فهرست مطالب

عوارض سکته قلبی می توانند بسیار متفاوت بوده و شدتی از خفیف تا مرگ بار داشته باشند. برخی افراد یک سکته قلبی خفیف و فاقد هر گونه عوارض را تجربه می کنند. لازم به ذکر است که حتی این موارد نیز می توانند خطرناک باشند. حملات قلبی یاد شده را بدون عارضه می نامند. گروهی دیگر از افراد حملات قلبی شدیدی را تجربه می کنند که دارای طیفی از عوارض احتمالی بوده و نیازمند درمان گسترده است.

آریتمی قلب بعد از سکته قلبی

آریتمی که از عوارض سکته قلبی محسوب می شود، به معنی بی نظمی ضربان قلب است که شامل موارد زیر می شود:

آرتیمی قلب

آریتمی ها می توانند پس از یک سکته قلبی و در نتیجه آسیب به عضلات این اندام بروز دهند. عضلات آسیب دیده پیام های الکتریکی کنترل کننده قلب را مختل می کنند. برخی آریتمی ها همچون تاکی کاردی خفیف بوده و سبب بروز علائمی همچون موارد زیر می شوند:

دیگر آریتمی های تهدید کننده زندگی شامل موارد زیر هستند:

همچنین بخوانید:

انواع مرگ بار آریتمی که در بالا ذکر شدند می توانند از عوامل عمده مرگ ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از حمله قلبی باشند. با این حال، از زمان تولید دستگاه شوک (دفیبریلاتور قابل حمل) میزان بقای بیماران بهبود چشم گیری داشته است. دفیبریلاتور دستگاهی است که با دادن یک شوک الکتریکی به قلب ریتم آن را به حالت طبیعی و اولیه باز می گرداند.

آریتمی های خفیف را معمولا می توان با مصرف دارو هایی همچون بتا بلاکر ها کنترل کرد. برادی کاردی های دشوار تری که سبب بروز علائم مداوم و مکرر می شوند ممکن است نیاز به درمان با ضربان ساز داشته باشند. ضربان ساز یک دستگاه الکتریکی است که جهت کمک به تنظیم ضربان قلب به روش جراحی در قفسه سینه جایگذاری می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ایست قلبی ناگهانی از پزشک خود سوال کنید.

نارسایی قلبی ناشی از سکته قلبی

یکی از عوارض سکته قلبی که شخص ممکن است تجربه کند، نارسایی قلبی است. نارسایی قلبی هنگامی بروز می دهد که قلب در پمپاژ موثر خون به سرتاسر بدن ناتوان شود. این عارضه معمولا پس از حمله قلبی و آسیب شدید عضله قلب بروز می دهد. محل بروز نارسایی قلب معمولا در سمت چپ (بطن چپ) قلب بوده و علائم آن شامل موارد زیر هستند:

نارسایی قلبی می تواند با ترکیبی از دارو ها و در برخی از موارد به کمک جراحی درمان شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره نارسایی قلبی باید به پزشک مراجعه شود.

نارسایی قلبی

شوک کاردیوژنیک

شوک کاردیوژنیک مانند نارسایی قلبی است، با این تفاوت که جدی تر است. این شوک هنگامی بروز می دهد که عضله قلب به طور گسترده آسیب دیده و عملکرد بسیاری از بخش های بدن به دلیل ناتوانی قلب در پمپاژ مناسب، دچار اختلال شود. علائم این شوک شامل نمونه های زیر هستند:

در این مورد امکان دارد نوعی از دارو ها به نام وازوپرسور استفاده شوند. وازوپرسور ها به انقباض عروق خونی، افزایش فشار خون و بهبود گردش خون کمک می کنند.

پس از آن که علائم اولیه شوک کاردیوژنیک پایدار شدند، ممکن است جهت بهبود عملکرد قلب به انجام جراحی نیاز باشد. این جراحی شامل مداخله کرونری از راه پوست (PCI) به همراه وارد کردن اندکی فشار به درون شریان می شود. این فشار از طریق باد شدن بالونی انجام می شود که به وسیله کاتتر به درون شریان فرستاده شده است. به این عمل فنر زدن قلب نیز می گویند.

گزینه دیگر پیوند بای پس شریان های کرونری است که در آن رگی از بخش دیگری از بدن برداشته شده و جهت دور زدن محل انسداد در شریان کرونری استفاده می شود.

پارگی قلب، جدی ترین عوارض سکته قلبی

پارگی قلب یک وضعیت بسیار جدی است که به ندرت به عنوان عوارض سکته قلبی اتفاق می افتد. پارگی قلب می تواند در عضله، دیواره و دریچه های قلبی رخ دهد. پارگی قلب معمولا به دلیل آسیب های قابل توجه قلب در اثر حمله قلبی و ظرف ۱ تا ۵ روز پس از آن بروز می دهد.

پارگی قلب

علائم پارگی قلب همچون علائم بیان شده برای شوک کاردیوژنیک است. معمولا جهت ترمیم آسیب به جراحی باز قلب نیاز است. چشم انداز بهبودی برای افراد دچار پارگی قلب نامطلوب است. تخمین زده می شود که از هر ۲ بیمار ۱ نفر ظرف ۵ روز پس از رخداد پارگی قلب جان خود را از دست می دهد.

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیلوفر پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: مشاهده پرسش
    سلام لطفا سوالم رو پاسخ بدین واقعا مهمه
    خواهر من ۱۸ سالشه چند روز پیش یکدفعه سردرد وحشتناکی شروع شد و بعد قفسه ی سینه وحشتناک گرفت و تنگی نفس و گوش درد و دندان درد وحشتناکش شروع شد وقتی ام راه میرفت خیلی خیلی بیشتر درد می‌کرد از ۸صبح تا ۱۲ ظهر .همینجوری درد کرد تا قرص اسپرین رو دو تا خورد و خوب شد .میشه تشخیصتون رو بگین ؟؟سکته قلبی کرده ؟؟دکتر رفت اما بهمون نگفت چی شده ؟؟؟؟تو‌رو خدا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین دباغیان پنجشنبه ۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام.ببینید علایم که می فرمایید شبیه یک حمله قلبی یا سکته قلبی بوده ولی در یک خانم ۱۸ ساله بسیار بسیار ناشایع هست ولی غیر ممکن هم نیست .ولی دلایل اون با افراد در سنین بالاتر  متفاوت هست.با نوار قلب و اکو و نهایت سی تی آنژیوگرافی میشه به تشخیص قطعی رسید.

درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: