علائم سکته قلبی خفیف چیست؟

فهرست مطالب

سکته قلبی خفیف یا Non-ST-Elevation، نوعی حمله قلبی ست که غالباً به آن NSTEMI یا غیر STEMI گفته می شود. در اصطلاحات پزشکی، حمله قلبی نوعی سکته قلبی می باشد. سکته قلبی خفیف نسبت به STEMI نوع کم خطرتری از حمله قلبی ست زیرا آسیب کمتری به قلب وارد می کند.

با این حال، هر دو، حمله قلبی هستند و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارند. این مطلب را تا انتها بخوانید تا بدانید علائم سکته قلبی خفیف چیست و چه عواملی باعث این نوع سکته می شوند.

انواع سکته قلبی در نوار قلب

هر ضربان قلب، یک موج قابل مشاهده در نوار قلب را نشان می دهد. اگرچه تظاهرات بالینی و علائم سکته قلبی خفیف با سکته معمولی یکسان است، اما امواج آنها در نوار قلب بسیار متفاوت می باشد. تفاوت نوار قلب سکته قلبی خفیف با و سکته معمولی به صورت زیر است:

مشخصات نوار قلب سکته قلبی خفیف یا NSTEMI:
  • موج ST فرورفته یا موج T وارونه
  • موج Q بدون پیشروی
  • انسداد جزئی عروق کرونر
مشخصات نوار قلب سکته قلبی معمولی یا STEMI:
  • افزایش سطح موج ST
  • پیشرفت موج Q
  • انسداد کامل عروق کرونر
سکته قلبی خفیف با سکته معمولی چه فرقی دارد؟

هر دو نوع سکته قلبی، سندرم حاد کرونری قلمداد می شوند، اصطلاحی که هرگونه انسداد در خونرسانی به عضله قلب را توصیف می کند. در نتیجه، سکته قلبی خفیف و سکته معمولی هر دو می توانند منجر به آسیب بافت قلب گردند و خطرناک هستند.

تصویر زیر مثالی از نوار قلب سکته خفیف است. برای دیدن تصاویر بیشتر از نوار قلب سالم و مریض، به مقاله نوار قلب مراجعه کنید.

عکس نوار قلب سکته خفیف

علت سکته قلبی خفیف چیست؟

چندین علت و عوامل خطر برای ابتلا به سکته خفیف قلبی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

علت سکته قلبی خفیف چیست؟

سابقه ابتلا به بیماری های زیر، خطر ایجاد سکته خفیف قلبی را افزایش می دهد:

علائم سکته قلبی خفیف

علائم سکته قلبی خفیف مشابه سکته غیر خفیف است. علائم مرتبط با حمله قلبی، جدی هستند. اگر کسی هر یک از علائم سکته خفیف قلبی را تجربه کند، باید بدون در نظر گرفتن شدت آن، با پزشک تماس بگیرد یا بلافاصله به اورژانس مراجعه نماید. در صورت ابتلا به حملات قلبی، هر دقیقه اهمیت دارد. هرچه سریعتر تحت درمان قرار بگیرید، آسیب کمتری به قلب وارد می شود.

علائم سکته قلبی خفیف عبارتند از:

علائم سکته قلبی خفیف

تشخیص سکته قلبی خفیف

سکته قلبی خفیف با ترکیبی از آزمایش خون و نوار قلب (ECG) تشخیص داده می شود. پزشکان از آزمایش خون، برای یافتن علائم NSTEMI، مانند سطوح بالاتر از حد نرمال کراتین کیناز میوکاردی(CK-MB)، تروپونین I و تروپونین T، استفاده می کنند.

آزمایش خون به تنهایی اطلاعات کافی برای تأیید تشخیص را در اختیار پزشک قرار نمی دهد. بنابراین، پزشک آزمایش خون را با الکتروکاردیوگرافی(ECG) پیگیری می کند. ضربان قلب به صورت خطوط مواج در نوار قلب ظاهر می شوند. پزشک اشکال موج را برای یافتن الگوها و ویژگی های مشخص سکته قلبی خفیف مطالعه می نماید. این الگوهای موجی، همچنین نشان می دهد که آیا حمله قلبی رخ داده است یا خیر.

تعیین شدت سکته قلبی

درمان سکته خفیف قلبی براساس ویژگیهای فردی، سابقه پزشکی، شدت عارضه و درجه انسداد در شریان کرونر متفاوت است. پزشک با دادن امتیاز GRACE (که به آن نمره خطر GRACE نیز گفته می شود) شدت حمله قلبی را تعیین می کند. امتیاز GRACE، بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی ۱۰ ساله ایجاد شده است که ثبت جهانی وقایع حاد عروق کرونر (GRACE) و امتیاز GRACE را به دنبال داشت. این سیستم نمره دهی، سه سطح خطر را تعیین می کند: کم، متوسط و زیاد.

تعیین شدت سکته قلبی
عوامل موثر بر امتیاز GRACE:

بعد از سکته قلبی خفیف چه باید کرد؟

زمانی که برای شما سکته خفیف داده شود، در بیمارستان بستری می شوید. داروهایی برای محافظت از قلب شما و کاهش حجم کار آن مانند مسدود کننده های بتا، نیتروگلیسیرین و احتمالاً یک مهار کننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) یا مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین برای شما تجویز می شود. همچنین ممکن است یک یا چند داروی ضد لخته برای جلوگیری از لخته شدن خون به شما داده شود.

در ۱۲ تا ۲۴ ساعت اول اقامت در بیمارستان، پزشک یکی از دو استراتژی اصلی درمان را انتخاب می کند. یک گزینه درمان با استفاده از داروهایی است که از قلب شما محافظت می کنند، حجم کار آن را کاهش می دهند و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. اگر وضعیت شما پایدار شد، همین گزینه برای درمان کافی است.

گزینه دوم درمان، باز کردن رگ ها با آنژیوپلاستی است. برای این کار اول آزمایش آنژیوگرافی انجام خواهد شد. با این روش پزشک می تواند داخل عروق قلب شما را مشاهده کند. معمولاً آنژیوگرافی با PCI و استنت گذاری دنبال می شود تا قسمت های مسدود شده و ملتهب شریان ها که لخته های خون در آنها ایجاد شده است، باز شود. اگر شما همچنان درد قفسه سینه داشته باشید، از نظر پزشکی ناپایدار هستید و این گزینه درمانی برای شما مناسب است.

درمان سکته قلبی خفیف

بر اساس امتیاز GRACE، پزشک به طور کلی درمان لازم برای سکته قلبی خفیف را توصیه می کند. درمان ها شامل دارو (برای بیماران کم خطر) و جراحی (برای بیماران با خطر متوسط تا زیاد) می باشد. اگر در معرض خطر کمی قرار داشته باشید، ممکن است داروهای زیر برای شما تجویز شود:

قرص سکته قلبی خفیف

اگر در معرض خطر متوسط ​​یا زیاد هستید، ممکن است پزشک یکی از جراحی های زیر را توصیه نماید:

دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق – کلینیک قلب سلامت

موضوعات مرتبط

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید

از دکتر سوال دارید؟

دکتر حسین دباغیان

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

معاینه تخصصی قلب ورزشکاران

آنژیوگرافی

آنژیوپلاستی

هولتر مانیتورینگ ریتم

آدرس مطب

قیطریه، بلوار اندرزگو، بین دانیالی و اشکستان‌پور، پلاک ۴۳، واحد ۱

شماره تماس

در این مقاله مطالعه می‌کنید: