عوارض قرص آملودیپین چیست؟

فهرست مطالب

آملودیپین، یک داروی تجویزی و یک قرص خوراکی است. این دارو، با نام تجاری نورواکس، در دسترس است. آملودیپین، همچنین به عنوان یک داروی عمومی و رایج وجود دارد. داروهای عمومی معمولاً ارزان تر از داروهای تجاری بوده، و ممکن است در برخی موارد، تمام فرم ها و دوز های یک داروی تجاری، در دسترس نباشد. قرص آملودیپین می تواند با سایر داروهای قلب، تجویز شود. در این مقاله در مورد عوارض قرص آملودیپین نکات مهم در مورد مصرف آن صحبت می کنیم.

موارد مصرف آملودیپین

از آملودیپین، به تنهایی یا به همراه دیگر داروهای قلب، برای کاهش فشار خون استفاده می شود. همچنین، این دارو در هنگام مسدود شدن عروق قلب، به آسان تر شدن جریان خون کمک می کند. آملودیپین، در برخی موارد، برای درمان بیماری عروق کرونری و آنژین (درد قفسه سینه) کاربرد دارد.

موارد مصرف آملودیپین

نحوه عملکرد داروی آملودیپین

املودیپین، متعلق به دسته ای از دارو ها، به نام مسدود کننده های کانال کلسیم است. منظور از کلاس (دسته) دارو، گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل کرده و اغلب برای درمان بیماری های مشابه استفاده می شوند.

داروی آملودیپین، از ورود کلسیم به بافت ها و عروق خاص جلوگیری کرده، و با این کار، رگ ها راحت تر می توانند خون را به قلب برسانند. در نتیجه فشار خون شما، و خطر حمله ی قلبی و سکته مغزی کاهش پیدا می کند. اگر از آملودیپین برای درد قفسه ی سینه استفاده می کنید، این دارو خطر بستری شدن در بیمارستان و جراحی را کاهش می دهد.

نحوه ی مصرف آملودیپین

آملودیپین به صورت قرص یا سوسپانسیون (شربت) خوراکی وجود دارد. این دارو معمولاٌ یک بار در روز مصرف می شود. برای کمک به یاد آوری مصرف این دارو، هر روز در یک ساعت مشخص آن را مصرف کنید.

دستورالعمل های نسخه ی خود را دنبال کرده، و در صورت هر گونه ابهامی، از پزشک یا داروساز خود بخواهید که برای شما توضیح دهد. قرص آملودیپین را دقیقاٌ طبق دستور پزشک مصرف کنید (دوز بیشتر یا کمتر، یا به تعداد بیشتر از تجویز پزشک مصرف نکنید).

شربت را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید تا دارو، به صورت یکنواخت مخلوط شود. پزشک، احتمالاٌ در ابتدا با دوز کمی از دارو برای شما شروع کرده، و کم کم دوز مصرفی را بالا می برد.

نحوه ی مصرف آملودیپین

قرص آملودیپین برای کمک به کنترل فشار خون بالا، آنژین و بیماری عروق کرونری به کار می رود، اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر احساس بهبودی دارید، به مصرف این آن ادامه دهید و خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، مصرف این دارو را قطع نکنید زیرا با عوارض قطع مصرف آملودیپین مواجه می شوید.

نکات مهم در مورد مصرف قرص آملودیپین

– در صورت حساسیت به آملودپین یا هر داروی دیگر، یا حساسیت به هر ماده ای از ترکیبات موجود در قرص یا سوسپانسیون این دارو، پزشک یا داروساز خود را در جریان بگذارید. لیستی از ترکیبات این دارو را از داروساز خود بگیرید.

– در صورتی که هر داروی دیگری اعم از داروهای تجویز شده، بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های غذایی و داروهای گیاهی، مصرف می کنید (یا قصد مصرف آن را دارید)، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

– حتماٌ در صورت مصرف این دارو ها به این موارد اشاره کنید: داروهای خاصی برای تشنج مانند کاربامازپین (Carbatrol ،Equetro ،Tegretol فنی توئین (Dilantin ،Phenytek) و فنوباربیتال، کلاریترومایسین (بیاکسین، در Prevpac)، سیکلوسپورین (Gengraf ،Neoral ،Sandimmune)، افاویرنز (Sustiva)، ایندیناویر (Crixivan)، ایتراکونازول (Onmel، Sporanox)، کتوکونازول (Nizoral)، لوواستاتین (آلتوپروف، در Advicor)، نفازودون، نلفاویر (Viracept)، نویراپین (Viramune)، ریفابوتین (Mycobutin)، ریفامپین (Rifadin ،Rimactane در Rifamate، ریتوناویر (Norvir، در Kaletra)، سیمواستاتین (Zocor، در Simcor، در Vytorin) و تاکرولیموس (Astragraf SL، Prograf).

قرص آملودیپین

– ممکن است پزشک شما نیاز به تغییر دوز داروهای مصرفی را در شما تشخیص دهد و از نظر تداخل و عوارض جانبی، آنها را بررسی و کنترل کند.

– اگر شما نارسایی قلبی یا بیماری کبدی داشته یا دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید یا قصد بارداری و شیردهی را دارید، پزشک را در جریان بگذارید. اگر در هنگام مصرف آملودیپین باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دوز فراموش شده آملودیپین

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اما اگر نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. هرگز برای جبران، دوز را دو برابر نکنید.

عوارض قرص آملودیپین

مصرف آملودیپین ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در صورت از بین نرفتن و یا تشدید شدن علائم زیر، به پزشک مراجعه کنید:

عوارض قرص آملودیپین

برخل از عوارض جانبی می توانند جدی تر باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، فوراٌ با پزشک یا فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

هشدارهای مهم در مورد قرص آملودیپین

– هشدار مشکلات کبدی: آکلودیپین، توسط کبد شما تجزیه می شود. اگر کبد، به خوبی کار نکند، مقدار بیشتری از دارو وارد بدن شما می شود، بنابراین شما بیشتر در معرض عوارض جانبی این دارو قرار خواهید گرفت. اگر مشکل کبدی جدی ای دارید، پزشک ممکن است دوز کمتری از دارو را برای شما تجویز کند.

– هشدار مشکلات قلبی: اگر مشکلات قلبی ای مثل تنگی عروق دارید، مصرف این دارو ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد. ممکن است شما پس از شروع، یا افزایش دوز آملودیپین، پایین آمدن فشار خون، بیشتر شدن قفسه سینه، یا حمله ی قلبی را تجربه کنید. در صورتی که این اتفاق برای شما افتاد، فوراٌ به پزشک مراجعه کرده، یا با اورژانس تماس بگیرید.

هشدارهای مهم در مورد قرص آملودیپین

چه کسانی نباید از داروی آملودیپین استفاده کنند؟

برخل از عوارض جانبی می توانند جدی تر باشند. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، فوراٌ با پزشک یا فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

زنان باردار:

بر اساس تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شد، مصرف آملودیپین توسط مادر، روی جنین تأثیر می گذارد. با این حال، مطالعات کافی روی انسان ها انجام نشده است. بنابراین تأثیر این دارو هنوز به طور قطعی اثبات نشده است. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، پزشک خود را در جریان بگذارید. آملودپین تنها در صورتی که فایده ی مصرف آن، خطرات احتمالی را توجیه کند، استفاده می شود.

چه کسانی نباید از داروی آملودیپین استفاده کنند؟
زنان شیرده:

 برخی از تحقیقات نشان داده اند که آملودیپین به شیر مادر منتقل می شود. اما هنوز تحقیقات کافی برای اینکه مصرف این دارو در هنگام شیردهی، میتواند برای کودک شیرخوار عوارض جانبی ایجاد کند، وجود ندارد. اگر به کودک خود شیر می دهید، با پزشک خود صحبت کنید. شاید لازم باشد که در دوران شیردهی، مصرف این دارو را قطع کنید.

افراد مسن:

با افزایش سن، ممکن است بدن شما نتواند مانند گذشته این دارو را تجزیه کند. بنابراین ممکن است مقدار بیشتری از این دارو در بدن شما باقی بماند، و شما بیشتر در معرض عوارض جانبی آن قرار بگیرید.

کودکان:

مصرف این دارو برای کودکان زیر ۶ سال ممنوع است.

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر راد یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام وروزبخیر،43سال سن دارم واملودپین ولوزارتان استفاده میکنم،سوالم اینه که اینداروها باعث پرنوشی وپر ادراری میشود همیشه احساس تشنگی دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان یکشنبه ۱۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.جز عوارض شایع نیست.ازمایش قند بدبد.

  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    مادرم ۸۵ ساله است.چند سالی است برای فشارخون املودیپین ۵ صبح ها یکی وکاپتوپریل ۲۵شبها یکی نخورد البته کاودیلول ۶.۲۵ونیتروگلیسرین۲.۶ هم روزی ۲ عدد از هرکدام مصرف می کنند .چند وقتی بود که فشارش افت می کرد که نصف قرص آملودیپین ۵ را استفاده کرد ولی فشارش نوسان زیادی پیدا می کنند.ایا جایگزینی برای آملودیپین وجوددارد تا مصرف کند؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.بهتر است با توجه به وضعیت قلبی و جواب آزمایشات داروها تغییر پیدا کنند چون تمام این داروها رو فشار موثر هستند

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    با درود و احترام.من ۵۷ ساله ام.از ۲سال قبل فشارم به مرز ۱۴۰/۹۰رسید .حدود ۱سال لوزارتان۲۵ شب وکاپتوپریل۲۵ صبح میخورم.مدتی است دچار اختلال نعوظ شدم، آیا دارویی که اختلال نعوظ نده برای کنترل فشارم هست.ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.همه داروهای فشار میتونن اختلال نعوظ بدن.ممکنه هم عارضه داروها نباشه و به سن مربوط بشه.

  • تصویر کاربر غزاله دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام ،خسته نباشید ،تشکر از اینکه صبورانه پاسخ می دهید ،من ۴۲ سالمه و قرص امیلودپین ۵و بیزوپرونول ۲٫۵ مصرف میکنم و بخاطر کم کاری تیرویید لووتروکسین و بخاطر کلسترول بالا قرص فیزوپیکس ۲۰ یا همون قرص چربی میخورم ایا مصرف همه اینها تداخل دارویی دارد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام.نه تداخل دارویی قابل توجهی ندارند.

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام و احترام خدمت شما پزشک گرامی . من حدود16 سال پیش دچار بیماری هپاتیت کبدی (اتوایمیون) از دسته بیماریهای خودایمنی شدم . در حال حاضر دارویی برای کبد استفاده نمی کنم . ولی برای کنترل فشار خون روزی یک عدد قرص آملودیپین 5 و متورال استفاده می کنم .الان سوال من این است که آیا آملودیپین می تواند تاثیر منفی روی کبدم داشته باشد . باید چه کاری انجام بدهم .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان چهارشنبه ۲۲ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.خیر آملودیپین عارضه خاصی برای کبد شما نداره.

  • تصویر کاربر سلین شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام وقتی داروی آملودپین مصرف میکنم روزی یک عدد دوچار خواب آلودگی میشم باید چکار کنم دوچار خواب آلودگی نشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.داروتون رو تحت نظر  پزشک تون تعویض کنید.

  • تصویر کاربر نسرين شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    همسرم ۵۷ سال داره ۱۵ سال داروی آتنولول ۵۰ یک عدد شب وتریامترن اچ نصف صبح می‌خورده فشارش هم خوب بود اسفند ۹۸ حالش باشد دکتر قرص عوض کرد ازاونوقت تاحالا لوزامیکس اچ یک عدد صبح وآنژیپول وآملوبر۵ هردونصف شب میخوره ۲۰ روز که این داروهاخورد صداافتاده توسرش شب خواب راحت نداره الان نزدیک دوساله داروی جایگزینش چیه ممنون راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام.عوارض داروها بعد از ۲ سال بوجود نمیاد.بهتره با متخصص مغز و اعصاب مشورت بفرمایید.

  • تصویر کاربر هآدی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    باسلام و احترام خدمت دکتر باغبان ، بنده هر روز صبح به مدت ۲۰ روز است که هرشب یک عدد قرص والزامیکس ۸۰ میخوردم اما فشارم زیاد پایین می آمد اما سه روز است که این قرص ۷ صبح نصفی میل میکنم ولی سردرد دارم و شب ها فشارم پایین میاد چیکار کنم ممنونم از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      در صورتی که با نصف قرص هم فشار شما پایین میاد باید داروتون تعویض بشه و یک داروی ضعیف تر تجویز بشه

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام من مدت 10 سال هست که قرص آملودیپین 5 به همراه تریامترون اچ مصرف میکنم برای کنترل فشارخون ولی یک سرس عوارض دارم که فکر میکن مربوط به قرص آملودیپین باشه که عبارتند از گیجی و خواب آلودگی به خواب رفتن و گز گز شدیدنوک پاها و گاهی هم بی حسی نوک انگشتان دست و درد های خفیف قبل از به دستشویی رفتن و از همه مهمتر درد شدید قفسه سینه سمت چپ و بالای آن که احساس سوزش دارم لطفا راهنمایی کنید که چه کنم و اگر راهی هست که قرص آملودیپین را مصرف نکنم یا با قرصی جایگزن کنم ممنون میشم من را راهنمایی فرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.دارو برای جایگزینی املودیپین هیت ولی این علایم که می فرمایید جز عوارض املودیپین نیستند.

  • تصویر کاربر ساسان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام
    مینیمم فشارم روی ۹.۵ تا ۱۰ بود تجویز آملو دیپین (مارک آملوبر)کردند روی فشار موثر بوده اما پس از مصرف احساس سرمای در پشتم میکنم که به هیچ وجه رفع نمی‌شود و پس از قطع قرص وضعیت خوب می شود ولی فشار دوباره بد می‌شود. لطفا راهنمایی کنید .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام.میتونید از سایر داروهای فشار خون غیر از املودیپین استفاده کنيد.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: