مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب

فهرست مطالب

زمانی که از بیمارستان ترخیص می شوید، پزشک یا یکی از اعضای کادر درمان، فهرستی از دستورالعمل های خود مراقبتی را به شما ارائه می دهد. بدون این دستورالعمل، بیمارستان را ترک نکنید! بهتر است قبل از ترک بیمارستان، برگه دستورالعمل را دریافت کنید و سؤالات خود را در مورد نکات مبهم آن بپرسید. در این مقاله ما نکات کاربردی برای مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب را شرح می دهیم.

دستورالعمل های مراقبت از استنت قلب

علاوه بر دستورالعمل های ویژه ی پزشک، در اینجا چندین پیشنهاد کلی برای مراقبت از استنت و خودتان ارائه شده است:

دستورالعمل های مراقبت از استنت قلب

دوران بهبودی بعد از فنر گذاری قلب چقدر طول می کشد؟

به طور کلی پس از انجام عمل فنر گذاری قلب یا استنت گذاری چند هفته طول می کشد تا فرد دوباره فعالیت های معمول خود را از سر بگیرد. پیش از آنکه بیمارستان را ترک کنید، برگه ی دستورالعملی به شما داده می شود که در مورد ورزش، دارو، جلسات پیگیری، مراقبت از زخم و از سر گرفتن فعالیت های روزمره می باشد.

مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب چیست؟

استنت، بیماری قلبی را درمان نمی کند. این وسیله باعث می شود که خون، در جایی که نیاز است جریان پیدا کند و زندگی شما را نجات دهد، اما به تنهایی یک درمان محسوب نمی شود. بیماری قلبی، ناشی از آترواسکلروزیس یا تجمع مواد چربی به نام پلاک در شریان ها می باشد.

آترواسکلروزیس، فرایندی ست که ممکن است در زندگی هر کسی اتفاق بیفتد. اما شما می توانید از استنت خود مراقبت کنید. با انجام عادت های مفید زیر برای سلامت قلب، احتمال خطر نیاز به یک فنر قلب دیگر را کاهش دهید.

و جلسات معاینه منظم توسط پزشک را فراموش نکنید.

رژیم غذایی بعد از فنر گذاشتن قلب

بخشی از مراقبتهای بعد از فنر گذاری قلب مربوط به رژیم غذایی شما می شود. شما باید روی خوردن غذاهای سالم تمرکز کنید. این کار به بهبود سریعتر بدن شما و کاهش احتمال خطر بروز عوارض کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم، احتمال خطر تجمع پلاک را در شریان های شما کاهش می دهد.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که یک رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و دانه ها احتمال بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم، مواد غذایی مورد نیاز برای محافظت از قلب – مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها را فراهم می کند. غذای شما، به طور ایده آل باید شامل موارد زیر باشد:

مراقبتهای بعد از فنر گذاشتن قلب چیست؟

-گوشت: گوشت و یا مواد غذایی جایگزین گوشت مانند تخم مرغ، پنیر سویا، حبوبات و آجیل

-ماهی: مصرف دو وعده ماهی روغنی در طول هفته مانند ماهی سالمون، ماکرل و ساردین به شما کمک می کند که مقدار زیادی امگا۳ برای محافظت از قلب خود دریافت کنید.

-غلات کامل: غذاهای حاوی غلات کامل شامل نان سبوس دار، برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، کینوا و جو دو سر می شوند.

-لبنیات: ترجیحاً کم چرب

-چربی های سالم: مقدار کمی چربی ها و روغن های سالم از دانه ها، آجیل ها، آواکادو و ماهی چرب

-آب: از مصرف نوشابه های شیرین خودداری کنید و در مصرف نوشیدنی های الکلی، تعادل را حفظ کنید.

 نکات دیگری که می توانند به شما در خوردن غذاهای سالم کمک کنند:

بعد از فنر گذاری قلب به چه داروهایی نیاز خواهم داشت؟

پس از آنژیوپلاستی، برای کاهش احتمال عوارض و جلوگیری از یک حمله ی قلبی دیگر، برای شما داروهایی تجویز می شود. وقتی که شما در تمام جنبه های زندگی خود، نکات مربوط به سلامتی را رعایت کنید (برای مثال، ورزش کردن، ترک سیگار و خوردن غذای سالم)، داروها نیز تأثیر بیشتری خواهند داشت. به طور کلی، شما باید یک یا چند مورد از داروهای زیر را مصرف کنید:

داروهای ضدپلاکت خون:

این داروها به توقف تشکیل شدن لخته های خون درون استنت و جلوگیری از حمله ی قلبی، سکته یا مشکلات دیگر مربوط به قلب کمک می کنند.

استاتین ها (داروهای پایین آورنده ی چربی خون):

استاتین ها سطح کلسترول خون را کنترل می کنند و تحقیقات نشان داده اند که آنها می توانند احتمال بیماری های رگ های خونی، حمله های قلبی و سکته را کاهش دهند.

داروهای فشار خون:

اگر شما از قبل دارای مشکل قلبی هستید (برای مثال، فشار خون بالا، انفارکتوس میوکارد یا نارسایی قلبی دارید) ممکن است نیاز به مصرف مسدود کننده های بتا یا بازدارنده های ACE داشته باشید. این داروها به کنترل فشار خون بالا و جلوگیری از آنژین و حمله های قلبی کمک می کنند. زمانی که شما برای جلوگیری از تشکیل لخته درون استنت، دارو مصرف می کنید، خون شما نسبت به قبل از جراحی، رقیق تر می شود.

دارو بعد از فنر گذاری قلب-min

نکاتی وجود دارند که شما باید از آنها آگاه باشید:

هر کسی باید برای مصرف دارو، برنامه ی مخصوص به خود را داشته باشد. اگر سؤالی در مورد داروی مصرفی خود دارید، با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید.

درد بعد از گذاشتن فنر در قلب

هنگامی که استنت در جای خود قرار می گیرد، ممکن است دوره هایی از درد یا ناراحتی داشته باشید. این درد معمولاً به صورت کاملاً موضعی در قفسه سینه احساس می شود و اغلب به صورت تیز یا ضربه ای توصیف می شود. این نوع درد اغلب با مصرف استامینوفن قابل تسکین است

چقدر بعد از فنر گذاری قلبی می توانم به امور روزمره برسم؟

زمانی که شما در دوران نقاهت بعد از فنر گذاری به سر می برید، باید برگشتن به فعالیت های عادی زندگی خود را به تدریج انجام دهید.

رانندگی کردن

اگر قبلاً دچار حمله ی قبلی نشده اید، می توانید دو هفته پس از جراحی دوباره رانندگی کردن را شروع کنید. اگر قبلاً دچار حمله قلبی شده اید، باید در مورد زمان شروع دوباره رانندگی با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، اگر با یک وسیله نقلیه تجاری از جمله تاکسی کار می کنید، به مدت ۴ هفته نمی توانید رانندگی کنید.

بلند کردن اجسام سنگین

به مدت یک هفته، از بلند کردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلو، خودداری کنید. اگر کار شما شامل فعالیت فیزیکی سنگین می باشد، با پزشک یا تیم توانبخشی قلبی خود صحبت کنید.

مسافرت کردن

ردیاب های فلزی مورد استفاده در فرودگاها و دیگر مناطق بازرسی، تأثیری بر استنت ها ندارند. استنت شما باعث به صدا در آمدن ردیاب های فلزی نمی شود.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکترجان وقت شریف شما را نمی گیرم
    من یک هفته می شود که فنرگذاشتم سنم 41سال است بعد یک هفته هنوز قلبم تیرمی کشه رفتم دکتر گفت خوب میشه ولی متن که خواندم گفتید شاید حمله قلبی رخ بده فشارم هرروز 15میاد کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نیاز به تنظیم داروها دارید.

  • تصویر کاربر سهراب یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    درود دکترجان
    شوربختانه درحالیکه اهل ورزش بودم و نه چربی داشتم نه دیابت نه اهل سیگارومواد ونه تنگی نفس ونه فشار و...غروب پس از بازی فوتبال سینه ام درد گرفت وپس ازاعزام به بیمارستان مشخص شد یک رگم گرفتگی دارد که فنر زدم حال آیا با این یک فنر درقلب میتوانم فوتبال بازی کنم؟
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بهتره از ورزش های رقابتی مثل فوتبال خودداری کرده و پیاده روی و نرمش هوازی انجام بدید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: