکل عصبی می باشد.

  • تصویر کاربر میترا شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر موقع خواب دردقفسه سینه دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.به اطلاعات بیشتری شامل سن،بیماری های زمینه ای و بروز درد و تنگی نفس حین فعالیت نیاز هست.

  • تصویر کاربر محمدی یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من یک هفته است خوابیدنی درد قفسه سینه دارم احساس میکنم ی چیز سنگین فشار میده حالت تهوع و دارم شبا نمیتونم بخوابم سرم سنگینی می‌کنه
    مشکله من چی هستش ؟
    راهنمای کنید خواهش میکنم ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام حتما فشار خونتون رو چک کنید. بعلاوه استرس شدید و حالات پانیک می توانند این علایم رو به وجود بیاورند.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: