تپش قلب هنگام خواب خطرناک است؟

فهرست مطالب

بدن در هنگام خواب تحت فرایند های التیامی مهمی از جمله تقسیم سلولی، ترمیم عضلانی و برخی فعالیت های مغزی قرار می گیرد. در این مدت تغییراتی در تنفس، سطح اکسیژن خون و ضربان قلب نیز رخ می دهد که برای حفظ سلامت طولانی مدت ضروری است. در حالی که نوسان اندک ضربان قلب در حین خواب طبیعی است، اما در صورت تجربه تپش قلب هنگام خواب باید عامل آن را شناسایی کرده و در صورت لزوم اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان را انجام داد.

علت پریدن از خواب و تپش قلب چیست؟

اغلب افراد تپش قلب را به صورت گاه به گاه تجربه می کنند. برخی دلایل تپش قلب در خواب به شرح زیر هستند:

-هورمون ها: نوسان هورمون ها در طول بارداری، قاعدگی و یائسگی می تواند سرعت ضربان قلب را افزایش دهد.

-استرس: اضطراب، افسردگی و استرس می توانند بر ضربان قلب موثر باشند.

-الکل یا کافئین: مصرف هر کدام از این دو محرک در نزدیکی زمان خواب می تواند سبب تپش قلب و مشکل در به خواب رفتن شود.

-میان وعده قبل از خواب: خوراکی های مصرفی نیز بر قلب موثر هستند. شکلات و مواد غذایی شور، شیرین یا حاوی مونو سدیم گلوتامات می توانند ضربان قلب را افزایش دهند.

-دارو ها: برخی دارو های تجویزی و غیر تجویزی از جمله ضد حساسیت ها می توانند عامل تپش قلب باشند.

تپش قلب در خواب

آپنه خواب، عامل تنگی نفس و تپش قلب هنگام خواب

یک عامل تپش قلب هنگام خواب کمبود اکسیژن است که اغلب در اثر آپنه انسدادی خواب به وجود می آید. در این شرایط تعداد تنفس طبیعی فرد در هنگام خواب کاهش یافته یا قطع می شود. با این که بدن برای نفس کشیدن تلاش می کند، اما به دلیل انسداد راه هوایی سطح اکسیژن و دی اکسید خون به ترتیب کاهش و افزایش می یابد.

در این انسداد هوایی عضلات صاف اطراف حلق، کام نرم، قاعده زبان و زبان کوچک نقش دارند. هنگامی که این انسداد ها به طور متداول تکرار شوند فرد مبتلا به آپنه خواب تشخیص داده می شود.

همزمان با قطع شدن تنفس در هنگام خواب مغز فرد را بیدار کرده تا فعالیت تنفس ارادی انجام شود. در این وضعیت نه تنها کیفیت خواب فرد کاهش می یابد بلکه قلب نیز سریع تر از حالت طبیعی تپش خواهد داشت.

آپنه خواب

تپش قلب و سطح اکسیژن خون در خواب

سطح اکسیژن خون در خواب باید بالای ۹۵% باشد. اگر به هر دلیل سطح اکسیژن خون کمتر از ۹۲% باشد، می تواند علت تپش قلب هنگام خواب باشد. هنگامی که آپنه بروز می دهد، فعالیت تنفسی فرد متوقف می شود. در نتیجه این وضعیت، قلب برای جبران کمبود اکسیژن رونده به اندام ها پمپاژ خون را با سرعت بیشتری انجام می دهد.

این پدیده، همان عملکردی است که قلب در هنگام انجام فعالیت های ورزشی شدید در پیش می گیرد. قلب با وجود تلاش بسیار برای پمپاژ سریع تر به دلیل کمبود اکسیژن خون موفق به بهبود وضعیت فرد نمی شود.

سطح اکسیژن خون و تپش قلب هنگام خواب

در این هنگام مغز تحریک شده و با رهایش مقدار زیاد هورمون کورتیزول در خون فرد را از خواب بیدار می کند. فرد با تپش قلب از خواب بیدار شده و در اولین تلاش برای نفس کشیدن مقدار زیادی هوا را وارد ریه ها می کند. پس از چندین بار تنفس بدن اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کرده و ضربان قلب کاهش می یابد.

با این که در این حالت مشکل برطرف شده اما خواب فرد مختل و کیفیت آن تحت تاثیر قرار گرفته است. آپنه خواب می تواند چندین بار در یک شب بروز دهد. این تعداد از استرس و تپش قلب برای سلامت فرد در طولانی مدت مضر است.

چه زمانی تپش قلب هنگام خواب خطرناک است؟

تپش های گاه به گاه قلب یا تغییر در ریتم قلب جای نگرانی ندارند. با این حال، در صورت بروز متداول باید جهت بررسی احتمال وجود مشکلات زمینه ای به پزشک مراجعه کرد.

مشکلات تیروئیدی، افت قند خون یا فشار خون پایین می توانند عامل تپش قلب هنگام خواب باشند. در صورت تجربه گیجی، درد قفسه سینه یا تنگی نفس باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود. این موارد می توانند علائم مشکلات جدی تر باشند.

چگونه می توان از تپش قلب هنگام خواب جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از این مسئله، باید ابتدا دلیل تپش قلب در خواب را شناسایی کرده و سپس نسبت به آن اقدام کنید. در صورتی که عادات غذایی علت تپش قلب هنگام خواب باشند، باید نسبت به خوراکی ها و نوشیدنی ها مصرفی در طول روز دقت کرده و موارد سالم تری را انتخاب کرد.

اگر استرس عامل این مشکل باشد، انجام تکنیک های آرام سازی قبل از به خواب رفتن موثر خواهد بود. افراد می توانند تنفس عمیق، مدیتیشن، تمرینات کششی، خاطره نویسی یا مطالعه را مد نظر قرار دهند. همچنین، ورزش منظم نیز می تواند به حفظ ضربان قلب مناسب کمک کند.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلام یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر گرامی خانمی 33ساله هستم شبها قبل از خواب تپش قلب میگیرم بین 85تا92ضربان در دقیقه گاهی درد از پشت قلبم میزنه به شانه وبازوی دست چپم موقع فعالیت مثل پیاده روی تنگی نفس میگیرم دکتر قلب رفتم نوار و اکو گرفتند گفتند نوار کمی مشکل داره این ورزش بده دکتر دیگه ای مراجعه کردم ایشون گفتند نوار کمی مشکل داره ولی تست ورزش جواب نمیده عکس هسته ای بگیر حدود سه ماهی هست این علایم دارم حدود یک هفته ای هست در خواب سردرد میگیرم و توی دو ماه چهار بار پریود شدم لطف بفرمایید من رو راهنمایی کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.به نظر میاد بعضی از علایمتون منشا استرسی عصبی داره ولی برای بررسی تنگی نفس حین فعالیت باید اسکن هسته ای قلب انجام بدید.

  • تصویر کاربر محبوبه سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    پدرم پنومونی شده در هنگام خواب طپش قلب تا ۹۸میره خطرناکه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام نخیر مشکلی نیست

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من دو شب هست که در هنگام خواب تپش قلب میگیرم و از خواب بیدار میشم در طی این دو روز , روز اول قرص فاویپیراویر خوردم و روز دیگه نخوردم اما در طی این دو روز قطره اکالیپتوس هم بوخور کردم ایا این دو‌ ربطی به ‌تپش قلب در هنگام خواب دارند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بله فاویپیراویر میتونه تپش قلب بده.در مورد محصولات گیاهی هم بعضیاشون حالت تحریک کننده دارند و تپش میدن که بهتره در این شرایط استفاده نکنید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: