علت پایین بودن ضربان قلب چیست؟

فهرست مطالب

ضربان قلب پایین که با نام برادی کاردی نیز شناخته می شود، اغلب در افراد مسن دیده می شود. این پدیده همیشه یک مشکل نیست اما در برخی موارد نیازمند درمان است. همزمان با پیر شدن بدن، سیستم الکتریکی قلب نیز در برخی موارد دچار فرسودگی می شود که در نتیجه آن پایین بودن ضربان قلب اتفاق می افتد.

در صورتی که ضربان قلب پایین با علائم همراه نباشد، نیازی به نگرانی نیست. با این حال، شناخت علائم غیر طبیعی و تماس با پزشک در صورت بروز آن ها مفید است. در این مقاله، در مورد علت پایین بودن ضربان قلب و نحوه تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم.

برادی کاردی یا پایین بودن ضربان قلب چیست؟

برادی کاردی آهستگی بیش از حد ضربان قلب است که بر اساس سن و وضعیت جسمانی فرد تعیین می شود. برای مثال، افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به برادی کاردی هستند. به طور کلی، ضربان قلب پایین در افراد بالغ به ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه گفته می شود. البته، موارد استثنایی همچون موارد زیر وجود دارند:

برادی کاردی چیست

ضربان قلب پایین چند است؟

پزشکان ضربان قلب کمتر از ۶۰ بار در دقیقه را آهسته بیان می کنند. فرد مبتلا به برادی کاردی حتی در هنگام بیداری و فعالیت نیز ضربان قلبی کمتر از ۶۰ بار در دقیقه خواهد داشت. تعداد ضربان قلب نرمال برای افراد بالغ در هنگام بیداری ۶۰ تا ۱۰۰ تپش در دقیقه است. این مقدار در هنگام خواب به طور طبیعی به ۴۰ تا۶۰ بار دقیقه کاهش می یابد.

آیا پایین بودن ضربان قلب خطرناک است؟

در اغلب افراد جوان، ورزشکاران حرفه ای و کسانی که به طور متداول ورزش می کنند، ضربان قلب کمتر از ۶۰ نیز طبیعی و سالم در نظر گرفته می شود. داشتن ضربان قلب آهسته، بودن هر گونه علائم جانبی مسئله ای نیست. با این حال، نادیده گرفتن علائم خود گاهی اوقات می تواند به مشکلات جدی تری منجر شود. در صورتِ تجربه هر کدام از علائم زیر به همراه آهستگی ضربان قلب باید با پزشک خود مشورت کرد:

پایین بودن ضربان قلب

در صورتی که افت ضربان قلب در حدود ۳۰ سالگی بروز دهد، امکان نرسیدن مقدار کافی اکسیژن به مغز، غش کردن، احساس سبکی در سر و تنگی نفس وجود خواهد داشت. همچنین، ممکن است خون در حفرات قلبی تجمع یافته و سبب نارسایی احتقانی قلب شود.

ضربان قلب خطرناک چند است؟

همانطور که در مقاله ضربان قلب نرمال توضیح داده ایم، تعداد ضربان ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه برای یک انسان بالغ طبیعی است. اگر ضربان قلب شما پایین تر یا بالا تر از این محدوده است، ممکن است نشان از یک مشکل قلبی باشد.

ضربان قلب پایین خطرناک

خطرناک بودن ضربان قلب پایین بیشتر بستگی به علائم شما دارد تا عدد ضربان. برای مثال ممکن است ضربان قلب شما به زیر ۶۰ بار در دقیقه برسد، اما علائم دیگری نداشته باشید. در این صورت جای نگرانی نیست.

اما تصور کنید که به یک باره در طی ۳۰ ثانیه ضربان قلبتان کند شده و  ممکن است اکسیژن کافی به مغزتان نرسد و غش کردن، سبکی سر و تنگی نفس را تجربه کنید. در این مواقع خون می تواند در حفره های قلب شما جمع شود و باعث نارسایی احتقانی قلب شود. این شرایط احتمالا خطرناک است و نیاز به پیگیری و درمان دارد.

ضربان قلب بالا خطرناک

اگر حالت استراحت باشید و اضطراب و استرس نداشته باشید، قلب شما نباید بیش از ۱۰۰ بار در دقیقه بزند. ضربان قلب سریعتر از این، که تاکی کاردی نیز نامیده می شود، ممکن است نیاز به اورژانس و درمان فوری داشته باشد.

در صورتی که تندی ضربان قلب به همراه درد قفسه سینه غیرقابل توضیح و شدید همراه با تنگی نفس، تعریق، حالت تهوع یا ضعف داشته باشید، باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. ضربان قلب ۱۲۰ تا ۱۵۰ در دقیقه همراه با علائمی که ذکر کردیم، می تواند برای شما خطرناک باشد.

علت پایین بودن ضربان قلب

رایج ترین علت پایین بودن ضربان قلب عملکرد نامناسب ضربان ساز طبیعی قلب یعنی گره سینوسی است. گره سینوسی سرعت پمپاژ خون در حفرات بالا و پایین قلب را کنترل می کند. از دیگر عوامل برادی کاردی بلوک دهلیزی بطنی است. در این بلوک حفرات بالا و پایین ارتباط مناسبی نداشته و ضربان قلب افت می کند.

مسیر های هدایتی جریان الکتریکی در قلب با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و مشکلاتی از این قبیل را به وجود می آورند. دارو های رایج مصرف شده در افراد مسن می توانند علائم برادی کاردی را نمایان تر کنند. در واقع، سن رایج ترین عامل خطر برای ابتلا به برادی کاردی است. این بیماری در میان زنان و مردان بالای ۶۵ سال بیشترین رواج را دارد.

علت پایین بودن ضربان قلب

بیماری های دیگر نیز می توانند سبب برادی کاردی شوند که در پایین به چند نمونه از آن ها اشاره شده است:

نحوه تشخیص و درمان ضربان قلب پایین

پزشک درباره فعالیت های معمول فرد سوال پرسیده و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین امکان دارد جهت ارزیابی پیام های الکتریکی قلب انجام آزمایش الکتریوکاردیوگرام یا نوار قلب را نیز تجویز کند. بیمار با پوشیدن یک پایشگر قلبی (هولتر قلب) به مدت ۲۴ ساعت پزشک را از نحوه عملکرد قلب خود مطلع می کند.

درمان ضربان قلب پایین

پزشک پس از تشخیص نیاز بیمار به درمان، نقش احتمالی دارو های مصرفی یا دیگر بیماری های زمینه ای را در بروز برادی کاردی بررسی می کند. گاهی اوقات، تغییر دارویی یا انجام اقداماتی از این قبیل می تواند به حل مساله کمک کند. در صورت پاسخگو نبودن این روش ها، جایگذاری ضربان ساز قلبی از طریق جراحی تنها گزینه باقی مانده برای رفع برادی کاردی خواهد بود.

پایین بودن ضربان قلب یک مشکل اورژانسی نبوده و پزشکان زمان کافی برای تجویز درمان مناسب را در اختیار دارند. ضربان قلب پایین به طور کلی زمان کافی برای ارزیابی وضعیت و رد احتمال وجود عوامل بیماری های دیگر را برای بیمار و پزشک فراهم می کند. پس از این ارزیابی، در صورت نیاز می توان دارو ها را تعدیل کرده یا اقدامات مورد نیاز دیگر را انجام داد.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اذر دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر 37سالمه تقریبا چند ماهی هست سرگیجه میشم سردرد و درد در قسمت کتف بازو گردن دارم روی سینه سمت چپم هم برآمده شده ضربان قلبم 64ب نظرتون مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام .یک MRI  مغز تحت نطر متخصص مغز واعصاب انجام بدید

  • تصویر کاربر اذر دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام دکتر 37سالمه تقریبا چند ماهی هست سرگیجه میشم سردرد و درد در قسمت کتف بازو گردن دارم روی سینه سمت چپم هم برآمده شده ضربان قلبم 64ب نظرتون مشکل چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام .یک MRI مغز تحت نطر متخصص مغز واعصاب انجام بدید

  • تصویر کاربر ثریا یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با سلام خانمی ۶۲ساله هستم با سابقه ۵سال فشار خون که با داروی لوزارتان کنترل شده هست چند ماهی است گاها تعداد ضربان قلبم کاهش پیدا کرده از ۵۲تا۵۸ولی همیشگی نیست در چنین شرایطی احساس ضعف وخالی بودن درون میکنم حتی با فشار بالا، آیا باید پیگیر باشم یا در این سن طبیعی است با سپاس،🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اگر نسبت به قبل ضربانتون خیلی پایین تر اومده بهتره یه هولتر ریتم قلب ۲۴ ساعته انجام بدید.

  • تصویر کاربر هستی شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.من دوپسر 17و20ساله دارم .گاهی ضربان قلبشون خیلی پایینه و به55-60رسیده .آیا علت خاصی داره ؟هر دوشونون اسکیت سرعت هفته ای سه روز تمرین دارند و روزی دو ساعت پیاده روی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.این ضربان قلب با این میزان فعالیت برای سن آنها کاملا نرمال و طبیعی می باشد.

    2. تصویر کاربر هستی شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سپاسگزارم از توجه و لطفتان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      پایدار باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ستاره شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکترمن متاسفانه تپش قلب شدیدی میگیرم مدام وبه حدی زیاده که صداشومیشنوم وبدنم سردمیشه میلرزم وضربان قلبموچندباربیمارستان گرفتن بین ۳۰الی ۳۵بایدچه اقدامی انجام بدم دارویی هم مصرف نمیکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ابتدا باید هولتر ریتم قلب  انجام بدید تا وضعیت ریتم شما دقیق مشخص شود.

  • تصویر کاربر Zohre دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام مدت ۴ ساله که قرص متورال ۵۰ نصف صبح و نصف شب وقرص لوزارتان ۲۵ روزی دو بار وقرص سرترالین ۵۰ روزی یک عدد میخورم به علت فشار خون بالا وحدود یک ماه پیش متوجه شدم که ضربان قلب بین ۴۰ تا ۴۹ بود خودم متورال را به روزی یک بار کردم وحالا صربان بین ۵۲ تا ۶۰ است وفشار هم کنترل است سنم ۴۰ سال خواستم ببینم نیاز به پزشک هست یا خیر ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۱۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر چون فشار کنترل هست مشکلی نیست. متورال چندان داروی فشار مناسبی نیست و بیشتر جهت کنترل ضربان قلب  به کار می رود.

  • تصویر کاربر ملیحه شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من چهار روزه کرونا دارم از دیروز ضربان قلب من از 70به 40تا50رسیده میخواستم بدونم علت پایین بودن ضربات قلب بخاطر داروهای هست که استفاده میکنم یا مشکل دیگری است ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله داروها بخصوص رمدیسیویر ضربان رو پایین میارن ولی بهتره یه نوار قلب و اکو از لحاظ احتمال درگیری قلب انجام بدید‌

  • تصویر کاربر مینو شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    فشار من اغلب بین ۱۰ یا ۱۱ روی ۵ یا ۶ است چند روزی است متوجه شدم ضربان قلبم پایین تز از ۶۰ میباشد . حدود یکسال است دچار درد قفسه سینه شده و به دکترهای زیادی مراجعه کردم نظرشون روی اعصاب بیشتر بوده . اسکن هم انجام دادم چیزی نشان نداده ولی این درد همراه گاهی گیجی منو کلافه کرده لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.اگر بررسی ها نشون دادن که مشکل قلبی ندارید پس اینها دردهای عصبی هستند و درمان های خاص خودشون رو نیاز داره.

  • تصویر کاربر نعمت شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    ۴۵ سال دارم ضربان قلبم ۶۰ هست ورزشکار حرفه ای نیستم ولی ورزش می کنم آ یا باید دارو مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر این ضربان برای شما مشکلی نداره.

  • تصویر کاربر سامی شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید همسرم کرونا گرفته .اکسیژن خون ۹۷.فشارخون ۱۱/۷ولی ضربان قلب بین ۵۶تا۶۴بیشتر پایین هست تاحالا خیلی نگرانم چکار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.چه داروهایی برای کرونا مصرف می کنند؟

    2. تصویر کاربر سامی شنبه ۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام خسته نباشید دارو ندادن فقط قرصهای ویتامین سرم والان دوره قرنطینه تمام شده ولی ضربان قلبشون ۶۴هست
    3. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ضربانشون  قابل قبول هست نگران نباشید.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: